Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3974
Anonym bruker
"Omgitt Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Jeg har brukt kokain i festsammenheng i flere år. For noen måneder siden så fikk jeg en ny venn som kun hadde brukt amfetamin som kraftig stimulant tidligere. Vi tok kokain sammen totalt tre kvelder spredt utover et par måneder. I dag så fikk han et hjerteinnfarkt 8t etter inntak av amfetamin. Vi er begge to i starten av 20-årene og ikke ved noe spesielt dårlig helse ellers noen av oss. Han fikk beskjed på sykehuset at kokainbruken fra tidligere hadde skadet hjertet hans og det var grunnen for hjerteinnfarktet hans nå. Jeg vet ikke om at han hadde opplyst om at han har brukt amfetamin daglig den siste uken med lite søvn og lite om ingen mat.

Jeg satt igjen med en tanke; hvis det gjelder han, hva vil skje med meg? Jeg har brukt kokain oftere og gjerne i enda større doseringer enn han. Er det slik at jeg sannsynligvis har et herpet hjerte jeg også? Jeg skal om noen dager begynne med ADHD medisiner, og jeg kjenner meg veldig usikker på om dette er lurt. Bør jeg dra å ta en EKG før jeg begynner med medisineringen?

Det egentlige spørsmålet mitt er: Dere som har brukt kokain i kombinasjon med alkohol (gjerne i større doser begge to) flere ganger, har dere tatt ekg og fått påvist et fint hjerte? Jeg lurer på om noen er mer utsatt enn andre for de hjertetoksiske effektene av kombinasjonen.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alle er unike individer som er skrudd forskjellige ihopen. Noen kan tåle hardt kjør i mange år, mens noen tåler det ikke i det hele tatt.

Så det er på ingen måte mulig å si for oss med den informasjonen om du har tatt eller kommer til å ta skade av det. Men jeg anbefaler deg på det sterkeste å få sjekket hjertet ditt om du er bekymret.
Hei kompis.

Her er det desverre inget riktig svar. Det er utrolig mange faktorer som spiller inn. f.eks har du et næringsrikt kosthold, gode treningsvaner, jevn og restorativ søvn, folk du er glad i rundt deg? Beveger du deg nok? Røyker du?

Det er klart at kokain er en betydelig giftig substans, og alkohol minst like ille. Blander du begge ofte uten å trene sinnsykt mye i tilegg samt spise ekstremt sunt, vil det være nesten uungåelig å få skade på kroppen/organer. Det viktigste å huske på er at alle er forskjellige. Genetikk og epigenetikk spiller en stor rolle. Folk som misbruker kokain og alkohol frequently er ofte ikke de sunneste menneskene og det betyr også at de er mer utsatt en en maratonløper for å ta et eksempel.

Jeg tror du skjønner risikoen ved et slikt bruk, og kanskje dette var en liten wakeup call for deg.
Jeg sier ikke at du vil få de samme problemene, men dette er ikke en livsstil jeg kan anbefale.
Det vil alltid være folk som er mer utsatt ja, samtidig er det mange som har fine ekger selv om de har misbrukt stimulanter og alkohol om hverandre.

Ta vare.
Jeg tok en EKG for en tid tilbake, da rundt midten av tretti-åra for min del. Viste ingen feil. Det blir veldig vanskelig å trekke noen konklusjoner ut av slike enkelthendelser, og det beste er nok som nevnt over her - at du går til legen og får en undersøkelse. Håper du kan få til det, så du forhåpentligvis kan slå deg til ro med at det ikke har skjedd noe skade, ikke enda i hvert fall.
Anonym bruker
"Omgitt Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det umiddelbare dilemmaet er om jeg skal kjøpe cola for pils med venner i kveld eller ei. Men det blir en personlig vurdering. Tusen takk for svarene.
Anonym bruker
"Vred Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av thetech Vis innlegg
Hei kompis.
Det viktigste å huske på er at alle er forskjellige. Genetikk og epigenetikk spiller en stor rolle. Folk som misbruker kokain og alkohol frequently er ofte ikke de sunneste menneskene og det betyr også at de er mer utsatt en en maratonløper for å ta et eksempel.

Jeg tror du skjønner risikoen ved et slikt bruk, og kanskje dette var en liten wakeup call for deg.
Jeg sier ikke at du vil få de samme problemene, men dette er ikke en livsstil jeg kan anbefale.
Det vil alltid være folk som er mer utsatt ja, samtidig er det mange som har fine ekger selv om de har misbrukt stimulanter og alkohol om hverandre.

Ta vare.
Vis hele sitatet...
Helt enig i alt, men sammenligningen med en maratonløper med som bruker kokain blir feil. Å løpe maraton er en langt større påkjenning for hjertet enn en kveld på byen med alkohol og kokain. Det er absolutt ikke sunt å trene til\for maraton. Fort hjertets del, er det optimale ≈2 mil løpning\uka, trening, sunt kosthold og lite stress.

Det bunner ned til genetikk. Er kompisen din i starten av 20-åra og fikk hjerteinfarkt er sannsynligvis genetisk eller at han kjørt på lenge og har en ekstremt usunn livsstil fra før.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Til en viss grad, er det akseptabelt å assosiere veldig mange stimulanter med hjertelidelser. Dette går så langt at vi i Norge har
Bretteville som forsker på hjerteskader fra THC, som har stimulerende egenskaper, selv om folk ikke tenker på hasj eller cannabis som en stimulant, så har altså THC noen egenskaper som deles av andre stimulanter: pulsøkning, dopaminagonisering.
Noen mennesker vil antageligvis få sin sårbarhet for disse lidelsene utløst av rusbruk, det er forferdelig synd men en del
av gamet så lenge vi har en politikk som vi har i dag. En politikk som på ingen måte ivaretar de utsatte, kun
på papiret.
Er veldig inviduelt, men vil tro han har fått hjerte skade pga amfetaminen hvis han har brukt det jevnlig fremfor 3 kvelder med kokain på 2 mnd. Har tatt EKG flere ganger etter bruk av stimulanter, ingen problemer med hjertet. Er du usikker så spør du bare om å ta en EKG hos legen
Har tidligere brukt det i festsammenheng(hver helg) over flere år. Var også en periode på to mnd daglig bruker fra morgen til kveld. I tillegg har jeg brukt cannabis i 10 år omtrent daglig, i tillegg til noen dusin utskeielser på MDMA og Amf/meta. På toppen av det hele led jeg av angstlidelse, og dermed høy puls ofte, i mange år. Er i dag relativt nonne på rusmiddelfronten, men skal bestille en sjekk snart. Forstår veldig bekymringen din. La oss begge poste resultatene her når de kommer?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei!

Jeg har brukt kokain i festsammenheng i flere år. For noen måneder siden så fikk jeg en ny venn som kun hadde brukt amfetamin som kraftig stimulant tidligere. Vi tok kokain sammen totalt tre kvelder spredt utover et par måneder. I dag så fikk han et hjerteinnfarkt 8t etter inntak av amfetamin. Vi er begge to i starten av 20-årene og ikke ved noe spesielt dårlig helse ellers noen av oss. Han fikk beskjed på sykehuset at kokainbruken fra tidligere hadde skadet hjertet hans og det var grunnen for hjerteinnfarktet hans nå. Jeg vet ikke om at han hadde opplyst om at han har brukt amfetamin daglig den siste uken med lite søvn og lite om ingen mat.

Jeg satt igjen med en tanke; hvis det gjelder han, hva vil skje med meg? Jeg har brukt kokain oftere og gjerne i enda større doseringer enn han. Er det slik at jeg sannsynligvis har et herpet hjerte jeg også? Jeg skal om noen dager begynne med ADHD medisiner, og jeg kjenner meg veldig usikker på om dette er lurt. Bør jeg dra å ta en EKG før jeg begynner med medisineringen?

Det egentlige spørsmålet mitt er: Dere som har brukt kokain i kombinasjon med alkohol (gjerne i større doser begge to) flere ganger, har dere tatt ekg og fått påvist et fint hjerte? Jeg lurer på om noen er mer utsatt enn andre for de hjertetoksiske effektene av kombinasjonen.
Vis hele sitatet...
1. Rusdoser/brukerdoser ligger langt over medisinske doser og vil ha et mye større skadepotensiale. Dose = Respons.
2. Det bruker å være krav om EKG før oppstart sentralstimulerende.
3. Alkohol og kokain oppleves av mange som en fin ruskombo, men den er skikkelig ille for kroppen, hjerte og karsystem får virkelig kjørt seg hardt, ikke uvanlig å ligge på langt over 100 i hvilepuls og 180+ i overtrykk. Vil si at det er en av de verste komboene du kan velge helsemessig, desverre en av de mest populære...
Anonym bruker
"Omgitt Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
1. Rusdoser/brukerdoser ligger langt over medisinske doser og vil ha et mye større skadepotensiale. Dose = Respons.
2. Det bruker å være krav om EKG før oppstart sentralstimulerende.
3. Alkohol og kokain oppleves av mange som en fin ruskombo, men den er skikkelig ille for kroppen, hjerte og karsystem får virkelig kjørt seg hardt, ikke uvanlig å ligge på langt over 100 i hvilepuls og 180+ i overtrykk. Vil si at det er en av de verste komboene du kan velge helsemessig, desverre en av de mest populære...
Vis hele sitatet...
Alt dette vet jeg, og det svarer ikke på spørsmålet mitt. Men takk for tanken i guess.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alt dette vet jeg, og det svarer ikke på spørsmålet mitt. Men takk for tanken i guess.
Vis hele sitatet...
Det virket ikke som du visste det i og med at du spør om det er lurt å begynne på ADHD-medisiner som grunnet mye lavere dose vil være langt mindre farlig enn rusdoser, kokain er forøvrig værre enn deksamfetamin/metylfenidat for hjerte/karsystem. EKG spurte du om det var lurt å ta, legen min sa det var et krav om at jeg måtte ta EKG før jeg fikk begynne med sentralstimulerende.

Har aldri prøvd kokain/alkohol selv, ritalin+alkohol har jeg testa noen ganger og ritalin er nært beslekta med alkohol, pulsøkninga var temmelig ubehagelig og ikke noe jeg skal gjøre igjen. Det er betydelig forskjell fra person til person hvor mye skade man tar/hvor fort det går. Noen kan kjøre komboen i årevis uten problemer, andre får trøbbel etter få gangers bruk.

Mitt råd er å ta EKGen, evt spørre om utvidet undersøkelse, ville uansett styrt unna kokain/alkohol videre siden dette er noe som tydeligvis bekymrer deg og som er en svært risky kombo.
Anonym bruker
"Omgitt Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har allerede tatt EKG og urinprøve/ blodprøve rett etter utredning. Etter dette så gikk det noen månder før jeg fikk plass til samtaletime om oppstart med medisiner. Jeg takket nei til medisiner og vi avtalte at jeg ordner en ny henvisning dersom jeg skulle ønske det. Jeg er ikke helt sikker på om blodet mitt er rent nå da jeg på fest i natt endte opp med å røyke ganske kraftig av en joint. Noen som har erfaring med dette i å påbegynne ADHD-medisinering igjen? Er det slik at jeg må få ny EKG og urinprøve/ blodprøve.
Sitat av algernon Vis innlegg
Har tidligere brukt det i festsammenheng(hver helg) over flere år. Var også en periode på to mnd daglig bruker fra morgen til kveld. I tillegg har jeg brukt cannabis i 10 år omtrent daglig, i tillegg til noen dusin utskeielser på MDMA og Amf/meta. På toppen av det hele led jeg av angstlidelse, og dermed høy puls ofte, i mange år. Er i dag relativt nonne på rusmiddelfronten, men skal bestille en sjekk snart. Forstår veldig bekymringen din. La oss begge poste resultatene her når de kommer?
Vis hele sitatet...
Høres ut som det her er flere faktorer som spiller inn. Boler han eller bruker vekst??

Har kompiser som har fått voksende hjerte og hjerteinfarkt etter mange års bruk av bol, vekst, cola og ghb.
En kompis av meg som har rust seg mye fikk hjerneslag 30år gammel, så det kan være hardt for kroppen med stoff ja, spesielt amf og cola er hardt for kroppen i store doser. Alkohol hjelper vel ikke akkurat..... Jeg drikker ikke, og tar ikke cola, men jeg pleier av og til å skyte speed, og tror det tar hardt på kropp og sjel. Prøver å holde meg unna nå, har vært rein siden før nyttår bortsett fra en kvarting på tirsdag.

Sjekk hjertet ditt om du er usikker... Min ekg som jeg tar jevnlig er alltid fin, og jeg har rust meg jævlig hardt i mangen år.

s
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, det er en viss dose-responsekurve med rusmisbruk og skader i det kardiovaskulære systemet. Et EKG alene vil ofte ikke kunne avdekke alvorlig sykdom, EKG, god anamnese og NT-ProBNP(blodprøve) vil avsløre mer, men for å se på evt. skader så vil ultralyd av hjertet eller MR av hjertet være gullstandard. Du kan ha store skader på hjertet uten at EKG avslører dette, fastleger er heller ikke særlig flinke til å tolke EKG som gjør undersøkelsen enda dårligere.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Omgitt Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
I dag lot jeg en lytte på hjertet, tok blodprøver, og målte blodtrykk. Hadde et litt høyt blodtrykk (154/88) men var nok mye fordi jeg er syk, stressa og sliten. Alt virket fint, og de mente at jeg helt trygt kunne begynne med ritalin.
Medisinsk personell elsker å overdramatisere og knytte helt udokumenterte og sannsynligvis tilfeldige koblinger mellom tidligere rusbruk og observerte komplikasjoner.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bestekompis døde av langvarig kokainbruk
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Syk Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil dere tro jeh har skadet hjertet?

Skal ta EKG snart og røyker weed i helgene å snorter Ritalin noen ganger? Holdt på med det i sånn 5 måneder? Vil de se noe skade med EKG?
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg fikk et inntrykk av at EKG var obligatorisk i forkant av oppstart med medisiner, men det kan hende det var fordi det allerede sto i mine papirer at jeg hadde en rushistorikk. Uansett vil ikke legen se rart på deg om du etterspør det. Du trenger ikke nevne noe om rus, det er bare å si at du er litt engstelig fordi en slekt ning bak i tiden hadde problemer med hjerte elker noe sånt. Bare ikke smør på så tykt at legen ser det som uansvarlig å skrive det ut, hehe.
Anonym bruker
"Syk Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg fikk et inntrykk av at EKG var obligatorisk i forkant av oppstart med medisiner, men det kan hende det var fordi det allerede sto i mine papirer at jeg hadde en rushistorikk. Uansett vil ikke legen se rart på deg om du etterspør det. Du trenger ikke nevne noe om rus, det er bare å si at du er litt engstelig fordi en slekt ning bak i tiden hadde problemer med hjerte elker noe sånt. Bare ikke smør på så tykt at legen ser det som uansvarlig å skrive det ut, hehe.
Vis hele sitatet...
Jo, har tatt ekg før jeg starta på medisiner og legen vet jeg har hatt rusproblemer, men må ta ny ekg vær 6mnd og har røyka og tatt mye Ritalin siste månedene? Vil de se forskjell fra første EKG?
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jo, har tatt ekg før jeg starta på medisiner og legen vet jeg har hatt rusproblemer, men må ta ny ekg vær 6mnd og har røyka og tatt mye Ritalin siste månedene? Vil de se forskjell fra første EKG?
Vis hele sitatet...
Kun om det er noe unormalt med hjertet. Jeg har brukt MYE amfetamin og hjertet mitt ser normalt ut både iforhold til EKG og ultralyd.