Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3735
Har fått meg en 7mm aluminiumsplate som jeg ønsker å skru fast i i skroget på en trebåt. Skroget buer nedover, og jeg lurer på om jeg har sjangs til å få plata til å følge formen hvis jeg skruer fast den øverste raden og så varmer masse med propanbrenner og så skruer den gradvis nedover mot skroget?





Tanken er å sette plata på vannrett, slik at den beskytter skroget mot tau som filer på treverket.

Vil en vanlig propanbrenner greie å få den varm nok? Hvordan kan jeg få med meg ca formen på skroget dersom jeg tar plata med meg til et verksted som har plateknekker?
Sist endret av Greenthumb; 17. november 2018 kl. 20:33.
Skjærebrenner med brei flamme. Alu smelter på 123 hvis man ikke er foresiktig.

Rundt 660 celsius smeltepunkt.

Kan fort knekke hvis ikke hele lengden har optimal tempratur
Sitat av påla Vis innlegg
Skjærebrenner med brei flamme. Alu smelter på 123 hvis man ikke er foresiktig.

Rundt 660 celsius smeltepunkt.

Kan fort knekke hvis ikke hele lengden har optimal tempratur
Vis hele sitatet...
Hmm, kan ikke si jeg har så mye erfaring med det TS holder på med. Men når du sier den temperaturen og TS sier aluminiumen skal festes i treverk også bøyes under varme, kan ikke det by på andre problemer og?

https://no.wikipedia.org/wiki/Tenntemperatur

Trevirke sin tenntemperatur er jo på 280 - 340 grader.
Sitat av Marriese Vis innlegg
Hmm, kan ikke si jeg har så mye erfaring med det TS holder på med. Men når du sier den temperaturen og TS sier aluminiumen skal festes i treverk også bøyes under varme, kan ikke det by på andre problemer og?

https://no.wikipedia.org/wiki/Tenntemperatur

Trevirke sin tenntemperatur er jo på 280 - 340 grader.
Vis hele sitatet...
SÅ SANT MIN VENN
7mm plate i den størrelsen blir nok vanskelig å monterere uten å forme med plateknekke først. Prøv å forme en tynn kobberplate eller lignende etter skrogformen, og ta den og aluplata med til en blikkenslager med knekke, evt valse.
Bedre å lage til noe som du henger ut fra rekka for å hindre gnaging av tau som du faktisk kan ta av og på uten å ødelegge hele båten. Tykk matte eller lignende.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
7mm aluplate er feil til føremålet. Om du skal hindre gnaging er ei tynn sinkplate rikeleg. Når den er utslitt om to år bytter du den.
Sitat av maniiac Vis innlegg
7mm plate i den størrelsen blir nok vanskelig å monterere uten å forme med plateknekke først. Prøv å forme en tynn kobberplate eller lignende etter skrogformen, og ta den og aluplata med til en blikkenslager med knekke, evt valse.
Vis hele sitatet...
Denne likte jeg! Tynt kobbermateriale. Eller kanskje gips? Eller kanskje noe "rigid" netting?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
7mm aluplate er feil til føremålet. Om du skal hindre gnaging er ei tynn sinkplate rikeleg. Når den er utslitt om to år bytter du den.
Vis hele sitatet...
Enig i at det er ganske overkill! Men var en plate jeg fikk her i sommer. Og når den først er på vil den jo vare evig
Sist endret av Greenthumb; 18. november 2018 kl. 12:57.
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://i67.tinypic.com/mjxxzm.jpg



Prøvde meg byggskum på netting. Ble en slags avstøpning, men den er noe myk og skjør. Tenker å pensle innsiden med noe som blir sterkt. Kanskje epoxy?
Aner ikke om gnagingen er fra trekking av fiskeutstyr, men hvis det er årsaken ville jeg løst det med et vabein eller rulle. Glassfiber/epoxy vil bli slitt gjennom over tid hvis det er snakk om fiskebruk.
7mm er utrolig tjukt. Holder lenge med 1mm sikkert. Som Bruflat sier så finnes det innretninger som holder tau/fiskeutstyr ut fra sida på båten når du tar det opp.
Kam du ta ett bilde av skroget fra siden? Jobber med stål selv men vanskelig og tolke bilde ditt.
Epoxy pluss glassfiber er ett hardt material, samtidig sprøtt. Tror ikke det er så godt egnet til dette formålet. Som 5FPD sier, kan du legge ut ett bilde som viser skroget?
Hvorfor ikke bruke gummi, fendere? Vil tro det er bedre egnet til dette formålet, samt gjort rett kan det bli meget slitesterkt og vil beskytte skrog mot sammenstøt langt bedre enn aluminium eller epoxy.
Sist endret av sneipen; 28. november 2018 kl. 13:35.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Bruflat Vis innlegg
Aner ikke om gnagingen er fra trekking av fiskeutstyr, men hvis det er årsaken ville jeg løst det med et vabein eller rulle. Glassfiber/epoxy vil bli slitt gjennom over tid hvis det er snakk om fiskebruk.
Vis hele sitatet...
Tenkte ikke å legg epoxy på skutesiden. Mente bare å legge epoxy i forma, så den ikke blir så lett ødelagt Planen er fortsatt å bruke sliteplate. Da den ikke krever noe nedrigging av utstyr for å gå til kai, og heller ikke gir særlig vannmotstand. Sliteproblematikken oppstår nemlig under vannlinja....

Sitat av sneipen Vis innlegg
Epoxy pluss glassfiber er ett hardt material, samtidig sprøtt. Tror ikke det er så godt egnet til dette formålet. Som 5FPD sier, kan du legge ut ett bilde som viser skroget?
Hvorfor ikke bruke gummi, fendere? Vil tro det er bedre egnet til dette formålet, samt gjort rett kan det bli meget slitesterkt og vil beskytte skrog mot sammenstøt langt bedre enn aluminium eller epoxy.
Vis hele sitatet...
Gummi fendere vil bli spist opp ganske kjapt. Dem vil også bremse en del når man gjør fart. Hvis man ikke hadde klart å lagd seg et enkelt system for å sette på plass og ta vekk igjen.
Vet fortsatt ikke om det er fiskeutstyr som er grunnen til slitasjen, meen når du sier sliteproblematikken oppstår under vannlinja så er jo også dårlig plassering av båt i forhold til vind når du haler mye av grunnen til sliting under vannlinja! Selv brukt trebåt til mye haling av utstyr og sliter kun hos meg når jeg er sløv med plassering av båten.