Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4658
Teoretisk sett: Man jukser på en prøve som foregår på data, og læreren skjønner at noen i klassen har jukset ved å bruke internett til å søke opp svar. Er det mulig for IT-ansvarlige ved skolen å finne igjen disse sidene selv om man sletter de fra loggen? Hvis ja, hva må man gjøre for at dette IKKE er mulig?
CTRL+SKIFT+N hvis du bruker Chrome iallefall finnes lignende til Firefox og men kan ikke snarveien der dessvere
De kan se hva som helst om du er inne på nettet på skolen, men om de faktisk logger slikt vet jeg ikke.
Trådstarter
8 0
Oddiii: Er det ikke det samme om man bruker inkognito eller om man sletter loggen etterpå?

Frityrgryta: Kan de se det selv om man har brukt inkognito?


Tror dere dette er noe de faktisk VILLE gjort dersom det var mistanke for juks ved en vanlig prøve (altså ikke en tentamen eller eksamen)?
Var bare barnet
KjemikalieX's Avatar
Sitat av Nosiam Vis innlegg
Oddiii: Er det ikke det samme om man bruker inkognito eller om man sletter loggen etterpå?

Frityrgryta: Kan de se det selv om man har brukt inkognito?


Tror dere dette er noe de faktisk VILLE gjort dersom det var mistanke for juks ved en vanlig prøve (altså ikke en tentamen eller eksamen)?
Vis hele sitatet...
Du kan vell bare bruke proxy eller lignende, da kan du bare nekte for alt og de har ikke bevis :P
Bruk wifi 3G hotspot fra mobil. Ingen merker noe!

Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Du kan vell bare bruke proxy eller lignende, da kan du bare nekte for alt og de har ikke bevis :P
Vis hele sitatet...
Er IKT folka kloke kan de sjekke all trafikk fra spesifike brukere gjennom router. Ser de hidemyass og proxyforlulz med masse cryptert data fra akkurat deg som er mistenkt på akkurat tidspunktet dere hadde prøve er det tilstrekkelig bevis.
Stemmer for Mobilt 3G Hotspot. Trafikken går igjennom din egen "router".
Hvis du er enda mer paranoid, så kan du begynne med å slette nettleseren på pcen, å bruke en portable nettleser, som kjøres fra en minnepenn, minnekort etc.
Ville brukt et minnekort, siden det er litt med diskrè.

Og hvis du er enda mer paranoid, så booter du opp en live distro fra en minnepenn eller noe sånt ;-)
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av 23732 Vis innlegg
Stemmer for Mobilt 3G Hotspot. Trafikken går igjennom din egen "router".
Hvis du er enda mer paranoid, så kan du begynne med å slette nettleseren på pcen, å bruke en portable nettleser, som kjøres fra en minnepenn, minnekort etc.
Ville brukt et minnekort, siden det er litt med diskrè.

Og hvis du er enda mer paranoid, så booter du opp en live distro fra en minnepenn eller noe sånt ;-)
Vis hele sitatet...
Vi prøvde dette, men da komenterte læreren: "hvem sitt hotspot netverk er det som er oppe?" Men dette var data lærern vår, men en normal dødelig kærer vil nokk ikke skjønne dette. Han skjekket foresten også loggen til routern, så selv om du sletter loggen på pc'en ligger den fortsatt der
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Skjul hotspot-nettet.

Problem solved.

Edit: eller kall den for "privatD4E977"

(gamle Telenor nettnavnet vårt.)
På eksamen er det værtfall ulovlig å koble deg fra nettet på skolen, så med engang du gjør det så kommer noen fra it seksjonen og snakker med deg. Og hvis de kan se at du har vært på en proxy side, så står det i eksamensreglementet at det er forsøk på juks..
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Vi prøvde dette, men da komenterte læreren: "hvem sitt hotspot netverk er det som er oppe?" Men dette var data lærern vår, men en normal dødelig kærer vil nokk ikke skjønne dette. Han skjekket foresten også loggen til routern, så selv om du sletter loggen på pc'en ligger den fortsatt der
Vis hele sitatet...
Da kan han kalle nettet noe slikt som: "Free Open WiFi", eller "Password: 12345678" ;-)
OT: Kan lærerne finne ut hvem sitt HotSpot det er, uten å se på noen av mobilene?
Hva med en virtuell maskin?
Kan du koble til et annet nettverk med den, men fremdeles være koblet til skolen sitt?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Såfremst du går gjennom en ISA-server eller tilsvarende hvor autentisering er påkrevd, ja, det er helt irrelevant om du sitter på SUPERVPN2000 når du uansett må gjennom en proxy som har auth, da vil det lett synes i loggen at du har authed mot proxy-serveren og sendt trafikk gjennom den på et gitt tidspunkt.

Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Hva med en virtuell maskin?
Kan du koble til et annet nettverk med den, men fremdeles være koblet til skolen sitt?
Vis hele sitatet...
Hvis han først har et annet nett enn skolens nett er det jo bare å surfe private på den gitte maskinen, virtuell maskin øker bare kompleksitet uten å gi noen gains.
Sist endret av AtXbYeA; 27. mai 2012 kl. 18:51.
Jeg har ved et par anledninger brukt Internett til å jukse på små prøver. Ganske sikker på at de kan finne ut av det, men på mindre prøver gidder de nok ikke

Jeg ville dog vært veldig forsiktig med store prøver som tentamener.
Hva med å bruke 2 nettverk om mulig. Så bruker du skolenettet til vanlig og mobilt nettverk eller noe i virtuell Pc?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Såfremst du går gjennom en ISA-server eller tilsvarende hvor autentisering er påkrevd, ja, det er helt irrelevant om du sitter på SUPERVPN2000 når du uansett må gjennom en proxy som har auth, da vil det lett synes i loggen at du har authed mot proxy-serveren og sendt trafikk gjennom den på et gitt tidspunkt.



Hvis han først har et annet nett enn skolens nett er det jo bare å surfe private på den gitte maskinen, virtuell maskin øker bare kompleksitet uten å gi noen gains.
Vis hele sitatet...
Hvis prøven krever at du faktisk bruker internett, men tillater ikke at du søker etter svar på nettet, kan du kryptere trafikken din uten at de kan si noe på det. Du kan hevde at du kun brukte nettet til det oppgaven krever, og at du krypterte det på grunn av personvern. De kan ikke gjøre noe med det med mindre det står et eller annet sted i et reglement at det ikke er lov å kryptere trafikk på skolenettet eller lignende.
Nå er det vanlig at man inspiserer kryptert trafikk også, som er veldig enkelt hvis man har kontroll på klientene. Jeg antar at de har tilgang til et nettverk fordi de bruker en webapp for å levere svaret på prøven, ikke fordi de kan bruke Internett til å oppsøke informasjon. Den eneste fornuftige måten rundt det vil være å koble seg til et annet nettverk som man selv har kontroll på.
I den grad man antar at IT-ansvarlige på en skole har mulighet til å knekke krypteringen brukt av SSH og VPN, ja.

Det er selvsagt også mulig å fange opp trafikken før den blir kryptert, men igjen, da antar man at de ansvarlige har et teknisk nivå veldig få IT-folk på skoler har.
sertifisert idiot
veit ikke om tlf din har det, men hvis du kobler til tlf med usb kabel, så kan det hende du kan kjøre nett gjennom den.kan det på min vertfall (htc desire s) har redda noen prøver gitt
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av cyberlink93 Vis innlegg
veit ikke om tlf din har det, men hvis du kobler til tlf med usb kabel, så kan det hende du kan kjøre nett gjennom den.kan det på min vertfall (htc desire s) har redda noen prøver gitt
Vis hele sitatet...
De fleste moderne laptops har da både wifi og blåtann også, som er mye mer inconspicious enn en kabel ettersom telefonen kan ligge framme på pulten til læreren.
Jeg er rimelig sikker på at de kan finne det meste, på noen skoler kan IT-ansvarlige til og med få opp screenshot av skjermen din uten at du vet det.
Problemet med den approachen er at med mindre læreren er en komplett pappskalle på området er det stor sjanse for at han oppdager det trådløse nettverket. Læreren min sjekker konstant under prøver, og sender av og til en annen kar og meg ut for å spore nettverkene som dukker opp. Derfor er kanskje kabel bedre, hvis du klarer å skjule den.

Sitat av satanpåski Vis innlegg
Jeg er rimelig sikker på at de kan finne det meste, på noen skoler kan IT-ansvarlige til og med få opp screenshot av skjermen din uten at du vet det.
Vis hele sitatet...
Hvis du krypterer all trafikk ut av din maskin, slik jeg foreslo, skal dette godt gjøres. Screenshottet den IT-ansvarlige prøver å få opp vil da være kryptert, og kan derfor ikke se det. Trafikken blir ikke dekryptert før den når serveren i andre enden av tunnelen, og for at skjermskuddet da skal bli synlig hos IT-ansvarlig, må det sno seg tilbake inn på skolenettet, noe jeg med min kunnskap om sikkerheten på skoler kan si at er relativt usannsynlig.

Funksjonaliteten ligger sikkert i et tredjepartsprogram som bruker en eller annen obskur port for å sende trafikk. All trafikk over port 1024 er nesten alltid blokkert på skoler, i alle fall mellom skolens nettverk og internett (ikke lokalt på skolenettet). Når trafikken når serveren i andre enden av tunnelen, vil serveren prøve å sende den til måladressen, som ikke eksisterer på nettverket til serveren (siden det nesten garantert er en lokal adresse), og i tillegg ville ikke trafikken kommet igjennom på grunn av portnummeret.

Kryptering for vinnet.
sertifisert idiot
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
De fleste moderne laptops har da både wifi og blåtann også, som er mye mer inconspicious enn en kabel ettersom telefonen kan ligge framme på pulten til læreren.
Vis hele sitatet...
evt ha kabelen i pcen, og ha tlf i lomma/sekken, fungerte kjempe fint for meg
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
De fleste logge/vakt programmer i bruk på skoler idag har vel remote view som hovedfunksjon.
Slik er det i alle fall på skolen jeg jobber.

Vi får alle aktuelle pc-er (på en eksamen for eksempel) i en liste som programmet leser. Ifra lista kan vi hente opp skjermbildet til opptil 4 pcer samtidig.
Skal noe til å lure seg unna dette programmet.
har juksa på flere prøver (spansk) ved bruk av pc, og jeg gadd ikke slette loggen engang og de har ikke sagt noe til meg, lasta ned spotify engang for ett prosjekt og da kom de på døra innen 1 time for og spør hva jeg holdt på med, men iallefall de kan ikke se det, iallefall ikke på min skole, men slett loggen for sikkerhetskyld.
Sitat av Antim0n Vis innlegg
De fleste logge/vakt programmer i bruk på skoler idag har vel remote view som hovedfunksjon.
Slik er det i alle fall på skolen jeg jobber.

Vi får alle aktuelle pc-er (på en eksamen for eksempel) i en liste som programmet leser. Ifra lista kan vi hente opp skjermbildet til opptil 4 pcer samtidig.
Skal noe til å lure seg unna dette programmet.
Vis hele sitatet...
Igjen: for at slike programmer skal virke, må skjermbildet sendes fra elevpcen til adminpcen. Hvis all trafikk fra elevpcen er kryptert i en SSH-tunnel, kan ikke du få opp dette bildet, fordi det er kryptert.