Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7714
Har spurt en del rundt, men ikke fått noe spesielt svar på spørsmålet. Hva vil dere si er selve motpolen til boken "Kapitalen" av Karl Marx. Altså en Pro-Capitalism bok. I samme forstand som at Kapitalen er Anti kapitalistisk.
Har fått svar som alt fra Adam Smith, Hayek til boken 1984(?).

Tl;dr Hva er bibelen av pro-kapitalistiske bøker?
Wealth of Nations av Adam Smith legger vel grunnlaget for moderne markedsøkonomi, eventuelt noe av Milton Friedman. Begge disse to er "markedsekstremister" i den forstand at de mener at kollektivisme prinsipielt er ødeleggende. Skal du lese noe av de virkelig ytterliggående er vel Ayn Rands The Fountainhead mest kjent. Det er den boken alle Frp- og Fpuere hevder å ha lest.

Edit: 1984 er ikke en antikommunistisk/prokapitalistisk bok, men en mer antiautoritær sånn som jeg leser den.
Sist endret av DonTomaso; 12. februar 2014 kl. 02:05.
Er med på deg sånn jeg har hørt 1984 er, har ikke lest den det er derfor jeg stappet den som et av forslagene jeg har fått.
Får vell slenge meg ned å lese Adam Smith da. Grunnen til at jeg lurer på dette er egentlig fordi jeg vil prøve å skaffe meg et mer objektivt syn på politisk økonomi. I den grad det er mulig. Er uansett bedre å lese og gjøre opp sin egen mening enn å gi menings og definisjonsmakt til en helt klart farget vinkling til det hele.
Wealth of nations er anti-merkantilistisk om den er anti noe som helst. Ikke anti-kommunistisk i alle fall, da denne ideologien ikke eksisterte på hans tid.
Sist endret av Murdergoon; 12. februar 2014 kl. 02:25.
Det vakreste med Kapitalen er at den er mal for enhver franchise der ute.

USA er verdensmestere på å kopiere idéene i Kapitalen; McDonalds, Burger King, In N Out, Barnes and Noble, osv... som en slags instansiering av den kommunistiske stat spratt denne formen for selskaper opp som paddehatter for en tid tilbake.

Skal du finne en motpol til kommunismen, vil jeg tro at det du er ute etter aristokrati; ikke den britiske avarten, men originalformen av aristokratiet, hvor politikere ikke får lov til å røre ved finansielle instrumenter.
Motpolen til kommunisme er liten eller ingen makt til stat/politikere. Det er snakk om liberalistene, libertarianerne og anarkistene. Noen navn er Murray Rothbard, David Friedman, Lysander Spooner, Ayn Rand.
En viktig figur i økonomihistorisk sammenheng er også John Maynard Keynes. Han hadde en del å si om økonomi i nedgangstider, som jo for så vidt er ganske interessant nå om dagen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Keynesian_economics

Anbefaler hans bok The General Theory of Employment, Interest and Money.
Sitat av bronsky Vis innlegg
En viktig figur i økonomihistorisk sammenheng er også John Maynard Keynes. Han hadde en del å si om økonomi i nedgangstider, som jo for så vidt er ganske interessant nå om dagen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Keynesian_economics

Anbefaler hans bok The General Theory of Employment, Interest and Money.
Vis hele sitatet...
Som motpol til Kapitalen? Yeah, right.
Jeg vet ikke om han skrev bok, men F.W. Taylor var motparten til Karl Marx på midten av 1800-tallet.
Rothbard er nevnt, men Hayek er vel også verdt å ta en titt på om du ønsker å lese økonomisk teori.
Ser Don Tomaso nevne Ayn Rand. Jeg tror det er hun du er ute etter. Ekstrem individualist og inspirator for Siv Jensen og ikke minst veldig viktig for Ron Paul og andre amerikanske libertarianere.
Har prøvd å lese Adam Smith, men det er litt tungt og mye. Anbefaler deg å lese Milton Friedman. Det er litt mer moderne og utpreget pro-kapitalistisk. Han har også hatt en slags TV-serie som du kan finne på Internet.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Har prøvd å lese Adam Smith, men det er litt tungt og mye. Anbefaler deg å lese Milton Friedman. Det er litt mer moderne og utpreget pro-kapitalistisk. Han har også hatt en slags TV-serie som du kan finne på Internet.
Vis hele sitatet...
Denne sier mye: http://miltonfriedman.blogspot.no/
Mange gode svar her, ser ut som jeg må prøve meg litt fram blant alt som er nevnt. Milton Friedman sin serie vil jeg sjekke ut. Altid kos med "film". Kan også forstå at Adam Smith kan bli litt mye for en som starter litt fra scratch.
Hvis du starter fra scratch og ikke har store planer om å fordøye store mengder med litteratur så ville jeg holdt meg unna gutter som Marx og Smith. De er tunge å lese, og det finnes haugevis med bøker og essays om dem som er lettere å fordøye. I tillegg er de nokså utdaterte når det kommer til økonomisk teori. Friedman er mye mer lettlest, og dominerer fortsatt mye av dagens økonomiske tenkning. Han var i tillegg en stor inspirasjon for Thatcher og Reagan, så å ha lest han vil gi deg noe innsikt i hva to kontroversielle statsoverhoder gjorde og hvorfor.

Det kan også være verdt å tenke på hva du er interessert i, for det kan jo spenne fra politikk til filosofi til økonomi (min greie). Hvis det skulle vise seg å være økonomi ville jeg anbefale å google saltwater vs freshwater, som er de to store skolene innen økonomi om dagen, denne artikkelen er et godt utgangspunkt. Dani Rodrik skriver også en nokså god blogg og har mye interessant å si om globalisering og utvikling.
Milton Friedman er en sosialist.

Kan anbefale en bok; Libertarian manifesto av Rothbard. En hardere anarkist fins ikke. Han hatet kommunisme ekstremt.
https://mises.org/rothbard/newlibertywhole.asp
Sitat av MrWatt Vis innlegg
Hvis du starter fra scratch og ikke har store planer om å fordøye store mengder med litteratur så ville jeg holdt meg unna gutter som Marx og Smith.
Vis hele sitatet...
Er på andre semesteret i statsvitenskap akkurat nå, men vi har ikke fått særlig innføring i politisk økonomi. Merker at kunnskapen er manglende når diskusjoner heter seg opp om kveldene haha. Har fått en liten innføring i de fleste store personer innenfor ideologi og tanker om stat, men som sagt er økonomi noe fraværende.
Har lest litt Marx allerede (manifestet) og det går ganske greit.
Sitat av Tioubla Vis innlegg
Milton Friedman er en sosialist.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at du synes objektivisme er en kul ide og at du har lest mange stilige bøker, men utsagnet ditt er fremdeles tåpelig.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg regner med at du synes objektivisme er en kul ide og at du har lest mange stilige bøker, men utsagnet ditt er fremdeles tåpelig.
Vis hele sitatet...
Hey! Også sønnen sier faren er en sosialist. De har snakket veldig mye sammen så det stemmer nok.

Jeg synes ikke objektivisme er en kul ide. Men har lest mange stilige bøker.
Sitat av Lonelycrab Vis innlegg
Er på andre semesteret i statsvitenskap akkurat nå, men vi har ikke fått særlig innføring i politisk økonomi. Merker at kunnskapen er manglende når diskusjoner heter seg opp om kveldene haha. Har fått en liten innføring i de fleste store personer innenfor ideologi og tanker om stat, men som sagt er økonomi noe fraværende.
Har lest litt Marx allerede (manifestet) og det går ganske greit.
Vis hele sitatet...
For en grundig innføring i moderne politisk økonomisk historie i UK og statene kan jeg anbefale Keynes - Hayek: The Clash That Defined Modern Economics av Nicholas Wapshott. Den er godt skrevet og inneholder helt ekstremt mye informasjon, pluss en helt fantastisk kildeliste.
Og for de som er offer for tangential learning og musikkvideoer, "Fear the Boom and Bust" a Hayek vs. Keynes Rap Anthem og Fight of the Century: Keynes vs. Hayek Round Two. Ikke helt hva TS spør etter, men men.
Sist endret av Mith; 14. februar 2014 kl. 15:26.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Skal du lese noe av de virkelig ytterliggående er vel Ayn Rands The Fountainhead mest kjent. Det er den boken alle Frp- og Fpuere hevder å ha lest.
Vis hele sitatet...
Kan sikkert gjelde for en del av partimedlemmene, men de stikkprøver jeg har gjort av velgermassen tilsier i stor grad at de ikke aner hvem Ayn Rand er og heller ikke synes noe om hennes økonomiske filosofi når de får den forklart.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
The Capitalist Manifesto - Andrew Bernstein er nok det du er ute etter. Forklarer kapitalisme på en enkel og grei måte.

Ellers kan du prøve deg på Atlas Shrugged av Ayn Rand. Det er en roman som er mer rettet mot filosofi og tankegangen objektivisme. Du kan lese deg i hjel på anmeldelser av den, libertanere vil alltid anbefale den på det sterkeste mens de litt lenger til venstre bare vil spre dritt. Prøv å lese den, du vil garantert finne den relevant til nyhetsbildet i Norge i dag.