Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2581
Hei freaks!

Ettersom jeg ikke trøkka hardt nok på før ferien fikk jeg ingen sommerjobb i år heller. Jeg tenkte jeg skulle begynne å spare til moped/scooter, men penger er det knapt av, så jeg er nødt til å skaffe meg en deltidsjobb. Jeg er 17 år, går på VGS skole (SSP) og ser etter en deltidsjobb jeg kan bryne meg på.

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå frem, og hvor jeg kan søke? Jeg har sett litt rundt omkring, men jeg finner ingen søknader etter deltidsjobber for mitt nærområde på nettet. Bør jeg fysisk går bort til diverse butikker o.l. på mitt lokale kjøpesenter, og rett og slett tilby min assistanse?

Jeg er sikker på at det er noen gamle ringrever her med en masse av erfaring, så noen råd og slikt hadde jeg vært svært takknemlig for!
RoRoRoDinBåt
AtleCom's Avatar
Sist gang jeg søkte jobb skrev jeg ut noen CV'er og gikk rundt i lokalområdet, leverte noen CV'er her og der og sa jeg var interessert å jobbe hos dem. (På forhånd visste jeg ikke om de hadde en ledig deltidsstilling)

Skriv en felles jobbsøknad. Lever til alle arbeidsgivere i byen der du kunne tenkt deg å jobbe.

Sitat av AtleCom Vis innlegg
Sist gang jeg søkte jobb skrev jeg ut noen CV'er og gikk rundt i lokalområdet, leverte noen CV'er her og der og sa jeg var interessert å jobbe hos dem. (På forhånd visste jeg ikke om de hadde en ledig deltidsstilling)

Vis hele sitatet...
Når han er 17 år har han neppe noe på cven som er så banebrytende at han får seg jobb.
RoRoRoDinBåt
AtleCom's Avatar
Jeg var (og er) 17 selv. Virker litt mer seriøst
Sitat av AtleCom Vis innlegg
Jeg var (og er) 17 selv. Virker litt mer seriøst
Vis hele sitatet...
Hadde jeg vært arbeidsgiver, hadde jeg gitt blanke i om en 17 åring kommer med en cv der det står når han sluttet på ungdomsskolen. Da er det mye bedre å spørre om tidligere arbeidserfaringer og eventuelle referanser på intervju
Sist endret av mo3; 1. august 2011 kl. 01:53.
Kan jo prøve å www.nav.no og se om det er noen som trenger noen i området ditt? Står ledige stillinger over hele landet der.
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Trådstarter
Fant akkurat ut at min lokale McDonald's søker deltidsansatte i min aldersgruppe, så jeg får vel søke. Likevel; en jobb på gamestop e.l. hadde vært sykt chill!
Da tar du bare å drar til gamestop og spør om du kan få snakke med daglig leder. Er han ikke der har du et konvolutt klar der du har en liten jobbsøknad som ansatte der kan gi. Det værste du får er et nei
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Trådstarter
Sitat av mo3 Vis innlegg
Da tar du bare å drar til gamestop og spør om du kan få snakke med daglig leder. Er han ikke der har du et konvolutt klar der du har en liten jobbsøknad som ansatte der kan gi. Det værste du får er et nei
Vis hele sitatet...
Akkurat det jeg gjorde noen måneder før sommerferien. Jeg fikk ikke svar i det hele tatt...
Alltid snakk med daglig leder, hvis han ikke er inne kommer du tilbake senere.

Hva gir best inntrykk, et brev eller å snakke med lederen øyne til øyne?
Får håpe den daglige lederen på gamestop der du bor er villig til å gi deg jobb! Jeg gikk til gamestop en gang for å spørre om jobb, hadde med skjema og alt! Det var 2 dudes i butikken! Jeg spørte Dude nr. 1 om jobb, han sa at dude nr. 2 var den daglige lederen og ba meg spørre ham, også viste det seg at det var dude nr.1 som var den daglige lederen! Jeg gikk bort til dude nr 1 igjen og spørte igjen! Han ba meg spørre dude nr. 2 igjen, som igjen ba meg spørre dude nr 1! Så jeg spørte dude nr 1, da fikk jeg bare 'Nei'!
Bottomline, han drev og kødda med meg i 10 minutter før jeg fikk ett nei!
Hva er interessene deres? Hva liker dere å gjøre? Hva kunne dere tenkt dere å gjort? Føler du deg litt sjef?

Hva med å starte for deg selv?
Franchisetaker kanskje? Har selv vært der og det var greie penger for lite arbeid
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Trådstarter
Ikke lett å bli gründer når man ikke har mye jobberfaring fra før da... :P
Sitat av Kålroten Vis innlegg
Ikke lett å bli gründer når man ikke har mye jobberfaring fra før da... :P
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Jeg starta mitt første firma mens jeg gikk på skole, uten noen form for jobberfaring. Null problem det
Du kan jo alltids spør folk som driver med salg av ved, de trenger alltid hjelp. Jobber selv hos den lokale ved-forhandleren og tjener 10 kr pr sekk (liten en) og klarer rundt 15 på en time (går sent i begynnelsen, men når man får riktig teknikk går det veldig fort!) så det blir en timelønn på 150 kr.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Hvis du er riktig type så kan du sikkert få jobb hos Norsk Gallup som telefon-intervjuer. Litt usikker på om det er 18-års aldersgrense, men det finner du ut av. Bor du i Oslo kan du jobbe fra lokalene deres som ligger i sentrum. Hvis ikke kan du jobbe hjemmefra via. IP-telefon, men du må til Oslo for opplæring, noe som er gjort på en dag.

Nå høres det kanskje komfortabelt ut å sitte i telefonen noen timer et par dager i uka, men fy faen for en jobb. Jeg var ikke riktig type for å si det sånn. Lønna er dog OK med ca 140kr i timen så du kan jo sjekke det ut.
Sist endret av 83leo; 1. august 2011 kl. 12:47.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Skriv en felles jobbsøknad. Lever til alle arbeidsgivere i byen der du kunne tenkt deg å jobbe.
Vis hele sitatet...
Jeg vil råde deg til å heller bruke 4min ekstra på hver søknad på å gjøre den individuell til hvert sted. Da ser det ut som om du har tenkt mer gjennom hvor du søker/er mer motivert. Den blir også lagt bedre merke til enn en helt generell "mekanisk" søknad.
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Trådstarter
Telefonintervjuer har en aldersgrense på 18 år, selv om jeg kjenner en som jobber der på 16!
Er nok best, som nevnt her, å oppsøke plassene selv med en generell søknad i hånda. Hils på daglig leder, hør om de har noe ledig jobb, om de ikke har det, så hør om han/hun kan ta imot søknaden fra deg, slik at de har den liggende til de har behov for folk.

Helsesektoren og butikksektoren er nok de plassene man lettest får "napp". Spesielt dagligvarebutikker og kiosker/bensinstasjoner.

Men siden du er 17, så begrenser arbeidsplassene seg ganske mye. Men er alltid mulig å stable ut varer på rema 1000 liksom.
Jeg jobber selv i en sportsbutikk (G Max), og fikk jobb viá dugnadsarbeid...
Fikk jobbe dugnad der, ga 100%, og viste interresse...
Fikk da arbeidet som lønn (istedet for gavekort som du får ved dugnadsarbeid), og senere ble jeg ansatt!
Så det er mulig å få jobb viá de merkeligste måter!

Hør om noen i familien/vennekretsen kjenner noen, pleier somregel å bli lettere da! (jeg er selv 16, snart 17)
Eneste tipset jeg kan gi deg er å MØTE OPP. Levér søknad personlig og be helst om å få hilse på Daglig Leder. Dette gir automatisk et mye bedre inntrykk av deg. Og at du kler deg nogelunde "normalt" er også noe å huske.

Videre bør du før et intervju tenke ut svar på de "standard" spørsmålene. Som f eks "hva er dine svake/sterke sider?"
▼ ... over en uke senere ... ▼
er i samme situasjon som trådstarter. Ser på diverse nettsider nå for alle de store merkevarebutikkene. På ledige stillinger så står det at det ikke finnes noen for fylket mitt. Men jeg kan vel møte opp hos en daglig leder og snakke med dem kan jeg ikke? Også ansetter han meg allikevel? eller er det ingen vits tror dere? Virker som folk har fått jobb selv om de ikke har søkta via nettet ^^
Sitat av Fritenker Vis innlegg
er i samme situasjon som trådstarter. Ser på diverse nettsider nå for alle de store merkevarebutikkene. På ledige stillinger så står det at det ikke finnes noen for fylket mitt. Men jeg kan vel møte opp hos en daglig leder og snakke med dem kan jeg ikke? Også ansetter han meg allikevel? eller er det ingen vits tror dere? Virker som folk har fått jobb selv om de ikke har søkta via nettet ^^
Vis hele sitatet...
Nå må du dra deg ut av stolen, lette på ræva og gå ut i butikkene og spør om de trenger noe ekstrahjelp.
Sist endret av Glenni; 14. august 2011 kl. 17:47. Grunn: Leif.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Nå må du dra deg ut av stolen, lette på ræve og gå ut i butikkene og spør om de trenger noe ekstrahjelp.
Vis hele sitatet...
Ja, så det er ofte at de trenger ekstrahjelp selv om de ikke trenger det ifølge nettsidene deres? høres ganske logisk ut, vil bare høre fra noen som har erfaring ^^. kp earned btw