Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2439
Jeg ble for noen dager siden innkalt til et møte hvor det i brevet sto hvor jeg skulle parkere bilen dersom jeg kjørte og bilen ble parkert etter anvisningen som sto i brevet.
Etter 1 time var det hele ferdig, og til min forbauselse fant jeg en gul lapp på frontruta. Jeg ble ilagt bot på 700 kr for feilparkering.

Derfor spør jeg dere freakere om råd, hva skal jeg gjøre?
enkelt viss du fortsatt har brevet så bare vis det som en gyldig grunn for feilparkeringen
det burde virke fint
Bøter på 700 kr hos private parkeringsselskaper skyldes brudd på private eller offentlige parkeringsregler. Normalt skyldes det ikke manglende betaling, men rett og slett parkering forbudt.

Det står på den gule seddelen hvor du eventuelt kan klage. Dersom det er Europark, er det kontrollavgift.no. Her kan du forklare din sak og laste opp dokumentasjon, som i ditt tilfelle er brevet hvor det ble forklart hvor du skulle parkere. Normal behandlingstid for en klage er to uker, men beregn gjerne opp til to mnd. Kravet mot deg (boten) blir også fryst mens klagen behandles, så du vil ikke motta noe ekstra gebyrer osv. for manglende betaling.
IRC entusiast
dach's Avatar
Sitat av m0nte Vis innlegg
Bøter på 700 kr hos private parkeringsselskaper skyldes brudd på private eller offentlige parkeringsregler. Normalt skyldes det ikke manglende betaling, men rett og slett parkering forbudt.
Vis hele sitatet...
Jeg sto 710,- kroner i gjeld til Europark etter å ha parkert i P-hus uten å betale.
Sist endret av dach; 19. august 2011 kl. 03:43.
Så lenge det står skilt om at det er betalings parkering der du parkerer, tror jeg ikke en møte innkallelse fra feks jobben gjør at du slipper og betale....
Sist endret av mp34567; 19. august 2011 kl. 10:07.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Så lenge det står skilt om at det er betalings parkering der du parkerer, tror jeg ikke en møte innkallelse fra feks jobben gjør at du slipper og betale....
Vis hele sitatet...
Nå var det jo ikke bare en innkalelse, men det forklarte å hvor han skulle parkere.
Ok la oss si at jeg er arbeidsgivern din.
Jeg holder til på la oss si Ski Storsenter. Jeg sier derfor at du kan parkere i parkeringshuset i 3 etasje og gå rett inn på kontoret mitt.
Du kommer kjørende og parkerer glad og uvitende i parkeringshuset. Tror du virkelig jeg har tatt med bryet med å ringe Europark og si at du det kommer en fyr her idag, jeg aner ikke hva slags bil han kjører eller skilt nr men kan dere bare la være og la han betale parkering?

Jeg hadde forventet at du betalte parkeringsavgiften som alle andre for en times tid eller noe
Jeg har tilogmed måtte betale for å parkere uten for politihuset når jeg har vært innkalt som vitne i flere saker og har måttet avbryte avhøret for å gå og slippe på mere penger...
Det var vel et forslag til hvor det er enklest å parkere. De som kalte inn til møte kan ikke lastes for at han ikke betalte for seg..

Eksempelvis på min jobb: vi henviser folk til å parkere i kjelleren. Der er én rekke med gjesteparkering for firmaet, resten av plassene er vanlig betaling. Det antas at folk er observante nok til å merke seg betalingsautomatene. (selv oppdaget jeg ikke at de var satt i drift en travel dag og måtte ut med 710,-...)
Les brevet en gang til, nøye, og se om det står noe om at du parkerer gratis. I motsatt fall kan du kontakte dem og gi en tilbakemelding på at det burde komme frem i brevet at det er betalt parkering.

Ovenfor parkeringsselskapet har du ingen sak, så det må i så fall være de du var på møte hos som må legge ut. Men som det sies over, de har nok bare opplyst om parkering for å være hyggelige, det er fortsatt ditt eget ansvar å sjekke skilter og betingelser.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Jeg hadde forventet at du betalte parkeringsavgiften som alle andre for en times tid eller noe
Jeg har tilogmed måtte betale for å parkere uten for politihuset når jeg har vært innkalt som vitne i flere saker og har måttet avbryte avhøret for å gå og slippe på mere penger...
Vis hele sitatet...
hahaha har selv opplevd det.

hvis det er p-hus så blir det din feil, ellers er det bare å klage.

prøv uansett å klage, hva er det værste som kan skje? at du fortsatt må betale, la dem få seg litt bry med bota.
Jeg tror du misforsto, og at de egentlig bare ga informasjon om hvor du kunne parkere, uten å indikere at du slapp å betale.

Det er enkelt å avgjøre om du legger ut brevet.
Er bare å glemme å ikke betale boten. Nesten umulig å slippe unna når de først har gitt deg en bot.
Trådstarter
Jeg tok dette opp med de som kalte meg inn og de sa at dette var helt klart deres feil at de ikke opplyste noe mer ang. betaling. De betaler boten

For ei hyggelig dame må jeg si ^^
Sitat av Calindor Vis innlegg
Jeg tok dette opp med de som kalte meg inn og de sa at dette var helt klart deres feil at de ikke opplyste noe mer ang. betaling. De betaler boten

For ei hyggelig dame må jeg si ^^
Vis hele sitatet...
Frekkheten lenge leve. Blir du ikke litt flau når du går og tigger penger etter at du har parkert ulovlig?


Forøvrig vil jeg anta at parkeringsbeskrivelsen er noe de har sendt ut til andre også - stolt av å være den første som klarte å få bot?
Trådstarter
Ikke vet jeg, men det var ei sinnsykt hyggelig dame som sa dem skulle betale boten...
Jeg bare tok det opp med dem og skulle bare høre litt, men så sa hun at dem kunne ta boten.
Kan du beskrive parkeringsplassen?
kjedelig streiting
Sitat av Bitcoin-man Vis innlegg
Er bare å glemme å ikke betale boten. Nesten umulig å slippe unna når de først har gitt deg en bot.
Vis hele sitatet...
Hva er det for en tåpelig holdning? Kontrollavgifter blir da ettergitt daglig her i landet(både vi av rettslige dommer, og uteomrettslige løsninger..)
De fleste parkeringselskaper krever faktisk at du betaler boten mens de behandler klagen din... Så en helt tåpelig holdning er det ikke
kjedelig streiting
Sitat av mp34567 Vis innlegg
De fleste parkeringselskaper krever faktisk at du betaler boten mens de behandler klagen din... Så en helt tåpelig holdning er det ikke
Vis hele sitatet...
De private parkeringselskapene kan gjerne sende avgiften videre til et inkassoselskap, men selskapet har ikke anledning til å kreve inn et omstridt krav da dette bryter mot alt som heter god inkassoskikk.

Når det gjelder kommunale parkeringselskaper så er de som alle andre offentlige institusjoner så heldige at de sikret med noen pene paragrafer som gir dem anledning til å sende ut sinnsyke tillegsavgifter + og kreve inn penga før saken er behandlet.
Bra TS!
Du får jo endel for 700,- og å kalle det 'frekkheten lenge leve' blir jo ikke mindre enn idiotisk!
Jeg har ærfart (30 år som yrkessjåfør) at det å klage på en parkeringsbot IKKE er bortkastede 'to minutter'.
Ofte har forretninger / firmaer avtaler med lokale parkerings-selskaper som gir de mulighet til å slette utskrevne bøter..
Lurt å bruke litt energi på å unngå bøter!
Sist endret av woff; 20. august 2011 kl. 15:11.