Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1956
Krever vannkjøling mye vedlikehold? Hvor ofte burde en bytte et vannet f.eks? Om det ikke er oftere enn en gang i halvåret er det innenfor rekkevidde for å si det slik. Gjør ett kabinett bytte i morgen og kjøper vannkjøling senere i så tilfelle.

Tenkte da en 360x60mm + en 240x60mm rad, en D5 pumpe, drenerings T stykke og eventuelt fillport for å gjøre det så enkelt som mulig. Kanskje hurtigkoblinger etterhvert. Det blir kun ett sett med vifter på hver radiator om det er mulig å ha lavt rpm vifter, som 600rpm? eller rundt der. Det er så langt jeg har kommet i tenkingen på hvordan det skal bli.

Så til dere som har vannkjøling, hvor mye vedlikehold kreves det?
Youtube har en haug med gode tips når det gjelder vedlikehold av vannkjøling Vannkjøling er kjempefint det, men får du lekkasje så kan du jo tenke deg konsekvensene.. Men hva med å dyppe hele greia i mineral olje sånn som dette:

https://www.youtube.com/watch?v=wRVN369AUT0

https://www.youtube.com/results?sear...oling+cleaning
Trådstarter
Tenkte mer på hvor ofte en må rengjøre, ikke hvordan en gjør det
En gang pr halvår er nok en god regel.
Trådstarter
Takker
Litt synd å kvitte seg med R5 kabinettet, men slik er det. Kanskje jeg får plass til hovedkortet også da, uten å måtte ty til vinkelsliper'n
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg pleier å bytte 1 gang i året, og skylle/rense systemet hvert 2 år.

Ett sett vifter per radiator går greit, er ikke noe veldig stor forskjell ved push/pull oppsett.
Gjelder å finne vifter med mye statisk trykk, hjelper lite om viften flytter mye luft, men ikke har krefter nok til å gå igjennom radiatoren.

Jeg kjører en 360*45mm og en 240*30mm rad på en godt overklokket i5 4690k, viftene går såvidt rundt på den største radiatoren, tempen ligger på 30c idle, og 45-50 load, da spinner viftene litt opp, og viften til den lille radiatoren kicker inn. Tror jeg kunne lagt skjermkortet i loopen uten å merke så mye høyere temperaturer.
Sist endret av Fleff; 6. juli 2016 kl. 22:17.
Trådstarter
Ja, må se litt på radiatorer og vifter. Får vurdere etter kjøleevne og støy. Det skal nå i utgangspunktet kun være til cpu så lav fpi på radiatorene kan vel være en fordel både når det kommer til støy og valg av vifter.
Husk å rense alt av radiatorer og vannkjølingskomponenter før du setter det opp. Skyll mange ganger med varmt vann, for å så å skylle med destillert vann en del ganger for å få ut mikrobakterier og fluks.
Husk også at hvis du kjøper vannblokker i plexi/acryl må disse ofte rengjøres oftere, da de fort kan få en matt finish av kjølevæske.
Husk også å alltid studere datablad til kjølevæske opp mot slangene du bruker. For eksempel, så er Primochill Advanced LRT en av de beste slangene du kan få kjøpt til vannkjøling, men så fort du blander ethylene glycol (som fks Aquacomputer DP Ultra, diverse Mayhem tilsetninger, osv), så reduserer du levetid på slangene betraktelig. En god regel er å alltid bytte slanger 1 gang i året. Gjerne samtidig med utbytte av kjølevæske.
Husk også (blir mange "husk" dette her), å aldri blande vannblokker i forskjellige metaller, som fks aluminium inn i oppsettet. Messing, kobber, og rustfritt stål går greit, men aldri bland noen av disse med aluminium. Da vil blokkene korrodere, og bli ødelagt. Nå til dags er ikke dette ett veldig stort problem, siden de fleste produsenter beveger seg vekk fra aluminium i produksjonen. Samt at du har en del tilsetningsstoffer du kan tilføye som forhindrer dette. Men igjen, tilsetningsstoffer betyr kjemikalier, og kjemikalier kan ha sterke virkninger på slanger, O-ringer, osv.

Til sist, så har ulike vifter ulike funksjoner. Lavhastighets airflow vifter vil alltid fungere bedre hvis du setter dem til å trekke luft gjennom radiatoren, for disse typer vifter "drar" luft. Men statisk press vifter (som fks Corsair SP, Nidec GT, osv), vil fungere bedre hvis du setter dem til å dytte luft gjennom radiatoren.
"Performance to noise ratio" er det noe som heter, og her vinner Nidec GT viftene i min bok. Har testet mange vifter på mine radiatorer, alt av Corsair, en del Cooler Master, Evercool, Scythe, men den beste viften jeg har brukt, og bruker per dags dato er Nidec Gentle Typhoon. Den er også helt firkantet i rammen, så den isolerer godt når du monterer den på radiatorer. Corsair viftene har en ubrukelig, rund fasong, som gjør at mye luft unnslipper, og skaper turbulens.
Uvaksinert 👍
Det beste er å la det samme vannet være der helt til systemet kastes. Korrodering er ikke ett problem så lenge man ikke bruker vann fra springen og selv da så vil det nok ikke være noe stor problem så lenge man ikke bytter vann.

Glemte å nevne at det er jo viktig å tilsette noe i vannet som øker ph og dermed tar bort risiko for korrodering også. Man får jo gjerne med en liten flaske med slikt når man kjøper, eller man kan bruke det samme som man bruker på radiatoren på biler f.eks. Bare ikke bruk for mye for alt man tilsetter vannet minsker som regel vannets kjøleeffekt.
Sist endret av daffe; 7. juli 2016 kl. 10:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
daffe: All kjølevæske vil få redusert varmebærende effekt etter en viss tid. Dessuten er det mange faktorer som spiller inn i effektiv varmeavvikling som må vedlikeholdes. Termisk pasta må byttes ut, flux og gørr kan bygges opp i vannblokkene hvis du ikke er nøye, degradering av gummipakninger og rør, osv. Og når du allikevel vedlikeholder disse, så er det logisk å tømme pcen for kjølevæske, og erstatte den med ny.
Man installerer ikke vannkjøling i pcen for å ha noe som er vedlikeholdsfritt. Da kan du likså godt kjøpe deg en kjøleribbe og ei vifte fra komplett.
Som jeg også nevnte over her skal man være forsiktig med å bare "helle i" og bruke det som medfølger. Det som medfølger tar ikke høyde for hva du har av andre komponenter, og det er gode grunner til at det som regel medfølger en haug med disclaimere fra produsenten.
Og det du nevner som man bruker i biler er som regel glycol basert. Dette sliter maks på slanger og o-ringer.
Ett veldig godt alternativ som tar vare på slanger og gummipakninger, og som samtidig beskytter mot korrosjon og algevekst er Primochill liquid utopia. Blandes ut med destillert vann.
Uvaksinert 👍
Den varmebærende effekten man mister over tid er nok mye mindre enn det man mister ved at man ikke klarer å tilsette tilsetningsstoff i riktig mengde. Algevekst er ikke til stede i ett lukket system. Sett ei vannflaske med vann i vinduskarmen i 5 år og du vil ikke se noen ting. Men klart at innen pcer og kjøling så blir det litt som høyttalerkabler og akvariegreier, det er viktigere å fortelle om masse lurium og tro på det selv enn om det faktisk virker.
Det koker vel i grunnen ned til personelige erfaringer.
Jeg er nok selv i overkant nøye på hva jeg setter sammen og hva jeg heller opp i. Og med jevnlig vedlikehold, så har man en mye "sunnere" pc i 3 ganger så lang tid
Trådstarter
Ble litt diskusjon her angående rengjøring og lignende Det er vel forskjell på hva enkelte foretrekker regner jeg med. Satser i alle fall på å rengjøre en gang i året eller rundt der. Ble i alle fall fornøyd med kabinettet. Eneste var at det var litt korte kabler til power sw, hdd led++ Ser ut som jeg har klart å fått "heng" på det enorme
skjermkortet også