Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1670
Saken er den at jeg og min kjære tenkte oss ut på tur i slutten av Mai. Hvor er egentlig ikke så nøye, men vi har satt opp noen kriterier for hvor vi skal feriere:

- Det må være OK sandstrender.
- Temperaturen når vi skal være der burde være over 25 grader midt på dagen, og stedet burde helst ha nokså stabilt vær.
- Prisnivået burde være ok (les: betydelig lavere enn i Norge)
- Helst ikke for mye unger og heller ikke for mye ungdom og fyll.

Med andre ord, vi er egentlig på utkikk etter en fin "syden"-tur for et par på kjærlighetsreise (jeg har vært i Aiya Napa en gang, og det var mer enn nok). Jeg har lett i diverse kataloger, nettsider osv. Men erfaringsmessig vet jeg at det som blir skrevet om hotell og selve plassen fra slike kilder er forskjønnet en del. Bodde på Hotell Kalypso i Aiya Napa, og det matchet ikke beskrivelsen i katalogen i det heletatt. De som har bodd der vet hva jeg mener.

Så, hvis noen har førstehånds erfaring med en plass som kan være egnet, eller har hørt fra noen andre om en plass som høres ut som det jeg leter etter, så ber jeg dere på mine knær om råd.

Takk.
Ibiza? hehe, neida. Jeg kan anbefale Kos i Hellas. Heftig uteliv kombinert med fine "familiemuligheter". Helt OK sandstrender, og enda litt bedre hvis du drar litt ut av selve byen.
Øyhopping i middelhavet?
Hvis du bare skal kose deg med madammen så stikk en annen plass en de vanligste familie og ungdoms-plassene.

Azorene er ekstremt pent.

Noe spesielt budsjett? Hvis dere vil spare penger bare hopp på en restplass-reise.. (Men prøv å få spesifisert hotell, hvis ikke kan det fort bli en kjip tur.)

Edit: Kypros kan være veldig fint for kjærlighetstur så lenge man holder seg langt unna Ayia Napa o.l
Trådstarter
45 0
Vel, vi hadde i utgangspunktet tenkt å prøve å holde oss under 5.000 per pers for 2 uker. Men vi kan selvfølgelig overskride dette om det resulterer i en mer vellykket ferie. Uteliv er for oss irrelevant. Men gjestfrie lokalfolk er bestandig et pluss.

[offtopic] Sist jeg var på charterferie hadde vi dårlige strender, noe som gjorde at jeg fikk ca. 30 kråkebollepigger opp gjennom foten. Star tour sendte meg til en privatlege, med beskjed om at min reiseforsikring skulle dekke behandling. 2 dager senere hadde jeg en tjukk sigarrøykende lege etter meg, som ville ha penger av meg. En mindre hyggelig opplevelse.. så... fine strender, uten koseboller, ja takk! [/offtopic]
Kan anbefale Sicilia. Helst småbyer innen 5 mils omkrets av Palermo. Fine sandstrender, perfekt mat, flott landskap, få turister sammenlignet steder som kypros etc. Og hva er ikke mer romantisk enn Italia (bortsett fra Frankrike). Fint med turer inn til Palermo, men i den byen vet man ikke hva om kan skje. Opplevde ikke noe mafia e.l. selv, men har hørt historier. Vil bare avslutte med å si at mitt inntrykk av øya var fantastisk!
Serriøst.
Skal du på kjærlighetsferie med madammen så vil jeg på det sterkeste anbefale "Goa" i India. Dette er paradis på jord... Uendelige sandstrender og hvis du ønsker å ikke være der alle andre er så tar du taxi et par timer nedover kysten og booker deg inn i en bungalo. Turen koster et par små hundrelapper.
Prisene er det ingenting å si på og lokalbefolkningen er max hyggelige og greie å ha med å gjøre.
Jeg var der for et år siden og det er den smootheste ferien jeg noen sinne har vært på. Langs strendene ligger det tett på tett med ko.selige resturanter som serverer god mat til en uforskammet pris. Bølgene er til og med til å surfe på
En gresk øy som heter Samos. Var der i fjor. Lite med fjortisfyll. Har bla. blitt kåret for å ha de beste sandstrendene. En av de frodiske greske øyene. Den kjente matematikeren Pytagoras bodde der. Mulighet for å besøke hulen han bodde i. Ikke anbefalt om du har høydeskrekk

Tar 4 timer med fly fra gardermoen.
Dette er byen jeg bodde i.
Hotellet jeg bodde på.

Tar ca 1 og en halv time med båt over til Tyrkia, der er det fine shopping muligheter.
En øl i utebaren koster ca 20 kr, og i butikken 0,98 euro(!)

Digg tempratur i høysesongen. 30 grader +/- Stabilt og knallvær.
Et tips, ikke bestill hotell så nærme flystripa. Bråker heftig.

I alt en rolig og avslappende øy, selv om det ikke er helt øde.
Sist endret av 3RD; 15. mars 2007 kl. 21:35.
Trådstarter
45 0
Angående Sicilia, jeg ser finner bare et meget begrenset utvalg av reiser i slutten av Mai. Er dette utenfor sesongen der?

Angående Goa, ser ufattelig bra ut. Men, dette blir litt i dyreste laget, i alle fall fra det jeg har sett så langt. F.eks. på startour sine sider ble det billigste jeg fant 14k per pers.
Er få som tilbyr reiser til sicilia. Var nettopp en sak om det i en eller annen avis.. Ene turoperatøren hadde fått så få bestillinger at de måtte avlyse alle turene dit.

Goa blir fort dyrt ja. Langt unna :P Skal dit selv en gang iløpet av livet. Et must.
Kroatia eller Montenegro?
Billig, vakker natur, deilig badevann og masse muligheter for spennende utflukter. Svært romantisk forresten. Vet at Apollo og Star Tour har gode reisemål i disse landene, bare spør om du lurer på noe.
Trådstarter
45 0
Er det forresten noen som har noen erfaringer med Skiathos? Høres ut som den perfekte plassen for oss. Mange fine strender, rolig miljø, bra temperatur og meget billig. Har funnet akseptable leiligheter til under 4000,- per person hos Ving.

Har sett på Kroatia og Montenegro før, og det som slår meg er at ingen av dem har spesielt bra strender, og restaurantene serverer ikke akkurat den typen mat vi er mest glad i. ^^;
Sist endret av Crispo; 15. mars 2007 kl. 22:52.
▼ ... flere år senere ... ▼
Tar opp en gammel tråd hvor jeg lurer på om Halalgeir enda lever=p og kanskje vil fortelle litt mer om sin tur til Goa eller om det er andre som har vært der og vil fortelle om sin opplevelse av stedet? Planlegger tur dit, men synspunkter hadde vært kult, noe å få med seg? Bungalo eller hotell?
Jeg planlegger faktisk en tur ditt selv i oktober ish måned. Gleder meg voldsomt. Ingen tvil om at den nordlige delen av Goa skal undersøkes med bla det som er igjen av hippie kulturen og hippie markedet i Anjuna. I tillegg vil jeg ha med meg de noe bedre strendene og de mer frodige omgivelsene sør i landet. Her kan man jo også strekke litt på dansefoten da det er her de fleste unge drar, Palolem, Patnem f.eks.

Del gjerne info med meg om du finner ut noe

En venn av meg fikk leid en helt ok "villa". Med pool, Dusj/wc å diverse eksteriør for en svært billig penge. Nå husker jeg ikke eksakt hvor dette var men generelt skal man klare seg pent med bosituasjonen der nede.
I Calangute og Panjim vil prisene være høyere enn resten av Goa
Dra til santorini i Hellas. der er det slækt:P
Sitat av hågensen Vis innlegg
Jeg planlegger faktisk en tur ditt selv i oktober ish måned. Gleder meg voldsomt. Ingen tvil om at den nordlige delen av Goa skal undersøkes med bla det som er igjen av hippie kulturen og hippie markedet i Anjuna. I tillegg vil jeg ha med meg de noe bedre strendene og de mer frodige omgivelsene sør i landet. Her kan man jo også strekke litt på dansefoten da det er her de fleste unge drar, Palolem, Patnem f.eks.

Del gjerne info med meg om du finner ut noe

En venn av meg fikk leid en helt ok "villa". Med pool, Dusj/wc å diverse eksteriør for en svært billig penge. Nå husker jeg ikke eksakt hvor dette var men generelt skal man klare seg pent med bosituasjonen der nede.
I Calangute og Panjim vil prisene være høyere enn resten av Goa
Vis hele sitatet...
Kult mann! Ja jeg skal garantert sjekke ut restene av hippie kulturen Men når det kommer til dansefoten og uteliv er det ikke farlig for meg, jeg planlegger å reise alene og valgte India litt for pris ingen tvil, og hippie kulturen er som sagt et must å sjekke, men jeg er der også litt for å se en annen side av verden, jeg har ikke reist så mye i livet mitt og jeg trenger perspektiv..Så jeg planla kanskje å bare leie en bungalo i norddelen - med hippiene=) -for å kunne henge litt med lokalbefolkningen, bo på stranden og kanskje til og med få se litt av den enorme fattigdommen som jeg vet jeg tror jeg bryr meg om og skjønner, men som jeg vet vil bli mye mer om jeg kommer meg dit..

Det jeg kanskje tenker litt på er akkurat dette med fattigdom, er det mye kriminalitet? Selv litt utenfor de "store" byene.. Er jo lite kult å bo i en bungalo om jeg må kjøpe ny laptop hver 3. dag=p Og om man er uheldig, er det noen som aner om det bare er i gi fra seg spenna og de er egentlig ferdig med deg, eller om et par knivdolk i siden er greit så jeg ikke skal legge på fot etter vedkommende? Jeg er 165, spinkel og planlegger å dra alene..Dumt?
Svalbard! Passer kansje ikke så godt til kriteriene, men er fint der, og sandstrender i bøttevis :P Ikke mye ungdomsfyll. Er veldig fint der i mai, jeg var der i fjor i slutten av mai og fikk sett isbjørner og alt. Mange idylliske steder, og Hvis det er en "kjærlighetsreise" Kan dere bla. Kjøre hundeslede. En opplevelse for livet. Hvis dere vil bade har de svømmehall der og :P Men pass opp for pedofile trøndere i garderoben.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Gunnaren Vis innlegg
Svalbard!
Vis hele sitatet...
Wow... det var virkelig på jordet i forhold til trådstarters kriterier. Forøvrig håper jeg Crispo og hans kjære har klart å komme seg på ferietur i løpet av de tre årene som er gått siden han spurte.
LoveToGrow:
Ikke no stress med tyveri/kriminalitet i goa (om du ser bort fra at det er meget tilgjengelig med dop). Goa er riktig så lekkert, det har seff mistet litt av sjarmen etter charterturismen gjorde sitt inntog. Om det blir litt for mye masseturisme for din smak, er det dog meget lettvint å reise innad i India.
Tog er genialt, men skal du bare cruise rundt får du leid deg scooter/Motorsykkel (Royal Enfield ftw.) uten førerkort til ca 30-40 spenn per dag ("you bang, you pay")
Gokarna blir av mange betegnet som det nye Goa, og det ryktes at turismen ikke har overtatt like mye der.

Har vært i Goa noen ganger nå, og at det er chill og tilrettelagt for turister er det ingen tvil om. Men needless to say, er det ikke like hippie og eksotisk som tidligere. Strendene er jævli bra som nevnt og kan anbefale både bungalows og hoteller, er det ikke høysesong når du drar kan du fint ordne kåk ved ankomst. Ved høysesong er smart å bestille og prisene er da gjerne doblet.

Bare si fra om du lurer på mer