Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 8176
kan huseier låse seg inn i en leilighet han leier ut kun for å vise sin søster hvordan det ser ut? Ikke for å utføre reperasjoner eller lignendes. Leietager var ikke hjemme når huseier låste seg inn.
Er usikker på vegne av en venn om huseier har følgt lovverket?
Nei, du skal ha beskjed minst 1 uke i forveien.., hvis huseieren bare har låst seg inn uten ditt sammtykke kan du anmelde huseieren for selvtekt i egen bolig!
Nei.
Det kan ikke huseier gjøre uten avtale.
Rimelig sikker på at det skal foreligge en 3 dagers skriftelig varsel før huseier kan ta seg inn i leiligheten..
Sikkerhetsklarert
Utleier forplikter å varsle på forhånd og innhente samtykke fra leietaker. Men det er meg bekjent ikke noe krav til tid i forkant dette varslet skal skje.

Jeg sender en sms til leietaker når jeg har behov for å låse meg inn
Dette er hva husleieloven sier om husleierens adgang til leiligheten:

§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet
Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.
RESpekt's Avatar
Trådstarter
å ja, tusen takk kjære medfreaks. da var mine antagelser riktig. Men meget kjedelig for min venn, som heller ikke fikk noen beskjed før huseier og søster låste seg inn. For se hva som skjer videre

jerermeg; takk for paragrafhenvisningen..
Sitat av RESpekt Vis innlegg
å ja, tusen takk kjære medfreaks. da var mine antagelser riktig. Men meget kjedelig for min venn, som heller ikke fikk noen beskjed før huseier og søster låste seg inn. For se hva som skjer videre

jerermeg; takk for paragrafhenvisningen..
Vis hele sitatet...
Jeg er litt interessert i å vite hva dere ønsker/mener skjer videre?
Norskehesten
Alden's Avatar
hva skjedde etter at han viste søsteren rundt? jeg tenker siden jeg får inntrykk av dere skal lage en sak ut av dette
RESpekt's Avatar
Trådstarter
Ikke stort. Virker som om han skjønte at han har begått en feil siden søster og klarte å ringe til andre å bekrefte ovenfor en annen person at de har vært inne i leiligheten. Med andre ord har hun skapt et vitne på huseiers ulovlige inngang uten å være klar over det selv.. Uansett denne affiserte personen det her er snakk om har påbegynt flyttingen og rydding av nevnte leilighet..
jeg ville gitt en advarsel første gang, da mange huseiere ikke skjønner at man har leid bort bruksretten og ikke har satt seg inn i husleieloven av en eller annen merkelig grunn ,Og hvis det hadde skjedd en gang til -ville jeg skiftet dør låser og gått til politianmeldelse..

At huseier bare låser seg inn, er nesten det samme som innbrudd!
I know, ettersom jeg forstod så virket han ganske så "psykotisk" i følge nevnte venn. Så veien videre er og avvente for å se om han får noen flere fikse forslag for seg.. Skjer noe annet så vil en anmeldelse foreligge.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Haha, jammen ble ikke innleggene fra "Mayham" slettet.. Er det lov å spørre etter en redegjørrelse fra crew om hvorfor de ble fjernet? Jeg er bare nysgjerrig, siden jeg ikke helt så hvordan de brøt reglene, og jeg vil vite hvordan jeg selv kan unngå å gå i samme fella.
RESpekt's Avatar
Trådstarter
Forumsreglene er en god ting å lese, evt newbie tråden. Just a tip
Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider.
Liker ikke lover som kan defineres så vidt, burde vært et minimum. Men i dette tilfelle var det ikke gitt noe beskjed? Så det er et helt klart brudd på husleieloven.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av RESpekt Vis innlegg
Forumsreglene er en god ting å lese, evt newbie tråden. Just a tip
Vis hele sitatet...
Var det ett forsøk på å være morsom..? Jeg spurte fordi jeg ikke kunne finne noe i reglene som tilsa at de nevte innleggene skulle vært slettet (annet enn punktet med rettskrivning men jeg syntest ikke de var så dårlig skrevet at alt måtte slettes..), og derfor ønsket jeg en redegjørrelse fra crew. Jeg har forøvrig de slettede innleggene lagret i klartekst og screen shots så en diskusjon rundt hva h*n faktisk postet trenger vi ikke.

Og jeg har vært på Roskilde en uke, ellers ville jeg svart på dette tidligere.
Sist endret av emphi; 5. juli 2011 kl. 00:11.
Sitat av Alfram Vis innlegg
Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider.
Liker ikke lover som kan defineres så vidt, burde vært et minimum. Men i dette tilfelle var det ikke gitt noe beskjed? Så det er et helt klart brudd på husleieloven.
Vis hele sitatet...
Rimelig tid vil jeg anta er 3 uker om der skal ny tapet på veggene, men umiddelbart dersom det er snakk om en vannlekkasje.
Sitat av emphi Vis innlegg
Var det ett forsøk på å være morsom..? Jeg spurte fordi jeg ikke kunne finne noe i reglene som tilsa at de nevte innleggene skulle vært slettet (annet enn punktet med rettskrivning men jeg syntest ikke de var så dårlig skrevet at alt måtte slettes..), og derfor ønsket jeg en redegjørrelse fra crew. Jeg har forøvrig de slettede innleggene lagret i klartekst og screen shots så en diskusjon rundt hva h*n faktisk postet trenger vi ikke.

Og jeg har vært på Roskilde en uke, ellers ville jeg svart på dette tidligere.
Vis hele sitatet...
My bad, veldig fort å glemme hvor lett ironi oppfattes over nett Fikk ikke med hva han skrev heller. Men sende en melding til en av crewet for spørsmål eller noe? Hadde jeg gjort hvis lurte på noe slikt.
Roskilde, fett=)
Sitat av RESpekt Vis innlegg
My bad, veldig fort å glemme hvor lett ironi oppfattes over nett Fikk ikke med hva han skrev heller. Men sende en melding til en av crewet for spørsmål eller noe? Hadde jeg gjort hvis lurte på noe slikt.
Roskilde, fett=)
Vis hele sitatet...
Mayham skrev mye rart om deg og ditt leieforhold og innleggene ble slettet fordi de var umulig å verifisere påstandene (takk til meitemark for svar!). Likevel, tatt i betraktning av de hva Mayham skrev, og hva du skrev i ditt åpningsinnlegg så hadde det kanskje vært bedre å diskutere hvorvidt huseier kan låse seg inn uanmeldt for å dokumentere mangelfullt renhold til et vitne (i dette tilfellet muligens et familiemedlem)..? For det blir en helt annen sak enn om huseier bare låste seg inn for å vise søsteren sin hvordan leiligheten ser ut fordi _hun_ ønsket å se den..
Sist endret av emphi; 5. juli 2011 kl. 01:00.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
jeg ville gitt en advarsel første gang, da mange huseiere ikke skjønner at man har leid bort bruksretten og ikke har satt seg inn i husleieloven av en eller annen merkelig grunn ,Og hvis det hadde skjedd en gang til -ville jeg skiftet dør låser og gått til politianmeldelse..

At huseier bare låser seg inn, er nesten det samme som innbrudd!
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på om du har adgang til å skifte låser og lignende uten huseiers tillatelse.
Og skulle det skje at det skjer en vannlekkasje eller annet som krever umiddelbar tilgang hva da?
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Jeg tviler på om du har adgang til å skifte låser og lignende uten huseiers tillatelse.
Og skulle det skje at det skjer en vannlekkasje eller annet som krever umiddelbar tilgang hva da?
Vis hele sitatet...


"
Utleieren
kan gjøre seg skyldig i straffbart forhold
dersom hun ellers tar seg inn i boligen uten leieboerens
tillatelse. Ved utleierens misbruk av nøkkel
kan leieboeren skifte lås."

side 44

http://www.utkastelse.no/pdf/handbok...2-1_skjerm.pdf

Og egentlig kan man skifte lås med det samme man flytter inn.. hvorfor? det står ingenting i husleieloven om at man Ikke kan det..., og man har all rett til å være i fred i sitt hjem, så av frykt for at noen låser seg inn osv kan man dette..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg kjører en liten "bump" i tråden, da dette plutselig ble aktuelt tema for meg i disse dager.

Det skal sies at jeg har relativt lang lunte før det sprekker for meg.
Nå er grensa nådd. Her skal dere få høre hvorfor.

Jeg leier pt et større hus. Jeg står registrert som leietaker, og har ansvaret for eventuelt fremleie til andre. (Dette er også oppført i leiekontrakt)

Saken er den at huseier driver å snoker rundt på eiendommen, og vi har påvist at han har låst seg inn tidligere, uten vårt samtykke. I tillegg så er han rundt huset i tide og utide, og vi har lenge følt oss "overvåket".
Spesielt med tanke på at han driver å knipser bilder.

Så til den litt spesielle saken.

Her om dagen satt jeg på jobb. Ante fred og ingen fare.
Plutselig blir jeg hentet ut av jobb av 2 sivilpoliti foran 200 medkollegaer.

I samme sekund så blir det aksjonert mot boligen hvor jeg bor.
Da snakker vi ikke hvilken som helst aksjon, men bevæpnet politiaksjon.
10-12 politifolk, pansret mercedes, skuddsikre vester, MP5, innsatsleder og hele hopprennet.

Lang historie kort.
Politiet hadde mottatt bekymringsmelding om ulovlige våpen i boligen, derfor aksjonerte de mot oss. Dette viste seg å være en av mine leietakere som jeg "fremleier" til som samler på softguns. Aksjonen ble selvfølgelig avblåst, og både jeg og leietaker ble sluppet fri.

Så til det store spørsmålet.
Hvordan i all verden har politiet mottatt en bekymringsmelding av slik art?
Leietakeren min er en meget ansvarsfull person, og har disse "lekevåpnene" gjemt i et kott. De benyttes aldri ute i offentlighet hverken på eiendommen eller utenfor eiendommen.

Med bakgrunn i mine mistanker, starter jeg en prosess hvor jeg kontakter politiet for å få noen svar.

Det jeg visste fra før, var at politiet hadde med seg universalnøkkel til huseier, slik at han var i allefall involvert.

Jeg begynte med å kontakte krimvakta, fant ut hvilket politikontor etterforskningen lå, samt hvor "meldingen" var kommet inn.

Kort oppsummert, så snakket jeg med 8-9 personer i politiet fra forskjellige avdelinger, hvor jeg klarte å fiske fram alt som hadde skjedd.

Huseier hadde låst seg inn i boligen når ingen var hjemme. Han hadde videre tatt seg inn i boenhet til en av mine leietakere.
Der hadde han fysiskt tatt seg inn i "kottet" hvor leietakeren min oppbevarte disse "softgunnerne".

Huseier "freaka" og knipset bilder av våpnene og tok de med til sitt lokale politikontor. Dette resulterte i denne storstilte aksjonen som ble utløst kort tid etter bekymringsmeldingen kom inn.

En ting er det å forstyrre privatlivets fred og orden, men denne saken har vært ekstremt krenkende for meg, og ikke minst for andre i husstanden.
10 politifolk bak en pansret Mercedes bevæpnet opp til tennerne med automatvåpen og skuddsikre vester, er nok til å vippe ganske mange av "pinnen".

Jeg har fremdeles ikke bestemt meg for hvilke etterspill hele episoden skal få.
Sitter enda å vurderer mine alternativer.
Har mest lyst til å dra til media, for så å flytte ut ifra boligen.

Må noen dager i tenkeboksen, før jeg velger hvilket utfall hele episoden skal få. En ting er sikkert. Skal jeg fortsette å bo i boligen, så skal jeg ha beskjed de gangene huseier skal på tomta eller inn i boligen.
Videre skal jeg ha alle nøkler til boligen fra huseier. Hvis ikke skifter jeg alle låsene hans.

Det føles helt for jævlig at det skal være på denne måten. Føler oss mistenkeliggjort hele tiden. På tross av at vi har vært eksemplariske leietakere. Husleien har alltid kommet inn i god tid før forfall, og ved en anledning huseier "maste" på husleien samme dag som husleien hadde forfall ble jeg forbannet og satt inn 2x husleier til han. (over 30.000,-)

Noen som har noen innspill for hva de ville gjort i mitt tilfelle?
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Jeg tviler på om du har adgang til å skifte låser og lignende uten huseiers tillatelse.
Og skulle det skje at det skjer en vannlekkasje eller annet som krever umiddelbar tilgang hva da?
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk gjort det her jeg bor.
Nøklene mine ble frastjålet, og da tenkte jeg det var det tryggeste. Har gitt beskjed til huseier da, og de sa det var helt greit.
@valldemar: Huseier har IKKE lov til å låse seg inn i huset uten samtykke.

1: Kontakt leieboerforeningen, de kan hjelpe. De har GOD peiling på lover og regler rundt dette.
2: Skaff deg en GOD advokat, anmeld han til politiet for innbrudd + evt kontakt lokal media osv.

Du får dog ikke noe bra svar på dette her, du MÅ kontakte leieboerforeningen eller advokat for å få et sikkert svar på dette. Anbefales på det sterkeste at du gjør dette da huseier helt klart har brutt rimelig mye regler her.
Mye bra i den tråden her, selv har jeg opplevd at huseiern her bare har låst seg inn uten noe forvarsel, det er litt skummelt egentlig, om jeg er hjemme og sover på feil tider av døgnet, og brått hører jeg at noen låser opp. Det har skjedd.
Husleieloven § 5-6 sier egentlig det som trengs her.
§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.
Vis hele sitatet...
Slik jeg tolker det da, så hvis huseier tar seg inn i utleid leilighet uten samtykke/varsel på forhånd så skal det KUN være for å begrense/avverge skader, f.eks. vannlekkasje. I ytterste konsekvens vil dette være det samme som innbrudd.
@valldemar: Hva med å prate med huseier?

Om huseier har fått et glimt av en softgun, har han trolig trodd dette er våpen. Tydeligvis har han reagert skikkelig, kanskje fordi Utøya-massakren er ferskt i minnet.
Politiet reagerer jo også stort like etter noe slikt.

Jeg kjenner absolutt ikke til hele historien, og huseier har prinsipielt ingenting å gjøre i din bolig uten samtykke, men kanskje det er rom for å vise litt forståelse.
Ta en prat med han, er han en ordentlig kar forstår han at han har gått over streken.

/my 2 naive cents
Sist endret av hedningen; 23. august 2011 kl. 20:02.
Sitat av hedningen Vis innlegg
Jeg kjenner absolutt ikke til hele historien, og huseier har prinsipielt ingenting å gjøre i din bolig uten samtykke, men kanskje det er rom for å vise litt forståelse.
Ta en prat med han, er han en ordentlig kar forstår han at han har gått over streken.
Vis hele sitatet...
Man kan vurdere å vise forståelse ved et engangstilfelle dersom det bare er snakk om å låse seg inn uten tillatelse. Når man ulovlig låser seg inn, og deretter snoker i leieboers saker fortjener man å havne på førstesiden av VG med nakenbilde og full nettleserhistorikk.

Jeg er selv elektriker og er borti mange rare personer som leier ut. Mange tror de kan låse seg inn akkurat hvor mye de vil. Jeg var faktisk borti en kar som kastet ut leieboeren fordi h*n hadde montert alarm i leiligheten, noe som hindret huseieren i å gå fritt inn...

Dersom du hadde lest hele innlegget du svarte på hadde du sett at det ikke var mye rom for forståelse der.
Sitat av ex0n Vis innlegg
Man kan vurdere å vise forståelse ved et engangstilfelle dersom det bare er snakk om å låse seg inn uten tillatelse. Når man ulovlig låser seg inn, og deretter snoker i leieboers saker fortjener man å havne på førstesiden av VG med nakenbilde og full nettleserhistorikk.

Jeg er selv elektriker og er borti mange rare personer som leier ut. Mange tror de kan låse seg inn akkurat hvor mye de vil. Jeg var faktisk borti en kar som kastet ut leieboeren fordi h*n hadde montert alarm i leiligheten, noe som hindret huseieren i å gå fritt inn...

Dersom du hadde lest hele innlegget du svarte på hadde du sett at det ikke var mye rom for forståelse der.
Vis hele sitatet...
Eneste poenget mitt var at jeg synes det kan forstås at noen har "freaka" litt når de finner et skap fullt av våpen.

Men joda, begeret har nok mer enn rent over i dette tilfellet.
Hørte på høy musikk istad så kom en fyr løpende inn, var visst faren til de som leier ut, katten dems var redd for musikken. Lov?
Sitat av hedningen Vis innlegg
Eneste poenget mitt var at jeg synes det kan forstås at noen har "freaka" litt når de finner et skap fullt av våpen.
Vis hele sitatet...
Hvordan finner han dette skapet fullt av våpen? Hvorfor i all verden skal han snoke rundt?
Jeg trodde uansett at bevis som framskaffet ulovelig ikke kunne brukes som bevis i en eventuell rettsak. Da er det litt merkelig at de skal kunne brukes til å få ransakingsordere og at de ikke stusser på at huseier låser seg inn i en leilighet han har leid ut som han bevist ikke har tilgang til.
Burde han ikke ha blitt låst inn for innbrudd med en gang han anga seg selv til politiet? I tillegg vil jeg vel tro at når du blir pågrepet på den måten på arbeidsplassen vil du vel kunne ta han for ærekrenkelser i ettertid?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvordan finner han dette skapet fullt av våpen? Hvorfor i all verden skal han snoke rundt?
Vis hele sitatet...
Det jeg har prøvd å få frem er at huseier muligens har fått et glimt av noe som ser ut som våpen, muligens automatvåpen, muligens mange.
Om han dermed har tatt seg inn i bolig for å undersøke nærmere og så viser det seg å være et skap fullt av ulovlige våpen, hadde det ikke rettferdiggjort handlingene hans?

Ellers skal han selvfølgelig ikke snoke rundt, det har jeg allerede sagt!
Ble mange saker etter hvert i denne tråden, men jeg prøver å sammenfatte så godt jeg kan...

Huseier har ikke lov til å låse seg inn uten grunn og varsel, men det er ikke klare reaksjoner i en slik sak. Dersom det er et engangstilfelle vil du som leietager ikke kunne gjøre særlig mye utover å gi beskjed til huseier om at du ikke aksepterer dette og henvise til husleieloven.
Ved gjentatte tilfeller - hvor du har sagt fra - kan du vurdere politianmeldelse og skifting av lås på utleiers regning. Vær dog obs på at bytte av lås skaper en situasjon der huseier heller ikke kommer inn for å fikse f.eks. en vannlekkasje, og ansvarsforholdene i en slik sak er mildt sagt uklare.
Alternativet er å se på selvtekten som avtalebrudd, og dermed gå fra leieforholdet umiddelbart uten å måtte sitte ut oppsigelsesfristen. Dette er dog en litt kinkig situasjon.
Ved enkeltstående tilfeller vil det også være nødvendig å legge alle fakta på bordet før du kan få et klart svar. Dersom huseier forklarer seg med at han ville inspisere renhold - og legger frem dokumentasjon på at dårlig renhold har vært et tema - vil han også kunne forsvare seg med at det var nødvendig å gjøre dette uanmeldt. Mistanke om alt fra branntilløp til åpne vinduer i uvær er også påstander som er vriene å motbevise, og derfor er man ofte avhengig av gjentagelser før det er mulig å iverksette tiltak.

Fristene for varsel vil som oftest ligge på en ukes tid, med lengre tid dersom huseier skal ha adgang for større/langvarige arbeider. Du har liten mulighet til å nekte adgang etter varsel, men selvfølgelig går det an å snakke med huseier. Hvis huseier skal ha visning av enheten må du rydde og vaske - men du har krav på at visningen foregår på et for deg passende tidspunkt...

I saken med politiet er det nok fremleieboeren du må gå etter, det er tross alt hans softgunsamling som var problemet. Dersom den er oppbevart på tilfredsstillende vis vil nok hendelsen havne på kontoen for litt ekstra nervøsitet etter 2207, og tildels som en risiko man tar ved å (frem)leie ut en bolig. Huseier kan du ta på selvtekt, men igjen forutsetter dette at du tidligere har gitt beskjed om at du ikke aksepterer at han låser seg inn.
Eventuelt kan du anmelde politiet til SEFO med påstand om at fremgangsmåten var overdreven, skjønt det kan være vanskelig å komme noen vei hvis det ligger våpen og "flyter" i huset. Lovgivningen rundt ulovlig innhentelse av bevis handler først og fremst om politiets etterforskning. Hvorvidt huseier oppholdt seg lovlig i huset vil ikke ha innvirkning på politiets anledning til å reagere på tips om våpen.

Sitat av twixtor Vis innlegg
Hørte på høy musikk istad så kom en fyr løpende inn, var visst faren til de som leier ut, katten dems var redd for musikken. Lov?
Vis hele sitatet...
Hvis du spilte så høyt at du ikke hørte ringeklokka så er det meget mulig. Strekker man skadebegrepet i husleieloven litt kan det muligens tolkes til også å innbefatte faren for anmeldelse for husbråk. Alternativt ville også huseier kunne kontaktet politiet og bedt dem komme for å stanse musikken, og de har lov.
Sist endret av doseren; 24. august 2011 kl. 14:20.
Sitat av hedningen Vis innlegg
Det jeg har prøvd å få frem er at huseier muligens har fått et glimt av noe som ser ut som våpen, muligens automatvåpen, muligens mange.
Om han dermed har tatt seg inn i bolig for å undersøke nærmere og så viser det seg å være et skap fullt av ulovlige våpen, hadde det ikke rettferdiggjort handlingene hans?

Ellers skal han selvfølgelig ikke snoke rundt, det har jeg allerede sagt!
Vis hele sitatet...
Nei det rettferdigjør ikke handlingen hans. Er det hans jobb og bryte seg inn i en bolig og se om folk oppebevarer ulovelig våpen?
Særlig når han ikke engang ser forskjell på softguns og ekte våpen. Etterforskning av sånt skal eventuelt gjøres av politiet med en ransakelsesordre ikke en en huseier med nøkkel.
Hadde min huseier gått inn så hadde jeg gjort sånn:
http://www.youtube.com/watch?v=YsLS2VsE79A
Takker for alle tilbakemeldinger sålangt. I mellomtiden har jeg kontaktet en "advokat venn" for å få en uforpliktende tilbakemelding vedrørende saken. Her er hans tilbakemelding for de som er interesserte:

"Heisann,
Ikke akkurat et faktum man er borte i ofte, men meget interessant. Politiet kan etter mitt syn vanskelig bebreides, men huseier kan måtte svare for seg.

Husleieloven § 5-6 lyder:

«Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig.
Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren».

Det avgjørende for din del vil være bestemmelsens andre ledd. På hvilket grunnlag hevder huseieren å ha tatt seg inn i leiligheten?

Dersom huseieren har tatt seg inn urettmessig vil neste spørsmål være hvilke konsekvenser dette vil medføre?

1 - Har du tapt inntekter pga. pågripelsen? I så fall vil det være mulig å kreve erstatning for økonomisk tap, jfr. straffeprosessloven § 444.

2 - Har du ikke tapt inntekt, vil det derimot være mulig å kreve oppreisning fra husverten eller staten.

a) Kapittel 31 i straffeprosessloven inneholder regler om erstatning i anledning forfølgning, se § 447. Oppreisning etter § 447 skal dekke «tort og svie». Men dette vil være et krav mot staten.

b) I - Dersom du ønsker å gå mot huseier vil en mulighet være å påberope seg straffeloven § 246. Det vil da bli en straffesak.

«Den som rettsstridig ved ord eller handling krenker en annens æresfølelse eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder».

II - En annen mulighet er å ta ut sivilt søksmål med et krav om oppreisning med hjemmel i skadeerstatningsloven § 3-5.

3 – Dersom du har tapt inntekt kan du også kreve oppreisning i tillegg til erstatning.

Du finner alle lovene gratis på lovdata.no

Dette er en uforpliktende tilbakemelding med forbehold om feil.
Jeg kan ta saken videre for dere dersom dere ønsker det, men da må vi diskutere saken nærmere.

Hilsen xxxxxxxxxx"

Jeg har enda ikke konfrontert huseier med episoden.
Han er heller ikke inneforstått med at jeg vet alt jeg vet i forhold til saken.

Jeg får åpne en dialog med huseier i første omgang, hvor jeg tar en prat med han.
Hvordan jeg angriper saken videre, vil jo være et spørsmål om jeg ønsker å fortsette å bo i boligen.
Dersom huseier er åpen for kritikk, og har forståelse for hvordan vi har opplevd situasjonen, og er imøtekommende til å endre sin oppførsel som huseier, så er jeg selvsagt åpen for å fortsette å bo i boligen.

Slik jeg ser det, vil første skritt være å konfrontere han med hendelsen, samt vår opplevelse av saken + tidligere episoder som jeg anser som forstyrrelser av privatlivets fred.

Deretter ser jeg for meg at jeg vil fremme følgende krav til han, dersom han ønsker at jeg skal fortsette å bo til han:

1. Nøkler han besitter i forhold til boligen skal leveres inn til meg. Gjør han ikke det, kommer vi til å bytte ut låsene i hele huset. (Det vet vi at vi har anledning til)
- Førstnevnte vil være å foretrekke for begge parter etter mitt syn.
- Videre så er det som regel hele tiden mennesker i boligen. Dersom det er en periode hvor ingen er tilstede. F.eks i jula og alle er "bortreist" kan vi avtale at han har nøkler til boligen, i tilfelle det skulle oppstå noe akutt. (Frosne rør, branntilløp eller lignende.)

2. Videre kommer jeg til å informere han om at vi vil installere overvåknings utstyr både i boligen og utenfor. Muligens alarm. Flere overtredelser vil føre til anmeldelse.


3. Dersom han skal inn i huset eller på tomta, skal vi ha et skriftlig varsel. Mener å ha lest at varsel 3 uker i forveien er vanlig. Såfremt vi får et varsel 1 uke i forveien pr e-post, sms eller pr brev, så er dette ok.


Dersom huseier mener at dette er urimelige krav, vil jeg i såtilfelle vurdere å flytte ut av boligen, for så å vurdere ytterlige tiltak, både med tanke på politianmeldelse samt media.

Mine 2 cent sålangt.
@Valdemar

Det fine for deg er jo at politiet allerede sitter på alle dokumentasjon de trenger for å straffeforfølge huseieren din. Han leverte jo det hyggelig nok inn selv. Synes forøvrig planen din høres lur ut.
Sett opp alarm og overvåkning, og send de til lokalavisa og evt. andre medier hvis ønskelig. Det å få en skrape på den måten når man er i den bransjen er GARANTERT et helvette. Kan ikke tenke meg at noen vil leie av en som konsekvent snoker rund og bryter seg inn i leietakers hus/leilighet!

Jeg har en følelse av at dette kan bli et morsomt resultat, så ikke gi deg, og ikke minst: keep us posted!
Sist endret av Bl4derunner; 25. august 2011 kl. 14:48.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
tenkte eg ville fortelle dere om dagens hendelse.

var på fylla i går, og endte opp med å legge meg i min venninde sin seng og vente på at ho skulle komme heim fra jobben, dette var i hennes leilighet der ho bur i eit kollektiv i lag med 6 andre. så midt på natta kommer ein "representant" av husverten, (var tydeligvis husverten sin far) brasende inn og roper og kjefter på alle. det hadde vert fest i kollektivet, det hadde visst vert bråk mellom noken folk, eg var lite til stede siden eg kubba fullstendig kl 11 og vart da vekt av den mannen seinare på natta der han ville huke tak i dei som hadde laga bråk.

poenget eg vil mest fram til er og at når min venninde kom heim fra jobb og la seg sammen med meg, så vart vi begge vekt av at den samme mannen kom inn på soverommet kl 10 om morningen med sin kone, (han var heile tida fly forbanna) og eg ser den med tanke på at det har vert bråk og han ikkje liker at det er fest der. men her ligger vi begge i senga uten klær (hi5) når dei 2 foreldrene til husverten tar seg inn i soverommet og nekta og forlate, skjølv om vi ikkje visste kem i huleste det var. fekk også faktisk eit verbalt personangrep av hans kone til oss der hun sa til min venninde (ordrett) "kem er denne mannen her du har i senga da? en du har funnet på jobb?" som selfølgelig trigga sinnet i meg med tanke på at dei står inne på min vennindes soverom, ingen av leigetakarane hadde fått beskjed om at han ville komme og inspisere kollektivet. og gjekk til personagrep på meg og min venninde. eg tok også opp hendelsen med ein advokat som hjalp meg litt med korleis vi kan forholde oss til situasjonen og få det på disse 2 at måten dei framstilte seg va totalt uakseptabelt og uvoksent.

ville gjerne dele hendeles med dere kjære freaks å høre kva dere syns om saken, (og viss det er noke som er litt uklart kan dokke gjerne be meg forklare det meir tydelig) ^^

tenkte eg ville fortelle dere om dagens hendelse.

var på fylla i går, og endte opp med å legge meg i min venninde sin seng og vente på at ho skulle komme heim fra jobben, dette var i hennes leilighet der ho bur i eit kollektiv i lag med 6 andre. så midt på natta kommer ein "representant" av husverten, (var tydeligvis husverten sin far) brasende inn og roper og kjefter på alle. det hadde vert fest i kollektivet, det hadde visst vert bråk mellom noken folk, eg var lite til stede siden eg kubba fullstendig kl 11 og vart da vekt av den mannen seinare på natta der han ville huke tak i dei som hadde laga bråk.

poenget eg vil mest fram til er og at når min venninde kom heim fra jobb og la seg sammen med meg, så vart vi begge vekt av at den samme mannen kom inn på soverommet kl 10 om morningen med sin kone, (han var heile tida fly forbanna) og eg ser den med tanke på at det har vert bråk og han ikkje liker at det er fest der. men her ligger vi begge i senga uten klær (hi5) når dei 2 foreldrene til husverten tar seg inn i soverommet og nekta og forlate, skjølv om vi ikkje visste kem i huleste det var. fekk også faktisk eit verbalt personangrep av hans kone til oss der hun sa til min venninde (ordrett) "kem er denne mannen her du har i senga da? en du har funnet på jobb?" som selfølgelig trigga sinnet i meg med tanke på at dei står inne på min vennindes soverom, ingen av leigetakarane hadde fått beskjed om at han ville komme og inspisere kollektivet. og gjekk til personagrep på meg og min venninde.

eg tok også opp hendelsen med ein advokat som hjalp meg litt med korleis vi kan forholde oss til situasjonen og få det på disse 2 at måten dei framstilte seg va totalt uakseptabelt og uvoksent.

ville gjerne dele hendeles med dere kjære freaks å høre kva dere syns om saken, (og viss det er noke som er litt uklart kan dokke gjerne be meg forklare det meir tydelig) ^^
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Jeg tviler på om du har adgang til å skifte låser og lignende uten huseiers tillatelse.
Og skulle det skje at det skjer en vannlekkasje eller annet som krever umiddelbar tilgang hva da?
Vis hele sitatet...
Du kan skifte lås akkurat når du vil