Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3538
Hei.

Dette gjelder en tre mannsbolig.. - Han som bor øverst har hele øverste plan, og vi to nede har delt på midten..

Har søkt litt rundt, men klarer ikke helt å komme fram til hva som er rett og hva som er galt. Vedkommende oppe, han ønsker at vi to nede skal være med å male på hans del oppe, siden alt på en måte er felles.. Jeg syntes det blir helt feil at jeg skal opp på hans nivå å male.. Da må jeg ut med utgifter for stillas, ekstra malekostnader, pluss masse ekstra tid.. Noen som vet hva som er rett å gjøre her?
Du trenger selvfølgelig ikke å hjelpe han om du ikke vil. Men det hadde sikkert vært hyggelig for han sin del. Du kan jo bare si det som det er, egentlig. At du ikke gidder å bruke masse penger på malekostnader og stillas, og du har dårlig tid. Han vil nok forstå. Be isåfall om lønn for strevet. Hadde det vært en hyggelig kar jeg bodde med kunne jeg ha hjulpet til, men jeg ville ikke betalt noe for det. Det er han som vil male, det er ingen nødvendighet, men et gode.
Men det finnes ingen regler eller en lov, som sier det at jeg er pliktig til å male andre deler enn min del på sameiet?
Med mindre dere har en sameieavtale som sier noe annet, er dere i fellesskap ansvarlige for utvendig vedlikehold, og økonomisk ansvarlige iht sameiebrøk. Da dette er et eierseksjonssameie står det i prospektet for leiligheten hvor stor andel av helheten du eier. Det er altså ikke slik at han eier kledningen på utsiden av sin leilighet, og du eier kledningen utenfor din leilighet. Fellesarealer eies i fellesskap.

Kort fortalt: du må dekke kostnader til stillas etc i den grad det er nødvendig med en sum tilsvarende din andel i sameiet.
Sist endret av Graps; 7. september 2015 kl. 22:23.
Du kan jo se for deg dette scenariet: La oss si, at dere to i første etasje maler ytterveggen, mens dere dropper å hjelpe han oppe. Så maling av andre etasje da blir droppet. Har det gåẗt opp for deg, at den etasjen vil råtne på rot først, og så kommer deres hakk i hel. Det er ikke bare hans interesse, at andre etasje blir malt, det burde være like mye din!
Enig med Graps her. Det blir på samme måte som at taket felles i en slik bolig, det er ikke slik at det bare er han som bor øverst sitt problem den dagen det må skiftes.

Da jeg bodde i tomannsbolig, ble vi enige om at vi oppe skulle betale tre femdeler og de nede to femdeler av utgiftene til maling, basert på leilighetenes størrelse.
Beste her er at dere 3 setter av et møte og prater sammen og blir enige om det praktiske rundt malingen og eventuelt oppretter en fellesutgift konto i banken som dekker eventuelle utgifter som måtte komme ved vedlikehold,

Da har dere ivertfall en enighet om hvordan dere ønsker å gjøre ting og oppsparte midler øremerket til vedlikehold ifremtia
Huset var ferdigbygget her i fjor høst, så er det ganske obligatorisk at vi alle maler i år. Så det er litt siste innspurt nå mens muligheten er her.

Jeg skjønner hva dere mener, men jeg tenker jo egentlig det at, han eier dobbelt så mye, så det bør jo medføre dobbelt så mye ansvar. F.eks forsikringen på huset er jo delt opp i fire. Han oppe betaler for to, og vi to nede betaler for en.

Fyren har kanon utsikt, dobbelt så stort areal oppe å boltre seg på, så jeg klarer liksom ikke helt å se hvorfor jeg skal jobbe meg opp på 'hans' vegg, når jeg allerede har tatt min del nede. Står litt på den der at desto større du har, desto mer ansvar får mann. Dessuten er jeg livredd høyder.

Ingen av de andre har vært interessert i å ha en slik felles konto.
Sist endret av junkiebum; 8. september 2015 kl. 18:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av junkiebum Vis innlegg
Jeg skjønner hva dere mener, men jeg tenker jo egentlig det at, han eier dobbelt så mye, så det bør jo medføre dobbelt så mye ansvar. F.eks forsikringen på huset er jo delt opp i fire. Han oppe betaler for to, og vi to nede betaler for en.
Vis hele sitatet...
De får lage ein avtale om fordeling av fellesutgifter. Gode utgangspunkt kan vere verdibrøk av totalen, eller arealbrøken for kvar enkelt eigar. Skriv det ned på eit papir, saman med korleis velikehald skal organiserast, dater og signer. Ferdig. Hundre framtidige nabokrangler avverga.
Hos oss er det delt opp i andeler og vi alle eier like mye.
Om noen hadde eid mer av bygningene enn oss så ser jeg på det som naturlig at de betaler tilsvarende sin andel.

Om det derimot er snakk om dugnadsarbeid så syntes jeg alle som deltar bør bidra like mye med mindre det er snakk om store forskjeller.

Er det kun jeg som ble lurt inn hit fordi TS lurte på maling i samleie ?