Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  199 50774
Jeg mener selv at dersom Politiet mener at det er nødvendig å gå rundt med våpen så skal de få lov til det. Sikkerheten er viktigst!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Sliter med å tro det, når det gjelder slike ting. Vådeskudd o.l. blir minst refselse eller kanskje sivil dom, hvis det skjer utenfor skytebane. Iallfall når jeg var ute, var det refsesak å ha en rødfis i skapet, så dette er strengt i forsvaret!..
Vis hele sitatet...
Hadde flere vådeskuddtilfeller når jeg var inne, men det var på øvelse etter oppdrag og kun med rødfis. Ble ingen konsekvenser av det. Aldri opplevd vådeskudd med skarpt, men kan tenke meg det får konsekvenser. Burde hvertfall det.
Så for et par dager siden en politimann i full spurt gjennom den lokale togstasjonen som presterte å miste magasinet sitt på gulvet og løpe fra det. Ble imponert.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Har vi nå opplevd første alvorlige konekvens av bevæpningen? For de som ikke har fått det med seg: politiet skjøt i går en kvinne som skal ha truet om å drepe et barn med kniv. Hun er nå siktet for drapsforsøk.

Et vitne sier til Aftenposten at "Det var en liten gutt til stede, men han ble ikke truet. Hun brukte kniven til å fjerne tyggegummi og slikt på gulvet. Hun ba folk komme seg vekk, og veivet rundt med kniven. Men kniven var aldri i nærheten av gutten, og hun truet ikke noen med den". Et annet vitne sier til NRK at "politiet lett kunne tatt kniven fra kvinnen".

Det store spørsmålet nå er hvordan denne situasjonen ville blitt behandlet uten generell bevæpning.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Har vi nå opplevd første alvorlige konekvens av bevæpningen? For de som ikke har fått det med seg: politiet skjøt i går en kvinne som skal ha truet om å drepe et barn med kniv. Hun er nå siktet for drapsforsøk.

Et vitne sier til Aftenposten at "Det var en liten gutt til stede, men han ble ikke truet. Hun brukte kniven til å fjerne tyggegummi og slikt på gulvet. Hun ba folk komme seg vekk, og veivet rundt med kniven. Men kniven var aldri i nærheten av gutten, og hun truet ikke noen med den". Et annet vitne sier til NRK at "politiet lett kunne tatt kniven fra kvinnen".

Det store spørsmålet nå er hvordan denne situasjonen ville blitt behandlet uten generell bevæpning.
Vis hele sitatet...
Et annet vitne sier kvinnen skrek ut at hun skulle drepe sine barn.
Jeg forstår godt at politiet velger å skyte fremfor å risikere egen helse ved å prøve å uskadeliggjøre henne med muskelkraft. Man kunne dog kanskje brukt elektrosjokkvåpen eller gummikuler i stedet. Uansett så regner jeg med at politiet har forsøkt å holde en dialog med henne før de valgte å skyte. Alle vet vel at man ikke går mot politiet med våpen i hånd? Etterforskningen vil vise hva som har skjedd, men ut i fra det jeg har fått med meg via mediene, så tror jeg ikke vi kan klandre politiet for å ha skutt kvinnen.
Sist endret av caperno; 19. september 2015 kl. 11:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Olympic Vis innlegg
Har vi nå opplevd første alvorlige konekvens av bevæpningen? For de som ikke har fått det med seg: politiet skjøt i går en kvinne som skal ha truet om å drepe et barn med kniv. Hun er nå siktet for drapsforsøk.
Vis hele sitatet...
Neppe. Politiet hadde i utgangspunktet våpen i bilane, og dersom nokon truar med våpen var nok det ein situasjon der dei hadde vorte plukka fram.

Det kan godt tenkast at politet ikkje burde løyst det med våpen, men det er lite truleg at det ikkje hadde vore væpna politi som kom uansett.
Sitat av Olympic Vis innlegg

Det store spørsmålet nå er hvordan denne situasjonen ville blitt behandlet uten generell bevæpning.
Vis hele sitatet...
Politiet hadde fått bevæpningsordre i denne situasjonen så de hadde nesten garantert hatt våpen uansett

Edit: Ser slashdot kom meg i forkjøpet.
Sist endret av Putresopp; 19. september 2015 kl. 12:03.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det kan godt tenkast at politet ikkje burde løyst det med våpen, men det er lite truleg at det ikkje hadde vore væpna politi som kom uansett.
Vis hele sitatet...
Det store "men" her er at dette er første politiskudd som treffer en sivil person.

Her har man altså flere sentrale punkter som i demokratiske Norge bør og skal
debatteres offentlig:

1) Om trusselen kunne vært avverget uten skudd?

2) Hvem som ga ordre om å skyte, og hvorfor?

3) Konsekvensen dette har for politiets fremtidige våpenbruk - vil terskelen
senkes?

Jeg er forøvrig redd for at politiet ikke har skutt sitt siste skudd i år.

Undres også på hva slags nye "triks" Anundsen har i ermet - offentlige politiparader?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Her har man altså flere sentrale punkter som i demokratiske Norge bør og skal
debatteres offentlig:

1) Om trusselen kunne vært avverget uten skudd?

2) Hvem som ga ordre om å skyte, og hvorfor?

3) Konsekvensen dette har for politiets fremtidige våpenbruk - vil terskelen
senkes?
Vis hele sitatet...
Det første spørsmålet er det einaste relevante her. Og svaret på det er ikkje avhengig av om våpenet er i hanskerommet eller på hofta, for i situasjonen ville det vore væpna politi: dei hadde plukka fram våpenet frå hanskerommet på veg til oppdraget. Det er ikkje ein politikk Anundsen står bak - det er mange regjeringer med ulike politiske utgangspunkt som har helde fram med den ordninga.

Det andre spørsmålet ditt er strengt tatt irrelevant - og antakeleg er svaret den som skaut. Men uansett er det ikkje viktig. Det viktige er om vurderinga i forkant var rett eller ikkje.

Angåande framtidig våpenbruk så bør ein ikkje legge for mykje i enkelthendelser. Iallefall ikkje før ein veit om det var rett vurdering eller ikkje. Hugs at norsk politi har skote folk før. Det er rett nok relativt sjelden, men ikkje ukjent. Sidan 2005 har det ifølgje spesialeininga vore 16 tilfeller der politiet har skada folk med våpen, og to dødsfall. Legg merke til at kun to av sakene gjeld planlagt væpning - resten skjedde som følgje av framskoten lagring av våpen i bilane.
Kom over denne i sted.

http://www.ifinnmark.no/finnmark/nyh.../s/5-81-125452

Berg forklarer at han tar trusselvurderingen til PST på alvor, men at han ikke ønsker en snikinnføring av permanent bevæpning i Norge.

– Jeg tar så absolutt PST på alvor og har ingen tvil om at deres vurdering er riktig, men jo lengre denne midlertidige bevæpningen foregår, jo enklere blir det å gjøre dette til en permanent løsning.
Vis hele sitatet...
▼ ... over en måned senere ... ▼
http://www.dagbladet.no/2015/11/14/n...rror/41956393/


Før terroraksjonen i Paris var jo alle imot at politiet skulle bære våpen, men nå er det greit?
Ved at politiet får bære våpen så har terroristene vunnet. De har greid å spredd nok frykt i verden.

Hvor ofte har man terrorangrep i norge? Om Norsk politi får fortsette å bære våpen så blir vi som USA. Dette kombinert med flyktningestrømmen så er vi en ren kopi av USA. Politi som "føler" seg truet og skyter fordi en eller annen mørkhudet står med et ukjent objekt i hånda. Masse eksempler i USA hvor purken skyter uten at det er nødvendig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Hvor ofte har man terrorangrep i norge? Om Norsk politi får fortsette å bære våpen så blir vi som USA. Dette kombinert med flyktningestrømmen så er vi en ren kopi av USA. Politi som "føler" seg truet og skyter fordi en eller annen mørkhudet står med et ukjent objekt i hånda. Masse eksempler i USA hvor purken skyter uten at det er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Drøy påstand. Har du tenkt? Er Nederland som USA? Er Sverige som USA? Er Finland som USA? Er Singapore som USA? Alle dei landa har væpna politi, utan at det gjer dei spesielt like USA. Det europeiske landet eg synst har mest til felles med USA, er muligens England - som altså ikkje har væpna politi.

Politiets oppførsel i USA har truleg med at det er anna kultur, mykje mindre omfattande utdanning enn i Noreg, og lovgjeving - ikkje per se med at dei er væpna.

Og kor flyktningstraumen kjem inn i bildet forstår eg ikkje. Uansett er heile innlegget ditt ein total skivebom. Argumentasjonen din treff ikkje, og den er på feil skytebane.
Jeg ønsker ikke et bevæpnet politi, for det første føler jeg meg ikke selv trygg om jeg skulle være full ute på byen og finne på å gjøre noe dumt som å dytte en tjenestemann. Purken er mennesker, og i deres hode så kan de føle seg truet av meg og dermed drepe meg enkelt. I tillegg kan politiet såvidt bruke våpen, de har våpentrening noen få ganger i året. Alle disse vådeskuddene er ikke uten grunn. Hadde de måttet ha obligatorisk våpentrening MINST èn gang per måned i tillegg til at våpnene skal ligge oppbevart i bagasjerommet på tjenestebilen, så kan jeg godta det. Men at de får gå med pistolen fritt i beltet sitt..? Nei.


Ditt argument er forøvrig også helt på feil skytebane. Vi er verken Sverige, Finland eller Nederland. Vi er Norge. Jeg kan nesten garantere at ved bevæpning av norsk politi vil du se mer bruk av den pistolen rettet mot ikke-terror relaterte hendelser.
Sist endret av Molekyl; 14. november 2015 kl. 20:34.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Jeg ønsker ikke et bevæpnet politi, for det første føler jeg meg ikke selv trygg om jeg skulle være full ute på byen og finne på å gjøre noe dumt som å dytte en tjenestemann. Purken er mennesker, og i deres hode så kan de føle seg truet av meg og dermed drepe meg enkelt. I tillegg kan politiet såvidt bruke våpen, de har våpentrening noen få ganger i året. Alle disse vådeskuddene er ikke uten grunn. Hadde de måttet ha obligatorisk våpentrening MINST èn gang per måned i tillegg til at våpnene skal ligge oppbevart i bagasjerommet på tjenestebilen, så kan jeg godta det. Men at de får gå med pistolen fritt i beltet sitt..? Nei.


Ditt argument er forøvrig også helt på feil skytebane. Vi er verken Sverige, Finland eller Nederland. Vi er Norge. Jeg kan nesten garantere at ved bevæpning av norsk politi vil du se mer bruk av den pistolen rettet mot ikke-terror relaterte hendelser.
Vis hele sitatet...
Din paranoia kan ikke være et argument mot bevæpning av politiet i Norge. Det er kun i ditt hodet at en politimann kan finne på å drepe deg fordi du er full og har dyttet h*n.

Dersom du er så paranoid som du fremstår, og samtidig har et aggresjonsproblem i fylla, burde du både slutte å drikke alkohol og oppsøke annen hjelp.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Jeg ønsker ikke et bevæpnet politi, for det første føler jeg meg ikke selv trygg om jeg skulle være full ute på byen og finne på å gjøre noe dumt som å dytte en tjenestemann. Purken er mennesker, og i deres hode så kan de føle seg truet av meg og dermed drepe meg enkelt.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på om det noen gang kommer til å skje, uten at jeg avfeier deg helt. Men hvis dette skulle skje, da kan du også regne med at denne politimannen får svi etterpå.

Sitat av Molekyl Vis innlegg
I tillegg kan politiet såvidt bruke våpen, de har våpentrening noen få ganger i året. Alle disse vådeskuddene er ikke uten grunn. Hadde de måttet ha obligatorisk våpentrening MINST èn gang per måned
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i, at politiet burde hatt mer våpentreneing, og en aktiv oppbygging av en trygg våpenkultur. Slik som at du ALLTID sjekker om det er patron i kammeret, før en fikler med våpenet. Og den som ikke gjør dette, får en veldig kjedelig symbolsk straff, eller blir "hengt ut" på en annen måte.


Sitat av Molekyl Vis innlegg
i tillegg til at våpnene skal ligge oppbevart i bagasjerommet på tjenestebilen, så kan jeg godta det.
Vis hele sitatet...
Da er vi tilbake der, politiet var før det forsøket kom. Dem har hatt våpen innelåst i bilen i mange år allerede.
Men jeg mener det må være bedre, at politiet ikke har magasin med skarpe skudd i pistolen, men heller i beltet. Eller at dem ALDRI går med en patron i kammeret i våpnet, når det ikke er en skarp situasjon. Altså dem må foreta et ladegrep, før dem kan skyte.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Jeg ønsker ikke et bevæpnet politi
Vis hele sitatet...
Det er eg og. Men at våpena skal føre til at vi får eit samfunn som likner meir på det amerikanske kjøper eg enkelt og greit ikkje.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
for det første føler jeg meg ikke selv trygg om jeg skulle være full ute på byen og finne på å gjøre noe dumt som å dytte en tjenestemann.
Vis hele sitatet...
Har politiet skote mange personer samanlikna med talet som vert anmeldt for vold/forulemping mot offentleg tenestemann? Eg har fått med seg at dei har skote ymse garderobespeil, men altså ikkje at dei har skote mot spesielt mange personer.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Purken er mennesker, og i deres hode så kan de føle seg truet av meg og dermed drepe meg enkelt.
Vis hele sitatet...
Joda, det kan dei ved å kvele deg og. Skyt dei personer som skubber til dei, så er det totalt uproporsjonal maktbruk, og våpeninstruksen har faktisk visse krav som skal oppfyllast før dei eskalerer situasjonen. Påstanden din minner meir om paranoia enn rasjonell argumentasjon.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
I tillegg kan politiet såvidt bruke våpen, de har våpentrening noen få ganger i året.
Vis hele sitatet...
Tja. Påfallande nok så er dei rimeleg treffsikre når dei først må skadeskyte folk. Og stortsett unngår dei til og med å drepe. At dei har ein våpeninstruks tilpassa anna situasjon kan nok forklare ein god del av vådeskota.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Ditt argument er forøvrig også helt på feil skytebane. Vi er verken Sverige, Finland eller Nederland. Vi er Norge. Jeg kan nesten garantere at ved bevæpning av norsk politi vil du se mer bruk av den pistolen rettet mot ikke-terror relaterte hendelser.
Vis hele sitatet...
Vi er i utgangspunktet nærare kulturelt beslekta med samtlige europeiske land enn USA, og poenget mitt var at antakelsen din om at vi vert forvandla til USA bare politiet væpner seg er - mildt sagt - dradd ut av ræva utan reelt fundament.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Jeg ønsker ikke et bevæpnet politi, for det første føler jeg meg ikke selv trygg om jeg skulle være full ute på byen og finne på å gjøre noe dumt som å dytte en tjenestemann. Purken er mennesker, og i deres hode så kan de føle seg truet av meg og dermed drepe meg enkelt. I tillegg kan politiet såvidt bruke våpen, de har våpentrening noen få ganger i året. Alle disse vådeskuddene er ikke uten grunn. Hadde de måttet ha obligatorisk våpentrening MINST èn gang per måned i tillegg til at våpnene skal ligge oppbevart i bagasjerommet på tjenestebilen, så kan jeg godta det. Men at de får gå med pistolen fritt i beltet sitt..? Nei.
Vis hele sitatet...
Du blir garantert ikke skutt av å dytte en tjenestemann. Men du skal ikke se bort i fra at det kan ha andre konsekvenser.

Kanskje du burde se ting fra hans perspektiv litt. Kan love deg at det er mye dritt man opplever, og det er ofte svært uoversiktelige situasjoner. Hvordan hadde du følt deg å være utrygg på jobb?
Sitat av ingen2821 Vis innlegg
Du blir garantert ikke skutt av å dytte en tjenestemann. Men du skal ikke se bort i fra at det kan ha andre konsekvenser.

Kanskje du burde se ting fra hans perspektiv litt. Kan love deg at det er mye dritt man opplever, og det er ofte svært uoversiktelige situasjoner. Hvordan hadde du følt deg å være utrygg på jobb?
Vis hele sitatet...
Vet du, man må ha en viss risikoaksept for å i det hele tatt komme inn på Politihøyskolen. Og, hva sikkerhet angår... Dersom det er nødvendig å gå med våpen på jobb, så føler du deg ikke tryggere. Du har noe å forsvare deg meg, ja, men effekten avhenger jo at du trekker fort nok og treffer det du skal. Det vil være mange følelser med i dette bildet, men men følelsen av sikkerhet? Neppe.

For meg har ingenting endra seg. Det er fortsatt trygt å være politi i Norge. Det fortsatt mindre enn 40 som har blitt drept på jobb siden 1900. Og de negative konsekvenser ved bevæpning veier fortsatt opp for fordelene med veldig stor margin, derfor bør vi ikke ha bevæpna politi.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Vet du, man må ha en viss risikoaksept for å i det hele tatt komme inn på Politihøyskolen. Og, hva sikkerhet angår... Dersom det er nødvendig å gå med våpen på jobb, så føler du deg ikke tryggere. Du har noe å forsvare deg meg, ja, men effekten avhenger jo at du trekker fort nok og treffer det du skal. Det vil være mange følelser med i dette bildet, men men følelsen av sikkerhet? Neppe.

For meg har ingenting endra seg. Det er fortsatt trygt å være politi i Norge. Det fortsatt mindre enn 40 som har blitt drept på jobb siden 1900. Og de negative konsekvenser ved bevæpning veier fortsatt opp for fordelene med veldig stor margin, derfor bør vi ikke ha bevæpna politi.
Vis hele sitatet...
^


Vi har klart oss uten bevæpnet politi i alle år og det har gått veldig fint. Å bevæpne lensmann Olaf i Tytteskog med 500 innbyggere er for meg helt unødvendig. Ifølge media så vil jo ikke politiet selv være bevæpnet. De har sagt de håper bevæpningen ikke blir forlenget.

Kan noen komme med et nevneverdig terrorangrep på Norge før 22. Juli 2011? Og har vi ett siden da? Å bevæpne oss for å være "forberedt" på èn dag i fremtiden er å være paranoid. Om politiet må rykke ut til en terroraksjon, så vil de få muligheten til å hente våpenet fra bilen sin eller når de drar fra politistasjonen.


Problemet er at når politiet bevæpner seg, er de kriminelle også nødt å bevæpne seg. Se 10 år frem i tid om bevæpnet politi blir permanent idag, så vil vi se innbruddstyver med kalashnikov og håndvåpen. Det er ikke et Norge jeg er interessert i å se, men det er det som blir å skje om politiet bevæpner seg.
http://www.dagbladet.no/2015/11/20/n...liti/42052608/


I rest my case... Og disse amøbene skal beskytte oss?
Hvor i faen er våpentreningen?! De har delt ut våpen til folk som såvidt har holdt i et våpen før. Mange har sikkert ikke jegerprøven engang, og hvor mange har tjenestegjort i militæret..?

Hadde dette vært vanlige folk så hadde man blitt buret inne tvert, men siden det er purk som skyter purk så slipper de antageligvis unna med et lite tilsnakk.. De skulle fått umiddelbar avskjed. Vådeskudd og uhell med våpen skal IKKE skje. Og hvis det skal skje noen plass så må det skje på trening i sikrede omgivelser, ikke ute blant folk eller på en politistasjon!
Sitat av Molekyl Vis innlegg
http://www.dagbladet.no/2015/11/20/n...liti/42052608/


I rest my case... Og disse amøbene skal beskytte oss?
Hvor i faen er våpentreningen?! De har delt ut våpen til folk som såvidt har holdt i et våpen før. Mange har sikkert ikke jegerprøven engang, og hvor mange har tjenestegjort i militæret..?

Hadde dette vært vanlige folk så hadde man blitt buret inne tvert, men siden det er purk som skyter purk så slipper de antageligvis unna med et lite tilsnakk.. De skulle fått umiddelbar avskjed. Vådeskudd og uhell med våpen skal IKKE skje. Og hvis det skal skje noen plass så må det skje på trening i sikrede omgivelser, ikke ute blant folk eller på en politistasjon!
Vis hele sitatet...
Nåja.. Forsvaret har over ti ganger så mange årlige vådeskudd som politiet. Men jeg ser ikke noen hisser seg opp av den grunn. Der det er våpen, er det vådeskudd. Sånn har det alltid vært og sånn vil det alltid være. Dessverre..
Sitat av juster Vis innlegg
Nåja.. Forsvaret har over ti ganger så mange årlige vådeskudd som politiet. Men jeg ser ikke noen hisser seg opp av den grunn. Der det er våpen, er det vådeskudd. Sånn har det alltid vært og sånn vil det alltid være. Dessverre..
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/trondelag/forsvare...-ar-1.12545087

Tja, ikke ta for hardt i nå da.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
http://www.dagbladet.no/2015/11/20/n...liti/42052608/


I rest my case... Og disse amøbene skal beskytte oss?
Hvor i faen er våpentreningen?! De har delt ut våpen til folk som såvidt har holdt i et våpen før. Mange har sikkert ikke jegerprøven engang, og hvor mange har tjenestegjort i militæret..?

Hadde dette vært vanlige folk så hadde man blitt buret inne tvert, men siden det er purk som skyter purk så slipper de antageligvis unna med et lite tilsnakk.. De skulle fått umiddelbar avskjed. Vådeskudd og uhell med våpen skal IKKE skje. Og hvis det skal skje noen plass så må det skje på trening i sikrede omgivelser, ikke ute blant folk eller på en politistasjon!
Vis hele sitatet...
Bedre artikkel fra VG: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/p...ag/a/23564998/

* 2011: Fire vådeskudd
* 2012: To vådeskudd
* 2013: Seks vådeskudd
* 2014: Ni vådeskudd
* 2015: 24 vådeskudd (per 20. november)


*Vi trenger våpen for å beskytte oss selv og det norske folk* .....
Sitat av Bruflat Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Den artikkelen der forteller absolutt ikke hele sannheten.

Den er basert på statistikk over antall vådeskudd som har medført refselse. Enkelte vådeskudd fører til refs, enkelte blir registrert som HMS-avvik, og svært mange blir aldri rapportert.
Sitat av Bruflat Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er sant at antall refsede vådeskudd i Forsvaret har gått drastisk ned de siste to årene. Historisk sett har de imidlertid ligget ganske stabilt rundt 100 i året. Mens politiet har ligget ganske stabilt rundt 10.

Mye av årsaken til at Forsvaret tradisjonelt har ligget høyere kommer av antall våpenbehandlinger per år. Så godt som alle vådeskudd skjer som følge av lading/tømming av våpen. Når antall våpenbehandlinger øker, er det naturlig at antall vådeskudd øker tilsvarende.

Heldigvis har ikke antall vådeskudd økt så drastisk som antall våpenbehandlinger. Her er en artikkel hvor en professor ved Politihøgskolen har regnet ut sannsynligheten for vådeskudd:

http://www.politiforum.no/no/meninge...25-T2BrI07.ips
Det er logisk at det er mer vådeskudd i forsvaret.
Mange av de som er der har aldri vært borti et våpen før førstegangstjenesten, da blir risikoen også vesentlig høyere for ulykker.

Det er helt bak mål at alle som er politi plutselig skal få våpen.
En er ikke nødvendigvis egnet til å gå rundt med et ladd våpen bare for at man er politi.
Det er faktisk så dumt at jeg har problemer med å ikke bli sint når jeg tenker på det.
Det burde stilles samme krav til politiet som oss andre for å få ha pistol.
En omfattende opplæring og medlemskap i en aktiv pistolklubb hvor de lærer seg å håndtere våpen på en forsvarlig måte.
Dette er noe de enkelt kan flette inn i utdanningen til politistudenter, så kan de ladde pistolen uten å skyte seg i låret.
Nei, vi skal liksom godta alt, for de er politi og de bestemmer.

De har brukt terror som en dårlig unnskyldning for å snikinnføre dette, og det er rett og slett frekt.
Det er et hån mot befolkningens intelligens.
De utnytter frykten til folk etter et terrorangrep for å få gjennom noe som flertallet tydelig har vært imot.
Hvis de som styrer landet virkelig vil gjøre det tryggere for folk så trekker de soldatene våre ut av Irak og Afghanistan, så er vi i realiteten ikke et terrormål lenger. Vi har uansett ikke noe der å gjøre.

Jeg må bare le når jeg ser den lokale lensmannen kommer med en pistol i hylsteret når han går rundt i verdens mest øde bygd. Hva slags trygghet skal liksom det gi folk? Hva slags signaler sender dette til barn feks?
De får et falskt inntrykk av at vi er i fare og at politiet må ha våpen for at det er så farlig her. Men frykt er makt så....
Jeg lurer på en ting jeg.
Er det valgfritt for politibetjenten å ha våpenet i hylsteret, eller er politibetjenten beordret til å ha det?
Sitat av Molekyl Vis innlegg
^


Vi har klart oss uten bevæpnet politi i alle år og det har gått veldig fint. Å bevæpne lensmann Olaf i Tytteskog med 500 innbyggere er for meg helt unødvendig. Ifølge media så vil jo ikke politiet selv være bevæpnet. De har sagt de håper bevæpningen ikke blir forlenget.

Kan noen komme med et nevneverdig terrorangrep på Norge før 22. Juli 2011? Og har vi ett siden da? Å bevæpne oss for å være "forberedt" på èn dag i fremtiden er å være paranoid. Om politiet må rykke ut til en terroraksjon, så vil de få muligheten til å hente våpenet fra bilen sin eller når de drar fra politistasjonen.


Problemet er at når politiet bevæpner seg, er de kriminelle også nødt å bevæpne seg. Se 10 år frem i tid om bevæpnet politi blir permanent idag, så vil vi se innbruddstyver med kalashnikov og håndvåpen. Det er ikke et Norge jeg er interessert i å se, men det er det som blir å skje om politiet bevæpner seg.
Vis hele sitatet...
Jada, vi har klart oss uten bevæpning tidligere. Det var tidligere, nå er det en ny tid og politiet trenger våpen. Dersom det skjer en terroraksjon i Norge er det bra at politiet har våpen. Ikke at de blir skutt ned på vei til bilene sine for å hente ut sin innlåste pistol.

Du sier også at kriminelle må bevæpne seg fordi politiet har våpen. Vel, newsflash, kriminelle har allerede våpen. Politiet beslaglegger våpen i hytt og pine. Da nytter det ikke å si at politiet har batong og pepperspray.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Jada, vi har klart oss uten bevæpning tidligere. Det var tidligere, nå er det en ny tid og politiet trenger våpen.
Vis hele sitatet...
Politiet har beslaglagt våpen fra kriminelle siden før tidenes morgen. De kriminelle har vært væpna til tennene i alle år. Men som vi også observerer, så har de alltid stort sett nøyd seg med å bruke våpnene sine mot hverandre. Det har rett og slett vært unødvendig å bruke våpen mot politiet. Dersom politiet har våpen, så oppstår det fort en situasjon der begge parter vil tenke at det gjelder å skyte før den andre parten gjør det. Det er uheldig.

Hvis vi er litt nøkterne og ser på antall politifolk drept i tjeneste over tid, så ser vi at det er (uavhengig av hvordan vi teller) under 40 politibetjenter som har blitt drept på jobb siden 1900. Det er få, iallfall hvis vi skal ta argumentene om at det er så farlig å være politi på alvor. Av de som har blitt drept er det ekstremt få tilfeller der våpen på kropp potensielt kunne ha utgjort en forskjell - tilfeller som ulykker, bakholdsangrep og scener der de allerede er bevæpna ville ikke blitt påvirket av pistol på kropp, og de utgjør majoriteten med veldig stor margin.

Du påstår det er en ny tid og nye forhold - dokumentasjon, takk! Gi meg overbevisende statistiske argumenter for hvorfor det er farligere å være politibetjent i dag enn det var før, så skal jeg revurdere mitt standpunkt. Men enn så lenge har jeg kun sett pathos, syting og dårlige historiekunnskaper.

Argumentet om voldsspiralen er absolutt ikke til å kimse av. Det er selvsagt ikke gitt at det kommer til å skje. Det er ikke gitt at vi får amerikanske tilstander. Men ei heller er det særlig usannsynlig. Og alle argumentene for bevæpning baserer seg på frykt, usikkerhet og tvil, ikke solid statistikk. Jeg synes det er problematisk å innføre tiltak som har potensiale til å radikalt dforandre samfunnet uten at de
a) er gjennomtenkte, veloverveide og velbegruynnede og
b) har dokumentert effekt.

Hvilket bringer meg videre til nesste punkt:
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Dersom det skjer en terroraksjon i Norge er det bra at politiet har våpen. Ikke at de blir skutt ned på vei til bilene sine for å hente ut sin innlåste pistol.

Du sier også at kriminelle må bevæpne seg fordi politiet har våpen. Vel, newsflash, kriminelle har allerede våpen. Politiet beslaglegger våpen i hytt og pine. Da nytter det ikke å si at politiet har batong og pepperspray.
Vis hele sitatet...
Er det gitt at at pistol på hofta i alle slike tilfeller vil være avgjørende? For når motparten har AK47, skuddiskker vest og bombebelte, så er ikke pistol akkurat førstevalget på våpenfronten. Bedre enn ingenting, men hey! Det er jo batongen også. Poenget er at hvis det er uforsvarlig å gyve løs på pistolbanditter med batong og pepperspray, så er det like uforsvarlig å møte opp i en krigssone med en skarve 9mm. Derfor vil de uansett i slike tilfeller hente tyngre utstyr på stasjonen, og da er vi like langt - med mindre du mener de skal se ut som spesialsoldater i felt i den daglige tjenesten, selvsagt.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. april 2020 kl. 20:52.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Jada, vi har klart oss uten bevæpning tidligere. Det var tidligere, nå er det en ny tid og politiet trenger våpen. Dersom det skjer en terroraksjon i Norge er det bra at politiet har våpen. Ikke at de blir skutt ned på vei til bilene sine for å hente ut sin innlåste pistol.
Vis hele sitatet...
Er det eit reelt problem, eller ei imaginær problemstilling fra di side? Fransk politi er væpna, og dei skaut vel ingen av terroristane kjapt. Tvert imot, innan dei tok i bruk våpen hadde dei henta tungt skyts og skjold. At våpen på hofta skal hjelpe betinger at politiet havner i terroraksjonen mens dei patruljerer til fots. Elles vil dei ha meir eller mindre identisk tilgang til pistolen.
Jeg fatter ikke hvorfor dette fremstilles så svart-hvitt. Jeg har i utgangspunktet forståelse for at Politiet skal ha, og bruke våpen, i visse sammenhenger. Men det trenger da vel ikke å ha skarpladde, skyteklare våpen hylstret på låret? Kanskje man skal kjøpe nye pistoler med sikringsmekanisme? Trenger en uniformert tjenestemann i forebyggende tjeneste på Ullern Ungdomsskole skarpladd våpen? Neppe.
Sist endret av Svartedauden; 24. november 2015 kl. 01:22.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg synes dette var et fint og lesverdig bidrag til debatten.
Kan bli veldig problematisk hvis politiet skal gå med skarpladde våpen til enhver tid. For eksempel fotballkamper, det står mye folk rundt og noen ganger på veldig høyt tempererte kamper (VIF-LSK eksempel) blir det brukt pyroteknikk som politiet/arrangørene misliker sterkt. Har jo skjedd flere ganger at politiet har stormet tribuner med hunder og batonger selv om det kun har vært bluss som har vært avtent og ikke nå bråk. Har jo også vitnet til at politiet har knuffet og dyttet supportere i tettpakket tribuner så de har falt over ende (politiet også) og da er det vel relativt enkelt at en pistol går av her og der.

I Sverige for noen år siden tok til og med politiet fram pistolen sin å begynte å skyte på en tribune da han trodde at han så en av supporterne holdt en kniv.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Kan bli veldig problematisk hvis politiet skal gå med skarpladde våpen til enhver tid. For eksempel fotballkamper, det står mye folk rundt og noen ganger på veldig høyt tempererte kamper (VIF-LSK eksempel) blir det brukt pyroteknikk som politiet/arrangørene misliker sterkt. Har jo skjedd flere ganger at politiet har stormet tribuner med hunder og batonger selv om det kun har vært bluss som har vært avtent og ikke nå bråk. Har jo også vitnet til at politiet har knuffet og dyttet supportere i tettpakket tribuner så de har falt over ende (politiet også) og da er det vel relativt enkelt at en pistol går av her og der.

I Sverige for noen år siden tok til og med politiet fram pistolen sin å begynte å skyte på en tribune da han trodde at han så en av supporterne holdt en kniv.
Vis hele sitatet...
Greit nok! Jeg er heller ikke enig i, at politiet skal løpe rundt med skarpladde våpen. Iallfall bør det være slik, at dem må ta ladegrep før dem kan skyte. Dette er bare som en sikkerhetsmargin, HVIS det blir til dem skal bære våpen. Uten dermed å tatt standpunkt, om dem skal bære våpen eller ei. [red] Men jeg er forsåvidt enig i det Myoxocephalus nevner om det med politiet og det å bære våpen.

Men allikevel så synes jeg, at du svartmaler politiets evne til å bedømme situasjoner en god del! Selvsagt så kan uhell skje, men gjelder også dette ikke i trafikken? Trafikken og (uvettig)bruk av tobakk og alkohol er vel noe av det farligste vi har i dette samfunnet. Om det skjer et vådeskudd en sjelden gang i blant. Så er jeg ganske sikker på, at det vil ikke det slå ut på statistikken nevneverdig, når det gjelder ulykker totalt.

Og den bråkete "fotball militsiaen", vil jeg påså er mye mere farlig enn politi med våpen uansett! Både når det gjelder oppførsel og vold. Så da burde vi heller kanskje gjøre noe med dem først da?..
Sist endret av aluminiumfluorid; 7. desember 2015 kl. 19:05.
Et lite spørsmål fra siden her (jeg har bare skummet gjennom tråden, så det er mulig det har blitt besvart):

Slik jeg forstår det, har ikke politiets tjenestevåpen noen form for sikring i tradisjonell forstand. Hva er grunnen til dette?

Og slik jeg forstår det, så innebærer også dagens våpeninstruks at politiet skal gå med skudd ladet i kammeret. Hva i alle dager er grunnen til dette? Jeg kan til en viss grad forstå at politiet føler seg sikrere med våpen i hylsteret når de er på jobb, men kan trusselbildet virkelig være så stort at politiet kan forvente at de 0.2 sekundene det tar å lade våpenet er avgjørende for deres egen sikkerhet? (tiden er tatt ut i fra løse lufta, men jeg kan vanskelig se for meg at det tar noe lengre enn ett sekund å ta et ladegrep på en pistol)

At politi som bare har begrenset tid til våpentrening avfyrer noen vådeskudd når dem går rundt med ladde, usikret våpen kan da vanskelig fremstå som overraskende i det hele tatt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av steili Vis innlegg
Et lite spørsmål fra siden her (jeg har bare skummet gjennom tråden, så det er mulig det har blitt besvart):

Slik jeg forstår det, har ikke politiets tjenestevåpen noen form for sikring i tradisjonell forstand. Hva er grunnen til dette?
Vis hele sitatet...
Synsing fra mi side - men eg tipper at deler av grunnen er at dei er uvæpna. Dvs at når dei tar fram og lader våpenet sitt, så vil dei i normalsituasjonen vere så skotklare som mogeleg, fordi dei har passert det steget der andre politistyrker som er væpna tar fram og avsikrer våpenet sitt.

I tillegg har våpenet stivare avtrekk, som skal utgjere ein barriere.

Samme gjeld nok kule i kammeret - våpeninstruksen er tilpassa at når dei skal ha våpen på kroppen, så er det skarp situasjon, og væpning er beordra. Så er jo mysteriet at dei ikkje tilpassa våpeninstruksen til situasjonen då...
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Og den bråkete "fotball militsiaen", vil jeg påså er mye mere farlig enn politi med våpen uansett! Både når det gjelder oppførsel og vold. Så da burde vi heller kanskje gjøre noe med dem først da?..
Vis hele sitatet...
Bråk på fotballarrangementer i Norge er på et minimalt nivå, man har alltid en litt bråkete 50 år gammel fyllik selvfølgelig, men utifra det jeg har sett når det gjelder bråk og når det først skjer noe så er det som regel politiet som er den provoserende motparten. Når de nå også flyr rundt med skarpladde glocks på beltet sitt så kan det være med på å skape mye utrygghet hvertfall når det gjelder sportslige arrangementer der det kan bli bråk.

Når det gjelder tobakk og alkohol. Jeg ser ikke helt hvordan tobakk kan skape utrygge forhold på veiene, men alkoholen gjør nok det. Det er jo noe som man regel ikke får gjort noe særlig med.

Når det gjelder politiet og våpen så mener jeg at man kanskje kunne følge den britiske modellen (Forskjellige avdelinger der noen bærer våpen til enhver tid og andre ikke).
Her er det litt prøveskyting og snikk snakk om våpen(et) HK (Heckler & Koch) P30, som er den modellen politiet bruker. Figuren på filmen er en pensjonert politi/seriff fra over dammen. Jeg har sett en del filmer av han før, bl.a. om krag jørgensen. Mye grei info om våpenet her altså.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Når det gjelder tobakk og alkohol. Jeg ser ikke helt hvordan tobakk kan skape utrygge forhold på veiene, men alkoholen gjør nok det.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke, at nikotin normalt er farlig når det gjelder bilkjøring. Men når det gjelder røyking, så kjente jeg ei dame, som kanskje hadde vært her den dag i dag, om sjåføren ikke hadde røyket. Sjåføren mista sneipen på gulvet, og begynte å kave etter den. Bilen gikk i ei bjørk, og dette endte med sidepassasjerens død. Hun etterlatte seg to barn (dette var faktisk naboen min). Altså sigaretter er noe/kan være/bli noe som tar vekk oppmerksomheten fra der den burde være.

Men uansett så var det ikke trafikken jeg tenkte på, når jeg nevnte disse to. Det å sitte å røyke er såpass farlig i seg selv. Du kan jo f.eks. bare ta denne snutten, som en start. Ellers så er det det, med å inhalere røyk frå (råe) brennende plantesubstanser. Noe som igjen avgir en del avfall i lungene, noe som cellene liker dårlig. Alkohol tatt i mengder noe særlig over anbefalt nivå, er heller ikke akkurat bra.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Når det gjelder politiet og våpen så mener jeg at man kanskje kunne følge den britiske modellen (Forskjellige avdelinger der noen bærer våpen til enhver tid og andre ikke).
Vis hele sitatet...
Noe som også kan være en løsning, hvis en skal bevæpne politi.
Sist endret av aluminiumfluorid; 7. desember 2015 kl. 20:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det kan hende årsaken til at de har skyteklare våpen uten sikring med hard avtrekker er som Slashdot sier, men det virker som en utrolig ugjennomtenkt løsning i alle scenarioer hvor det ikke tas ut av bilen først.

En sikring er enkelt. Alle som har brukt softgun vet hvor fort den låsemekanismen sitter i hånda. Det gjøres samtidig som man retter pistolen og er en minimal forsinkelse, om noe. Når en er i håndgemeng med politiet, så kan den personen som er full, rusa, eller idiot nok til å havne i basketak og en situasjon hvor flight-fight instinktene er aktivert, finne seg selv i arms lengde fra et ladd, skarpt våpen. Som at på til kan fyres av i hylstra slik allerede har blitt demonstrert.

Uansett hvordan man stiller seg til våpendebatten generelt, så virker det for meg som den risikoen setter både politi og tilskuere i større fare.
Sikkerhetssituasjonen i Norge har blitt verre, og mye tyder på at det kan bli enda verre. PST anslår at det er sannsynlig at Norge blir rammet av terror i fremtiden.

Sikkerhetssituasjonen forverres også av at Norge står i en migrasjonsbølge (som foreløbig har lagt seg litt) som medfører at mange med ukjent identitet og hensikt med å ta seg inn i Norge krysser grensene.

Politiet og forsvaret skal beskytte sivilbefolkningen, og da må vi gi dem det verktøyet de trenger for å kunne gjøre jobben på en best mulig måte.

Dessuten ønsker politiet selv bevæpning. Politiet, som jobber i felten hver dag, har en bedre føling med hva som er nødvendig for å kunne gjøre en god jobb. Dessuten kan vi ikke forvente at de som jobber som politi skal være nødt til å utsette seg for høyere risiko for skade og død enn nødvendig når de er på jobb.

En pistol på hofta kan være forskjellen på liv og død for dem selv eller for andre.

Generelt sett håper jeg myndighetene satser enda hardere på politiet og på forsvaret i tiden som kommer, slik at landet står rustet til hva som måtte komme av angrep.

Kanskje det kunne vært en god ide å bygge opp heimeværnet igjen, og gi folk en grunnleggende opplæring i objektsikring, VPK (veikontrollpost), våpenbruk og annet som kan være nyttig i en krisesituasjon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av belisarius Vis innlegg
Politiet og forsvaret skal beskytte sivilbefolkningen, og da må vi gi dem det verktøyet de trenger for å kunne gjøre jobben på en best mulig måte.
Vis hele sitatet...
Eit av dei sentrale elementa er om vi vert tryggare. Om væpna politi fører til at kriminelle væpnar seg i større grad, vil eg påstå at vi vert i sum meir utrygge. Det er heller ikkje totalt ukjent fenomen i vestlige land at politiet er litt vel kjappe med å ty til våpen - og i så fall er det og eit problem for sivilbefolkinga.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Dessuten ønsker politiet selv bevæpning.
Vis hele sitatet...
Politiet ynskjer seg mykje, men dei får ikkje alt. Politiet har ikkje nødvendigvis perspektiv på ting alltid, og det er ikkje nødvendigvis deira jobb å ha det heller. Det er klart at ein totalitær politistat hadde gjort jobben deira enklare, men det er å skylje babyen ut med badevatnet.

Det er såklart ei meining som må takast med i vurderinga, og politiet har komt godt fram i media med sitt synspunkt. Det er heller ikkje slik at heile politiet går i takt på dette spørsmålet.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Dessuten kan vi ikke forvente at de som jobber som politi skal være nødt til å utsette seg for høyere risiko for skade og død enn nødvendig når de er på jobb.
Vis hele sitatet...
Risikoen er uansett svært liten, og i mange av tilfella der politifolk har omkomme på jobb, så har dei vore væpna. Ei kjapp oversikt:
2008 - politimann nedkøyrt av bilist som vart forsøkt stoppa. Våpen hadde ikkje gjort ein skilnad, og vilkåra for væpning var allereie tilstades.
2004 - politimann skoten under NOKAS-ranet. Var allereie væpna, og hadde neppe omkomme om han hadde vore uvæpna...
1998 - psykisk sjuk person skyt to personer. Det var kjent at den psykisk sjuke hadde våpen, og ut frå media var politiet og væpna, men rakk ikkje skyte først.
1991 - lensmannsbetjent sprengt av deprimert entreprenør. Våpen hadde neppe utgjort ein skilnad.
1990 - politibetjent skoten i det døra til ein bolig vart åpna - hadde neppe hatt tid til å reagere.
Så i 1973 kjem eit tilfelle der det kan tenkast at våpen hadde gjort ein skilnad - rømlingar frå fengsel skyt politibetjent med hagle. Her hadde det uansett vore grunnlag for væpning etter dagens instruks, så eit alment væpna politi ville neppe vore nødvendig.

Biletet er at våpenbruk stortsett kjem så overraskande på politiet at dei ikkje rekk å reagere, og at dei i svært mange tilfeller allereie hadde god tilgang på våpen i situasjonen. Så I tillegg er det altså 10 politifolk som er drepne sidan krigen. Det vitnar ikkje om at risikoen for å døy i tenesta er ekstremt stor.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Kanskje det kunne vært en god ide å bygge opp heimeværnet igjen, og gi folk en grunnleggende opplæring i objektsikring, VPK (veikontrollpost), våpenbruk og annet som kan være nyttig i en krisesituasjon.
Vis hele sitatet...
Trenden vi ser av angrep er hit'n'run, eller varianter av det. HV vil ha minimalt å bidra med i så måte. Korleis ville det bidrege i t.d. Paris? Eller Utøya? Eller skytinga i USA for ei stund sidan? Eit sterkt sivilforsvar, og godt opptrente naudetatar kan derimot vere svært viktig.

HV jo først kunne vere ein innsats om det er angrep som pågår over tid, og det er ein type angrep vi aldri har sett i vesten, og som krev langt meir ressursar enn t.d. Paris, 11/9 etc.
Sist endret av vidarlo; 8. desember 2015 kl. 19:29.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eit av dei sentrale elementa er om vi vert tryggare. Om væpna politi fører til at kriminelle væpnar seg i større grad, vil eg påstå at vi vert i sum meir utrygge. Det er heller ikkje totalt ukjent fenomen i vestlige land at politiet er litt vel kjappe med å ty til våpen - og i så fall er det og eit problem for sivilbefolkinga.
Vis hele sitatet...
Mener du politiet i Sao Paulo bør la være å bevæpne seg for å unngå at kriminelle bevæpner seg? Virker som det er et høna og egget problem her. Hvem er det som bevæpner seg først? Når når et samfunn grensen for økt beredskap?

Dette vil det være delte meninger om, men når PST advarer mot terror i Norge, og når tjenestemenn i politiet og forsvaret lever under en konstant trussel om terror mener jeg det er riktig å tillate bevæpning.

I den oppdaterte trusselvurderingen som ble presentert onsdag, skriver PST at man særlig frykter angrep mot militært personell, politi og sentrale beslutningstakere.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/norge/slike-angrep...rge-1.12026953

Jeg velger altså å ha sympati med den enkelte tjenestemann. Kanskje det er enklere å være mot bevæpning når man ikke selv står i frontlinjen?

Politiet ynskjer seg mykje, men dei får ikkje alt. Politiet har ikkje nødvendigvis perspektiv på ting alltid, og det er ikkje nødvendigvis deira jobb å ha det heller. Det er klart at ein totalitær politistat hadde gjort jobben deira enklare, men det er å skylje babyen ut med badevatnet.

Det er såklart ei meining som må takast med i vurderinga, og politiet har komt godt fram i media med sitt synspunkt. Det er heller ikkje slik at heile politiet går i takt på dette spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke den enkelte tjenestemann ønsker å være cowboy med pistol på hofta, men dersom politiets interesseorganisasjon Politiets Fellesforbund går inn for bevæpning mener jeg det er noe vi må legge avgjørende vekt på. Det er ikke deg eller meg som står i frontlinjen og må forsvare sivilbefolkningen mot eventuelle terrorister, så vi bør kanskje være litt ydmyke i forhold til politiets ønsker og behov.

Politiets Fellesforbund krever våpen
Politiets Fellesforbund krever nå at politiet skal være bevæpnet permanent.
Vis hele sitatet...
http://www.p4.no/story.aspx?id=638322

Risikoen er uansett svært liten, og i mange av tilfella der politifolk har omkomme på jobb, så har dei vore væpna. Ei kjapp oversikt:
2008 - politimann nedkøyrt av bilist som vart forsøkt stoppa. Våpen hadde ikkje gjort ein skilnad, og vilkåra for væpning var allereie tilstades.
2004 - politimann skoten under NOKAS-ranet. Var allereie væpna, og hadde neppe omkomme om han hadde vore uvæpna...
1998 - psykisk sjuk person skyt to personer. Det var kjent at den psykisk sjuke hadde våpen, og ut frå media var politiet og væpna, men rakk ikkje skyte først.
1991 - lensmannsbetjent sprengt av deprimert entreprenør. Våpen hadde neppe utgjort ein skilnad.
1990 - politibetjent skoten i det døra til ein bolig vart åpna - hadde neppe hatt tid til å reagere.
Så i 1973 kjem eit tilfelle der det kan tenkast at våpen hadde gjort ein skilnad - rømlingar frå fengsel skyt politibetjent med hagle. Her hadde det uansett vore grunnlag for væpning etter dagens instruks, så eit alment væpna politi ville neppe vore nødvendig.

Biletet er at våpenbruk stortsett kjem så overraskande på politiet at dei ikkje rekk å reagere, og at dei i svært mange tilfeller allereie hadde god tilgang på våpen i situasjonen. Så I tillegg er det altså 10 politifolk som er drepne sidan krigen. Det vitnar ikkje om at risikoen for å døy i tenesta er ekstremt stor.
Vis hele sitatet...
Sikkerhetssituasjonen er annerledes nå. Politiet bevæpnes først og fremst pga terrortrusselen. Dersom det ikke hadde vært noen terrortrussel hadde jeg kanskje vært enig med deg.

Trenden vi ser av angrep er hit'n'run, eller varianter av det. HV vil ha minimalt å bidra med i så måte. Korleis ville det bidrege i t.d. Paris? Eller Utøya? Eller skytinga i USA for ei stund sidan? Eit sterkt sivilforsvar, og godt opptrente naudetatar kan derimot vere svært viktig.

HV jo først kunne vere ein innsats om det er angrep som pågår over tid, og det er ein type angrep vi aldri har sett i vesten, og som krev langt meir ressursar enn t.d. Paris, 11/9 etc.
Vis hele sitatet...
Militæret er mobilisert i både Frankrike og i Belgia. Som du ser er behovet for mannskap og sikkerhetspersonell stort når et samfunn lammes av terror. HV kan ha mye nyttig å bidra med i en krisesituasjon. Frankrike mobiliserte 15 000 politifolk og soldater i kjølvannet av Charlie Hebdo massakren.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av belisarius Vis innlegg
Mener du politiet i Sao Paulo bør la være å bevæpne seg for å unngå at kriminelle bevæpner seg? Virker som det er et høna og egget problem her. Hvem er det som bevæpner seg først? Når når et samfunn grensen for økt beredskap?
Vis hele sitatet...
Nei, og det er heilt klart eit legitimt poeng at væpna politi ikkje er universelt galt, ei heller universelt rett.

I Noreg er det relativt sjeldan kriminelle nyttar våpen mot politiet, og det er relativt få kriminelle som er væpna med tyngre ting enn kniv.

I mange saker der politiet vert trua med våpen er det snakk om psykiatri framfor konfrontasjoner med kriminelle, og politiet har allereie adgang til væpning om dei antar at motparten er væpna. Det ser ein jo t.d. under NOKAS-ranet, der politiet var væpna. Dog vil eg våge påstanden at sivilsamfunnet faktisk hadde vore tryggare om ikkje Stavanger sentrum hadde vorte bada i kuler frå skotvekslinga.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Dette vil det være delte meninger om, men når PST advarer mot terror i Norge, og når tjenestemenn i politiet og forsvaret lever under en konstant trussel om terror mener jeg det er riktig å tillate bevæpning.
Vis hele sitatet...
Igjen - kva tilseier at våpen vil vere veldig effektivt i eit slikt scenario? I tillegg må ein vurdere det opp mot ulempene med væpna politi, som m.a. kan vere fleire skotskader, uvettig våpenbruk mot sivile, at politiet skadeskyt seg sjølv, og andre feilvurderinger.

Viare så har angrepa mot politi, som referert i artikkelen din under, vore relativt lite sofistikerte, og med få dødsfall. Ja, det er ein kostnad eg er villig til å betale for å ikkje ha eit væpna politi.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Jeg velger altså å ha sympati med den enkelte tjenestemann. Kanskje det er enklere å være mot bevæpning når man ikke selv står i frontlinjen?
Vis hele sitatet...
Tåpeleg argumentasjon. Vi som samfunn må vurdere korleis politiet på best mogeleg måte kan gjere jobben sin, til minst mulig kostnad for det sivile samfunnet. Ikkje korleis vi skal gjere det marginalt tryggare å vere politi nødvendigvis, dersom det går på bekostning av andre verdiar.

Skulle vi fulgt argumentet ditt til den logiske konklusjonen burde politiet køyre pansra biler, men det gjer dei altså ikkje. Til tross for døme frå norsk historie på at politiet har blitt sprengt i lufta - bokstaveleg tala...
Sitat av belisarius Vis innlegg
Det er ikke deg eller meg som står i frontlinjen og må forsvare sivilbefolkningen mot eventuelle terrorister, så vi bør kanskje være litt ydmyke i forhold til politiets ønsker og behov.
Vis hele sitatet...
Nei, det må vi på ingen måte. Vi må lytte, men vi kan samtidig avvise det rimeleg enkelt, etter som det å vere politi faktisk er såpass trygt, og dei har gode ordninger for væpning ved behov. Statistikken understøttar ikkje det biletet du (og politiet) forsøker å male.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Militæret er mobilisert i både Frankrike og i Belgia. Som du ser er behovet for mannskap og sikkerhetspersonell stort når et samfunn lammes av terror. HV kan ha mye nyttig å bidra med i en krisesituasjon. Frankrike mobiliserte 15 000 politifolk og soldater i kjølvannet av Charlie Hebdo massakren.
Vis hele sitatet...
Eg vil våge påstanden at politiet i større grad lammar samfunnet enn det terroren gjer. Det er ikkje så mange døde, og det er ikkje så spektakulære angrep at det på nokon måte bør lamme samfunnet.

Viare så er jo reaksjonen med på å forsterke terroren sin suksess. Var det ikkje Churchill som mana til å la dagleglivet fortsettje under terroren under WWII? Kanskje det er ord vi burde lytta til?
Enda ett vådeskudd, Politikvinne skjøt seg selv i foten..

http://www.dagbladet.no/2015/12/09/n...kudd/42317542/

Politimester Welhaven:
"- Vådeskudd skal ikke skje, men uhell forekommer. Jeg mener våre folk er godt nok trent. Vi har faste prosedyrer. De er fulgt i denne saken, men med et avvik. Nå vil vi selvfølgelig gjennomgå denne hendelsen for å lære og for å bli bedre i framtiden, sier Welhaven. (NTB)"

Jeg har nesten ikke ord for dette, hvor dum går det ann å bli?

Avviket var at kvinnen tok feil tak, altså kom borti utløseren når pistolen ble tatt ut av hylsteret. Hvordan forhindrer man dette? Jo, først av alt så må det være sikring på! For det andre må pistolen ikke være ladd! TO barrierer som etter min mening kunne forhindret så å si alle disse vådeskuddene, men nei.. Dem står på sitt og forandrer ikke prosedyren ettersom det er en trussel her i Norge hvor dem ikke har tid til å ta ladegrep og flikke av sikringen.. Dem tar heller sjangsen på at politiet skyter seg selv eller andre ved uhell enn å forandre prosedyren hvor ladegrep og sikring som ville tatt 2 sekunder av dems tid.

Utrolig... helt utrolig!
Sist endret av thundercat; 9. desember 2015 kl. 20:18.
Her er en meget relativ artikkel i forhold til denne saken: Nrk.no - Mann forsøkte å ta politivåpen under pågripelse – betjent brakk tommelen.

Her kommer det frem at uvedkommende har forsøk ihvertfall 17 ganger å ta fra politiet våpenet. Grunnen til at jeg sier ihvertfall, er fordi det var ingen rapporteringsplikt på slike hendelser før september.

Sitat av NRK.no
Politidirektoratet opplyser det kan være mørketall:

«Det skyldes hovedsakelig at slike hendelser først ble rapporteringspliktige i september. Tallene vi har må derfor tolkes med forsiktighet og det er mulig at det har vært flere tilfeller enn det vi kjenner til», skriver de i en e-post til NRK.
Vis hele sitatet...
En annen negative side med bevæpningen er:

Sitat av NRK.no
Noen politidistrikter har rapportert om ubehageligheter når patruljene er i tette folkemengder, som for eksempel utesteder, fotballkamper eller andre arrangementer med mye folk.

Søndre Buskerud politidistrikt skriver i en rapport at bevæpningen har ført til at «forebyggende patruljering inne på tett befolkede nattklubber utføres i mindre grad». Rapporen er fra mars i år.

– Vi var forsiktige med å gå inn i tette folkemengder i starten, rett og slett fordi det var uvant for mannskapene å gå med skarpladd våpen på seg. Nå har vi trent på dette og gjør den samme jobben som før bevæpningen. Det tok tid å venne seg til å være bevæpnet, sier stabssjef Glenn Rhodén i Søndre Buskerud politidistrikt.
Vis hele sitatet...
Og

Sitat av NRK.no
Utrygg under pågripelser:

Noen politidistrikter har også rapportert om utfordringer med pågripelser – nettopp fordi våpenet kan stjeles av dem som skal arresteres.

«Fysisk krevende pågripelser oppleves som en større belastning bevæpnet enn ubevæpnet», skriver Søndre Buskerud politidistrikt.

Helgeland politidistrikt har rapportert om det samme
Vis hele sitatet...
Selvsagt har det også vært positive sider med bevæpningen, ihvertfall om vi skal tro på politiet selv:

Sitat av NRK.no
Det mest dramatiske tilfellet er fra Roa i Vestoppland, der to politibetjenter «ble beskutt da de tok kontakt med gjerningsmennene», står det i en politirapport. Gjerningsmennene hadde tidligere på dagen stukket fra en politikontroll.

– Takket være politibevæpningen kunne de besvare skytingen umiddelbart, sa politimester Johan Martin Welhaven på en pressekonferanse etter hendelsen.

I politirapporten står det:

«Politiet besvarte ilden og gjerningsmann ble skutt og skadet. En annen mann som var med i bilen ble pågrepet og siktet i saken».
Vis hele sitatet...
Og

Sitat av NRK.no
I Oslo mener politiet at bevæpningen også har vært avgjørende i minst ett tilfelle. Politiet fikk melding om en ustabil mann med kniv på Jernbanetorget, som skal ha vært i ferd med å angripe andre:

«På grunn av fast bevæpning var patruljen i stand til å rykke frem til stedet umiddelbart, uten tidsopphold for å bevæpne seg», heter det i rapporten fra Oslo politidistrikt. Videre står det:

«En rask politirespons gjorde her at man sannsynligvis unngikk alvorlige personskader, og en midlertidig bevæpning var en forutsetning for en så rask respons».
Vis hele sitatet...
Men politiet kan ikke vise til noen konkrete tilfeller, der bevæpningen har reddet liv.

Sitat av NRK.no
– Er det eksempler der bevæpningen kan ha vært med å redde liv?

– Jeg er ikke kjent med at bevæpningen konkret har vært med å redde liv, men vi har fått innrapportert flere konkrete episoder der bevæpningen har bidratt positivt under oppdrag, sier beredskapsdirektør Kaare Songstad.
Vis hele sitatet...
Det var også et innslag om dette på dagsrevyen i går: Tv.nrk.no - Minst 17 ganger har noen forsøkt å ta pistolen fra politiet

Bakgrunnen for den midlertidige bevæpningen er økt trussel bilde mot polititjenestemenn i norge i følge PST, men skal vi tro sjefen for E-tjenesten, så finnes det ingen konkret trussel mot norge for øyeblikket.

Sitat av Kjell Grandhagen
Norge har jo gjennomgående vært et trygt samfunn å leve i, å det er jo ikke slik at vi nå står ovenfor umiddelbare trusler som vi vet vil være der.
Vis hele sitatet...
Tv.nrk.no - Dagsrevyen (28m 14s)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Politiet er samfunnets monopolmakt på maktbruk, herunder maktbruk igjennom vold. Selvsagt skal Politiet ha våpen.

Men som jeg har sagt før: Hvorfor i det dypeste helvete skal Politiet til enhver tid fly rundt med en våpenberedskap som ikke engang våre elitesoldater (og her snakker vi om elitesoldater i den absolutte verdenselite) ikke engang har når de er i skarp strid? Når det er fest på lokalet på Otta? Det er jo helt idiotisk!

Med skarp strid menes det da altså at det står en ifra Taliban og skyter på deg med bazooka. Tilogmed da, jada, hadde vi sikring på våpenet....
Sist endret av Svartedauden; 30. desember 2015 kl. 22:55.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg synes dette var et fint og lesverdig bidrag til debatten.
Vis hele sitatet...
Helt uenig. Det er et særdeles dårlig bidrag basert på kunnskapsløshet, og nettopp følelser - som jo er det han feilaktig kritiserer motparten for.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Politiet har beslaglagt våpen fra kriminelle siden før tidenes morgen. De kriminelle har vært væpna til tennene i alle år. Men som vi også observerer, så har de alltid stort sett nøyd seg med å bruke våpnene sine mot hverandre. Det har rett og slett vært unødvendig å bruke våpen mot politiet. Dersom politiet har våpen, så oppstår det fort en situasjon der begge parter vil tenke at det gjelder å skyte før den andre parten gjør det. Det er uheldig.
Vis hele sitatet...
Dette er selvmotsigende argumentasjon. Når politiet skal på oppdrag med væpnede kriminelle ville de fått bevæpningsordre uansett. Det har altså ikke vært unødvendig å bruke våpen mot politiet fordi politiet uansett har møtt opp med våpnene ute.

I de situasjonene der det ikke er snakk om bevæpning vil ikke politiet komme med våpnene ute uansett.

Politiet trekker ikke våpenet før det er nødvendig.

Du påstår det er en ny tid og nye forhold - vel, dokumentasjon!, takk! Gi meg overbevisende statistiske argumenter for hvorfor det er farligere å være politibetjent i dag enn det var før, så skal jeg revurdere mitt standpunkt. Men enn så lenge har jeg kun sett pathos, syting og dårlige historiekunnskaper.
Vis hele sitatet...
Det er vel du som står for det meste av det siste her. Men det at antall bevæpningsordre stadig økte i årene før den midlertidige bevæpningen er jo en faktor.

Det er ikke gitt at vi får amerikanske tilstander. Men ei heller er det særlig usannsynlig. Og alle argumentene for bevæpning baserer seg på frykt, usikkerhet og tvil, ikke solid statistikk.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk helt usannsynlig med amerikanske tilstander, med mindre opplæringen av norsk politi endres til å bli mer som den amerikanske.

At alle argumenter for bevæpning baserer seg på frykt, usikkerhet og tvil er bare tull.

Er det gitt at at pistol på hofta i alle slike tilfeller vil være avgjørende?
Vis hele sitatet...
Det er ingen som har påstått at pistol vil løse alle oppdrag, så kommentaren din er et rent bomskudd (hah!).

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Og de negative konsekvenser ved bevæpning veier fortsatt opp for fordelene med veldig stor margin, derfor bør vi ikke ha bevæpna politi.
Vis hele sitatet...
Hvilke negative konsekvenser snakker du om da? De oppdiktede du ikke klarer å påvise med fakta og rasjonell, logisk argumentasjon?
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Men som jeg har sagt før: Hvorfor i det dypeste helvete skal Politiet til enhver tid fly rundt med en våpenberedskap som ikke engang våre elitesoldater (og her snakker vi om elitesoldater i den absolutte verdenselite) ikke engang har når de er i skarp strid? Når det er fest på lokalet på Otta? Det er jo helt idiotisk!
Vis hele sitatet...
Du kan ikke sammenligne politiets bruk av våpen med forsvarets på denne måten. Det er to ulike organisasjoner med helt ulike oppdrag. For eksempel går ikke politiet med våpenet ute med mindre det er helt nødvendig. Det er strenge regler for når politiet kan ta frem våpenet sitt. Når våpenet først kommer ut er situasjonen såpass kritisk at de må være klare til å avfyre skudd øyeblikkelig om nødvendig. Det er noe annet enn soldater som går med våpenet ute hele tiden.

Politi over hele verden går med skudd i kammeret i vanlig tjeneste, så det er ikke noe norsk politi har funnet på hvis du trodde det.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvis vi er litt nøkterne og ser på antall politifolk drept i tjeneste over tid, så ser vi at det er (uavhengig av hvordan vi teller) under 40 politibetjenter som har blitt drept på jobb siden 1900. Det er få, iallfall hvis vi skal ta argumentene om at det er så farlig å være politi på alvor. Av de som har blitt drept er det ekstremt få tilfeller der våpen på kropp potensielt kunne ha utgjort en forskjell - tilfeller som ulykker, bakholdsangrep og scener der de allerede er bevæpna ville ikke blitt påvirket av pistol på kropp, og de utgjør majoriteten med veldig stor margin.
Vis hele sitatet...
Nå er jo premisset for den midlertidige bevæpningen at risikoen, ifølge PST, har økt markant, da spesielt og spesifikt risikoen for plutselige angrep direkte på politifolk. Statistikk fra tidlig (eller, for den saks skyld, sent) 1900-tall kan vanskelig sies å være vesentlig for dette.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Du påstår det er en ny tid og nye forhold - vel, dokumentasjon!, takk!
Vis hele sitatet...
http://www.pst.no/media/67044/PSTs_tv2014.pdf
http://www.pst.no/media/utgivelser/o...trusselbildet/
http://www.pst.no/media/75480/PSTs_tv2015.pdf
http://www.pst.no/media/utgivelser/t...sorer-i-norge/

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Og alle argumentene for bevæpning baserer seg på frykt, usikkerhet og tvil, ikke solid statistikk.
Vis hele sitatet...
Som relativt nøytral i denne saken, synes jeg den andre siden er minst like preget av dette. Men i stedet for FUD rundt terror og kriminelle er det FUD rundt bevæpning. Har du solid statistikk på at antall unødvendige skyteepisoder i offentligheten har økt etter bevæpningen? Har du solid statistikk på at "det er ikke usannsynlig at vi får amerikanske tilstander om politiet bevæpnes"-hypotesen stemmer? Eller er det hovedsakelig basert i FUD?