Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1634
I denne episoden blir Jake ved et uhell bitt av Lumpy Space Princess og blir smittet av "the lumps (klumpethet)", så han må dra til Lumpy Space for å få motgift mot sykdommen før den blir permanent.
http://cdn2-b.examiner.com/sites/default/files/styles/image_content_width/hash/40/d7/40d7917d3c88d3bdc7f83b5b79a8a0e5.png?itok=Wko5JM2P
Lumpy Space Princess er en flanderisert "plastic", både i oppførsel, holdninger og talemåte, og man kan si at hun symboliserer overfladiskhet og selvopptatthet.
Som sagt finnes motgiften mot klumpethet på hjemplassen til LSP, Lumpy Space.
Portalen de bruker for å reise dit fra Land of Ooo, planeten hvor handlingen i Adventure Time hovedsakelig foregår, er en frosk som bruker tungen sin til å dra dem inn i seg.
Dette mener jeg er en allusjon til psykedeliske rusmidler, jfr. Bufo alvarius, frosken hvis hud og giftstoffer inneholder 5-MeO-DMT og bufotenin(5-HO-DMT) som kan ekstraheres for ruseffekt(populært trodd at frosken slikkes for effekten, selv om det ikke er dokumentert tilfeller hvor det faktisk har forekommet).


Når de kommer frem finner de ut at motgiften mot klumpetheten er en sten som må sittes på.
Lumpy Space Princess som drar med Finn og Jake for å finne motgiften, ender i en krangel med gruppen som har motgiften, som ender opp med at de ikke vil gi den fra seg.
Dette mener jeg symboliserer at vår egen selvopptatthet kan hindre oss i å oppnå selvinnsikt(motgift mot overfladiskhet og selvopptatthet).
Finn(som symboliserer godhet) havner i en krangel med LSP(som symboliserer det motsatte), og de skiller lag.
Det ender det med at Finn må la seg infiseres av klumpethet for å komme tilbake til de andre, dette kan symbolisere at han må komme i kontakt med sin egen selvopptatthet for å kunne oppnå resultater på reisen i Lumpy Space(eget indre).

Etter litt forviklinger blir både Finn og Jake kvitt klumpetheten sin, og blir venner igjen med LSP, hvorpå alle danser sammen til fengende musikk.


Kom gjerne med innspill, og aller helst egne tolkninger av denne eller andre episoder av Adventure Time.
Jeg er sikker på at det er mye spennende å hente, spesielt om Ice King, en av de mest deprimerende karakterene siden Hufsa.

For de som skulle være i tvil om at en serie "myntet på barn" ville spilt på psykedeliske rusmidler, finnes det en episode hvor de eksplisitt refererer til dimetyltryptamin(DMT) (på 1:22 i klippet).
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ikke dumt observert, at det var en padde direkte sittende på en sopp som transporterte dem til lumpy space gikk meg faktisk helt hus forbi inntil du poengterte det :P

En ting jeg oppdaget for en tid siden da jeg så gjennom episodene fra tidligere sesonger igjen:

Sesong 1, episode 12: "Evicted!", ender med at King Worm hypnotiserer Finn og Jake og kommanderer dem til å klemme ham. Situasjonen når ikke noen resolusjon i enden av episoden, så hvorvidt de påfølgende episodene virkelig finner sted er umulig å si.
84 (!) episoder senere, Sesong 4, episode 18: "King Worm", ser vi Finn fanget i en drømmeaktig hypnose av King Worm, Finn bekjemper King Worm og unnslipper, og vi er tilbake i samme rom, med omtrentlig samme karakterkonfigurasjon som i sesong 1. Var hele sesong 2 og 3, såvel som deler av 1 og 4 bare en hallisunasjon laget av King Worm, i et forsøk på å stjele Finns livsenergi?

Selv om det var mindblowing da jeg først kom til å tenke på det, mener jeg det er ganske tydelig at dette ikke var intensjonen i sesong 1, men nok ble lagt til som en easter egg i sesong 4. Hadde det vært intensjonen måtte nesten forholdet mellom karakterene blitt stilt tilbake som de var tidligere i sesong 1, etter at illusjonen ble brutt, men ting som har skjedd "i drømmen" har en påvirkning på universet deres videre i sesong 5, f.eks. ble Neptr skapt kort tid ("What is life?") etter King Worms inntreden, og finnes fortsatt etter at han er bekjempet i episoden "Mystery Dungeon".
Dog det kan virke som om tid ikke nødvendigvis fungerer lineært i Ooo, eller at kronologien i episodene ikke strikt følger handlingsforløpet slik karakterene opplever det: S4E17 "BMO noire" foregår parallelt med S5E18 "Princess Potluck", noe som kan tilsi at det er mulig "King Worm" følger direkte etter "Evicted!", eller at ikke nødvendigvis alle episodene imellom er en del av drømmen, kanskje noen, kanskje ingen.
Neste gang jeg har tid til å gjøre meningsløse ting skikkelig skal jeg analysere hvilke episoder som er kritiske at følger hverandre (for å bevare karakterutvikling, osv.), og hvilke som forholder seg uavhengige av de andre, jeg mistenker at det er en skjult struktur her som kan gjøre dette showet til en kronologisk clusterfuck av hallisunasjoner, psykoser, ulike oppfatninger av ting av ulike karakterer m.m. Som om ikke dette showet var "speisa" nok fra før
▼ ... over en måned senere ... ▼
For å ekspandere dette meget seriøse feltet innen samtidsfilosofi tenkte jeg å rette oppmerksomhet mot episoden "The Box Prince" s05e37 av Adventure Time. http://adventuretime.wikia.com/wiki/Box_Prince_(episode)?file=Cats_fighting.png

I episoden er det to paralelle historiearker, én som følger Jakes kamp mot, og aksept av et flak fra en tortillachips som har festet seg mellom to tenner, som reflekterer viktigheten av å tillate og akseptere overkommelige problem i hverdagen for å ivareta en følelse av at livet er verd å leve, og som jeg kommer til å fokusere på i resten av innlegget: Finns forsøk på å hjelpe en boksprins å ta tilbake kronen og status som regent over bokskongedømmet.

Bokskongedømmet består av pappesker, og dets innebyggere er katter dekket av pappesker, på hodet med et lite fjes tegnet på forsiden.
Når eskeprinsen og Finn er alene, titter av og til katten som er inne i esken frem, men merk deg at i det "offentlige rom" i eskebyen, forekommer ikke dette: alle kattene holder seg inne i sine respektive bokser, og oppfører seg dannet og uspontant.
Under en duell mellom den ekte eskeprinsen og den falske, som hadde tatt hans plass, blir eskene til de to duellantene dyttet av, og man får se deres "sanne natur". Verd å merke seg er også at de to kattene er utseendemessig identiske. De to kattene begynner å sloss som katter (ikke med lanser tapet til eskene som tidligere), og kanskje ikke overraskende nok begynner eskekattene i publikum å sloss, alles esker faller av, og vi ender med et totalt orgiastisk anarki. Byggninger faller og kongedømmet ligger i ruiner innen Finn gjenskaper orden. Et forsøk blir gjort på å finne ut hvem av de to duellantene er den ekte prinsen, men kattene ser ikke ut til å bry seg, og går tilbake til å gjøre det de ellers ville gjort; hele opplegget med prinser og pappeskebyen er ikke noe de gidder å jobbe for å restaurere.

At byen er bygget av pappesker viser til hvor skjøre strukturene vi forholder oss til egentlig er; hvor lett de kan rives ned, men også hvor enkelt de kan bygges opp: snu en pappeske, så er mye gjort.
Pappeskene kattene går med er naturligvis maskene vi ikler oss til daglig: kunstige, lite spontane og ensformige. Kattene som er under eskene må jeg si er utsøkt representert: i scener med kun Finn og katten, er den leken, søt, osv. Når alle kattene kommer ut samtidig, blir det totalt kaos til å begynne med, før det stabiliserer seg og alle tusler rundt og gjør sitt. Kaoset varer ikke, altså er ikke katten i oss pur destruksjon, samtidig uteblir det ikke, så katten i oss er heller ikke den "optimale tilstand".
Duellen mellom de to kattene har klare paralleller til et paradigmeskift: to mostridende verdenssyn/teorier/eskeprinser, i en kamp som oppløser separasjonen av de to polene (de er helt like under eksene sine), etterfulgt av en demolisjon av filosofiene/disiplinene/eskebyen som bygget på motsetningen, og løst i en harmonisk tilstand hvor de gamle paradigmene er blitt forkastet til fordel for en ny og mer stabil tilstand.

Det er fortsatt mye som kan bli sagt bare om denne episoden, så jeg håper folk forstår at Adventure Time ikke er for pyser.
Trodde randomnessen til disse seriene kunne tolkes som overvektig rusmisbruk.

Dere som har sett på andre CN serier vet godt hva jeg prater om