Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 13042
Og nå tilbake til topic etter at det tydeligvis sklidde ut hele veien fra Trondheim og ned til Oslo.
Ja, det finnes linjer der du kan lære deg forskjellige språk, og med din bakgrunn fra Elektro - VG1 er det mest hensiktsmessing og velge Data og elektronikk - VG2 og Dataelektroniker - VG3. Hva disse to linjene har å by på av fag og språk man kan lære seg er også forklart fint før i tråden mellom alt det andre brasket som er skrevet.
Lykke til!
Når jeg gikk Data og elektronikk i vg2, så lærte vi litt c#. Vi hadde det 3-4 timer i uka. Men som det sikkert er sagt tidligere varierer dette nok veldig fra skole til skole om de har det.
Sitat av mo66y Vis innlegg
Nei? Har du lest tidligere innlegg i denne tråden? På elektro VG1 og VG2 er det mulighet for å lære seg java, såsant man velger det som fordyping. En vil også ha kurs i arduino, men er vell litt opp til lærer. På VG3 lærer man html, css og php + mysql og diverse.
Vis hele sitatet...
Den gong eg gjekk elektro (data og elektronikk) var vi berre kjapt innom assembly og visual basic 95. Det å lære ein gjeng umotiverte 17-åringar assembly gjekk mildt sagt til helvete. Eg trur det er veldig mykje opp til kvar lærar kva ein lærer her.
Sitat av jorwax Vis innlegg
Enkelt spørsmål:
Finnes det linjer på vgs nivå hvor man lærer programmering? ( typ. html/css/php/c#/c++ etc.)
Vis hele sitatet...
Hehe, sorry men det finnes nok ikke
Stillte det samme spørsmålene når jeg gikk i 10'ende nå er jeg halvt år ferdig med VG1 og har rukt codecademy.com på fritiden til å lære html/css og litt JavaScript, du må egentlig bare gå av eget intiativ og lære det.
Men jeg har lenge ment at det bør være en kode gruppe for unge og helt ærlig folkens kidsakoder.no er ikke noe bra
Jeg antar at du går i 10'ende så om du vill kan jeg helt sikkert hjelpe deg i å komme igang med å kode (kan bare html/css og litt JS atm )
Sitat av mo66y Vis innlegg
ehh, mesteparten av mine venner går Studiespesialisering. De som har IT bruker stort sett Dreamweaver osv og har veldig basic programmering. Kan knappt kalle de "simple" prosjektene de holder på med der for programmering Vet mange bruker Dreamweaver, men er da mer for amatører.
Vis hele sitatet...
Så man er amatør hvis man bruker IDE? Det var en rimelig arrogant påstand. Dersom det er slik at man er amatør om man bruker DW, Eclipse, Visual Studio etc., ja da er det virkelig mange amatørprogrammerer med anstendige jobber. Av og til er det hensiktsmessig å kode i textpad, andre ganger kan man jobbe langt mer effektiv i mer avanserte verktøy. Det gjør deg ikke til amatør.

Personlig synes jeg Dreamweaver blir litt tungt og tregt, og buker det sjelden, men jeg har pr. dags. dato ikke funnet en kodeditor for html/js med bedre syntax highlighting og autocomplete enn det du finner i Dreamweaver.
Sitat av Judaz Vis innlegg
jeg har pr. dags. dato ikke funnet en kodeditor for html/js med bedre syntax highlighting og autocomplete enn det du finner i Dreamweaver.
Vis hele sitatet...
Da burde du sjekke ut noe som heter NetBeans