Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1026
Hei,

i forbindelse med et lite prosjekt trenger jeg noen tips om hvordan man kan sørge for at en PDF ser ut som om den har blitt scannet og faxet slik at den ser "sliten" ut slik viktige dokumentkopier gjerne gjør.

http://www.rrojasdatabank.info/ch01p01.gif
Noe sånt, bare ikke like lav oppløsning selvsagt.
Kopier til Photoshop - Tegn litt svart i ytterkantene der dokumentet liksom ikke har ligget flatt/rett på scanneren - lek deg med Filters (graphic pen?).
Og så legg det i pdf. igjen.

Du kan sikkert tegne inn litt annet static også.
Sist endret av Grimdoc; 7. februar 2010 kl. 12:32.
Hvis dokumenter har helt rein hvit bakgrunn ville jeg googlet meg fram til ark-teksturer, og limt det inn i PS, og så lagt dokumentet over med en blendingmode som er color dogde eller color burn hvis jeg ikke tar helt feil. Da vil du erstatte bakgrunnen med ark-teksturen du har limt inn under. Kan godt hende at jeg bommer på blending mode, men bare prøv deg frem

EDIT: En s/v versjon av denne kanskje? http://hem.bredband.net/notum/old_paper.jpg
Sist endret av fulloggal; 7. februar 2010 kl. 12:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hei,

i forbindelse med et lite prosjekt trenger jeg noen tips om hvordan man kan sørge for at en PDF ser ut som om den har blitt scannet og faxet slik at den ser "sliten" ut slik viktige dokumentkopier gjerne gjør.

http://www.rrojasdatabank.info/ch01p01.gif
Noe sånt, bare ikke like lav oppløsning selvsagt.
Vis hele sitatet...
Send det på epost til meg så skal eg kjøre det en runde eller tre gjennom scanneren her =)

Why fake it when you can do the real thing?
Her er en jeg lagre med tannlegetimegeneratoren og photoshop.

Du kan jo laste opp pdf'en her, så kan vi prøve for deg
Sist endret av fulloggal; 7. februar 2010 kl. 12:39.
Jeg har jo litt photoshopferdigheter og det går greit for meg å fake støy, legge inn papirtekstur og så videre, men det er et stort dokument jeg ikke kan offentliggjøre så hvis noen hadde laget en eksisterende metode for et helt dokument hadde det vært fint. Tror nok kanskje jeg tyr til slashdot-alternativet, ellers hadde jeg måttet stresse med det på jobb.
Her ville jeg bare kjørt på med div. grunge brushes og en tekstur, som fulloggal sier. Lagt den i den blending moden som passet best, og kjørt ned opacityen litt på den.
Kanskje resizet hele driten litt, og så kjørt det opp igjen, slik at oppløsningen hadde blitt litt dårligere.
Tør jeg spørre etter motiv til dette prosjektet? :P
meh... leit litt rundt etter scans av dokumenter i pdf format, og bytt ut teksten i disse med din egen...
De grove detaljene du er ute etter ligger ytterst i margen til dokumentet.
En slik opperasjon krever kun et bildeprogram som kan redigere pdf dokumenter.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
meh... leit litt rundt etter scans av dokumenter i pdf format, og bytt ut teksten i disse med din egen...
De grove detaljene du er ute etter ligger ytterst i margen til dokumentet.
En slik opperasjon krever kun et bildeprogram som kan redigere pdf dokumenter.
Vis hele sitatet...
Som sagt, jeg er dreven nok i photoshop til at dette ikke ville vært noe stort problem, men dette er et langt dokument med mye tekstformatering og data. Ideelt sett skulle jeg hatt støygenerering med økende intensitet langs kantene eller noe slikt og deretter forsterket enkelte områder for å simulere en kopimaskin med støvete plate og dårlig lampe, men jeg mistenker at det jeg er ute etter er lettere å oppnå ved å faktisk gjennomføre det i virkeligheten.

Å automatisere det er en god del jobb, dog, for å få det til å se autentisk ut, men det kunne tenkes at noen hadde gjort jobben fra før...
Eksporter hele driten til en serie med JPG-bilder, og kjør et par effekter på dem.

Da tenker jeg noe slikt som:
1. slenge på litt dritt og gule flekker
2. gjøre bildene tilfeldig skeive i imagemagick
3. blur
4. høykontrast-filter som gjør alt svart og hvitt med dårlig kvalitet.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Åpne dokumentet i in-design og lag støy som et A-filter du legger over alle sidene.
Mulig du bør laget selve støyet i PS, det som er negativt dog er at det blir helt likt støy på alle sidene med mindre du manuelt vil variere litt.
Gjør som slashdot sier, mye mye enklere og sannsynligvis et bedre resultat enn photoshopping.

Et tips/forslag slashdot:
Når du skriver det ut første gang - bruk f.ex. baksiden av et brev e.l. du har hatt liggende en god stund, i stedet for et nytt ark. Dermed får du litt helt realistisk slitasje på arket, kanskje noen bretter osv