Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7472
Fikk en idè i stad da jeg satt og så på "doomstaypreppers" der de gravde ned sånne frakt-container som bunkerser.
Hadde det vært mulig, hvis jeg fikk tak i en liten tomt, å kjøpe seg ett par containere å lage seg en liten hybel? Jeg tenker da på å f.eks sette de ved siden av hverandre og da, la oss si, fjerne to av langsidene å sveise dem sammen slik at man får et kvadratisk rom.

Jeg ser jo at det er en del utfordringer knyttet til dette som:
-vann
-strøm
-sanitær
-internett
-lovlighet
Noen som har noen inspill?

Grunnen til at noe sånt hadde vært interessant er fordi det kan være en billig og smart løsning på studenthybel.

La oss si at man får 2 containere til 20 laken og leier en litt avsides tomt til en tusenlapp i året. Og hvis man bruker 10.000,- på å pusse opp og 2-3 tusen på møbler fra finn. Da har man en komplett hybel til rundt 34k eller ca 3000 i mnd. Det blir litt under halvparten av en hybel til fk.eks 5000,- i pr. mnd. som blir 60k på ett år.
I tilegg, hvis man finner ut at man må flytte på seg under studiene så flytter man bare containerne til en ny tomt på ny destinasjon. Da slipper man mye bryderi mtp. leting etter ny hybel, forskudd, og alskens drit og lort.

Har googlet litt og fant ett eksempel: http://www.viralnova.com/i-never-tho...sides-awesome/

Hva tror folk? (vet at det ikke er en unik idè)


(beklager eventuelle skriveleifer)
Sist endret av jorwax; 25. september 2014 kl. 23:00.
kan jo sveise en tom container inntil denne, så har du vann,sanitær,strøm osv
http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=50786634
Sist endret av PurFaen; 25. september 2014 kl. 23:03.
Søkende
Trådstarter
Nå var jo idèen at det skulle være billig da, så 95k er vel litt i drøysete laget?
Containerboliger er ikke helt nytt, forteller Sørstrønen. Selv har han og makkeren vært i Amsterdam og sett på studentbyer med 1500 containerhjem.

Problemet er at ingen av disse er laget for kaldt klima, eller tilfredsstiller de strenge norske bygningsforskriftene i TEK 10. Det gjør Mybox.

...

En brukt container kan man få kjøpt for cirka 20 000 kroner. Ombyggingen står for resten av utgiftene, og da særlig badet, forteller Sørstrønen. En ferdig hybel vil ligge på omkring en halv million for ferdig oppsatt bygg med inventar.
Vis hele sitatet...
http://www.tu.no/bygg/2014/09/23/con...-oljearbeidere
Sist endret av JohnMichael; 25. september 2014 kl. 23:08.
Søkende
Trådstarter
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Tanken er jo at man skal gjøre det sjøl da. Den der var jo temmelig "fancy" for å si det sånn, så er ikke rart prisen er som den er...
Sist endret av jorwax; 25. september 2014 kl. 23:10.
Med mindre du monterer en vedovn i containeren, så kommer det til å bli jækla kaldt i den metallboksen på vinteren. Hvis du har tenkt å bruke en ovn på strøm vil jeg anta strømregningen vil bli skyhøy etterhvert. Strømprisene har i tillegg en tendens til å stige på vinteren.

Ville ikke anbefalt det nei, og for meg virker det som at det blir mer arbeid enn noe annet. (Hvis du skal ha det slik på bildet)

Du må kutte ut vinduer med vinkelsliper eller noe, montere vinduer (som også koster en del).. Hvor skal du dusje? Gjøre fra deg kan du alltids gjøre bak en busk en plass, men hygienen blir vel heller dårlig med uten dusj og innlagt vann.
Søkende
Trådstarter
Bildet var bare for å hvise hvordan det kan se ut. Varme har jeg ikke tenkt på, men en liten kakkelovn ville vel vær nok for et så lite areal? Det går vel også ann å isolere på noen måte?
Type sånn ovn: http://www.finn.no/finn/torget/annon...chQuery=vedovn
Sist endret av jorwax; 25. september 2014 kl. 23:17.
En brakke er i prinsippet en "container", bare laget av tre.
Så det du ønsker, er fult mulig, fult gjennomførbart. Får også tak i isolerte containere.

Men vil nok være billigere å bygge en brakke selv.



I tillegg så har du campingvogn som et annet alternativ.
Sist endret av Blackkoz; 25. september 2014 kl. 23:28.
Jeg tror nesten du er nødt å komme med et budsjett. Det blir å koste deg penger, og hvis du går til innkjøp av containerne blir å helt garantert å møte på uforutsette utgifter.

Utgifter sålangt:
- Vedovn
- Ved gjennom en hel vinter
- Verktøy (med mindre du har alt)
- Byggematerialer
- Strøm
- Vann (med mindre du camper ved siden av en elv, som forresten sikkert fryser igjen på vinteren..)
- Seng, komfyr osv osv.
+++

Hvis du ikke har vinduer kommer det til å bli ganske stuslig etter en stund. Å bo innestengt i en helsvart container over lengre tid gjør sikkert noe med deg. Vinduer blir en utgift hvis du velger det.

Skal du ha isolering er det også noen utgifter:
- Noen to-tom-fire som må skrus fast i veggene, tak og gulv
- Isolering/glava som legges inni
- Plast utenpå isoleringen
- Veggplater utenpå..

Jeg er ikke noen tømrer, men en håndtverker kan sikkert også fortelle deg at det blir en del arbeid og sikkert mer utgifter enn det jeg har ført opp.
Sist endret av Teletubbey; 25. september 2014 kl. 23:28.
Sitat av jorwax Vis innlegg
Det går vel også ann å isolere på noen måte?
Vis hele sitatet...
fra saken JohnMichael posta:


Vakuumisolasjon
Pilotbyggene på Stavanger Universitet har dessuten som eneste bygg i landet vakuumisolasjon, som har eksistert i frysere og kjøleskap i lang tid. Det er imidlertid ikke tillatt som byggemateriale i Norge, så gründerne må holde seg til tradisjonell, utvendig isolasjon når det skal bygges i større skala.

En brukt container kan man få kjøpt for cirka 20 000 kroner. Ombyggingen står for resten av utgiftene, og da særlig badet, forteller Sørstrønen. En ferdig hybel vil ligge på omkring en halv million for ferdig oppsatt bygg med inventar.
Vis hele sitatet...
Noen andre kan sikkert svare for hva lover og regler sier om krav til nødutgang.
Forresten, mange brakker på finn, her er en som auksjoneres fra 500 spenn: Brakke - 740cm. x 250 cm. NB. Selges uten innhold. auksjoneres bort

enda en, denne fra 1000: 2002 Lompebrakke auksjoneres bort

Denne går for 15.000, har komfyr og toalett osv: STÅLBRAKKE PÅ KROKRAMME
Sist endret av Turbolego; 25. september 2014 kl. 23:38.
Søkende
Trådstarter
Sitat av Teletubbey Vis innlegg
Jeg tror nesten du er nødt å komme med et budsjett. Det blir å koste deg penger, og hvis du går til innkjøp av containerne blir å helt garantert å møte på uforutsette utgifter.
Vis hele sitatet...
Når jeg sier at det skal gjøres selv, og at det skal gjøres billig, så er finn.no en god løsning. Det er alltids noe gratis materiale mot henting og mye av inventar kan fåes til en slikk og ingenting på finn eller av bekjente. Hvis man er smart og gidder å kjøre litt så kan man få ganske mye gratis, bare se i "dumpsterdive" tråden.
Det er mange som bygger leiligheter av conteinere.

Blandt annet i Washington og Amsterdam.
Her er en Wikipedia side om emnet og en youtube video.
Søkende
Trådstarter
Nei har du sett, http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=29722982 nesten akuratt slik jeg ser for meg. Det må da være mulig å få til noe sånt selv?
Sitat av Turbolego Vis innlegg

Denne går for 15.000, har komfyr og toalett osv: STÅLBRAKKE PÅ KROKRAMME
Vis hele sitatet...
Sitat av jorwax Vis innlegg
Nei har du sett, http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=29722982 nesten akuratt slik jeg ser for meg. Det må da være mulig å få til noe sånt selv?
Vis hele sitatet...
Disse ligner...
Søkende
Trådstarter
Joa, men synes jo den så litt medtatt ut den grønne. Men prinsippet er vel det samme. Spørsmålet er som sagt; hvordan lage det sjøl?
Sitat av jorwax Vis innlegg
Joa, men synes jo den så litt medtatt ut den grønne. Men prinsippet er vel det samme. Spørsmålet er som sagt; hvordan lage det sjøl?
Vis hele sitatet...
I dunno, spør folk på byggmaker/maxbo om hvordan man isolerer hytter/brakker?

Et par treff fra google med søkeordene: "isolere hytte"
isolering_av_hytter_ROCKWOOL.pdf

Isolering_av_hytter.pdf

Samme prinsipp antar jeg...
Sitat av jorwax Vis innlegg
Joa, men synes jo den så litt medtatt ut den grønne. Men prinsippet er vel det samme. Spørsmålet er som sagt; hvordan lage det sjøl?
Vis hele sitatet...
Svaret er ofte bare et søk unna.

Hytte og hjem.
Noen studenter gjør dette pr dags dato: http://my-box.no/
Søkende
Trådstarter
Noen som vet hva det vil koste å frakte to brakker fra Hordaland til Telemark? Ser at det er mulig å få tak i 2 brakker gratis mot henting.
En plass mellom 10-15.000 vil transporten koste. I tillegg til evt kostnader til kranbil i både Hordaland og Telemark..
Søkende
Trådstarter
Det er såppas ja, men det er vel verdt det hvis man ser på pris for 2stk brakker...