Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1989
hei. har mistet lappen for livstid. må jeg da avgi urinprøver for å vise at jeg er edruelig for å søke om å få igjen kortet etter halve tiden er gått. å deretter avgi prøver etter politiets ønsker?

erfaringer der ute?
Nei, du vil ikke ha sjans til å ta sertifikat igjen før etter minst fem år. Etter 4-ish år da så er det smart å ta rene blod og urin prøver, også er det bare å søke.


Ingen garanti for at du vil få det på nytt igjen da, når du ikke har vist at du har lært etter to forsøk.
24. Desember 2018 skriver du i tråden din at du er avhengig av lappen og at du har blitt tatt i ruskjøring.
Stompenheimer oh stompenheimer hva driver du med egentlig? Dette har åpenbart vært ett problem for deg i mange mange år. Mitt tips til deg er at du går i deg selv og finner ut hvorfor du kjører i fylla notorisk, hele tiden og så mye at du til stadighet blir tatt.
Personlig synes jeg det er en betryggelse at du blir stoppet, men jeg ser jo at du klart trenger hjelp. Løs rusproblematiken din, vær edru noen år og gjør som Mozzie sier, kanskje, kanskje kan du få igjen lappen. Lykke til.
Du må nok bestemme deg for hva du har mest bruk for: bil eller rus. Det ser jo ikke ut som du takler begge deler.
Ivar_oslo sa vel det som trengs. Men når du er tatt 3 ganger så er det kanskje ikke utenkelig at du har kjørt rusa litt_mer enn 3 ganger? Dette vet du jo forhåpentligvis bedre enn meg. Tror du bør ta en runde med deg selv. Har du tenkt nøye gjennom konsekvensene av ruskjøring? Å miste lappen er småtterier. Det blir nesten som en bonus å regne, om tap av førerkort er det eneste som skjer under ruskjøring. Det kan gå mye værre. Og det gjør det også ofte. Opp mot 40% av dødsulykker er vel rusrelatert. Greit nok at du ikke verdsetter eget liv høyt nok til å la bilen stå når du er ruset. Men ruskjøring kan også drepe uskyldige mennesker. Du kan risikere å drepe små barn.

Om du blir helt hemningsløs når du er ruset og mister all impulskontroll slik at du ikke greier å la bilen stå så er det kanskje helt ok å være uten lappen tross alt? 3 ukers soning for å kjøre i fylla er billig straff. Du kan risikere flere års fengsel om du blir bildrapsmann i fylla og dreper feks en hel familie fordi du frontkolliderer med de, drita og i høy fart.

Og du må slutte å unnskylde egne handlinger. Legg bort alle tanker som at "kjører jo så sakte jo i rus", eller at du bare kjører på i fylla på lite trafikkerte veier eller at det tilfeldigvis regnet og du ikke orket bli våt i håret. Når du har blitt tatt for ruskjøring 3 ganger så må jo det bety at du ikke har reflektert over dette, eller at du ikke har impulskontroll når du er ruset. Da er det kanskje best å ta et valg, for din del og for vår del. Enten leve uten lappen eller uten rusen.
Fint om du driter i å ta lappen igjen, jeg er ikke interessert i å møte på en drita full kuk etter veien når jeg er på vei til butikken for å kjøpe brød og majones.

Du må være en spesiell type idiot som klarer å kjøre 3 ganger i fylla, og fortsatt ikke skjønner at du er ett individ som ikke har en dritt bak ett ratt å gjøre.

Kjøp deg en trøbil og en kasse øl.
Vømmøl - Førarkortet

Æ villa ler mæ å kjør bil, ja, det va itj tvil
Æ hadd bildilla
Æ låg klistra te eit ratt, las teori te langt på natt
Og æ drømt at æ fôr og trilla
Og så kom den store dagen, og æ ha så vondt i magen
Men æ toppa ti mæ'n tretten-fjorten pilla
Og du verden, det gikk fort, ja, plutselig va det gjort
Og æ sto der med eit førarkort

[…]

Henn gongen gikk det bra, men så va det ein da'
Æ trur det va i slutten på april
Æ drakk ei flaske vin, og formen va så fin
Og æ kjaul med eit sekkert smil
Plutselig kjem ein sving, æ skjønt ingenting
Æ kræsja med ein politibil
Du verden, det gikk fort, ja, plutselig va det gjort
Men æ tøkt det va rart, for æ ha da førarkort!


Polisen han va ful, for æ ha kræsja tå'n hjul
Og han spurt mæ ka æ holdt på med
Æ prøvd å vårrå diplomat og ga'n femti krona akkurat
Men han va ikke interessert i det
Han va rett og slett forbanna, og han tok mæ så i handa
Og han drog mæ inn i'n Chevrolet
Han sa: "Det går for fort!" og dermed va det gjort
Æ vart utan førarkort


Det bars i arresten, æ prøvd å apeller te presten
Og etti ått-og-tyve dåggå vart æ fri
Nu kjøre æ omkring, og læss som ingenting
Med pokerfjes og smile blid
Du veit, det e mangt å sjå på vei'n, det mang som kjøre ålein
Og det e mang som kjøre sand og stein

Det e nån som kjøre lort, og det e nån som kjøre fort
Og det e nån som kjøre utan førarkort
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg

Du må være en spesiell type idiot som klarer å kjøre 3 ganger i fylla, og fortsatt ikke skjønner at du er ett individ som ikke har en dritt bak ett ratt å gjøre.
Vis hele sitatet...

Hm. Han er TATT for ruskjøring 3 ganger. Mtp oddsen for å bli stoppet i kontroll så ser jeg virkelig ikke bort fra at han egentlig kanskje har kjørt rusa mange flere ganger. Kanskje har ruskjøring vært noe som har vært regelen heller enn unntaket?

Tenker at ts kanskje har et rusproblem som ikke er håndtert og om han får kontroll på rusbruk evt. kanskje medisiner som bedrer impulskontrollen så vil kan kanskje klare å la bilen stå om han ikke er 100% nykter.

Men ja han må nesten ta et valg før han ender opp som drapsmann eller kvester uskyldige.

Trådstarter du må gjerne kommentere det som har blitt nevnt i tråden og si hva du selv tenker og føler rundt dette. Kanskje kan det bidra til å gjøre ting klarere for deg selv, eller kanskje kan tråden bidra til at andre får forankret og sementert viktige tanker og holdepunkter. Ruskjøring er et problem for samfunnet, og selv om stadig flere blir tatt er det store mørketall. Derfor har vi alle et ansvar når vi har lappen eller tilgang til kjøretøy. Rus og kjøring hører definitivt ikke sammen. Hva tenker du selv om veien videre?
Sist endret av _abc_; 9. januar 2020 kl. 18:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke for å komme med noen pekefinger nå men vær grei å legg hele bilkjøringa på hylla til du har fått orden på deg selv, om du kjører ned å dreper noen så har du ødelagt for deg selv og de pårørende for resten av livet, har selv mista lappen for promillekjøring for 10 år siden og du blir huska som han tullingen som kjørte i fylla av alle som vet hvem du er, det blir ikke glemt tro meg