Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1401
Hei!

Jeg og kjæresten min bor sammen. Jeg eier leiligheten, begge har folkeregistrert adresse hos meg. Har ingen barn.

Er vi nå per definisjon samboere? Må vi registrere det på noen måte?

Grunner for at jeg spør er at min reiseforsikring gjelder for meg og kone/samboer.

Takk for svar.
Sist endret av hotline; 15. juli 2014 kl. 21:23.
Frankrikes Solkonge
Så lenge dere bor under samme folkeregistrerte adresse, så er dere å regne som samboere.
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Så lenge dere bor under samme folkeregistrerte adresse, så er dere å regne som samboere.
Vis hele sitatet...
Nei.

Per "definisjon" (i hermetegn da det ikke er noen generell definisjon) i Arveloven, må forholdet være av ekteskapslignende sort mellom to myndige personer som verken har barn eller er registrert som partner/samboer med noen andre.

§28, ledd A.
Trådstarter
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Nei.

Per "definisjon" (i hermetegn da det ikke er noen generell definisjon) i Arveloven, må forholdet være av ekteskapslignende sort mellom to myndige personer som verken har barn eller er registrert som partner/samboer med noen andre.

§28, ledd A.
Vis hele sitatet...
Så det vil si at vi ikke er "offisielt" samboere? Får ringe forsikringsselskapet imorgen å høre..
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Nei.

Per "definisjon" (i hermetegn da det ikke er noen generell definisjon) i Arveloven, må forholdet være av ekteskapslignende sort mellom to myndige personer som verken har barn eller er registrert som partner/samboer med noen andre.

§28, ledd A.
Vis hele sitatet...
Nja, men arvelovens definisjon gjelder nettopp dette; vilkårene for å arve noen. Man kan ikke uten videre ekstrapolere denne til å ha inngripen i en privat forsikringsavtale, som kan være underlagt andre definisjoner av avtalepartene. Arvelovens legaldefinisjon av samboere er ikke perseptorisk.

Dette understøttes av f.eks. Gjensidige sine betingelser som gjengitt på deres nettsider:

En familieforsikring dekker deg og ektefelle, samboer med felles adresse i folkeregisteret eller registrert partner, samt eventuelle barn.
Vis hele sitatet...
Kilde: https://www.gjensidige.no/privat/for...ing-i-detaljer

Sparebank1 er enda tydligere:

Er samboer også dekket under min innboforsikring? Ja, dersom dere er registrert på samme adresse i Folkeregisteret.
Vis hele sitatet...
https://www.sparebank1.no/smn/ofte-s...a1268427149362

Nå bare pirker jeg, bare så det er sagt - fordi man kan gjerne hevde at begge disse definisjonene kan sies å være ekteskapslignende; det kan man si om nærmest ethvert samboerforhold. Men man kan ikke uten videre legge arveloven til grunn, fordi dens definisjon gjelder et annet forhold enn en forsikringsavtale i forbrukerøyesmed.

Samtidig er det et poeng at dersom du og samboeren bor sammen, men bare har vært sammen i 1 uke, så ville hun sannsyligvis ikke fått noen arverett etter arveloen - men samtidig ville hun, så lenge dere har folkeregistrert adresse sammen, vært dekket av din reiseforsikring, jmfr. f.eks. Sparebank1 sine vilkår. Så man ser altså ganske tydelig at dette er to separate ting.
Sist endret av Stormen; 16. juli 2014 kl. 00:43.