Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 8797
Jeg er i en diskusjon med min familie om å selge meg ut av ett gårdsbruk jeg har arvet etter min avdøde mor. Jeg har 1 femte part. Prøver og finne informasjon på nettet om rettigheter i en sånn sammenheng men får ikke klare svar eller linker.

Har kommet fram til at det er lurt å få en eiendomsmegler til å sette markedspris eller gjengs pris på denne eiendommen. sånn at vi har noe å gå ut ifra. De har kommet med ett veldig lavt tilbud. Som jeg for så vidt er villig til å akseptere men er greit å ha noen press midler i bakgrunnen sånn at de ikke får noen ideer til å gjøre avtalen enda dårligere. Hadde det ikke vært familien så hadde jeg selvfølgelig ikke brydd meg om å lese ett slikt tilbud i det hele tatt. Så jeg er "dum" av familie snillhet. For å være helt ærlig ser mer fram til å bli kvitt forholdet til dem enn pengene. Så freden er viktigere alt i alt.

Så mitt spørsmål er enkelt og greit har du noen råd evt linker til hvor jeg kan finne ut noe som helst? eneste jeg finner på google er salg av eiendom når du er vanlig selger men siden jeg er bare 1 av 5 eiere så tror jeg ting blir annerledes eller tar jeg feil?
Dette er ikke så vanskelig. Kontakt en eiendomsmelger som har erfaring med tilsvarende eiendommer. 1/5 av taksten dere får er det HAN mener du skal ha betalt av familien din. Det er vanlig i slike saker å innehente prisvurderinger fra flere melgere og benytte et gj.snitt.

Forøvrig ser jeg ikke poenget med at du skal gi deler av arven din til resten av familien. Det er bare tull. Du har krav på din del av gårdens verdi.
Anime Freak
Pledrik, er mulig den andre delen av familien skal faktisk bruke den?
ikke selg billig...!, er din arv og ikke sikkert dem andre hadde solgt billig til deg, eneste som er riktig er å dele likt! krev din part av markedspris!

etter hva jeg husker blir alle nødt til å selge hvis du vil selge, eller dem må kjøpe din part
Jeg sitter sikkert med gammel info her nå. Men engang i tiden het det i en eller annen lov at en partseier når som helst kan kreve sin part av en ting/eiendom solgt. Til markedspris. Og da kan man kreve at tingen/eiendommen skal ut på det åpne marked (derav markedspris). Mao ikke noe sånn der snillhetspriser mellom venner. At man selger noe seg mellom for å bevare freden og bli kvitt jævelskapen kan jeg imidlertid sympatisere med. Jeg er deleier i to hytter og et hus på vestlandet sammen med tilsammen 14 stykker. For ikke å snakke om at jeg er deleier i et dårlig ledet møbelsnekkeri på samme kant av landet hvor de som driver det (4 stk med majoritetspost) henter ut skjult lønn & greier. Det er et helvete å bevare freden i familien pga det.

Men når det gjelder lovtekst, så håper jeg min post trigger info fra noen som sitter med mer fersk kunnskap enn meg.
Er litt spesielt med gårdsbruk skjønner du. Vanligvis vil en i slike tilfeller stadfeste markedspris og du kan kreve innløsning til markedspris - om resterende arvinger ikke ønsker å løse inn så kan da eiendommen kreves solgt og nettoen deles mellom arvingene.

Når det gjelder gårdsbruk er det andre regler som kommer inn. Det er forskjell på takst på eiendom vurdert utifra markedspris og den såkalte landbrukstaksten. Dersom gårdsbruket er i drift og eller er drivepliktig kan det da bli fastsatt en lavere takst som skal reflektere at det er gårdsdrift. Det vil enkelt si at taksten gjenspeiler forventet produksjon på gården. Altså blir ikke taksten større enn at det er mulig å tjene inn igjen på driften.

Når det gjelder arv generelt så er det vel liten tvil om at det sjeldent lønner seg å være snill. Om du går med på å løses inn til skambud vil du garantert tenke på det senere om du havner i økonomiske problemer, og da vet du kanskje at du kunne hatt flere hundre tusen kroner ekstra på bok.

Få en vurdering på hva eiendommen er verdt og sjekk også dette med landbruks-takst og sjekk med kommunen hvilke reguleringsplaner som gjelder for området. Er området fortsatt regulert til jordbruk så vil det kunne spille inn i verdivurderingen.

Lykke til.
Sist endret av random67489; 4. mars 2012 kl. 02:38.
Gjør som MyBallantine sier over her, men for all del, få inn en advokat som jobber for deg. En advokat med eiedomsmegling/landbruksmegling som fag er gull verdt i slike settinger. La han/henne ta seg av hele saken, så slipper du å blande følelser og fornuft, og du kommer ut av det på den mest ryddige måten, både med hensyn til familien din og med hensyn til økonomi.
Det er mange forhold å ta hensyn til, og stilling til, når det gjelder landbrukseiendommer. Ingenting å surre med sjøl, nei...

Mv
Ja dra inn fagfolk.
Tenk om det feks er ny reguleringsplan for området, og du blir løst inn til landbrukstakst. Så oppdager du senere at de andre arvingene kjente til den nye reguleringsplanen og etter å ha betalt deg skambud så kan de kanskje da selge tomter og tjene seg millioner av kroner mens du sitter blakk og bitter.

Er ingenting som har potensiale for å skape ondt blod i familier som arveoppgjør. Ukorrekt oppgjør kan fort skape uvenner og fiender for alltid. Derfor er det mye ryddigere å bare fagfolk til å håndtere dette. Da blir alt gjort korrekt og ingen har etterpå grunn til å bære nag. Hverken du eller de andre arvingene. Det nytter heller ikke for dem å bli sure om verdien på eiendommen er høyere enn det skambudet de har levert reflekterer. De må forholde seg til regelverket og ingen blir bøffa.
Sist endret av random67489; 4. mars 2012 kl. 03:26.
Takker for informasjon dette gjør det litt lettere å finne frem i jungelen gårdsbruket har ikke vært i drift siden 70 tallet og vil vel mest sannsynlig gå under tittelen fritidsbolig og det foreligger ikke noe driftsplikt på gården så vidt jeg kjenner til. Mesteparten av jorden er visst utleaset til en lokal tulling som finner det driv verdig å kjøre traktor i så bratte bakker at de burde vært leid ut til akebakke til alle barn i en radius på 30 mil.

Jeg får seriøst fundere litt på å finne en advokat da til å ta på seg min del av saken om dette ikke løser seg smertefritt. Faren for regleringsplan er så liten at den bryr meg svært lite i allefall. Skulle noen finne på å kjøpe hytte tomter i dette området så vær så god blir ikke rare beløpet de må betale for dem. Denne gården ligger langt inne i en fjord hvor det er 5 mil til nærmeste butikk, bensinstasjon osv. Eneste du ser på 3 av kantene er høye fjell som ikke kan brukes til annet enn klatring i stein.

Så det viktigste for meg er bare å bli kvitt slekta ut av mitt liv. De aksepterer mildest talt ikke mitt liv og min livsstil så da har jeg heller ikke interesse for å henge rundt dem etter at dette er solgt og unnagjort. De klarer faktisk ikke å akseptere at jeg ønsker å leve utenfor norsk A4 liv med kone og barn her men ha kone og barn på filippinene. Og med tiden flytte dit permanent for å kunne leve mitt type liv.

Så jeg skal ikke ljuge å si at pengene ikke betyr noe for det gjør de selvfølgelig men det å bli kvitt negativiteten på en eller annen måte det betyr faktisk mer når jeg prøver og etablere meg og få mitt liv.
Sitat av Notrik Vis innlegg
Pledrik, er mulig den andre delen av familien skal faktisk bruke den?
Vis hele sitatet...
Om resten av familien skal bruke eiendommen endre ikke verdien. S har krav på 1/5 av verdien.
Skjønner deg godt creavator men forsøk å legge følelsene tilside frem til saken er gjort opp.
Du skriver du ønsker å flytte til Filippinene og selv om penga rekker langt der kan det være helt ok å ha kroner på bok sittende i en trygg bank omfattet av sikringsfondet i gamlelandet. Ingen vet hva morgendagen bringer og uansett hva slags dritt man møter så løses det aller meste enklere om man har tilgang på kroner.

Ps ikke undervurder verdien av tomtesalg - det er nesten ingen grenser for hva gode meklere klarer å selge til hyttefolket bare prisen er rett. Og med fjell og sjø i området kan du fort bli veldig overasket over prisene.
Faktisk etter å ha lest diverse vettuge forslag her så har jeg nå lagt ut forespørsel på mittanbud.no på advokat tjeneste for å få ting unna. Så nå blir det spennende og se hva de nærmeste dager bringer.
Ett siste spørsmål før jeg begynner og jobbe med saken. Vet dere om advokater tar betalt under hele oppdraget eller er det slutt oppgjør når saken er avsluttet som er vanlig?
Spør her for jeg syns det er ett litt dumt spørsmål og komme med til advokater når jeg holder på med å innhente anbud enda.
Er tilbake i 1998 sist jeg satte mine bein i en lovtext så jeg er ikke direkte bevandret i systemet lengre.
Leste ikke gjennom alt som er sagt her, men i de første postene var det snakk om eiendomsmegler. Når det kommer til prisfastsetting, så er det vel en takstmann som gjør dette ?
Sitat av creavator Vis innlegg
Ett siste spørsmål før jeg begynner og jobbe med saken. Vet dere om advokater tar betalt under hele oppdraget eller er det slutt oppgjør når saken er avsluttet som er vanlig?
Spør her for jeg syns det er ett litt dumt spørsmål og komme med til advokater når jeg holder på med å innhente anbud enda.
Er tilbake i 1998 sist jeg satte mine bein i en lovtext så jeg er ikke direkte bevandret i systemet lengre.
Vis hele sitatet...
De gangene jeg har brukt advokat har det kommet regning i etterkant.
Bortsett fra et eiendomsskifte, da tok advokaten det som var avtalt før han overførte pengene til meg. Så tror ikke du trenger å tenke på å legge ut penger fortløpende. Det er forresten ikke slik at du må betale advokaten alene, mener bestemt at den kostnaden fordeles på alle arvingene.

Husk å bruke en som kjenner til landbrukstakst da.
Jeg er svært interessert i hvordan dette blir løst, så håper du kan følge opp tråden underveis Creavator
Hvis du bruker advokat som oppgjørsansvarlig trekkes vanligvis honoraret fra kjøpesummen gleden blir utbetalt til selger. Kostnadene med megleren dekkes som regel av selger men det er opp til partene.

Når advokat skal være oppgjørsansvarlig kan h*n ikke bistå deg i resten av saken (advokaten skal være helt objektiv og bare ordne formalia - da slipper h*n å følge alle reglene i eiendomsmeglerloven).

Det er forsåvidt fullt mulig å ordne alt selv. Dersom det ikke er pant i eiendommen må dere stort sett bare tinglyste skjære som er tilgjengelig på nett. Du får imidlertid ikke sikkerheten med samtidighet mellom ytelser.
FlipMcFlop ja oppdateringer kommer, men bare ikke så fort. Jeg er ikke den raskeste kniven i skuffen når det gjelder slikt. Så ting oppdateres etter hva som skjer.
Det er vel ikke noe som løses i løpet av en kveld heller
▼ ... over en måned senere ... ▼
Oppdatering. Har prøvd på en vennlig måte og få familien til å godta ett rimelig bud som jeg kan akseptere. Ser ut til å bli komplisert dette.

Jeg må derfor begynne og tenke på å kreve sameiet opphevet. Har jeg forstått det riktig at jeg da må kontakte namsmannen? Jeg har googlet i flere uker og finner ikke noe vettugt om dette. Så jeg må nesten spørre igjen. Tenkte å skaffe advokat men de skal jo fanken ha 2300 kr for at en fullmektig skal lese 8 mailer og gjøre seg opp en mening om saken (fullmektigen beregner 2 timer på lesingen). Så den biten har jeg gitt opp er ikke økonomisk forsvarlig å bruke dem dessverre for de jeg har kontaktet forlanger betaling etterhvert og vil ikke ta oppgjør til slutt etter at eiendommen er solgt og oppgjøret er til fordeling.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av creavator Vis innlegg
Jeg må derfor begynne og tenke på å kreve sameiet opphevet. Har jeg forstått det riktig at jeg da må kontakte namsmannen?
Vis hele sitatet...
Din rett til å tvangsoppløse sameiet følger av sameieloven § 15: http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-006-011.html#15

"namsmyndighetene" = tingretten

Jeg antar at du må henvende deg til den tingretten som eiendommen sogner til for å få tvangsoppløst sameiet. Du finner en oversikt her:

https://no.wikipedia.org/wiki/Katego...retter_i_Norge


Her kan du lese om rettsavgjørelsen i en lignende sak:
http://www.advokatwulff.no/newsdetail.php?i_newsID=51

Det vil nok være lurt at en advokat tar seg av det.

Har dere ikke sameieavtale?
Trådstarter
Nei sameie avtale finnes ikke da vi får denne eiendommen trykket i trynet når våre foreldre dør. og i allefall for min del var det ikke noe ønsket arv men har fått den så da må jeg prøve og bli kvitt den så skånsomt som mulig.

Har nå forfattet ett lite brev til namsmannen i korrekt kommune for å høre hva han har å si. Må bare vente til Medio Juni når mitt tilbud til familien går ut på dato og de evt. ikke har akseptert, det. Men er jo vanvittig dumt av dem å takke nei til det latterlig lave tilbudet mitt. Når de tenker på hva de tjener på huset ved ett salg senere.

Men er nå forberedt med å ha brevet halvveis klart nå da.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Da var det tid for oppdatering av denne tragedien eller begynnende komedien. For nå begynner det å bli latterlig. Jeg fikk aldri svar fra familien på mitt pris tilbud. Så jeg kontaktet namsmannen fikk snakke med en hyggelig mann som skjønte mitt problem og påpekte hvor feil det er av familien å ikke ville tillate takstmann der. Jeg har ikke nøkkel til gården så jeg er avhengig av litt hjelpsomhet for å få taksten gjennomført korrekt. Men namsmannen var ikke til annen hjelp enn at jeg antar om familien prøver og dra meg for namsmannnen så var jeg først framme med saken så han vet min side veldig klart. Og han mente jeg burde kontakte advokat. Har jeg ikke mulighet for pga prisen de skal ha.

NÅ skriver jeg brev til jordskifteretten for avklaring av noen spørsmål Kan hende de har noen vettuge ideer og komme med for hvordan løse saken. Men må si det frister mer og mer å gi organisasjonen folk er folk min 5. part av eiendommen bare fordi store deler av min familie er selv erklærte rasister Og jeg forstår at organisasjonen er avhengig av plass for sine folk når de står i beit for plass å bo. Og en av mine gode venner når jeg hadde det mindre bra før i gamle dager var sigøyner så da hadde jeg kunnet gjort noe i retur i allefall. Så tanken er både god og slem. Alt etter hvilken side du legger vekt på.

Om noen har flere gode ideer hva jeg burde gjøre for å få fremgang i saken så bare si ifra. Kan være at det er noen kontorer og lignende jeg overser i saken så langt.

Så nå er neste steg etter at saken er fullført å finne ut hvordan jeg melder meg ut av den familien. Vil ikke ha noe med dem å gjøre noen gang igjen og vil heller ikke at mine fremtidige barn skal finne ut hva slags folk de virkelig er.
Som jeg skrev i mitt forrige innlegg i denne tråden så er det riktige i ditt tilfelle er å kreve oppløsning av sameiet jfr. sameielovens pgf 15.

Det er kanskje lurt å skaffe seg de nødvendige nøklene til eiendommen først.

Les denne gode artikkelen som beskriver en situasjon som ligner din:

http://www.klikk.no/bolig/article221552.ece
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Nå har man da kommet så mye nærmere at man faktisk får en takstmann dit i morgen for ene parten døde uten arvinger. i en alder av 90 år er det vel helt normalt å skulle legge inn årene.

Så mitt lille spørsmål er la oss si at salgssummen er 600 000 og ene 4 parten vil kjøpe gården for prisen skal de da tenke 600 000 delt på 4 og betale ut 150 000 x 3? Eller er det noe her jeg ikke har fått med meg?
er ikke så inne på loverket innen dette men når moren min døde, så hyrte jeg en advokat bare siden etter en kjapp diskusjon med faren min. fikk takst på hus og båt av takstmann, fikk da solgt og ordnet opp siden har jeg bare gitt faen så hyr en advokat koster men er verdt det.

nei vist dere bare er 4 arvinger til bruket sånn som jeg skjønner så skal dere hver sitte igjen med 25% av summen så rundt 150k pluss litt skatter og avgifter til frk. jensen

må bare si at det er sånn jeg husker det.
Ja nettopp takker da var mitt tankespill ikke så galt alikevel.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Da var salgspris akseptert ene eierparten vil kjøpe gården av oss andre. Vet noen av dere hvor lang tid det normalt tar fra man begynner papir mølla til den er klar til signering? Banker og andre organer bruker vel noen dager på å lage papirene korrekt sånn at de kan brukes i en salgs oppgave.

Ja har googlet sm en gal og fant egentlig aldri noe svar på spørsmålet. Dessuten er det personlige erfaringer ikke teorier jeg har behov for i denne sammenhengen.
Sist endret av creavator; 1. februar 2014 kl. 22:58. Grunn: Glemte ett par linjer.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Da kommer antagelig siste oppdatering i denne saken. Nå er eiendommen endelig solgt. Venter bare på utbetaling av min andel. Dette har vært lærerikt men ikke en prosess jeg ønsker å gjenta noen gang i mitt liv. Neste eiendoms prosjekt er å få tak i 100 kvm tomt. Jepp du leste riktig mini tomt. Drømmer om å sette opp ett asketisk mini hus med enkle midler. iflg mine beregninger er det kun vann jeg behøver tilkoblet til statelig nett (treffer neppe tomt med brønn). Strøm blir solceller og vindmølle. Kloakk kommer i egen tank. Om jeg lykkes så kommer det ny tråd i fremtiden om det Diy prosjektet.
Hva endte du opp med sammenlignet med ditt første bud?