Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3175
Drømme er sikkert noe alle opplever, noen så perfekte at man nesten har lyst å forbanne virkeligheten når man våkner. Andre igjen som er så skremmende\ekle ''mareritt'' at priser herren for å ha våknet.
Når man drømmer så har man bare fantasien som begrensing, og har man lært å styre drømmer så har man kontroll på så og si alt som drømmeverden har og by på.
Man kan og lære av drømmer, og drømmer er på en måte en refleksjon av psyken din og hva som foregår i hode. Derfor kan man lære mye av drømmene.
Ihvertfall ifølge noen kilder, som jeg ikke husker nettadressen på.
Men for å gå rett på sak.
Ja jeg mener det, men er litt usikker. Vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg, men for å si det enkelt. Jeg greier ikke helt å relatere drømmer med rus. Viss dere forstår hva jeg mener...

Kan man si at en drøm er en form for rus?

Ps: Viss denne tråden ikke passer i denne kategorien, slett\steng den eller flytt den hvor den hører hjemme.
Sist endret av sneipen; 13. august 2007 kl. 02:32.
Jeg tripper som bare faen når jeg drømmer ihvertfal. Det er på mange måter høydepunktet i døgnet mitt.

Og slik jeg ser på en rusopplevelse, så er det en spesifikk kjemisk tilstand i kroppen som skaper en tilsvarende sinnsstemning eller opplevelse om du vil. Altså en kombinasjon av forskjellige stoffer som sammen utgjør din bevissthetstilstand. Om de produseres naturlig i kroppen eller inntas utenifra spiller ingen rolle.

I den forstand er alle biokjemiske tilstander i kroppen en slags rus, til og med den tilstanden vi kaller nykter. Og den kjemiske tilstanden vi går inn i når vi drømmer er jo også absolutt en form for rus..

Slik jeg ser det vel og merke. Subjektiv oppfatning, ikke en vitenskapelig definisjon..
Sist endret av mentalmelt; 13. august 2007 kl. 03:01.
Ja, det kan man si.
Man kan også si at en apekatt er et kjøleskap.

Men slik som jetg ser det kan drømmer bli oppfattet som en form for rus.
Uten at de er det?
Vell.. Øøh. Ja, Noe slikt.
Det er på en måte en rus, og på en annen absolutt ikke.

Noen folk har narkolepsi. Dvs at de når som helst kan falle inn i søvn. Vil ikke akuratt si at de plutselig havner ruset tilstand?

Narko er gresk for "å bedøve" og en med narkolepsi er en som plutselig rammes av bedøvelse. Ikke en som faller inn i en rus?
Narkomaner f.eks er folk som har en voldsom trang til å bedøve seg selv. Ved og ruse seg sjøl kan de havne i en drømmelignende verden. (selvfølgelig avhengig av rusmiddel/mengde) Eller de kan havne i et "mareritt".

Så på en måte en rus. På en annen måte ikke.
Kommer ann på hvordan du mener "å drømme". Sovne inn og la underbevistheten styre tankene dine. Eller ta et rusmiddel å havne i en drømmelignende verden?


"Når en sover har en lettere for å være klarsynt enn hva en ville vært i våken tilstand, for en blir mer oppmerksom på sitt indre jeg." - Wikipedia
- Vil ikke kalle det en rus. Vil heller kalle det en form for ufrivillig meditasjon?
Enig med mentalmelt her.

Jeg ser på det som å drømme som å scanne underbevisst heten din, hva den har oppfattet, hva den relaterer inntrykk med og hvordan den bearbeider informasjonen. Hele prosessen blir en slags trip som er i forandring. Og jeg vil våge å påsta at de fleste psykdelikaer man tripper på, gir en någen lunde samme helbredende effekt som drømmene gir. Ett mareritt er skummelt, og dagen som følger er da av og til litt tyngre enn vanlig, dette pleier for min del å utløse andre reaksjoner, som å spørre meg selv hvorfor jeg hadde mareritt? Jeg kommer nesten alltid fram til at jeg har noe som plager meg, og opplever at jeg på en måte blir tvunget til ås tille meg spørsmål om hva jeg kan gjøre for å forbedre situasjonen. Dette er jo noe folk som opplever med hensyn til bad trips og kan en vel si? At man føler seg tvunget til å finne roten til problemet (dette varierer selvsagt, men de fleste jeg har snakket med som har opplevd bad trips, har sagt at det ligger mye lærdom i dette også). Men man KAN lære av posetive drømmer, man kan lære ting om ting ved en som man ønsker å forbedre, og hvordan for eksempel. Dette gjelder da også tripping for min del.

En ting til: man blir gal av å ikke drømme har jeg hørt. Likeså som man deprimert om man aldri får være så forelska at man er rusa, man kjeder seg om adrenalinet aldri får flyte litt... Vi mennekser er skapt for rus, så å kalle drømming for en rus, ikke feil. Ikke i det hele tatt. Om jeg skulle samenlignet psykdelika med noe, så hadde det vært drømming. Med nøkkelord som uvirkelig/hvirkelig, nytt, forvirrende, deilig osv.

EDIT: Mcmak: jeg skjønner hva du sikter til, men rus og narko er vel ikke det samme? Rus er jo å være ruset? Å ikke nødvendigvis bedøvet? Ufrivillig meditasjon.. Tja, egnetlig, selv om det høres forjævlig ut.. Men er følelser, som også på en måte er tisltander man er ruset i, frivillige? Svært få, man velger da sjeldent hvem og hvor man skal bli forelska, og når en skal bli så redd at adrenalinet bobler i hodet (unntaksvis karuseller og andre frykt triggere da seff). Skjønner hva du mener, men bedøvelse og rus blir to helt forskejllige ting for min del.
Sist endret av Potrick; 13. august 2007 kl. 03:07.
Jeg mener det blir feil å si at å drømme er det samme som en rus,
alle mennesker drømmer og har alltid gjort det, skal man sammenligne må man gjøre det andre veien- altså si at å ruse seg gir en følelse som om man drømmer eller er i en drøm.

Fant en ok link,www.dreamtree.com
Sist endret av Uma; 13. august 2007 kl. 11:59.
Jeg ser på drømmer som en slags rus iallfall
NFFs husbedreviter
Jeg så en video her forleden hvor det var en fyr som mente at når man drømmer så tripper man på dmt, dette stofffet blir laget i hodet og i veldig mange levende ting her i verden.
Når man drømmer så er det ofte rimelig "far out" og heftige ting man drømmer, og man glemmer drømmene veldig fort, som om det var tanker som hjernen beskytter deg mot.

Det samme oppleves visst om man røyker dmt, rett etter trippen, som ikke varer så veldig lenge, så skjer samme greia, man glemmer visst trippen veldig fort, fordi den er såpass "far out", abstrakt, at hjernen beskytter hodet ditt mot disse hendelsene. Var en spaca video "Joe Rogan dmt and the fear factor", anbefaler den.
Sitat av Dsverre
Jeg så en video her forleden hvor det var en fyr som mente at når man drømmer så tripper man på dmt, dette stofffet blir laget i hodet og i veldig mange levende ting her i verden.
Når man drømmer så er det ofte rimelig "far out" og heftige ting man drømmer, og man glemmer drømmene veldig fort, som om det var tanker som hjernen beskytter deg mot.

Det samme oppleves visst om man røyker dmt, rett etter trippen, som ikke varer så veldig lenge, så skjer samme greia, man glemmer visst trippen veldig fort, fordi den er såpass "far out", abstrakt, at hjernen beskytter hodet ditt mot disse hendelsene. Var en spaca video "Joe Rogan dmt and the fear factor", anbefaler den.
Vis hele sitatet...
DMT: The Spirit Molecule anbefales.
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...1157361&rom=MP
Da jeg lå på glattcella i Porsgrunn sådrømte jeg heftig. Jeg vistte det var en drøm så jeg kunne ikke dø. Jeg var enslags skapning som løp over fjell å daler å jeg bestemte hvor jeg skulle løpe.Møtte mange monstre på veien, kicka dem, men fløy på en litt for stor monster å sank fast i den så våkna jeg. Kunne faktisk tenke litt å i drømmen. Jeg så alt i farger å sjikkelig nøyaktige detaljer. Det var som å være i en tripp. Men da hadde jeg logge i koma 2-3 dager før jeg ble sendt på cella for venting. Hadde i forkant spist 70 sobriler å 80 apodorm.(må ha noe med det å gjøre!?) Så kollapsa jeg. Men det er det mest intense sykeste feteste drømmen jeg noen gang har vært gjennom.
Sist endret av (-(-_(-_-)_-)-); 13. august 2007 kl. 17:24.
(-(-_(-_-)_-)-), jeg har opplevd det samme med og uten rusmidler.
Men kan godt ha noe med pillene og gjøre. Jeg drømmer alltid heftig når jeg sover i pillerus
Sist endret av rbt; 13. august 2007 kl. 17:33.
Det som er utrolig interessant med drømmer er når man selv kan begynne å styre ting mens man drømmer.
En periode kunne jeg selv bestemme når jeg skulle våkne i løpet av drømmen, var enkelte perioder hvor jeg drømte veldig intenst og dramatisk, ja til det ubehagelige og da kunne jeg fortelle meg selv at nå måtte jeg våkne også våknet jeg faktisk!
Rart!
Enig med Dsverre her.
Det jeg har lest et sted er at et stoff hjernen produserer når man sover, kalt DMT (husker ikke helt hva stoffets fulle navn var) som gjør at du faktisk tripper når du drømmer. Dette stoffet produseres også i store mengder rett før du dør. Selv drømmer jeg ofte at jeg ser meg selv i tredjeperson mens jeg gjør helt vanlige ting (dette har jeg også hørt venner som tripper har opplevd, dog ikke på dmt - men på salvia og sopp)
Jaja, men nå er jo ikke dette bevist da.. Selv om det er en interessant teori.

Dimethyltryptamin, som det heter, produseres i kroppen. Men hvilke funksjoner det tjener er det ingen som vet. Det har blitt foreslått at det kan ha en rolle i drømmer, mystiske opplevelser, og ved fødsel/død..

Rick Strassman skriver blant annet en del om dette i sin bok, men det var vel JC Callaway som først foreslo dette med drømmer en gang i 1988..

Jeg har røyket en del DMT, og jeg må si at det har defnitivt noe til felles med naturlige drømmer, bortsett fra at DMT opplevelsen er langt mer virkelig enn en drøm. Faktisk langt mer virkelig enn virkeligheten selv.. Og mer intens og detaljert og uendelig mye mer kompleks...

Men det lønner seg uansett å sette seg litt inn i en teori før man skal pressentere den for andre. Og ihvertfal være klar over at det er en teori, så man ikke legger den fram som en påvist, vitenskapelig sannhet...

Joe Rogan er forresten en slitsom masekopp i mine ører, og gir ikke dmt opplevelsen en verdig beskrivelse i det hele tatt.

Vil mye heller anbefale Terence McKenna sin beskrivelse, i serien "Search for the Original Tree of Knowledge".

http://deoxy.org/media/McKenna
Sist endret av mentalmelt; 14. august 2007 kl. 15:28.
NFFs husbedreviter
Hvis det var meg du refererte til mentalmelt, så vil jeg til mitt forsvar si at jeg brukte ord som mente og visst, ergo, en fyr sine personlige meninger. Men er enig i at Joe Rogan var slitsom, men likte tingene han sa i den videoen, selvom jeg er enig i at Terence Mckenna har en mye, for det første behageligere stemme, men også forklarer sinnsykt godt og har mange "far out"/syke"interresante ideer.

Har i det siste begynt å interresere meg for rusmidler/filosofi, jeg føler jeg ser en liten sammenheng der, men vet ikke helt enda, har ikke eksperimentert nok med diverse stoffer, men etter et par ganger på sopp må jeg si at jeg føler det er en kilde til et eller annet universelt "minne" om man kan kalle det det. Jeg føler tingene jeg lærer og opplever er riktige. Veldig interresant, og jeg syntes Mckenna fronter samme greia. Kjipt han er død, kunne likt å vært på en forestilling med han.
Men nok OT, drømmer er iallefall en finurlig ting, og det skulle ikke forundre meg om det var noe psykoaktivt inni bilde..
Sist endret av Dsverre; 14. august 2007 kl. 15:20.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Dsverre
Har i det siste begynt å interresere meg for rusmidler/filosofi, jeg føler jeg ser en liten sammenheng der, men vet ikke helt enda, har ikke eksperimentert nok med diverse stoffer, men etter et par ganger på sopp må jeg si at jeg føler det er en kilde til et eller annet universelt "minne" om man kan kalle det det. J
Vis hele sitatet...
Universalt "minne" = Collective unconscious.
Dsverre:
Jeg tenkte egentlig mest på Joe Rogan. Jeg synes det er så irriterende å høre på hvordan han lirer av seg andres teorier som faktiske sannheter, når han tydeligvis ikke vet hva han våser om..
Sist endret av mentalmelt; 14. august 2007 kl. 16:14.
NFFs husbedreviter
hehe, det er jeg enig i, jeg trodde med en gang at det var vitenskapelig fakta det han serverte, men den gang ei:P Men med så mye info der ute er det ikke lett å vite hva som er rett, hehe.
Slippes ikke DieMethylTryptamin ut 2 ganger ilivet? Eller er det sånn at jeg hadde en DMT rus på cella? For jeg så alt i syke detaljer. Monstrene, det var 1000 små monstre på monsteret å jeg så inn på det å det var som insektelignendes ting som snurra å bevegde seg på monsteret. Veldig vanskelig å forklare. Men jeg løp over fjell å åser å jeg styrte alt. Virket som å være i WoW bare dette var mye fetere. Jeg kicka inn alle monstrene å de var forskjellige mange de fleste av dem men det var noen som hadde en liten hær på 3-4 stk. + de millionene av monstrene som var i monstrene.
Veldig vanskelig å forklare.

Det siste jeg husker var at jeg løp ned til ett skur der det var en 4 meter lang monster som jeg hoppa på, så sank jeg inn i den å klarte ikke å komme meg opp, jeg hadde kjempetmot den i kanskje 10 sek før jeg våknet opp av at jeg døde. Menjeg var ikke redd, det var faktisk noe av det sykeste å gøyeste jeg har opplevd. Mye sykere enn alle de psykosene å trippene mine. Dette var noe for seg selv. Jeg var døden nær å lå på intensiven i 3 dager før jeg våknet å ble sendt umiddelbart på glattcelle, der jeg sov ett par timer. Kan det hende det var DMTen som utløste seg siden jeg var på vei til å dø? hehe for ett dumt spørsmål det kan ingen her vite men det kan jo være en teori :P
Altså, at DMT slippes ut i kroppen ved nær død og forårsaker nær død opplevelse fenomenet, død og fødsel er bare spekulasjoner, og er ikke noe vi vet med sikkerhet. Det vi dòg vet er at DMT blir produsert i hjernen, og i spesifikk deler av kroppen. Hva du har opplevd her, kan ligne på Rick Strassman sin teori om near death experience som jeg nevnte over.
Hehe. Linker igjen til NeuroSoup siden det er såpass relevant med topic. =)
Videoen inneholder informasjon om lucid drømming og DMT.

http://www.youtube.com/watch?v=NvzTWT85LGE

Lucid Dreaming and Entheogens a film by www.NeuroSoup.com
Har aldri tatt noe slikt men har så lenge jeg kan huske hatt evnen til å styre drømmene mine, gjøre hva jeg vil, vite at jeg drømmer og våkne akkurat når jeg vil. Dette har ikke skjedd så mye den siste tiden og det har heller ikke vært sånn hver gang jeg har drømt. Kan dette forklares på noen måte?
Lucid dreaming er en god forklaring på slike drømmer.
Jeg ser paralleller mellom tripping og drømming. Selv anser jeg dog ikke tripping på hallusinogener som rus på lik linje med andre rusmidler (sentralstimulerende, narkotika, etc). Følgelig trekker jeg heller ikke paralleller mellom drømmer og rus.

Sitat av Sky
Altså, at DMT slippes ut i kroppen ved nær død og forårsaker nær død opplevelse fenomenet, død og fødsel er bare spekulasjoner, og er ikke noe vi vet med sikkerhet. Det vi dòg vet er at DMT blir produsert i hjernen, og i spesifikk deler av kroppen. Hva du har opplevd her, kan ligne på Rick Strassman sin teori om near death experience som jeg nevnte over.
Vis hele sitatet...
Litt off-topic, men..

At pinealkjertlen utskiller superdoser DMT ved fødsel og død (eller utskiller DMT i det hele tatt) er som nevnt ren spekulasjon, og ganske vill sådan.

Alt dette er basert på er at det finnes DMT (og tryptamin) i alle pattedyrhjerner, og at pinealkjertlen produserer melatonin (et annet tryptaminderivat, som serotonin, LSD, psilocybin, etc - med andre ord er tryptaminer en gigantisk klasse stoffer). Videre er det praktisk umoralsk å ta vevsprøver fra en levende hjerne i forskningsøyemed, så vi vil ikke få vite sannheten på en stund enda iallfall.

Hvem vet, kanskje pinealkjertlen faktisk produserer DMT, i så fall har det nok en funksjon i hjernekjemien. Den ledende gjetningen på funksjonen til tryptamin i seg selv er iallefall at den fungerer som nevromodulator eller transmittor. Det naturlige å gjette videre ville vel være at DMT har en lignende funksjon (kanskje også noe av årsaken til at det fungerer som det gjør i store doser?).

Men at man havner på en DMT-tripp ved fødsel og/eller død anser jeg uansett som mildt sagt usannsynlig. Jeg forstår freaker-ønskedrømmen, men jeg må bare le litt her jeg sitter. For meg virker det mer som et desperat krampegrep etter en form for liv etter døden (for de som har mistet barnetroen), enn objektiv sannhetssøkende gjetning.
Sist endret av xtapolapocetl; 19. august 2007 kl. 08:04. Grunn: hadde misforstått en liten ting
Her en dagen drømte jeg at jeg var tura på sopp. Musikken var som på trip, folka jeg var med morphet til forskjellige skapninger og jeg såg hallsier. Drømmen varte ikke så lenge, men det var helt spesiellt. Når jeg våknet undret jeg en del over denne drømmen. Rart å drømme at en er på trip.

Noen som har erfart noe lignende?

Lucid Dreaming fasinerer meg! Har noen kompiser som er ganske drevne på det. Skal lesest mer om!
Ja, da jeg pådro meg HPPD simulerte jeg syretripp i drømmene mine rett som det var. Pleide ofte å drømme at jeg våknet og hadde full-on flashback, eller lignende. Skremmende! Enda godt man våkner når det blir for ille inni der.
Psykologi læreren min sa at alle var psykotiske når vi drømmer/sover... Så d vil jo si at man befinner seg i sin egen lille virkelighet, og d er forvekslende lik en tripp (etter hva jeg tror...har jo aldri prøvd noe selv)


Btw så leste jeg forleden dag at man befant seg i hypnose når man dagdrømmer. Hmm....skeptisk.. ;p
Psykose betyr nå abnormal tankegang, så ja, det er vell riktig.
Drømmer er langt ifra en form for rus.
Kan du ikke forklare hvorfor det ikke er det?...
For meg er "halv-soving" mer tripp-lignende enn selve drømmingen. Halv-soving (stadiet mellom komplett våkenhet og soving) kan helt klart spille mange rare puss på hjernen. Tror jeg hadde den merkeligste opplevelsen i natt, etter å ha røyket en god del weed ...

Det startet med at jeg våknet midt på natta en halvtime etter et ubesvart anrop og en tekstmelding hvor det sto noe sånt som "ring meg hilsen x". Greit, tenkte jeg skulle svare på meldingen og legge meg til å sove igjen. Etter å ha forsøkt å sende meldingen 5-6 ganger uten å lykkes skjønte jeg fint lite. Til jeg så hvem jeg prøvde å sende den til: den lokale kebab sjappa. Så prøvde jeg iherdig å finne riktig person, men det gikk faen ikke. Kanskje like greit da meldingen var fint lite forståelig med usammenhengende ord. Etter 10 min klarte jeg endelig å ringe personen, men da visste jeg ikke engang hvem jeg pratet med- bare at det var en eller annen jente, og samtalen gikk usammenhengende i 2 km/t. Det hele minnet egentlig litt om en standard sopp-tur. Så kanskje det ligger noe i det at DMT spiller en rolle under soving/drømming.