Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2711
Hei.

Jeg er blitt bedt om å møte på et §15.1 møte, og der er 99% sikkert at jeg, og mange andre, blir oppsagt grunnet lite kontrakter for firmaet.

Jeg går på nettbasert fagskole innen petroleum i tillegg, og mottar fullt studielån (7k i mnd ish)

Så mitt spørsmål er:
Om jeg blir oppsagt, og ikke får nytt arbeid innen oppsigelsestiden (3mnd), må jeg gå på nav. Vil det bli no problem med nav ettersom jeg får studiestøtte fra Lånekassen?

Altså, at jeg ikke kan få arbeidsledighetstrygd (er det rett navn) pga jeg er "student".

* Mulig dårlig formulert, bare spør om det trengs mer info.
Har lest om flere som har blitt oppsagt under studier og fått støtte fra nav. Skal se om jeg finner noen linker men det skal i teorien ikke være noe problem.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Har lest om flere som har blitt oppsagt under studier og fått støtte fra nav. Skal se om jeg finner noen linker men det skal i teorien ikke være noe problem.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Må også understreke at dette er et studie_lån_, ingen omgjøringslån, pga høy inntekt.
En i familien havnet i en lignende situasjon. Studerte på høyskole deltid mens han jobbet fulltid, så ble han suspendert pga lite oppdrag i firmaet. Det var litt krangling med NAV, fordi de i utgangspunktet ikke gir støtte til studenter, men det ordnet seg. Bare vær forberedt på at du kanskje må krangle litt
Sist endret av danielsk; 21. oktober 2014 kl. 20:59.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Krangle litt? Jeg fikk beskjed om at studenter hadde ingenting på nav og gjøre, heller ikke krav på noenting så lenge man er student. Jeg fikk ingenting.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Krangle litt? Jeg fikk beskjed om at studenter hadde ingenting på nav og gjøre, heller ikke krav på noenting så lenge man er student. Jeg fikk ingenting.
Vis hele sitatet...
Så da må jeg slutte på skolen før jeg møter NAV? Er ganske krise om jeg ikke får nav-støtte frem til jeg får ny jobb mtp hus og bil++
Sist endret av hotline; 21. oktober 2014 kl. 21:32.
Skal du ha rett på dagpenger skal studiet ha 50% lavere progresjon enn det som er normalt og være utenfor normal arbeidstid(nettstudier defineres som kveldsstudier)

Dersom du kan være litt fleksibel/kreativ med avvikling av ferier fra studiet kan du også få dagpenger i sommerferien. Da skal du være disponibel i minst 8 uker sammenhengende.

Dersom du kan være litt fleksibel/kreativ med avvikling av ferier fra studiet kan du også få dagpenger i sommerferien. Da skal du være disponibel i minst 8 uker sammenhengende.
Sist endret av legalize_it; 21. oktober 2014 kl. 21:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Krangle litt? Jeg fikk beskjed om at studenter hadde ingenting på nav og gjøre, heller ikke krav på noenting så lenge man er student. Jeg fikk ingenting.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på å studere fulltid og deltid. Han hadde jobb 100% på dagtid, studiene foregikk i form av samlinger maks 1 gang hver mnd og egenstudier. legalize_it ser ut til å ha det ganske klart hvordan det fungerer.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Det er forskjell på å studere fulltid og deltid. Han hadde jobb 100% på dagtid, studiene foregikk i form av samlinger maks 1 gang hver mnd og egenstudier. legalize_it ser ut til å ha det ganske klart hvordan det fungerer.
Vis hele sitatet...
Jobber 2/3-2/4 schedule i nordsjøen, og nettbaserte studiene har to samlinger i halvåret. En undervisningsuke, og en prøve/eksamensuke.
Min erfaring er at jeg ikke fikk støtte (sosial stønad) fra NAV da jeg studerte deltid (over nettet, kun halvt lån/stipend), så det kan være de ulike NAV-kontorene ser på dette forskjellig.

Jeg ville hørt med ditt lokale NAV-kontor, jo før, jo heller.
Hvis du jobber/jobbet 100% og studiene er på kvelden, så vil du nok ha krav på dagpenger. All info om dagpenger står på nav.no
Mye dokumentasjon som må sendes inn, og for å få utbetalt dagpenger fortest mulig er det viktig å sende inn all riktig dokumentasjon med en gang
Sitat av Carmex Vis innlegg
Krangle litt? Jeg fikk beskjed om at studenter hadde ingenting på nav og gjøre, heller ikke krav på noenting så lenge man er student. Jeg fikk ingenting.
Vis hele sitatet...
Kona mi fikk dekket 3 år med videregående skolegang (bachelor). Hun fikk dekket alle utgifter i forbindelse med studiene. I tillegg til månedlige AAP utbetalinger (ledighetstrygd). Dette er for øvrig omskolering.
Til å begynne med fikk hun først innvilget 2 år, men etter litt krangling med saksbehandler så fikk hun dekket resten av utdanningen.

Har en følelse at det er den enkelte saksbehandler hos NAV som bestemmer disse vedtakene og ikke hvilke lover og regler som gjelder.