Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 8684
Satt og puslet litt for meg selv med saks og limstift, og kom til å tenke på den formidable suksessen Jonta hadde med tråden hvor vi laget en kontaktkopi, og tenkte at det kunne overføres til en freak-fanzine.

Dette har visst vært gjort på nFF før, men da kun som virtuell utgave, noe som ikke vil bli gjort denne gangen.

wp:Fanziner pleier gjerne å være dreid rundt et spesielt tema, typisk punk og hardcore, eller kunst, men denne gangen skal vi lage en fullstendig uten kunstneriske rammer.
Poenget er altså at vi skal lage et blad sammen, hvor hver enkelt deltager bidrar med én side, og så får tilbake et ferdig sammensatt blad hvor man kan kjenne lukten av trykksverte og nyte følelsen av skaperglede.

http://media.cmgdigital.com/shared/img/photos/2012/08/11/da/db/fanzine_0829-04_658666a_1.jpg

Tanken er at dere sender meg en PM (med adresse om dere ønsker en gratis kopi av produktet dere har vært med å skape) merket med «FREAKZINE», hvor dere har scannet inn deres bidrag til dette bladet, en enkelt A5-side (148mm * 210mm, ved 300dpi blir det 1749px * 2481px), og så står jeg ansvarlig for sammensetting, trykking og utsending av ferdig resultat, som forhåpentligvis vil bli et morsomt, vakkert og tankevekkende blad som ikke står noe tilbake for de fineste kunst-fanzinene.

http://4.bp.blogspot.com/_l1SUpDhLBqg/SCQRcbjAheI/AAAAAAAAABo/WvJqqNqhXNQ/s320/491677002_dedffa8236.jpg

Som sagt vil vi ikke operere med noen som helst kunstneriske rammer, det eneste jeg vil sette foten ned på er bilder tilsendt av for dårlig kvalitet til å trykkes.
Så send over hva du måtte ønske, det være seg tegninger, dikt, korte historier, sakprosa, et fint løv du fant i høst, noter til et musikkstykke du har skrevet eller en bildecollage.

Husk på at det vil bli trykket i sort-hvitt når dere lager bidrag.

http://ibiza-blog.com/wp-content/uploads/2011/09/ibiza-rocks-fanzine-2011-issue17.jpg

Vær kreativ, og vær kjapp, vi setter fristen ved utløpet av denne måneden, altså 23:59 den 31. januar.
Siden dette koster både tid og penger å trykke opp, vil selvfølgelig kun de som deltar få tilsendt et eksemplar da jeg ikke har tenkt bruke feriepengene mine på å sende blad til hele nFF, dette burde også være en oppfordring til dem som pleier å sitte på gjerdet når vi arrangerer ting som dette her.

Om man vil kan man merke bidraget sitt med nick, men det er også lov å være anonym om man ønsker det.

Takker som vanlig Jonta for uvurderlig hjelp under planleggingsprosessen med stavekontroll og inkludering av alle små tekniske detaljer.
Stilig prosjekt! Må få kasta meg på det her.
Går vel greit om jeg tegner noe digitalt, så lenge det er i rett størrelse?
Bare bilder og illustrasjoner, eller skal det være tekster også?
Nikita....

Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Som sagt vil vi ikke operere med noen som helst kunstneriske rammer, det eneste jeg vil sette foten ned på er bilder tilsendt av for dårlig kvalitet til å trykkes.
Så send over hva du måtte ønske, det være seg tegninger, dikt, korte historier, sakprosa, et fint løv du fant i høst, noter til et musikkstykke du har skrevet eller en bildecollage.
Vis hele sitatet...
Tror jeg skal hive meg på dette.
Fett. Dette kan bli bra Skal bli med på dette ja
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Råtøft, dette kaster jeg meg på!
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bluetwoen Vis innlegg
Stilig prosjekt! Må få kasta meg på det her.
Går vel greit om jeg tegner noe digitalt, så lenge det er i rett størrelse?
Vis hele sitatet...
Jada, selv om vi i redaksjonen setter pris på klipp-og-lim-estetikk skal vi ikke diskriminere mot dere som jobber digitalt
Tror definitivt jeg skal delta på denne vidunderlige ideen!

Da var bidraget mitt ferdig. Sender det i morgen.
Her slenger jeg meg definitivt på, tror jeg skal få sendt et kult bilde eller en tegning eller noe. skal gjøres så fort som mulig!
Stor kudos til deg for å sette dette i gang, meget koselig med slike ting!

Spørsmål!
Skal vi laste opp bilde på en side som imma.gr og gi deg linken i PM? eller skal du ha filen et eller annet sted, isåfall noen spesiell filformat du vil ha?
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Sitat av iSatan Vis innlegg
Her slenger jeg meg definitivt på, tror jeg skal få sendt et kult bilde eller en tegning eller noe. skal gjøres så fort som mulig!
Stor kudos til deg for å sette dette i gang, meget koselig med slike ting!

Spørsmål!
Skal vi laste opp bilde på en side som imma.gr og gi deg linken i PM? eller skal du ha filen et eller annet sted, isåfall noen spesiell filformat du vil ha?
Vis hele sitatet...
Det går fint, eller man kan laste det opp på Dropbox e.l. og gi meg nedlastingslink.
EDIT: filformat er ikke så nøye, men prøv nå å ta det i et noenlunde gjenkjennelig et som JPG eller PNG.

Da har det begynt å dukke opp bidrag i innboks, oppfordrer alle til å hive seg rundt og bli med på moroa
Sist endret av The Great Catsby; 15. januar 2013 kl. 23:00.
G4ndj1: Blir det mulighet for folk som ikke bidrar til å kjøpe en kopi? (Forhåndsbestille).
Etter at jeg faktisk satt med ned å leste denne takket være Jonta er jeg gjerne med! Men jeg skjønner ikke helt. Er det snakk om fysisk tegning? Eller sikter du til alt som kan passe på en side så lenge det blir sort og grått?
Er med! Kan bli kult dette.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Little Pixie: Fysiske greier som enten blir scannet eller fotografert er å foretrekke.

Vi holder på med et utkast til epost som skal sendes til trykkerier for å få prisestimater for både farge- og svarthvitversjon.
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Sitat av Forconin Vis innlegg
G4ndj1: Blir det mulighet for folk som ikke bidrar til å kjøpe en kopi? (Forhåndsbestille).
Vis hele sitatet...
Vi tenkte ikke det nei, planen var at man skulle yte for å nyte.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Little Pixie: Fysiske greier som enten blir scannet eller fotografert er å foretrekke.
Vis hele sitatet...
Vil bare oppklare at Jonta her mener fysiske greier som blir scannet, eller foto, eller hva som helst annet som kan limes inn i en PDF.
Vær snill å ikke sende fotografier av tegningene deres.
Leverte mitt bidrag i helga (høres skittent ut, hvis man tenker skittent), og oppfordrer flere til å gjøre det samme!
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sendte mitt bidrag i posten til G4anj1 i dag da jeg ikke har scanner.
Skal bildet signeres med brukernavn slik at man vet hvem som har laget det o.o?
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Sitat av Little Pixie Vis innlegg
Skal bildet signeres med brukernavn slik at man vet hvem som har laget det o.o?
Vis hele sitatet...
Det er opp til deg selv
Skal vi sende det i pdf. format da?
Vil gjerne være med på dette
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Skal vi sende det i pdf. format da?
Vil gjerne være med på dette
Vis hele sitatet...
Fortrinnsvis .jpg eller .png, litt lettere for meg å putte sammen
Faen at jeg NULL tilgang til printer om dagen.. Er dette noe som kommer til å gjentas?
Om jeg skjønte riktig(?) så skulle det ikke være mulig kjøpe det?

Hva med å kansje legge ut på nett, for betaling om det skulle være så,jeg hadde betalt!
Har intrykk av at det er mye kreative sjeler på Forumet.

Og igjen, håper dette kan gjentas, om det blir en suksess selvfølgelig
Hadde vært fett om dette ble lagt ut som en pdf eller liknende på nett ja. Fysisk til de som bidro og mulighet for digitalt til andre. Ser for meg at det kunne vært god inspirasjon for både de som ikke fikk deltatt denne gangen og nykommere hvis dette er noe som blir gjentatt ved en senere anledning
Hvordan ligger det ann ?
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Prosessen med sammenstillingen er snart ferdig, gi meg et par dager til
Konge! Gleder meg! Hvor mange bidrag ble det totalt?
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Sitat av Little Pixie Vis innlegg
Konge! Gleder meg! Hvor mange bidrag ble det totalt?
Vis hele sitatet...
Litt usikker på nøyaktig antall, men rundt 10 tror jeg.
Har såvidt begynt å kopiere opp.
Flott prosjekt, dessverre så jeg det ikke før fristen var over. Kommer til å følge med om det blir et nummer to.

Jeg anbefaler også å sende to eksemplarer til Nasjonalbiblioteket. Kult å tenke på at det kan bli lest av forskere (eller andre) om 100 år.
Gleder meg til det endelige resultatet dukker opp i postkassen min. Blir noen spennende dager/uker fremover
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Jeg anbefaler også å sende to eksemplarer til Nasjonalbiblioteket. Kult å tenke på at det kan bli lest av forskere (eller andre) om 100 år.
Vis hele sitatet...
Godt forslag, men jeg har allerede begynt å trykke opp, og kommer nok ikke til å lage to ekstra dessverre.
Kanskje neste gang.
Sitat av Nekran Vis innlegg
Gleder meg til det endelige resultatet dukker opp i postkassen min. Blir noen spennende dager/uker fremover
Vis hele sitatet...
Det kommer, det kommer, har gitt meg selv deadline til i morgen kveld.
Kommer til å gi beskjed her i tråden når de er kommet i postkassen.
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Da er jeg sånn ca. ferdig å sette sammen, etter mye rot og banning, og heftene blir sendt ut i morgen.
Beklager til dem som ikke kom med, vi tar det neste gang, om det blir en.
Jeg ser nå at dette tok mye mer tid enn jeg hadde forventet, men skal prøve å mote meg opp til å få satt sammen en ny utgave.

Så dere som vil, kan sende bidrag på PM merket 'Freakzine #2'

Erfaringsutveksling fra Freakzine #1, hva bør man tenke på til neste gang?
-Merk PMen riktig, for å gjøre det enklere å holde styr.
-Send adresse i samme PM som bidraget, for å gjøre det enklere å holde styr.
-Send bidrag som minimum oppfyller kravene til oppløsning (1749 x 2481px).
-Send bidrag som kun benytter to toner (sort og hvit). Gråtoner viste seg å funke svært dårlig(beklager til eieren av uglen).

Jeg har selv mye å gå på, og håper de som mottar blad kan tilgi at det ser uprofesjonelt ut.
Det hadde neppe fått ståkarakter selv i 8. klasse formgivingsfag, men neste gang har jeg troen på at det blir bedre.
Ellers takk til dere som var med, gi dere selv et klapp på skulderen.
Blir nok bra skal du se! kult å ta intiativet ihvertfall!
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Kopien min ramla ned i postkassa i stad!
Herlig resultat, moro å se at du tok med mitt bidrag

Kommer det en digital versjon for å la andre vri seg i misunnelse av oss med en fysisk utgave?
Min kopi dukket også opp i postkassen i dag Veldig trivelig, veldig flott resultat, og et veldig godt initiativ. Kudos!
Jeg kan godt brekke bladet hvis noen tar initiativ på dette senere, hvis folk donerer en liten slant kan vi få sendte det til trykkeri og få det bundet skikkelig

Hvis folk da sender bildet sitt redigerbart pdf. kan jeg sette det opp i InDesign. Uten at jeg har sett freakzine har det helt sikkert sin sjarm med rene bidrag.

Søren at jeg ikke oppdaget dette tidligere, hadde vert kult å fått lagt inn et bidrag.

Kunne du lagt ut en pdf. av
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Så dere som vil, kan sende bidrag på PM merket 'Freakzine #2'
Vis hele sitatet...
Ev. «#4»? (:
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Merk PMen riktig, for å gjøre det enklere å holde styr.
Vis hele sitatet...
Støttes. Dette er faktisk viktig for oss som mottar en del PM-er, og det tar kun noen få sekunder å formulere en nyttig tittel.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Send bidrag som kun benytter to toner (sort og hvit).
Vis hele sitatet...
Dette kan i GIMP gjøres ved å gå til Colours -> Threshold. Sikkert noe lignende i mange andre programmer.

Det som menes er denne effekten: [COLOR="DimGray"]wp:[/COLOR]Che Guevara-bilde.

Et eksempel finnes på baksiden av FZ#3.
Jeg har selv mye å gå på, og håper de som mottar blad kan tilgi at det ser uprofesjonelt ut.
Vis hele sitatet...
Jeg liker den personlige stilen, og vet at det har blitt lagt en del arbeid i dette. Tomler opp!
Sitat av Oransje Vis innlegg
Jeg kan godt brekke bladet hvis noen tar initiativ på dette senere, hvis folk donerer en liten slant kan vi få sendte det til trykkeri og få det bundet skikkelig :)

Hvis folk da sender bildet sitt redigerbart pdf. kan jeg sette det opp i InDesign. Uten at jeg har sett freakzine har det helt sikkert sin sjarm med rene bidrag.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hvor lang tid layout tok, men det er ikke snakk om tekst i miks med bilder.

Har du prisoverslag fra trykkerier?
Søren at jeg ikke oppdaget dette tidligere, hadde vert kult å fått lagt inn et bidrag.
Vis hele sitatet...
Tråden har vært på forsiden i flere uker (:
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bangfish Vis innlegg
Kopien min ramla ned i postkassa i stad!
Herlig resultat, moro å se at du tok med mitt bidrag

Kommer det en digital versjon for å la andre vri seg i misunnelse av oss med en fysisk utgave?
Vis hele sitatet...
Sitat av Nekran Vis innlegg
Min kopi dukket også opp i postkassen i dag Veldig trivelig, veldig flott resultat, og et veldig godt initiativ. Kudos!
Vis hele sitatet...
Sitat av Oransje Vis innlegg
Jeg kan godt brekke bladet hvis noen tar initiativ på dette senere, hvis folk donerer en liten slant kan vi få sendte det til trykkeri og få det bundet skikkelig

Hvis folk da sender bildet sitt redigerbart pdf. kan jeg sette det opp i InDesign. Uten at jeg har sett freakzine har det helt sikkert sin sjarm med rene bidrag.

Søren at jeg ikke oppdaget dette tidligere, hadde vert kult å fått lagt inn et bidrag.

Kunne du lagt ut en pdf. av
Vis hele sitatet...
Kjekt å se at dere likte resultatet.
Selv om det er litt jalla, synes jeg egentlig det ble ganske fint.

Har forhørt meg om priser for å få det trykket ordentlig, men det kommer til å bli ganske dyrt.
Tror hjemmelaget er veien å gå, og det har jo også sin sjarm.
For øyeblikket er jeg egentlig ganske lei av å styre med bladet, men om jeg får ånden over meg kan det være det blir laget en PDF av det.
Men ikke forvent noe i nærmeste fremtid.
Jeg syns også mye av sjarmen ligger i det at 'zinen både er og ser hjemmelaget ut. Sender man den til trykkeri forsvinner noe av poenget.

Så lenge man bruker skikkelig papir klarer de fleste printere å få til et mer enn bra nok resultat rent trykkmessig til en slik publikasjon.

Med andre ord ble jeg meget fornøyd med resultatet, både når det gjelder utseendet på hele greia og innholdet. Mange bra bidrag!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Sånn, da har jeg endelig gravd frem scanneren igjen, og fått scannet et eksemplar av bladet.
Håper kvaliteten er ok.

Takk igjen til alle som var med, nå har jeg glemt hvor mye tid det tok å sette sammen alt, så kanskje vi kjører på med en ny runde snart.
Som dere ser kom ikke alle bidragene like heldig ut i trykk, men forhåpentligvis har jeg lært litt til neste gang.
Jeg beklager til dem som fikk bidraget sitt forringet av min manglende trykkekunnskap.

Til uglefantasten; jeg fikk bladet ditt i retur, pga du sendte ikke med navn, kun adresse.
Om du vil ha et eksemplar kan du sende en ny PM med navn også.