Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 7610
Hei! Er 23 år ung gutt og har ikke dårlig hårvekst eller lignende, men har se siste åra hatt lyst til å være skallet (rare greier).

Så kommer spørsmålet: Er å være skallet sosialt akseptert i en alder av 23 eller blir man sett på som en pøbel ol.? Hva er dine tanker rundt det å være skallet?
Det er akseptert!
Hvorfor skulle det ikke? Viktigere at du er fornøyd med hvordan du ser ut selv, gi faen i hva andre skulle mene Dessuten vokser håret ut igjen, så ikke krise om du skulle ombestemme deg.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Helt skallet? Eller ''Militær-skalla''? Hvis du var helt skalla ville jeg tenkt på deg som en pøbelunge i første omgang, men jeg hadde seff ventet og sett hvordan du var. Og bare sånn så det er sagt - vi har en kar her som hadde regnbuefarge i håret når han søkte jobb på kiosken her. Han jobber der nå.
Så lenge du ikke går i lærjakke og caps så burde det gå fint
Jeg sammenligner skalla folk med bøller! De fleste jeg vet om som barberer skallen sin, er stortsett bøller..
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Kommer an på hvor gammel du er. Er du 20-25 år er det å være skallet ikke sosialt akseptert mener jeg, fordi det finnes så mange fordommer. Er du litt opp i årene er det å være skallet en naturlig greie og da sosialt akseptert.
Trådstarter
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Kommer an på hvor gammel du er. Er du 20-25 år er det å være skallet ikke sosialt akseptert mener jeg, fordi det finnes så mange fordommer. Er du litt opp i årene er det å være skallet en naturlig greie og da sosialt akseptert.
Vis hele sitatet...
Er det jeg tenker. Har litt samme fordommer som andre; at man fort dømmer en ung skallet som en pøbel. Har i flere ganger møtt unge skallede som er svært hyggelig og har liksom fått et ekstra bra inntrykk av de som huskes.

Skrivefeil FTW!
Sist endret av 0040oa; 23. januar 2015 kl. 01:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Første som slår meg er Mads Mikkelsen i Pusher.
Frivillig skallethet sender et signal til dine omgivelser.
Ofte opptrer polerte hoder på kropper som har litt misse og krampaktig " kule " tatoveringer - og inne i det polerte hodet finnes det ofte rare tanker om innvandring og mørkhuder !

I noen miljøer kan polert hode være greit....hvis hodet sitter på et legeme som bærer feks Armani og Rolex.
Da har man sendt et kontrasignal til omgivelsene.

Du må også være klar over at skallethet kan utløse voldsom angst hos noen.
De lider av en fobi for skallethet ; Phalacrofobi ! Fakta !!!!

Før du går til det skritt å skrelle av all hårvekst på hodet - hvorfor ikke ta bare halvparten i første omgang ?
Deretter kan du se deg selv i speilet mens du skjuler den ene eller andre halvparten med en lue eller noe....og finne ut hva som ser mest kledelig ut !
Go for it. Har selv vært frivillig skallet de siste 2-3 årene (er 22) og kan ikke si at jeg har angret noe nevneverdig. At folk har fordommer er godt mulig men selv har jeg aldri opplevd å bli stemplet som bølle, rasist, pøbel eller lignende av folk jeg har møtt. Nå har jeg riktignok greit med hår i ansiktet og kler meg heller ikke som en drittunge så det er mulig det er en medvirkende årsak. Sosialt akseptert? Absolutt!
Sitat av Landmine Vis innlegg
Frivillig skallethet sender et signal til dine omgivelser.
Ofte opptrer polerte hoder på kropper som har litt misse og krampaktig " kule " tatoveringer - og inne i det polerte hodet finnes det ofte rare tanker om innvandring og mørkhuder !

I noen miljøer kan polert hode være greit....hvis hodet sitter på et legeme som bærer feks Armani og Rolex.
Da har man sendt et kontrasignal til omgivelsene.

Du må også være klar over at skallethet kan utløse voldsom angst hos noen.
De lider av en fobi for skallethet ; Phalacrofobi ! Fakta !!!!

Før du går til det skritt å skrelle av all hårvekst på hodet - hvorfor ikke ta bare halvparten i første omgang ?
Deretter kan du se deg selv i speilet mens du skjuler den ene eller andre halvparten med en lue eller noe....og finne ut hva som ser mest kledelig u
t !
Vis hele sitatet...
og hvis han kommer til den konklusjonen at dette ikke var noe særlig så er løsningen din ? lime det på igjen på halvsiden som er klippet ?
Det som er greit med hår er at det vokser ut igjen... Go for it.
Har selv vært skallet i 7-8 mnder nå og jeg er 21, og sålangt ikke merket nå skuling eller lignende. Dog hørt fra familien at det ikke er sosialt akseptert, men hvem faen bryr seg.


Bruker å skinnjakka flittig btw.
Ganske fascinerende hvordan samfunnet oppfatter deg og stempler deg etter hår frisyren din, hvor relevant det er den dag i dag og hvor langt tilbake denne trenden går..

http://i.imgur.com/XTBSUl8.jpg

Selv om det ikke er så ekstremt som det var i Kina så er det fortsatt mange fordommer etter hvordan du velger å ha sveisen din.

Dreads = Hippie
Skinhead = Nazi
Uklipt = Stoner
Osv.
^^Nå er det jo forskjell på "skinhead" og "skinhead" da...
Du får tenke på de praktiske sidene:
- Dusjen blir mye enklere "mtp. å tørke håret og også selve "insåpingen av håret".
- Du sparer penger på frisøren da du kan klippe deg selv.
- Sykkelhjelmen passer alltid.
- Ikke like stress å ta på seg klær.
- Du slipper å styre med håret hver morgen, altså, du får aldri "morrasveis".
- Du slipper å få masse hår i trynet (hvis du har lengde på det da).

Eneste negative jeg kan finne er at man blir jævlig kald på hodet på vinteren, så lue er et must.

Om det er sosialt akseptert eller ei burde vel i grunn ikke ha så mye å si, men kanskje ikke så lurt dersom du er dørselger å banker på døra til Olga på 82 fra krigen. Du får vel nesten se det an selv.
Jeg har i alle fall aldri opplevd noen negative kommentarer etter jeg bestemte meg for å bli frivillig skalla. Nå barberer jeg strengt talt ikke hodet, men klipper det 3mm med en elektrisk hårklipper. Uansett så ser jeg rimelig skalla ut med tanke på at jeg har lyst-blondt hår. Så hvis du vil gjøre det er det bare å go for it! :-) Håret vokser uansett fort ut igjen hvis du angrer.
Det eneste problemet jeg har hatt med såpass kort hår er det samme som noen nevnte ovenfor, nemlig at det kan bli svært kaldt, spesielt til meg som er vant med å ha ganske langt hår. Det vil si at lue er å anbefale.
Sist endret av PerOe; 23. januar 2015 kl. 15:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg prøvde å være skallet i 1 år, og opplevde det som sosialt akseptert. Ble riktig nok oppfattet som «hardere» enn det jeg faktisk er så jeg gikk for en ny sveis med hår som jeg fortsatt har i dag. Gjør det du føler for, er jo bare hår!
flint eller 4mm? helt skalla på en 20-åring ser jo ikke bra ut. men barbersveis ser ikke ille ut imo, og er vel ingen som har fordommer mot de. bortsett fra du kanskje ser litt polsk og/eller kriminell ut.

husker bare når jeg hadde 3mm, så ble plutselig "alle" litt mer greiere mot meg. ingen frekke kunder på jobb osv
men så fort håret ble smålig langt igjen slenger alle dritt som de føler for. så ja, får vel litt mer "respekt" typ, pga folk tror du er polski kriminelli
Jeg sier at det å gå skallet kan være fra helt akseptert til totalt uakseptert. Det hele kommer an på hvordan du er kledd ellers og din fremtreden. Hvis du er blid og grei, sammen med normalt kledd, tror jeg ingen reagerer noe særlig.
Men kommer du med skinnjakke, oppbretta dongeribukser, boots og en hakekorstatovering i panna, eller Hells-Angels jakke, skinnbukser, tatoveringer og skjegg, så tror jeg det ikke blir akseptert, nei! Du kan selvsagt oppleve unntak i visse snevre grupper. Og du har glidende overganger mellom hvitt og svart...
Kommer helt an på personen. Broder'n tok alt håret for ett par år siden. Før det så han ut som en hvilken som helst "normal" norsk gutt med hårvoks, og så bra ut.
Husker meg og han var i Tønsberg da ble han sendt nazi-hilsener av en gjeng norsk ungdom som var på utsiden av en kiosk. mens vi passerte mot en dagligvare. Der kom politiet og stoppet han å lurte på om hva han skulle, ble bedt om ID og sa " ja, får håpe vi ikke ser deg senere i kveld, nå vet vi hvertfall hvem du er". Dette er en gutt som aldri har blitt behandlet på den måten tidligere når han hadde hår på hodet. Han gikk forsåvidt helt bra kledd også, ikke noe "nazi/gangster/yo-stil"
Dessuten var det ett jævla mas fra både mamma, pappa og besteforeldre. Jeg fikk konstant høre om at jeg måtte overtale brodern til å spare hår, da han så ut som en kriminell, fange og nazist.
Husker vi var hos mine besteforeldre og da truet farfar med å gjøre han arvesløs om han ikke sparte hår...

Så jeg vil vel si at de fleste godt voksne ser på unge mennesker uten hår som "pøbeler" og det har jeg full forståelse for. Jeg har ikke sett mange ungdom som ser bra ut uten hår. Voksne menn derimot kan se bra ut.
Sist endret av Valadar; 23. januar 2015 kl. 16:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Få noen til å sjekke bakhodet ditt for føflekker, fødselsmerker eller annen moro før du tar frem maskinen
Sitat av Patricia Vis innlegg
Kommer helt an på personen. Broder'n tok alt håret for ett par år siden. Før det så han ut som en hvilken som helst "normal" norsk gutt med hårvoks, og så bra ut.
Husker meg og han var i Tønsberg da ble han sendt nazi-hilsener av en gjeng norsk ungdom som var på utsiden av en kiosk. mens vi passerte mot en dagligvare. Der kom politiet og stoppet han å lurte på om hva han skulle, ble bedt om ID og sa " ja, får håpe vi ikke ser deg senere i kveld, nå vet vi hvertfall hvem du er". Dette er en gutt som aldri har blitt behandlet på den måten tidligere når han hadde hår på hodet. Han gikk forsåvidt helt bra kledd også, ikke noe "nazi/gangster/yo-stil"
Dessuten var det ett jævla mas fra både mamma, pappa og besteforeldre. Jeg fikk konstant høre om at jeg måtte overtale brodern til å spare hår, da han så ut som en kriminell, fange og nazist.
Husker vi var hos mine besteforeldre og da truet farfar med å gjøre han arvesløs om han ikke sparte hår...

Så jeg vil vel si at de fleste godt voksne ser på unge mennesker uten hår som "pøbeler" og det har jeg full forståelse for. Jeg har ikke sett mange ungdom som ser bra ut uten hår. Voksne menn derimot kan se bra ut.
Vis hele sitatet...
Ingen ser bra ut uten hår! Skallethet minner meg om nazi, pøbel, eller en 50 år gammel purke.. Nesten skallethet (altså noen mm) kan derimot se ganske kult ut på en 23 åring synes jeg.
Sist endret av zxcvbnm; 23. januar 2015 kl. 18:33.
Sitat av jorwax Vis innlegg
- Du sparer penger på frisøren da du kan klippe deg selv.
- Sykkelhjelmen passer alltid.
- Ikke like stress å ta på seg klær.
- Du slipper å styre med håret hver morgen, altså, du får aldri "morrasveis".
- Du slipper å få masse hår i trynet (hvis du har lengde på det da).
Vis hele sitatet...
Hæ? Når har noen gang håret vært i veien for å ta på klær?
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Jeg sammenligner skalla folk med bøller! De fleste jeg vet om som barberer skallen sin, er stortsett bøller..
Vis hele sitatet...
Det er noe jeg aldri hadde sammenliget bøller med.
Mange bøller med langt hår, så lenge du ikke har hele skallen tatovert så burde ingen ''dømme'' deg.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Hæ? Når har noen gang håret vært i veien for å ta på klær?
Vis hele sitatet...
For eksempel om du har fikset håret før du tar på deg genseren el, tenker jeg
Syns man burde ha et par millimeter
Sist endret av steffena92; 25. januar 2015 kl. 11:56.
Jeg høvel-skinnet meg (i fylla) i en alder av 21 år, mens jeg jobbet i barnehage. Fikk en del tvilsomme blikk av småbarnsmødrene, og farmor mente jeg så ut som en nynazist, men ellers gikk det greit.
I oslo vil du slite med å komme inn på en del utesteder.

Men ellers så reagerer ikke samfunnet særlig lengre.