Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 650
Har prøvd å søke, men ikke funnet noe som er veldig relevant.

Tingen er den at for et par år siden kjøpte jeg en Native Instruments Guitar Rig Session I/O, som jeg prøvde å bruke med min trege bærbare PC.
Dette funket ganske dårlig, jeg klarte å bruke lydkortet til å få signalet inn på PCen, og kunne spille med en del effekter o.l. før det begynte å lagge.
Men noen opptak var bare å glemme, da gikk PCen helt i stå.

Så med mine etterlengtede skattepenger, kjøpte jeg meg for noen dager siden en Macbook Pro 13" (2,7GHz , 4MB RAM), i den tro at det var bare til å rocke og rulle.
Men når jeg etter mye om og men klarte å legge inn driverne, og fikk macen til å anerkjenne boksen min, prøvde jeg å spille inn i Garageband, men det eneste som skjer er at den kutter etter et sekund, med beskjeden
"Dette prosjektet har for mange spor, effekter eller toner til å kunne spilles i sanntid.
Prøv å optimalisere ytelsen som beskrevet i «Optimalisere ytelsen i GarageBand» i GarageBand-hjelp.".


Slik optimaliser du ytelsen i GarageBand:

Prøv ett av følgende:

Avslutt andre programmer.

Lås spor, spesielt Programvareinstrument-spor og spor med mange effekter.

Slå av lyden for noen av sporene i prosjektet.

Slå av noen av effektene, spesielt mer avanserte effekter som for eksempel forsterkersimulering.

Hvis et prosjekt bruker mange Programvareinstrument-spor, kan du konvertere noen av Programvareinstrument-områdene til Virkelig instrument-områder.

Deaktiver innspilling for alle spor, inkludert det markerte sporet, ved å velge Spor > Aktiver flersporsopptak og klikke på en av Aktiver innspilling-knappene som er aktivert, i et av sporets infofelt. Du kan deaktivere innspilling av alle spor ved å markere mastersporet.

Åpne Systemvalg og klikk på Strømsparing Fjern markeringen for «Sett harddisken(e) i dvale når det er mulig». Hvis dette alternativet ikke er synlig, klikker du på Dvale, eller klikker på Vis detaljer og deretter på Dvale for å vise det.

Hvis en Valg-knapp er synlig, klikker du på den. Hvis en Prosessorytelse-lokalmeny er synlig, velger du Høyest fra lokalmenyen.

FileVault kan forsinke lesing av data fra hjemmemappen betydelig. Hvis du vil forbedre ytelsen, åpner du Systemvalg, klikker på Sikkerhet og slår av FileVault. Du kan også arkivere prosjektene dine utenfor Hjem-mappen.

Maskinen leser data raskere fra harddisken enn fra uttakbare medier som for eksempel CD-er eller DVD-er. Kopier prosjekter på uttakbare medier til datamaskinens harddisk eller en ekstern harddisk.

Enkelte eksterne harddisker kan være i stand til å lese data raskere enn maskinens interne harddisk. Hvis du har en rask ekstern harddisk, kan du prøve å kopiere til den.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd å gjøre de delene av dette jeg skjønner hva er, som dere sikkert forstår er jeg komplett mongo når det kommer til slike ting.
Jeg hadde tenkt at det ikke skulle være noe pes, bare plugge inn dritten og spille i vei, men nå sitter jeg her med gråten i halsen, og lurer på om jeg har kastet vekk 12000 kroner på enda en ubrukelig maskin.


Ingen som vet om en easyfix for dette, noe jeg har oversett eller andre tips?
Alle forslag mottas med ekstremt stor takk!

Burde kanskje legge til at dette skjer selv om jeg prøver å kun spille inn et enkelt instrument, uten noen digitale forsterkereffekter og lignende, så kan ikke skjønne at det skal ha noe med prosessorkraft å gjøre.
Klarer fint å spille inn med massevis av effekter hvis jeg bruker den innebygde mikrofonen, så det må ha noe med lydkortet å gjøre?