Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1145
Jeg har et tilfelle der java.exe starter ved oppstart og kjører så lenge jeg har giddet å vente, til jeg manuelt terminerer prosessen via oppgavebehandling. Jeg har kjørt en fullstendig skann med Windows Defender som ikke finner noen trusler.

OS: Windows 10 Home (Oppgradert fra Windows 8.1)

Det jeg lurer på er:
  • Er det en naturlig forklaring bak dette?
  • Har noen andre opplevd det?
  • Er det mulig å lokalisere programmet som kjører java?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Details-fanen og sjekk command-kolonnen? Der bør det stå hva slags parametere prosessen ble invoket med, noe som kan gi et hint.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Jeg har et tilfelle der java.exe starter ved oppstart og kjører så lenge jeg har giddet å vente, til jeg manuelt terminerer prosessen via oppgavebehandling. Jeg har kjørt en fullstendig skann med Windows Defender som ikke finner noen trusler.

OS: Windows 10 Home (Oppgradert fra Windows 8.1)

Det jeg lurer på er:
  • Er det en naturlig forklaring bak dette?
  • Har noen andre opplevd det?
  • Er det mulig å lokalisere programmet som kjører java?
Vis hele sitatet...
Java.exe er en programvare som er utgitt av sun, så fremt du har installert Java-Developer-Kit (JDK) eller Java-Runtime-Environment (JRE), så er det ingenting mistenkelig med denne prosessen.

Men spørsmålet jeg ville ha stilt meg er, trenger du egentlig Java installert på PCen? Hvis du programmerer i Java, har programvare skrevet i Java eller bruker nettsider som krever java plugin, så er svaret Ja. Hvis ikkje så ville jeg ha avinstallert hele Java opplegget.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Details-fanen og sjekk command-kolonnen? Der bør det stå hva slags parametere prosessen ble invoket med, noe som kan gi et hint.
Vis hele sitatet...
Takk dette funket! Jeg fant kilden til problemet.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Java.exe er en programvare som er utgitt av sun, så fremt du har installert Java-Developer-Kit (JDK) eller Java-Runtime-Environment (JRE), så er det ingenting mistenkelig med denne prosessen.
Vis hele sitatet...
Men kan ikke andre programmer kjøre java.exe? java i seg selv er ikke ondsinnet, men programmene bak kan være det.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Men spørsmålet jeg ville ha stilt meg er, trenger du egentlig Java installert på PCen? Hvis du programmerer i Java, har programvare skrevet i Java eller bruker nettsider som krever java plugin, så er svaret Ja. Hvis ikkje så ville jeg ha avinstallert hele Java opplegget.
Vis hele sitatet...
Tenkte på det første gang jeg så prosessen. Trenger for så vidt ikke java til noe annet enn nettbank. Men det er ikke problemet. Er bare genuint interessert i hvorfor dette skjer og å lære av det.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Tenkte på det første gang jeg så prosessen. Trenger for så vidt ikke java til noe annet enn nettbank. Men det er ikke problemet. Er bare genuint interessert i hvorfor dette skjer og å lære av det.
Vis hele sitatet...
BankID har sluttet å bruke Java applets. Det er vel snart 1 år siden dem lanserte «Java-fri» innlogging, basert på Javascript. Og nei Javascript er ikkje Java, selv om navnet kan gi inntrykk av det.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Sitat av 0xFF Vis innlegg
BankID har sluttet å bruke Java applets. Det er vel snart 1 år siden dem lanserte «Java-fri» innlogging, basert på Javascript. Og nei Javascript er ikkje Java, selv om navnet kan gi inntrykk av det.
Vis hele sitatet...
Da er visst ikke jeg helt oppdatert på den fronten! Takk, da er det vel bare å avinstallere.