Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2154
Ble tatt mens jeg kjørte bil (var ikke under påvirkning av noe rus da), men kompisene mine var og de bestemte seg for å ta en tur til meg der de fant 3 gram med flein og ca 2 gram med weed.
Jeg fikk etter en liten stund beskjed om at jeg mistet lappen, dette klagde jeg på og skrev at jeg nektet å gi fra meg førerkortet og krevde en rettssak.

Jeg har ikke fått svar enda og lest at etter 3 uker fra jeg sendte inn klagen kan jeg kjøre bil igjen. Stemmer dette? Nærmer seg 3 uker nå så hadde vært fantastisk og kunne sette seg bak rattet igjen.

Takker for svar.
Mener det er slik at etter 3 uker så kan du kreve lappen tilbake, det må gjøres skriftlig. Du kan ikke kjøre før du har fått svar og lappen tilbake.
Det er regler om at hvis brev ikke motstrides innen fjorten dager (vanlig frist) så er ikke kravet ditt blitt bestridt så med det jeg vet om juss ville jeg konkludert med at det er greit. Samtidig ville ikke jeg kjørt uten at det er 100% sikkert for det er kjedelig om det skulle skje noe.
Kan være mulig å ringe advokatfirma i morgen og prøve høre med de? Regner med at dette er en rimelig enkel sak for de å gi deg et godt, konkret svar på.
Trådstarter
93 6
De kom aldri og tok lappen min, stod i brevet at jeg skulle levere den, men var så sint der og da så gadd aldri så lappen har jeg enda.
Greit, takk for svar ringer imorgen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Det er regler om at hvis brev ikke motstrides innen fjorten dager (vanlig frist) så er ikke kravet ditt blitt bestridt så med det jeg vet om juss ville jeg konkludert med at det er greit. Samtidig ville ikke jeg kjørt uten at det er 100% sikkert for det er kjedelig om det skulle skje noe.
Vis hele sitatet...
Du kan sjølvsagt vise til ei kjelde på den påstanden din?
Da har du mistet retten til å føre førekortpliktig motorvogn, spiller ingen rolle om du fortsatt har det fysiske førerkortet Men man kan ofte slippe unna en del kontroller med kortet om purken er slappe med å sjekke opp, eller det ligger forsinkelser i systemet.


Har mistet lappen for kjøring i påvirket tilstand (THC), men da kom den i posten en mnd seinere. Samme gjelder vel andre lovbrudd som faktisk går via rettsvesnet. Men mister man den på grunnlag av at du ikke oppfyller kravene til førerretten er man rimelig fucked og eneste sjanse er å søke om et år.

Tråden til Slashdot litt relevant muligens
Du har i realiteten motsatt deg midlertidig beslag (midlertidig inntil saken blir avgjort). Da har politiet 3 uker på å oversende saken om midlertidig førerkortbeslag til retten. Dersom saken sendes innen fristen har du ikke førerrett inntil saken eventuelt er avgjort av domstolen ved kjennelse (etter et rettsmøte). Berammingstid i tingretten har altså ikke betydning så lenge det er sendt en begjæring om midlertidig førerkortbeslag fra politiet innen 3 uker.

Ikke ring advokat før du har ringt til politiet. Be om å få snakke med aktuell påtalejurist og spør om status.
Trådstarter
93 6
snakket med advokat nå, og jeg kan ikke kjøre igjen eller ikke før jeg har blitt dømt av retten. Det er politiet som har 3 uker på å sende inn til retten, men det har ingen ting om jeg kan kjøre eller ikke dessverre :/
Kjenner jeg begynner å bli rimelig irritert av dette systemet...
Du vil garantert, med nesten 100% sikkerhet (av egen erfaring), bli nødt til å gå 12 mnd på blod- og urinprøve for å vise edruelighet Det vil si att du mister den i minst 12 mnd.. Sorry to burst your bubble mate, men dette er den harde realiteten når det kommer til sertifikat og rus.


Jeg er midt i dette, så jeg vet.
Sist endret av Mozzie; 4. august 2015 kl. 17:11.