Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 8517
Liker veldig godt temaet! Har selv prøvd meg som vegetarianer et par ganger, av nysgjerrighet mer enn noe annet, egentlig. Ellers har jeg merket at når jeg selv lager middag, er det som oftest kjøttfritt, forskjellige pasta-, couscous-eller linse-retter, etc., og det faller meg helt naturlig. Unner meg gjerne tacos, lasagne, tikka masala, o.l. en gang i blandt, men jeg er ikke av typen som spise kjøtt hver dag, kanskje én eller to ganger i uken. Er såvidt noe jeg tenker over. Tror jeg kunne klart meg som vegetarianer hele året rundt, så lenge jeg fikk spise ribbe og pinnekjøtt til jul. Kanskje jeg skal prøve meg på det igjen?

Jeg tror det hadde vært mye lettere for mange å forstå en kjøttfri hverdag om de som er vegetarianere, veganere, raw foodists o.l. kunne kommet opp med konkrete eksempler på hva de spiser i løpet av to-tre dager. Vegetarianere trenger ofte ikke spise så utrolig forskjellig fra alle andre: Kanskje et annet pålegg på skiven, en litt annen middag, men man drikker jo fortsatt brus, en god morgen yoghurt i lunsjen, tar seg en bolle, en øl, etc. Tror mange har en litt feil oppfattelse av hva det er å være vegetarianer ("Ååh, er du en sånn én?! Du drikker bare vann og spiser ikke annet enn salat tre ganger om dagen, du!"). Jeg tror egentlig utfordringen for de fleste ville vært å hoppe rett til veganer/ovo-lakto-vegetarianer, da må man passe litt mer på hva man putter i seg. Man trenger ikke være superopptatt av hva man spiser for å være vegetarianer, i mange deler av verden er det faktisk veldig utbredt og normalt.
Sist endret av TeumessianFox; 29. mai 2011 kl. 14:02.
Skjønner ikke greia med å kalle seg vegetarianer, men forsatt spise egg, melk, fisk eller kylling osv..

Tilbudet til vegetarianere i Norge er vel dårlig, fordi markedet er dårlig.
Sist endret av henrikxt; 29. mai 2011 kl. 14:11.
Hvordan grønnsaker/frukter får man mye proteiner fra?
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Hvordan grønnsaker/frukter får man mye proteiner fra?
Vis hele sitatet...
Bønner og kikerter er visst en god erstatning for kjøtt mtp på proteiner
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Hvordan grønnsaker/frukter får man mye proteiner fra?
Vis hele sitatet...
Let me google that for you...
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Hvilke essensielle aminosyrer skulle det være?
Vis hele sitatet...
Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig. Du kan få alle esensielle aminosyrer fra planteriket, men for å få en gunstig ratio (og nok av de mest "sjeldne" aminosyrene) må man tenke litt på hvordan man kombinerer matvarer. Det trenger man ikke tenke så mye på hvis man spiser litt animalske produkter, da disse inneholder en gunstig aminosyreratio for menneskers behov. Derfor risikerer man, som veganer, å ikke få nok av enkelte, forutsatt at man ikke legger ned mye arbeid i kombinering av mat og/eller bruker tilskudd.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
B12 kan du jo få i deg (under tvil) vegansk gjennom noen marine matprodukter (alger o.l. som er klassifisert som grønnsaker (?)).
Vis hele sitatet...
Enkelte matvarer fra planteriket inneholder (noe) B12, men dette krever at man tar tilskudd og/eller spiser latterlige mengder av en enkelt matvare (som igjen kan gi mangler på andre stoffer). B12 mangle kan også gi alvorlig og permanente skader.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Ellers er det vel et av de ytterst få punktene hvor det er svært vanskelig å få i seg noe virkelig nødvendig uten å spise noe fra dyreriket. Vitamin D er det vel ikke nødvendig å få tilskudd av såvidt jeg har skjønt, selv om det optimalt sett hadde vært bedre med et tilskudd av dette i de minst solrike månedene. Men nå er det jo mange meninger om hvor mye vitamin D du faktisk burde få i deg.
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendig med tilskudd hvis du får nok gjennom kosten, men hvis man er veganer og ikek tar tilskudd kan dette som sagt være utfordrende. Hvis man først får vit. D-mangel kan man også få kalsiummangel på tross av høyt inntak av kalsium fra vegetabilske kilder.
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Hvordan grønnsaker/frukter får man mye proteiner fra?
Vis hele sitatet...
Ingen frukter/grønnsaker inneholder spesielt mye protein. Enkelte nøtter innholder imidlertid ganske høyverdig protein (om enn i forholdsvis små mengder). Vegetabilse proteinkilder kan være nøtter, bønner, linser, korn etc. I frukt/grønnsak-kategorien er avocado et relativt proteinrikt alternativ.
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
et tips til deg hvis du bor i oslo området, norges første rawfood restaurant har åpnet i sandvika og i oslo, Helt Rå. http://heltraa.no/
jeg har vært i sandvika, og det var kjempegodt, faktisk bedre enn "vanlige" restauranter, mye pga naturlige urter og krydder. følte meg kjempefin etter å ha spist der, selv med min magesykdom.

prøver selv å spise mye rawfood.
Vis hele sitatet...
Kikka på den siden av ren nysgjerrighet, som forøvrig så helt jævlig ut, og så på menyen. Jeg tror jeg aldri har sett en såpass dyr meny før; 160 kr for en "cheeseburger", og 140 kr for ett pizzastykke?! Trodde sånt burde vært billigere enn "vanlig" mat jeg, men der tok jeg visst grådig feil.
Er så lei av denne debatten. Er selv vegetarianer, og utsagn som både "kanin" på den ene siden og "barbar" på den andre er fullstendig idotiske i mine øyne.. Kan ikke bare folk slutte å blande seg opp i hva andre spiser?
Sitat av Aniko Vis innlegg
Er så lei av denne debatten. Er selv vegetarianer, og utsagn som både "kanin" på den ene siden og "barbar" på den andre er fullstendig idotiske i mine øyne.. Kan ikke bare folk slutte å blande seg opp i hva andre spiser?
Vis hele sitatet...
Seff ikke, det er jo megainteressant! Er du ikke over gjennomsnittet opptatt av kothold, siden du først har valgt å bli veggis? Eller er det utelukkende av etiske grunner du har tatt dette valget?
Jeg ser på vegetarianisme som en uselvisk handling. I de fleste tilfeller er det som regel det.
Jeg er ikke vegetarianer selv, men vurderer å bli det.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av n5k Vis innlegg
Dette må være noe av det aller aller minst reflekterte jeg har hørt noen si. I tillegg er det basert på ingenting. Bra!

Jeg har nå vært lakto-ovo-veggis i 16-17 år, og jeg har ALDRI tatt kosttilskudd. Min kone har vært veggis i 6-7-8 år, og har så vidt jeg vet heller aldri spist tilskudd. Barna mine er 8 og snart 3, og har vært veggis hele livet. Uten tilskudd. Vi spiser variert og sunn kost, ALT er laget fra bunnen, bortsett fra hvis vi kjøper oss en is eller en brus, hvis du skjønner hva jeg mener.

Dessuten - kosthold er et stort problem i dag, tror jeg. Folk spiser faenmeg bare pulverposemat, frossenfor, papp og hermetikk, virker det som...
Vis hele sitatet...
Ikke noe underskudd pa noe som helst?
Hvordan klarer dere det?
Ingen mangler, nei. Jeg tar en "EU-kontroll" en gang i året hos legen, bare fordi jeg er nyskjerrig, og får like bra resultat hver gang.
Hvordan vi klarer det? Spiser variert, og ikke minst - hjemmelaget. Ikke noe pulverdrit og frossenmat og sånn. Jeg har en veldig flink kone som liker å lage mat, og er interessert i kosthold og sånn, så det er null stress.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Skjønner ikke greia med å kalle seg vegetarianer, men forsatt spise egg, melk, fisk eller kylling osv..
Vis hele sitatet...
Hvis jeg skulle blitt vegetarinaer så hadde jeg ikke blitt det fordi det var kult eller inn. Men av miljømessige årsaker. Mye energi går tapt fra planter -> kjøtt. I naturfagbøkene står det at det er et svinn på 90% mellom hvert ledd i næringskjeden. Det er en god grunn. Men siden vi ikke har like muligheter til å spise alger og div planter fra sjøen så ser ikke jeg noe problem med å spise fisk. Egg og melk er dessverre for essensielt i mitt kosthold til å kutte det ut.

Hvorfor er egentlig dere vegetarianere?
Sitat av Archj Vis innlegg
Kikka på den siden av ren nysgjerrighet, som forøvrig så helt jævlig ut, og så på menyen. Jeg tror jeg aldri har sett en såpass dyr meny før; 160 kr for en "cheeseburger", og 140 kr for ett pizzastykke?! Trodde sånt burde vært billigere enn "vanlig" mat jeg, men der tok jeg visst grådig feil.
Vis hele sitatet...
ETT pizzastykke er ikke bare ETT pizzastykke. hos dem er det hvertfall en hel rett, tror det var salat ved siden av og. og stykket er veldig stort med masse fyll. du må nesten se/prøve for å skjønne det

edit: når jeg var der ble jeg stappmett før jeg var ferdig med min posjon, og kostet 220 kr. er ikke noe annerledes pris enn hos andre restauranter
Sist endret av Ferner-Jensen; 29. mai 2011 kl. 16:29.
Sitat av Provo Vis innlegg
Sopp og gjær som ikke har vært strålt med UV. Eventuelt kan man gå ut i sola en liten stund.
Vis hele sitatet...
Si det til nordleninger som ikke liker sjampingjong
Hei, føler dette passer inn her.
Jeg kjenner to lure jenter som absolutt skulle klare seg uten kjøttprodukter. De holdt seg til dette i en 7-8 måneder, før de fant ut at dette ikke gikk.
De ble/var
- ofte syke
- tilnærmet konstant hodepine
- andpustne for ingenting
- trøtte og slappe
- likbleike
- sov dårligere
- konstentrasjonsvansker

Og JA, de fikk i seg masse proteiner på alternativt vis (egg etc). Derfor, etter å ha sett hva dette gjør med sunne og friske personer, tar jeg avstand fra dette, og fraråder alle til å begi seg utpå noe slikt
Sitat av laksir Vis innlegg
Hei, føler dette passer inn her.
Jeg kjenner to lure jenter som absolutt skulle klare seg uten kjøttprodukter. De holdt seg til dette i en 7-8 måneder, før de fant ut at dette ikke gikk.
De ble/var
- ofte syke
- tilnærmet konstant hodepine
- andpustne for ingenting
- trøtte og slappe
- likbleike
- sov dårligere
- konstentrasjonsvansker

Og JA, de fikk i seg masse proteiner på alternativt vis (egg etc). Derfor, etter å ha sett hva dette gjør med sunne og friske personer, tar jeg avstand fra dette, og fraråder alle til å begi seg utpå noe slikt
Vis hele sitatet...
hehe må si meg litt enig. jeg vil si at feks potetgull og sjokolade er verre enn kjøtt (regner med at de spiste en del av det utifra beskrivelsen)
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
hehe må si meg litt enig. jeg vil si at feks potetgull og sjokolade er verre enn kjøtt (regner med at de spiste en del av det utifra beskrivelsen)
Vis hele sitatet...
Ja, de spiste som før, og bare byttet ut kjøtt med andre proteinrike ting.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
laksir: Jeg ser dine to, syke og slitne amatørveggiser og høyner med en død 4 år gammel kjøttetende gutt, samt alle andre som ble dårlige under e.coli-saken.

http://no.wikipedia.org/wiki/E._coli-saken
Sist endret av Mullah; 29. mai 2011 kl. 16:48.
Sitat av laksir Vis innlegg
Hei, føler dette passer inn her.
Jeg kjenner to lure jenter som absolutt skulle klare seg uten kjøttprodukter. De holdt seg til dette i en 7-8 måneder, før de fant ut at dette ikke gikk.
De ble/var
- ofte syke
- tilnærmet konstant hodepine
- andpustne for ingenting
- trøtte og slappe
- likbleike
- sov dårligere
- konstentrasjonsvansker

Og JA, de fikk i seg masse proteiner på alternativt vis (egg etc). Derfor, etter å ha sett hva dette gjør med sunne og friske personer, tar jeg avstand fra dette, og fraråder alle til å begi seg utpå noe slikt
Vis hele sitatet...
Jeg vil tippe at de kunne unngått alle disse symptomene hvis de a) var gutter, b) ikke var kjønnsmodne, eller c) tok et jerntilskudd (samt evt. tilskudd av B12).

Høres ut som klassisk jernmangel hos unge jenter, pga. det månedlige blodtapet som følger med det å være kvinne. Rødt kjøtt er en svært god jernkilde, samt at det inneholder mye vitamin B12, som begge er nøkkelstoffer i nydannelsen av røde blodceller. En mangel vil føre til anemi og kunne gi alle symptomene du venvner over. Det er imidlertid ikke nødvendig å spise kjøtt for å unngå dette.
Sist endret av felix_poker; 29. mai 2011 kl. 17:09.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Hehe tull. Søstra mi har aldri spist kjøtt eller noe, hu er skjeldent syk - og da av andre årsaker. Mamma og stefaren min er heller ikke syk. Noen venner av dem, hu har vært veganer hele sitt liv, og er over 20, datteren er og veganer - og har vært det siden hun var født. Dem er heller ikke syk. Bare tull at en ikke skal begi seg ut på noe slikt. Nå, skal det sies at jeg spiser kjøtt - og elsker det. Vil aldri slutte med det Så jeg er litt på begge sidene i denne saken.
Sitat av laksir Vis innlegg
Hei, føler dette passer inn her.
Jeg kjenner to lure jenter som absolutt skulle klare seg uten kjøttprodukter. De holdt seg til dette i en 7-8 måneder, før de fant ut at dette ikke gikk.
De ble/var
- ofte syke
- tilnærmet konstant hodepine
- andpustne for ingenting
- trøtte og slappe
- likbleike
- sov dårligere
- konstentrasjonsvansker

Og JA, de fikk i seg masse proteiner på alternativt vis (egg etc). Derfor, etter å ha sett hva dette gjør med sunne og friske personer, tar jeg avstand fra dette, og fraråder alle til å begi seg utpå noe slikt
Vis hele sitatet...
Må si at jeg synes det er litt drastisk å fraråde alle om å begi seg utpå noe slikt grunnet to jenters erfaringer som du har hørt om. Vil ikke kalle to jenter sin opplevelse et grunnlag for at alle andre også skal bli syke.

Jeg er jente, og er selv vegeterianer. Eller, lakto-ovo-vegeterianer som det så fint heter. Spiser ikke noe form for kjøtt, men spiser egg, melk, smør osv. Jeg er i fult levende live, og har ingen problemer med å ikke spise kjøtt.

Det du skrev synes jeg blir like dumt som om jeg nå skal skrive at alle burde bli vegeterianer, fordi det funker jo så fint! For noen funker denne livsstilen, og for andre så funker den ikke. Disse to jentene hadde sine opplevelser, som man selvfølgelig kan ta med i betraktning, men det å fraråde alle å ikke være veggis synes jeg blir litt i meste laget.

Hvis folk vil spise kjøtt så skal de få gjøre det. Jeg gidder ikke å være skikkelig "bitch" å skulle sette meg på bakbeina og verbalt slakte alle som vil spise kjøtt. Ja, jeg foretrekker hvis folk hadde spist mindre kjøtt, men folk gjør som de vil, og vil alltid gjøre som de vil.
Sist endret av sali; 29. mai 2011 kl. 17:32.
Det jeg ikke skjønner er at enkelte vegetarianere sier at de er vegetarianere, fordi at de syntes synd på dyr og syntes de ikke har rett til å drepe dyr osv, men de spiser fisk uten problemer. For meg så er det like "barbarisk" å spise fisk som kylling og gris.
Er det noen som har den meningen, som kan gi meg en forklaring på hvorfor fisk ikke er like ille å drepe og spise som gris og kylling?
Dette er et spørsmål til de som er veggiser pga. de syns synd på dyr.
Er det da greit å spise dyr som må jaktes på? Feks. slanger?
For å ta det som opprinnelig var temaet, hvorfor er det så få vegetartilbud her til lands? Det er en ganske generell tendens til at jo lenger nord og jo kaldere klimaet et sted er, jo mer dominert er kostholdet av dyreprodukter. Og her i landet hvor man forsøker å ha beholde mest mulig av den matproduskjonen innenlands så er vel dette en naturlig konsekvens. Her i landet er jo bare noe sånt som 4% av arealet egnet til jordbruk, mens mye mer er egnet til beitemark og dyrking av fôrvekster. Feks. min bestefar driver en gård i Folldal, der kan man knapt nok klare å dyrke poteter noen få steder, men store deler av området kan beites på om sommeren og noen andre vekster som ikke er egnet til å spise for oss vokser fint der. Dersom man da ikke hadde drevet med dyrehold hadde alt dette gått til spille og slik er det over store deler av vårt land.

Og dessuten, langt fra alle får det bedre av å spise vegetarisk. Tanta mi er veggis og når jeg spiser vegetarmat der ender jeg opp med å være sulten igjen en time etterpå omtrent. Hadde jeg fortsatt med det i lengden ville jeg nok blitt feit, rett og slett.

Også litt pirking: Vitamin b12 forekommer kun i vegetariske produkter som er besatt av visse typer bakterier, ergo er det ingen rene vegetariske kilder til dette. Og selv de få vegetariske produktene som inneholder b12 har ørsmå mengder av det, altfor lite til å opprettholde sunne nivåer. Kilde: http://www.veganhealth.org/b12/plant

Vitamin D forekommer i en vegetarisk kilde, nemilig sopp som er utsatt for sollys. Og naturligvis sollys på huden. Men her i landet, virker det naturlig å spise sopp hele den mørke vinteren for å få i seg nok? tja...

Også til dere som mener at tennene våre ikke er lagd for kjøtt glemmer å ta med i regningen at vi mennesker og artene før oss har varmebehandlet mat i flere hundretusen år, og kokt kjøtt er ikke seigt. Ergo ble det mindre bruk for kjeve og tenner og mer bruk for hjerne. her er opptil flere kilder på det: http://www.sciencemag.org/content/324/5926/481
Sitat av Mullah Vis innlegg
laksir: Jeg ser dine to, syke og slitne amatørveggiser og høyner med en død 4 år gammel kjøttetende gutt, samt alle andre som ble dårlige under e.coli-saken.

http://no.wikipedia.org/wiki/E._coli-saken
Vis hele sitatet...
Jeg ser din ene døde, og høyner med 10 døde og hundrevis syke, som spiste E. coli-infiserte agurker! :O

Hehe. Den argumentasjonen blir litt tullete, som flere har påpekt allerede, la oss ikke begynne med det. Uansett hva man spiser kan man bli infisert av ett eller annet, og både vegetarianere og omnivorer kan lide under feilernæring.
Redpilled alfahann
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Tja, jeg er egentlig uenig i at variasjon er viktig. Eller, det jeg mener er at mange kostholdsautoriteter snakker veldig mye om at man må variere hva man spiser og lite om hva man faktisk burde spise/ikke spise. Jeg spiser stort sett det samme hver eneste dag, og har et mindre variert kosthold enn de fleste. Samtidig regner jeg på makro og mikronæringsstoffer og setter sammen et kosthold hvor jeg får i meg alt jeg trenger, selv med liten variasjon. Jeg tester meg også jevnlig hos legen for å være sikker på at jeg får i meg alt jeg trenger av næringsstoffer. Nå er jo jeg i overkant opptatt av dette her, men jeg synes fortsatt at kostholdsråd burde bli MYE mer konkrete (eat this, not that) istedenfor den upresise og flytende gamle kjepphesten "spis variert". Ellers er jeg helt enig i det andre du skrev
Vis hele sitatet...
Et variert kosthold øker sjansene for å ikke mangle viktige næringstoffer og det minsker sjansene for å få i seg for mye av et ugunstig næringstoff. Det er dessuten svært vanskelig å finne ut hva som er bra å spise og hva som ikke er bra å spise. Dette skyldes at stoffer som kan være kjempegunstige i små doser, kan bli direkte farlige i store doser. Et eksempel på dette er vanlig salt som er livsnødvendig, men kan være svært skadelig i store doser.
Har ingen problem med veganere, men ikke særlig til overs for vegetarianere.

For at kua skal produsere melken du drikker må den produsere en kalv i året. 50% av disse kalvene blir okser. Hva skal man gjøre med de?

For at hønene skal produsere eggene du spiser må de stenges inn i understimulerte, trange bur hvor de hakker hverandre i hjel. Hva er dyrevennlig med det?

Vegetarianere støtter, i følge meg, den mest groteske og minst miljøvennlige delen av landbruket. Det er mye mer dyre- og miljøvennlig å spise sau enn å drikke melk. Det blir plutselig helt dobbelmoralsk.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Et variert kosthold øker sjansene for å ikke mangle viktige næringstoffer og det minsker sjansene for å få i seg for mye av et ugunstig næringstoff.
Vis hele sitatet...
Denne setningen fungerer like bra om man snur den. Ukritisk variasjon øker sjangsene for å få i seg ugunstige stoffer også.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Det er dessuten svært vanskelig å finne ut hva som er bra å spise og hva som ikke er bra å spise. Dette skyldes at stoffer som kan være kjempegunstige i små doser, kan bli direkte farlige i store doser.
Vis hele sitatet...
Ja, for menigmann kan det være tricky. Nettopp derfor mener jeg at kostholdsrådene bør bli mer konkrete.
Et liv uten kjøtt ville ikke vært noe liv for meg. Spiser kjøtt til hvert et middagsmåltid. Lite veggismat i butikkene? vel, jeg synes faktisk mer synd i meg selv, da det knapt selges produkter uten laktose, noe jeg ikke tåler. Lenge leve kjøttet <3
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
TeumessianFox: Vi er egentlig enige. Jeg skrev som jeg gjorde i et forsøk på å belyse det samme som du gjør.

Kristina: Kanskje jeg leser for mye inn i det du skriver, men du synes å si at det er bedre å støtte kjøttindustrien fullt ut enn å bare støtte deler av den. Stemmer det?
I like turtles
Skyfex's Avatar
Hvorfor har folk den holdningen at man enten skal være vegetarianer, eller skal spise masse kjøtt? Det virker ikke som folk flest vurderer at det finnes en mellomting.

Jeg liker begrepet "hverdagsvegetarianer" (å bare spise kjøtt i helgen), selv om jeg ikke er det selv. Vi trenger mer fokus på disse "gyldne middelvei" filosofiene. For det finnes få - om ingen - grunn til at de fleste av oss skal spise så mye kjøtt som vi gjør (annet enn at det smaker godt, men tenk hvor godt en skikkelig god biff smaker om du ikke har spist kjøtt på en uke, jeg tror man setter større pris på kjøtt om man spiser mindre av det).

Selv har jeg klart å få en pakke kjøttdeig til å strekke mange, mange dager, ved å blande det med bønner og champignon og bruke det i små mengder til burritos i forskjellige former og farger. Finnes mye rart man kan gjøre, og eksperimentering er gøy =)
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Hvorfor har folk den holdningen at man enten skal være vegetarianer, eller skal spise masse kjøtt? Det virker ikke som folk flest vurderer at det finnes en mellomting.
Vis hele sitatet...
Jeg tror at folk blir mer og mer bevisste på dette og at kjøttkonsumet gradvis vil gå ned. Den gylne middelvei er absolutt et mål, ikke at alle skal blir vegetarianere/veganere.

Men la det være helt klart: kjøtt og kjøtt er to forskjellige ting når man tenker på veien den ferdige biffen har hatt til butikkhyllene. Spis gjerne kjøtt for min del, men de som ukritisk kjøper kylling- og svinefilet (o.l.) av elendig kvalitet til lavest mulig pris får ikke min sympati. Ved å støtte denne inhumane formen for kjøttindustri får du også i deg dårligere mat i form av lavere næringsverdi, tungmetaller og andre tilsetninger fra en kylling eller gris som er oppforstret på 'unaturlig' mat proppet med antibiotika og div. kosttilskudd.

Spis gjerne kjøtt, men vær kritisk til hvordan det er produsert, på samme måte som du vil bry deg om under hvilke forhold skjorta og iPhonen din er produsert - men det vet du kanskje heller ikke?
Jeg kommer til og fortsette og spise kjøtt uansett hva! alle veggiser jeg har møtt er tynne radmagre mennesker. min oppfattning er at det er bedre & være lubben enn det & se ut som et skinntrukket Skjelett!
Redpilled alfahann
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Denne setningen fungerer like bra om man snur den. Ukritisk variasjon øker sjangsene for å få i seg ugunstige stoffer også.
Vis hele sitatet...
Du har jo snudd en annen setning:P Et variert kosthold vil nok gjøre at du får i deg flere forskjellig giftstoffer, men det er langt farligere å inta mye av et giftstoff enn det er å få i seg lite av et.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ja, for menigmann kan det være tricky. Nettopp derfor mener jeg at kostholdsrådene bør bli mer konkrete.
Vis hele sitatet...
Horfor er det en motsetning mellom gode kostholdsråd og det å spise variert? Det beste må vel være en kombinasjon.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Du har jo snudd en annen setning:P Et variert kosthold vil nok gjøre at du får i deg flere forskjellig giftstoffer, men det er langt farligere å inta mye av et giftstoff enn det er å få i seg lite av et.
Vis hele sitatet...
Igjen, man kan si det samme om næringsstoffer som om giftstoffer. Hvis variasjon minsker sjangsen for å få i seg "nok" av et stoff til at det blir farlig, vil det også minske sjangsen for å få i seg nok av et næringsstoff du faktisk trenger. Det er vel ganske logisk?
Sitat av bennnern Vis innlegg
Horfor er det en motsetning mellom gode kostholdsråd og det å spise variert? Det beste må vel være en kombinasjon.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det best? Man trenger ikke variasjon hvis man vet hva man skal spise. Det er enkelt for myndighetene å ikke råde folk til å spise så store mengder av en matvare at det blir farlig.
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Sitat av Shellshock Vis innlegg
Jeg kommer til og fortsette og spise kjøtt uansett hva! alle veggiser jeg har møtt er tynne radmagre mennesker. min oppfattning er at det er bedre & være lubben enn det & se ut som et skinntrukket Skjelett!
Vis hele sitatet...
http://www.veganbodybuilding.com/?page=bio_tresize
Sitat av Mullah Vis innlegg
TeumessianFox: Vi er egentlig enige. Jeg skrev som jeg gjorde i et forsøk på å belyse det samme som du gjør.

Kristina: Kanskje jeg leser for mye inn i det du skriver, men du synes å si at det er bedre å støtte kjøttindustrien fullt ut enn å bare støtte deler av den. Stemmer det?
Vis hele sitatet...
Jeg påpeker bare at grunnlaget for vegatarianisme er motsigende. Spesielt når bakgrunnen for det er å "redde de stakkars dyrene" eller "være miljøvennlig". Da er det faktisk bedre å spise dem enn å drikke melken deres. Jeg har ingen problem med å forstå at man bør spise mindre kjøtt fordi det ikke er en bærekraftig industri, men det er samtidig også et resultat av overbefolkning noe jeg personlig anser som et større problem.

Jeg synes, kanskje irriterende nok for mange, at "jeg liker ikke kjøtt" er en bedre begrunnelse for vegetarianisme enn for eksempel "jeg er imot dyremishandling".
Sitat av Kristina Vis innlegg
Jeg påpeker bare at grunnlaget for vegatarianisme er motsigende. Spesielt når bakgrunnen for det er å "redde de stakkars dyrene" eller "være miljøvennlig". Da er det faktisk bedre å spise dem enn å drikke melken deres. Jeg har ingen problem med å forstå at man bør spise mindre kjøtt fordi det ikke er en bærekraftig industri, men det er samtidig også et resultat av overbefolkning noe jeg personlig anser som et større problem.

Jeg synes, kanskje irriterende nok for mange, at "jeg liker ikke kjøtt" er en bedre begrunnelse for vegetarianisme enn for eksempel "jeg er imot dyremishandling".
Vis hele sitatet...
De fleste kjøtt-etere har både i pose og sekk. Altså spiser pizza med ost på toppen og rømmedipp ved siden av. Dem støtter altså opp om det værste av det værste (melk og egg produksjon (om jeg forstår deg riktig)) og i tillegg til dette så kan dem støtte opp om grise-slakt, eller f.eks avling av kyllinger i bur som knekker sammen av egen vekt etter 50 dager f.eks.

Jeg tviler dog på at du synes disse kjøtt-spisende menneskene driver med noe drøyt forkastelig.

-

Ellers så stusser jeg litt over påstand som at høner må stues sammen i klaustrofobiske bur og ellers ha det ganske jævelig før dem gidder å legge egg.

Når det gjelder melkeproduksjon så har du et poeng - selv om det slaktes mange kuer før dem når kjønnsmoden alder. Ikke alle kalver av hunnkjønn ender opp som melkekuer - og dette er ikke takket være mennesker som drikker melk (men ikke spiser kjøtt) for å si det sånn.

Så blir det eventuellt et definisjons-spørsmål hvem som er årsak til kalve-drap - den melkedrikkende (men ikke kjøttspisende), den kjøttetende (og melkedrikkende) - eller begge to.

-

Jeg er vegetarianer (ikke spesiellt melkedrikkende - da det ofte fører til luft i magen), av ren feel-good grunn. Jeg føler meg lett og fin og mere meditativ når jeg ligger unna kjøtt.

Jeg har absolutt ingenting imot kjøttspisere og har full forståelse for at mennesker liker kjøtt. Jeg pleide å digge det selv en gang.

Man kan likevel oppleve at kjøttetende mennesker går i forsvarsposisjon bare man nevner at man ikke spiser kjøtt. Folk kan se mistroisk på en og spør hvorfor man ikke spiser kjøtt. Om noen spør meg så sier jeg som sant er at det er av feel-good og meditative grunner, at det hele startet som et eksperiment og at jeg med tida har mista all apetitt for kjøtt. De fleste synes dette høres helt greit og lite truende ut.

Likevel finnes det noen kjøtt-spisere som kan reagere noe irrasjonellt.

En hypotese jeg har lagd meg er at noen kjøtt-etende mennesker innerst inne, og kanskje litt ubevisst, synes det er kjipt å støtte opp om en ofte u-etisk kjøtt-industri. Men man liker kjøtt, og får spasmer ved å tenke på en diett uten kjøtt.

Så ender man opp med et noe malplassert sinne og irritasjon hver gang man støter på noen med et annet livssyn og en annen diett (les: vegetarianer, veganer etc.) - da blir man nemlig nok engang tvunget til å stå inne for ens diett og de etiske dilemmaene man kanskje fortrengt føler det å være kjøtt-spiser innebærer.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Bearass Vis innlegg
Likevel finnes det noen kjøtt-spisere som kan reagere noe irrasjonellt.

En hypotese jeg har lagd meg er at noen kjøtt-etende mennesker innerst inne, og kanskje litt ubevisst, synes det er kjipt å støtte opp om en ofte u-etisk kjøtt-industri. Men man liker kjøtt, og får spasmer ved å tenke på en diett uten kjøtt.

Så ender man opp med et noe malplassert sinne og irritasjon hver gang man støter på noen med et annet livssyn og en annen diett (les: vegetarianer, veganer etc.) - da blir man nemlig nok engang tvunget til å stå inne for ens diett og de etiske dilemmaene man kanskje fortrengt føler det å være kjøtt-spiser innebærer.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker samme tanke hver gang veganer- eller vegetarianerdebatter dukker opp og kjøttetere reagerer som om noen har sagt noe stygt om moren deres, eller kommer opp med stort sett usanne teorier og påstander til inntekt for kjøttspising. Det minner om dem som ikke gidder å resirkulere og unnskylder det med at "alt ender jo i samme container uansett", selv om de enkelt kan finne ut at det sjelden stemmer.

(Hypotesen din stemmer forøvrig godt med det som kalles kognitiv dissonansteori. Link)
Cognitive dissonance is an uncomfortable feeling caused by holding conflicting ideas simultaneously. The theory of cognitive dissonance proposes that people have a motivational drive to reduce dissonance. They do this by changing their attitudes, beliefs, and actions. Dissonance is also reduced by justifying, blaming, and denying.
Vis hele sitatet...
Som kjøtteter, hva er galt med å innrømme at man gir faen i miljøet og ikke vil endre på noe, eller ta debatten som en nyttig påminnelse om at svært mange spiser langt mer kjøtt enn nødvendig og burde gjøre noen endringer?
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Bearass Vis innlegg
En hypotese jeg har lagd meg er at noen kjøtt-etende mennesker innerst inne, og kanskje litt ubevisst, synes det er kjipt å støtte opp om en ofte u-etisk kjøtt-industri. Men man liker kjøtt, og får spasmer ved å tenke på en diett uten kjøtt.

Så ender man opp med et noe malplassert sinne og irritasjon hver gang man støter på noen med et annet livssyn og en annen diett (les: vegetarianer, veganer etc.) - da blir man nemlig nok engang tvunget til å stå inne for ens diett og de etiske dilemmaene man kanskje fortrengt føler det å være kjøtt-spiser innebærer.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig, men for noen er det kanskje enda enklere. Jeg synes ofte folk reagerer negativt når jeg forteller dem at jeg bruker Dvorak. Det er ikke noe galt i å bruke Qwerty, men det virker som om noen folk tenker i retningen "Gjør du noe fundamentalt annerledes enn meg? Tror du at du er bedre enn meg?". Eller kanskje det er at du utfordrer et aspekt av dem som de ser på som vanskelig å endre.
Jeg forstår tanken med at det er feil og avle opp dyr til mat. Men dessverre avhenger menneskeheten av det, kom og fortell meg at verden kunne levd på kaninför a?
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Jeg forstår tanken med at det er feil og avle opp dyr til mat. Men dessverre avhenger menneskeheten av det, kom og fortell meg at verden kunne levd på kaninför a?
Vis hele sitatet...
Ved å spise det.

Vi ville vel strengt tatt hatt mye mer mat om vi ikke foret de dyrene vi slakter.
Hvordan mener du at vi er avhengig av å avle opp dyr for mat?
Man kan vel like så godt avle opp samme mengde næring med planter, sopp og insekter mer effektivt.
Sitat av causa Vis innlegg
Ved å spise det.

Vi ville vel strengt tatt hatt mye mer mat om vi ikke foret de dyrene vi slakter.
Hvordan mener du at vi er avhengig av å avle opp dyr for mat?
Man kan vel like så godt avle opp samme mengde næring med planter, sopp og insekter mer effektivt.
Vis hele sitatet...
Insekter er vel strengt tatt dyr, og sopp er jo heller ikke en plante. Jeg er allikevel helt enig i at vi kunne klart oss fint uten dagens gigantiske kjøttindustri. Noe animalske produkter bør man spise (med mindre man tar tilskudd av vegetabilsk opprinnelse), men vi trenger selvfølgelig ikke slike mengder kjøtt, egg og meieriprodukter som vi forbruker i dag.
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Jeg forstår tanken med at det er feil og avle opp dyr til mat. Men dessverre avhenger menneskeheten av det, kom og fortell meg at verden kunne levd på kaninför a?
Vis hele sitatet...
hvordan tror du dyr vokser og bygger muskler/kjøtt? de spiser jo de og.

man oppnår mye bedre virknigsgrad på å selv spise grønnsaker/korn, enn å gi grønnsaker/korn til dyret, og så spise dyret (kjøttet). det blir også mer miljøvennlig og teoretisk billigere.
Sist endret av Ferner-Jensen; 31. mai 2011 kl. 15:57.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Insekter er vel strengt tatt dyr, og sopp er jo heller ikke en plante. Jeg er allikevel helt enig i at vi kunne klart oss fint uten dagens gigantiske kjøttindustri. Noe animalske produkter bør man spise (med mindre man tar tilskudd av vegetabilsk opprinnelse), men vi trenger selvfølgelig ikke slike mengder kjøtt, egg og meieriprodukter som vi forbruker i dag.
Vis hele sitatet...
Ja insekter og andre leddyr er fortsatt en del av dyreriket.
Man kan ikke bruke alle de argumentene mot slakting av storfe eller lignende med tanke på insekter. Det er nok mange vegetarianere som ikke liker rødt blod men ikke har noe problem med å drepe en flue eller en mygg.
Sa ikke at sopp var en plante. Det var derfor jeg nevnte den i tillegg til planter
Redpilled alfahann
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Igjen, man kan si det samme om næringsstoffer som om giftstoffer. Hvis variasjon minsker sjangsen for å få i seg "nok" av et stoff til at det blir farlig, vil det også minske sjangsen for å få i seg nok av et næringsstoff du faktisk trenger. Det er vel ganske logisk?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke logisk at det er bedre å få i seg mye av et næringstoff enn det er å få i seg alle de næringstoffene man trenger. Med en diett uten variasjon er det ikke usansynelig at et man unngår et viktig næringstoff, noe som kan føre til mangelsykdommer. Kroppen trenger mange forskjellige næringstoff og dette er lettere å få i seg med et varriert kosthold.

Hvorfor er det best? Man trenger ikke variasjon hvis man vet hva man skal spise. Det er enkelt for myndighetene å ikke råde folk til å spise så store mengder av en matvare at det blir farlig.[/quote] Problemet er at man ikke vet hva man skal spise. Forskningen på området er kommet fryktelig kort, og en superrett som dekker alle kroppens behov er vi årevis ifra.
Spis det som gjør deg lykkelig, det er det sunneste i lengden.

Jeg er glad i en god biff, og klarer ikke helt å se argumentene for å bli vegetarianer. Alle står fritt til å spise det de vil selvfølgelig, men jeg tviler på at det finnes en diett som er både sunn og 100% moralsk riktig. Jeg tviler sterkt på at det finnes veganere som klarer å unngå animalske produkter totalt, da bi-produktene havner i vanvittig mange ande varer (ikke bare mat).

Argumentet om dyrevelferd ser jeg absolutt, men jeg tror vi heller bør satse på å styrke dyrevernet og sørge for å være selvforsynt i mye større grad enn nå. Dette vil ta tid og koste penger, men forbrukerne styrer produsentene der de vil, så lenge vi er bevisste og konsekvente.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Spis det som gjør deg lykkelig, det er det sunneste i lengden.
Vis hele sitatet...
Ehh, nei......

http://eatmindfood.webs.com/wm-ss-fat-guy.jpg

Hele denne diskusjonen om hvorvidt en kan få i seg tilstrekkelig av mikronæringsstoffene ved ulike dietter, feks. vegetardiett, er litt døfødt på dette forumet, da det hovedsakelig bare blir synsing fra de fleste parter, med unntak av felix poker.
Nordlige befolkninger har tradisjonelt sett hatt en større andel kjøtt som naturlig del av kostholdet sitt sammenlignet med sørlige befolkninger. Canadiske indianere ville for eksempel hatt et kosthold som nesten utelukkende bestod av elgkjøtt, reinsdyrkjøtt og fisk, mens kjøtt hos sørlige jegere og sankere ville utgjøre en mindre andel.

Dette forklarer kanskje hvorfor noen av mat-tradisjonene våre er kjøttbaserte, men forsvarer på ingen måte holdningene til x antall av innleggene her. Kjøttindustrien er pervers.