Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 9279
Heisann

Har i det siste innstilt meg på at jeg kunne ønske meg en jobb som fisker for en periode.

Funnet ut såpass at man trenger ett grunnleggende kurs og en sjømanns legeerklæring. Noen som vet en bra pris på dette?

Ellers har jeg ingen relevant erfaring men er utdannet elektriker. Født å oppvokst ved sjøen så er vant med båt. God fysisk form å ingen problemer med lange dager.
Tar gjerne imot erfaringer om noen har noe å komme med angående f.eks Lønn, arbeidsoppgaver, best sesong/båt osv. Bring it Please
www.ikkeforalle.no må være perfekt for deg..?

For den saks skyld, kan du med overtid klare en million i året som skipselektriker.
Jeg har også tenkt mye på fiskeryrket.

Har ingen utdanning jeg da, og da hørtes det som det blei masse masse stress for og få det til. anbefaler deg og se på
Denne siden.

Men det du også kunne gjort var og ringe redrier og forklare situasjonen og eventuelt legge igjenn cv og søknad og be de kontakte deg hvis de virker positive etter du har snakka med de

Men trur pga. at du er så å så lenge på båten om gangen så trengs sikkert ganske omfattende sikkerhetskurs(men trur også dette er forskjellig fra stilling til stilling).
Sitat av excubated Vis innlegg
www.ikkeforalle.no må være perfekt for deg..?

For den saks skyld, kan du med overtid klare en million i året som skipselektriker.
Vis hele sitatet...
ja og det kan du som søppeltømmer også.
Sitat av excubated Vis innlegg
www.ikkeforalle.no må være perfekt for deg..?

For den saks skyld, kan du med overtid klare en million i året som skipselektriker.
Vis hele sitatet...

Ikke for alle var en fin fin side det. Mer på jakt etter utlysninger etter stillinger. Virker som det ikke ligger så mye ute på nett. Bare ta sjansen på og ta med seg baggen til nord og sjangse på og få plass på båt?

Skipselektriker har jeg tenkt på, men dritt lei yrket å trenger noe annet å sette fingra i. Skal også spares opp en god del penger mot nyttår så ville vært å foretrekke og komme seg ut noen turer
jeg veit at jeg hvertfall ikke hadde flyttet langt nord for og leite etter jobb=P du kan leite nesten likebra fra andre steder i landet
Hehe, ja det er sant lookster. Uansett så er det ikke snakk om og flytte på permantent basis
Sitat av hågensen Vis innlegg
Heisann

Har i det siste innstilt meg på at jeg kunne ønske meg en jobb som fisker for en periode.

Funnet ut såpass at man trenger ett grunnleggende kurs og en sjømanns legeerklæring. Noen som vet en bra pris på dette?

Ellers har jeg ingen relevant erfaring men er utdannet elektriker. Født å oppvokst ved sjøen så er vant med båt. God fysisk form å ingen problemer med lange dager.
Tar gjerne imot erfaringer om noen har noe å komme med angående f.eks Lønn, arbeidsoppgaver, best sesong/båt osv. Bring it Please
Vis hele sitatet...

La det være sagt, en fiskers liv er hardt, knallhardt... mye hardere enn du for det meste noengang kan komme i nærheten av som elektriker, men lønna er fantastisk (så fremst det blir fangst) og dagene på sjøen når været er okei er himmelske...

Å si at man er vokst opp ved sjøen og er vant med båt er nå en ting, men praktisk arbeid om bord i en båt er noe helt annet enn å være "vant med sjøen" - jeg har sett utallige mennesker som skal være godt vant med hardt arbeid og som mener at de tåler sjø helt fint nesten gå til grunne etter 1-2 uker på sjøen midt i mørkeste mørketiden med vinterstormer og det som værre er... du må tenke deg om 2 ganger før du søker arbeid på båt, og aller helst hør om det er mulig å få være med på en "prøve runde"..

Needless to say må du nok også være klar for å forfløtte deg til en av våre 3 nordligste fylker for å få det meste ut av fiskeriyrket.. dog, pendling kan funke det også.

Forøvrig kan man finne en del utlysninger via nav, ved søk på mitt hjemmsted (hammerfest) finner man fra tid til annen utlysninger..

Fiskeriavisa er dog veien å gå for å finne folk som søker mannskap.

Sitat av lookster Vis innlegg
jeg veit at jeg hvertfall ikke hadde flyttet langt nord for og leite etter jobb=P du kan leite nesten likebra fra andre steder i landet
Vis hele sitatet...
første inntrykk er alfa og omega, det samme er evnen til å kunne hoppe ombord på dagen om det skulle være sykemeldinger etc..
Sist endret av NoillStress; 22. februar 2010 kl. 01:28.
sjekk bostedet mitt. det er min kilde.

Først og fremst tror jeg ikke at det er så lurt å bare flytte på måfå.
Fiskeriindustrien synker stadig her, men skal du absolutt komme hit. Kom til Svolvær i Lofoten nå i Mars. da er det VM i skreifiske* og da trenger nok flere båter en ekstra hånd...

*skrei=torsk
[quote=ztaale;1640030]La det være sagt, en fiskers liv er hardt, knallhardt... mye hardere enn du for det meste noengang kan komme i nærheten av som elektriker, men lønna er fantastisk (så fremst det blir fangst) og dagene på sjøen når været er okei er himmelske...

Å si at man er vokst opp ved sjøen og er vant med båt er nå en ting, men praktisk arbeid om bord i en båt er noe helt annet enn å være "vant med sjøen" - jeg har sett utallige mennesker som skal være godt vant med hardt arbeid og som mener at de tåler sjø helt fint nesten gå til grunne etter 1-2 uker på sjøen midt i mørkeste mørketiden med vinterstormer og det som værre er... du må tenke deg om 2 ganger før du søker arbeid på båt, og aller helst hør om det er mulig å få være med på en "prøve runde"..

Needless to say må du nok også være klar for å forfløtte deg til en av våre 3 nordligste fylker for å få det meste ut av fiskeriyrket.. dog, pendling kan funke det også.

Forøvrig kan man finne en del utlysninger via nav, ved søk på mitt hjemmsted (hammerfest) finner man fra tid til annen utlysninger..

Fiskeriavisa er dog veien å gå for å finne folk som søker mannskap.QUOTE]

Takk for svar

Hele farssiden av slekten min var/er fiskere så livet som fisker, hvor hardt det er osv er jeg godt opplyst med. Jeg mener selv at jeg skal takle dette bra å får da se nhvis den tid kommer.

Da prøver jeg fiskeriavisen så starter jeg ringerunde til gutta i nord pronto i morgen
Har vært fisker noen år, sluttet og begynte på skole igjen nå i høst, angrer ikke på det.
Jeg jobbet ca ett år med garn, men hovedsaklig på autoline, er vel der det er størst mulighet for å få jobb, mest penger (om du ikke får jobb på snurper da), hardest arbeid og lengste arbeidsøkter
Uttaler meg derfor om det her, men kan vel svare på spørsmål om andre måter å drive fisker også om det skulle være ønskelig.

Du jobber som oftest 12 timer, 6 timer fri. jobb 12 timer for så 12 timer fri, eller 8-4-8-8. dette avgjøres stort sett av mannskapet for hver tur.
Ved skade på mannskap eller ved mye fisk jobber du mer. mine siste 3 mnd jobbet vi 12-6 hele tiden, altså 18 timer i døgnet. Slitsom, men du blir faktisk vant til å sove kun i to timer etterhvert

På linebåt har du egentlig to muligheter for sted å jobbe, det er enten i fabrikken der du sløyer, sorterer og fryser fisken, eller på lina der du gjør alt fra å stå på rullen å kleppe inn fisk til å ta imot lina å gjøre den klar for setting igjen. min mening er at fabrikken er hardest da det her er veldi mange tunge løft (jobbet heldigvis ikke der), men veldi mange mener det motsatte.
Det er totalt 13-14 mann ombord

Du trenger absolutt ikke være muskebunt for å jobbe på en slik båt, for muskler kommer etterhvert uansett om kroppen finner ut at en trenger det, men hurtighet er alfa og omega.
Du må være hard psykisk første turen i hvertfall, da resten av mannskapet garrantert har glemt at di også var ferske engang.

Beste tiden for å få seg jobb er uten tvil når båtene skal på sommerfiske, da stort sett rundt færøyene, rolig sjø, tåke og 13 grader hver dag. Fine dager!!!
Dette er årets dårligste tur økonomisk og ofte den lengste, så flest mulig prøver å få stå over den turen. Dette er din mulighet for å komme deg med!
disse turene starter som oftest i slutten av mai å varer som alle turer til båten er tom for alt av mat, agn og olje eller som vanligst; full av fisk.
Dette er som oftest mellom 3 og 9 uker.

Av rederier så er de aller fleste ute etter å lure til seg så mye penger som mulig så det gjelder å ikke la seg lure.
Blir så og si alltid tilbudt halv lott første tur, selv om du har krav på full om du er fyllt 20 år.

Av rederier så er det vel de fra Møre og Romsdal som stort sett er å anbefale. flinkeste arbeidere, dermed mest effektive og mest lønn etter endt tur. Noen har nå også begynt med 1 mnd's turer for å konkurrere med oljebransjen.
Etter dette er vel Sogn og Fjordane veldi stor på linebåter. Her finner du blant annet Ervik havfiske som vel er det største linebåtrederiet i Norge. Tror det er enklest å få seg jobb her. Du blir oftest plassert på en dårlig båt første turen, men gjør du en god jobb er du på en bra båt på tur nr 2. Egentlig et møkkarederi som fyller båtene med søppelfolk fra litauen.
Kan seff være heldig å få bra båt med en gang slik som jeg fikk
Jeg hadde ingen turer der jeg tjente under 100k, stort sett en del mer.

Hvor du bor i landet spiller absolutt ingen rolle da rederiet dekker reisen til og fra, men seff greit å kunne komme påkort varsel til første turen.

Sjekk først ut rederiene fra Averøy, Ålesund og deromkring og videre sørover. Ring og mas på alle sammen og sørg for å ha papirene i orden så kan jeg så og si garantere at du får jobb utpå våren. Ikke tenk på å dra nordover, der er det bare sjarkfiskere

Om du er en som syter over vond rygg, vondt i hodet, såre hender eller samma hva. GI F... OG BLI HJEMME, på fiskebåt må du jobbe like fort samme faen.

Kjenner jeg savner havet nå ja...

Lykke til å bare spør om det er noe du lurer på
drtbg: hva menes med en "bra båt"? selve båten, hvor stor eller ny den er? eller folka som jobber på den erfaringsmessig?
Både og. Alder på båt og utstyr ombord kan variere veldig. nyere båter har badstu, enkeltlugarer og utstyr som gjør jobben veldig mye lettere og mer effektiv, mens du på eldre båter ofte har utdatert utstyr, 4-mannslugar og tungvinte løsninger ombord som gjør jobben unødvendig tung. Altså en båt som gir deg greie bo å arbeidsforhold samt godt betalt
Sitat av drtbg Vis innlegg
Ikke tenk på å dra nordover, der er det bare sjarkfiskere
Vis hele sitatet...

Muligens den latterligste påstanden jeg har hørt på VELDIG lenge, men hey, om det funker for deg så fortsett å tro det
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av drtbg Vis innlegg
muskler kommer etterhvert uansett om kroppen finner ut at en trenger det
Vis hele sitatet...
Nettopp