Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2149
Hei.
Ønsker å diskutere/få en tilbakemelding på følgende problemstilling av dere:

Hvor går grensen mellom privatliv og jobb? Habil/Inhabil?
Min kjærestes mor jobber i skatteetaten, og jeg fikk i dag vite av min kjære at hun har etterspurt org nr til arbeidssplassen min for å "sjekke litt opp", samt bestille/titte på regnskap osv. Altså ren nysgjerrighet.

Hvor går grensen, har hun egentlig lov til dette?
1. Kan de bare sjekke opp bedrifter uten å ha en grunn?
2. Er det ikke noen regler om habilitet osv?
3. Har ikke de taushetsplikt, aka at det ikke vil være lov da for henne å snakke videre med eksempelvis min kjære om jobbens økonomi?

Ikke det at jeg bryr meg stort om hva hun måtte lese om jobbens økonomi osv, men jeg føler dette er snoking i mitt liv og ett lite overtramp.
De har taushetsplikt. Har ikke noe svar på resten..
Sitat av RareJonna Vis innlegg
Hei.
Ønsker å diskutere/få en tilbakemelding på følgende problemstilling av dere:

Hvor går grensen mellom privatliv og jobb? Habil/Inhabil?
Min kjærestes mor jobber i skatteetaten, og jeg fikk i dag vite av min kjære at hun har etterspurt org nr til arbeidssplassen min for å "sjekke litt opp", samt bestille/titte på regnskap osv. Altså ren nysgjerrighet.

Hvor går grensen, har hun egentlig lov til dette?
1. Kan de bare sjekke opp bedrifter uten å ha en grunn?
2. Er det ikke noen regler om habilitet osv?
3. Har ikke de taushetsplikt, aka at det ikke vil være lov da for henne å snakke videre med eksempelvis min kjære om jobbens økonomi?

Ikke det at jeg bryr meg stort om hva hun måtte lese om jobbens økonomi osv, men jeg føler dette er snoking i mitt liv og ett lite overtramp.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt om reglene på dette.. Men synes det allikevel er litt overtramp?

Kan du ikke prate med henne, (om dere har god kontakt) og høre hvorfor hun vil dette? Har virkelig regnskapet til jobben din noe å si for henne?
The lucky one
PairADice's Avatar
Hvilket forhold har du og din bedre halvdels mor? Er hun/har hun utvist noen form for skepsis til deg personlig eller det du driver med yrkesmessig? Har du sagt/gjort noe som kan gjøre henne mistenksom for noe? Er hun rett og slett generelt overbeskyttende ovenfor sin kjære datter? Eller er hun mer... Nabokjerringa som henger over gjerdet for å vite alt om alle?
Trådstarter
50 7
Sitat av PairADice Vis innlegg
Hvilket forhold har du og din bedre halvdels mor? Er hun/har hun utvist noen form for skepsis til deg personlig eller det du driver med yrkesmessig? Har du sagt/gjort noe som kan gjøre henne mistenksom for noe? Er hun rett og slett generelt overbeskyttende ovenfor sin kjære datter? Eller er hun mer... Nabokjerringa som henger over gjerdet for å vite alt om alle?
Vis hele sitatet...
Tja, det er vel ett høflighetsbasert forhold, det er vel måten jeg kan si det på.
Ovenformeg personlig har hun ikke utvist noen form for skepsis, hverken personlig eller yrkesmessig.

Jeg har vel egentlig ikke snakket med henne om jobben min, med unntak av at jeg hadde noen spørsmål om skattetrekk.

Men generelt sett er hun utrolig overbeskyttende ovenfor sin datter, og tja, innser vel strengt tatt ikke at man blir eldre og tar egne valg til fordel for sin eldre mors råd.
The lucky one
PairADice's Avatar
Er vel dette som ligger bak ihvertfall, tenker jeg, uten å skal gå inn i detaljer på nøyaktig hva hun tenker. Desverre ingen Professor Xavier (Den dagen jeg finner ut hvordan jeg blir det er dagen verden blir et bedre sted. Spesielt siden jeg styrer den =D).

Ang det du faktisk spør om, mener jeg å ha fått med meg en eller annen plass at det må ligge en eller annen form for hjemmel i bakgrunn om man skal gå en bedrift etter sømmene, uten å skal uttale meg for kraftig om dette.
Habilitet vil jeg tro først blir gyldig om det enten er snakk om blodsrelatert familie/ "Ekte" familie (misforstå meg rett), eller det er snakk om å yte tjenester for bekjente. Ellers er nok taushetsplikten tilstedeværende, så uansett hva hun måtte finne ut, har hun hver så god å "zip it", for å bruke et ellers penere uttrykk.

Igjen, skal ikke garantere 100% for det jeg sier, finner ikke mye på google (Mulig jeg ikke søker på rett kodeord) og kan ikke lovene alt for godt. Men jeg mener ihvertfall det gir en form for mening.
Habilitet er ikke relevant så lenge det kun er snoking.

Så lenge det ikke er en del av arbeidet hennes (her kommer Evt habilitet inn) har du imidlertid ikke lov til å gå selskapet i sømmene nei.

En del informasjon er imidlertid offentlig, da har det fint lite å si om hun har det "ekstra tilgjengelig" pga arbeidsstedet sitt. Regnskap, styre etc er i stor grad tilgjengelig for alle på brreg. Utover det kan en bestille en del ting..

Største problemene hun kan komme i er evt fra sjefen fordi det strider mot instruks..
Sitat av RareJonna Vis innlegg
Hei.
Ønsker å diskutere/få en tilbakemelding på følgende problemstilling av dere:

Hvor går grensen mellom privatliv og jobb? Habil/Inhabil?
Min kjærestes mor jobber i skatteetaten, og jeg fikk i dag vite av min kjære at hun har etterspurt org nr til arbeidssplassen min for å "sjekke litt opp", samt bestille/titte på regnskap osv. Altså ren nysgjerrighet.

Hvor går grensen, har hun egentlig lov til dette?
1. Kan de bare sjekke opp bedrifter uten å ha en grunn?
2. Er det ikke noen regler om habilitet osv?
3. Har ikke de taushetsplikt, aka at det ikke vil være lov da for henne å snakke videre med eksempelvis min kjære om jobbens økonomi?

Ikke det at jeg bryr meg stort om hva hun måtte lese om jobbens økonomi osv, men jeg føler dette er snoking i mitt liv og ett lite overtramp.
Vis hele sitatet...
Regnskapene til alle AS er tilgjengelig for allmuen - ingen trenger oppgi noen grunn for å sjekke regnskapene til aksjeselskap. Din svigermor kan sjekke opp i kraft av ren morbid nysgjerrighet eller i kraft av sin stilling. Det spiller ingen rolle og ingen kan nekte henne innsyn i regnskapet for det er som sagt offentlig.

Fullstendig regnskap og originale bilag kan hun ikke kreve å se som privatperson - avhengig av hvilken stilling hun har og stillingsinnstruks så kan hun helt sikkert gjøre feks bokettersyn om hun ønsker.

Din svigermor vil aldri havne i et habilitetsspørsmål med mindre du feks eier bedriften du jobber i. Er du bare ansatt så er det ikke noe problem.

Ang taushetsplikt så kommer det jo an på hva hun konkret har sagt til deg eller din kjæreste. Om hun har snakket generelt om ting som alle kan lese ut av regnskapet så er det jo allerede offentlig kjent og således ikke noe brudd.
Om hun diskuterer ting som ikke er offentlig kjent kan det være brudd.
Sitat av RareJonna Vis innlegg
1. Kan de bare sjekke opp bedrifter uten å ha en grunn?
Vis hele sitatet...
Hvem som helst kan ta en titt på bedrifters regnskap uten noen somhelst grunn. Her kan du f.eks se på regnskapet til Mork Einar Snekkerverksted AS
Trådstarter
50 7
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hvem som helst kan ta en titt på bedrifters regnskap uten noen somhelst grunn. Her kan du f.eks se på regnskapet til Mork Einar Snekkerverksted AS
Vis hele sitatet...
Ante meg det ja, men for å si det slik. Jeg er 90% sikker på at hun ikke har nok kunnskap til å benytte en slik side, og dermed sjekker via skatteetatens systemer.
hvorfor har hun spurt etter org nummer ? vet hun ikke hvor du jobber ? vet hun det så skaffer hun det selv..
Trådstarter
50 7
Nå kom vedkommende hjem med utskrift fra skatteetatens systemer (svigermor viste om muligheten til å betale for å uthente rapporter fra Brreg, men ønsket ikke dette og hentet derfor utifra skatteetatens).

Hun var også klar over at hun ikke hadde lov til dette men ba min bedre halvdel om å ikke fortelle noen om det.

Jeg kjenner egentlig sinnet koker litt, har noen ett råd til hva jeg kan gjøre, eventuelt si til henne?
Hvis din svigermor jobber i skatteetaten vil jeg i alle høyeste grad tror hun er kjent med de siden som kan brukes for å finne offentlig informasjon. proff.no er jo bare en søkemotor som søker i akkurat de samme registrene som de i skatteetaten sikkert bruker. brreg.no
Trådstarter
50 7
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Hvis din svigermor jobber i skatteetaten vil jeg i alle høyeste grad tror hun er kjent med de siden som kan brukes for å finne offentlig informasjon. proff.no er jo bare en søkemotor som søker i akkurat de samme registrene som de i skatteetaten sikkert bruker. brreg.no
Vis hele sitatet...
Les innlegget mitt, som sagt; hun kjente til disse. Men ønsket ikke å betale for å hente ut eksempelvis rapporter fra disse sidene og hentet derfor direkte fra Skatteetatens systemer.
Sitat av RareJonna Vis innlegg
Les innlegget mitt, som sagt; hun kjente til disse. Men ønsket ikke å betale for å hente ut eksempelvis rapporter fra disse sidene og hentet derfor direkte fra Skatteetatens systemer.
Vis hele sitatet...
Hvordan hun fant informasjonen er vel likegylding, så lenge det er offentlig tilgjengelig uansett.
Sitat av RareJonna Vis innlegg
Nå kom vedkommende hjem med utskrift fra skatteetatens systemer (svigermor viste om muligheten til å betale for å uthente rapporter fra Brreg, men ønsket ikke dette og hentet derfor utifra skatteetatens).

Hun var også klar over at hun ikke hadde lov til dette men ba min bedre halvdel om å ikke fortelle noen om det.

Jeg kjenner egentlig sinnet koker litt, har noen ett råd til hva jeg kan gjøre, eventuelt si til henne?
Vis hele sitatet...
Hva er problemet? Hun hentet ut offenltig tilgjengelig informasjon. Hvem som helst kan gjøre dette bare at vi vanlige dødelige må betale en 50 lapp for tilgangen.

Har litt vanskelig for å se hvordan dette kan være værre enn at noen skriver ut et privat brev på jobbens printer.
Like ille som å lese VG gratis på jobben, hvis du jobber i VG. I stedet for å kjøpe avisa på butikken.
Sitat av RareJonna Vis innlegg
Les innlegget mitt, som sagt; hun kjente til disse. Men ønsket ikke å betale for å hente ut eksempelvis rapporter fra disse sidene og hentet derfor direkte fra Skatteetatens systemer.
Vis hele sitatet...
For å være helt ærlig høres det ut som om din svigermor har større
problemer enn deg. Du kan jo strengt tatt ta en samlet utskrift av
alle regnskapene dine og gi henne dette personlig, og si at du vil
spare henne arbeidet med å grave.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av RareJonna Vis innlegg
Les innlegget mitt, som sagt; hun kjente til disse. Men ønsket ikke å betale for å hente ut eksempelvis rapporter fra disse sidene og hentet derfor direkte fra Skatteetatens systemer.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje veldig relevant. Det kan kanskje kategoriserast som brot på interne IT-reglar, eller private gjeremål i arbeidstida, men det er eit reglementsbrot hos arbeidsgjevar, og ei personalsak - ikkje ei straffesak.

Organisasjonsnummer, styremedlemmer, rekneskap... alt det er offentleg informasjon. At kommersielle aktører tar betalt for det... vel, det er difor det heiter 'kommersielle'.

Du prøver å skape storm i eit vassglas.
ja her ringer alle alarmer og bjeller hos meg. Hun har ikke spurt om ditt personnummer når du var første gang hjemme hos svigers? Er med 100 prosent sikker at hun har sjekket deg opp i alle hennes systemer før du ble ilag me dattera... Så vet man jo med som person man har med å gjøre...
Spør ho om det og kom tilbake hit med svaret
Sitat av bjarkem Vis innlegg
ja her ringer alle alarmer og bjeller hos meg. Hun har ikke spurt om ditt personnummer når du var første gang hjemme hos svigers? Er med 100 prosent sikker at hun har sjekket deg opp i alle hennes systemer før du ble ilag me dattera... Så vet man jo med som person man har med å gjøre...
Vis hele sitatet...
Nei nå får du slutte å krisemaksimere.
Regnskapsinfo på aksjeselskaper er offentlig informasjon i Norge.
Hvem som helst kan hente ut slik informasjon helt uten å trenge å oppgi noen grunn.

"ringer alarmer og bjeller" litt i overkant glad i mye drama?