Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1877
Har noen peiling på hva man trenger å gjøre når man har startet enmannsforetak? La oss si at man tjener 5.000 kr i måneden på internettreklame, hvor ofte må man sende inn papirer, hvordan regner man ut skatten, feriepenger osv. Noen med noe erfraring?

------------------
skulle ikke tro det var solslyng allerede
Originally posted by faxe:
Har noen peiling på hva man trenger å gjøre når man har startet enmannsforetak? La oss si at man tjener 5.000 kr i måneden på internettreklame, hvor ofte må man sende inn papirer, hvordan regner man ut skatten, feriepenger osv. Noen med noe erfraring?

Vis hele sitatet...
Tja, det koster 2500 å regge et foretak. Du kan ha fem ansatte, hvis du vil ha flere må du kalle det noe annet...(husker ikke hva).

jeg er ikke helt sikker på dette men: Siden det er du som eier selskapet tror jeg du må betale arbeidsgiveravgift som er per annsatt. Og du som lønnsmotager må betale vanlig skatt. Dette bør du sjekke med skattemyndighetene, det er jo bare å ringe de så får du all den info du trenger.

Du må sende opplysningene på slutten av året eller i begynnelsen til ligningskontoret slik at det blir med på selvangivelsen..

------------------
wwwking
the king of World Wide Web
-and the lord of SMSVitser

[This message has been edited by wwwking (edited 04-02-2001).]
Hei wwwking!

Foreslår at du tar deg en tur til følgende adresse: http://www.brreg.no/regifore.html Dette er Brønnøysund-registrene, her får du en orientering om hva du skal gjøre. Du er helt avhengig av å få tildelt et foretaksnummer, og det får du her. Etter hva jeg kan huske er ikke dette den store papirmølla, tror skjemaet er ganske enkelt å fylle ut. Dette koster noen kroner, men det er en engangs sum.

Deretter regner je med at du må kontakte fylkesskattesjefen for å registrere deg som momspliktig. Når det gjelder momsen behøver du ikke å innbetale moms før din omsetning har passert kr. 30.000,- Sjekk dette med fylkesskattesjefen i kommunen der du bor. Når du begynner å innbetale moms, så skjer dette 6 ganger i året. Veldig viktig her å skille mellom dine penger, og penger som tilhører fylkesskattesjefen. Det er veldig fort gjort å "låne" disse. Kommer du først skjevt ut, så er det gjort. Hold tunga rett i munnen. Forfallsdatoen er også viktig å overholde.

Ellers så finnes det bøker om etablering av enkeltmannsforetak hos bokhandelen.

Et lite tips! I skjemaet fra Brønnøysund-registrene står det en rubrikk du skal skrive om hva virksomheten omfatter. Her skriver du opp flere punkter, f.eks. hvis du skal drive med salg av programvare, så tar du selvfølgelig med "hardware og alt som er relatert innen data". M.a.o. så har du flere områder du dekker deg under. Telefoni, mobiltelefoner og parabolutstyr sorterer jo også under virksomheten selvfølgelig.

Til slutt vil jeg anbefale deg å be om bistand fra en Advokat eller en jusstudent. Det er verd pengene, og du sparer deg for mye bry.

Lykke til, og velkommen inn i næringslivet.

Hilsen Fleinsopp
en liten opplysning, det var ikke jeg som lurte på dette.
Men hvis du skulle rette på det jeg sa er det jo helt greit, den infoen du ga er meget nyttig for alle som driver med foretning.
Jeg skjøner ikke hvorfor du adreserte den posten til meg? men det er ikke noe å mase om

------------------
wwwking
the king of World Wide Web
-and the lord of SMSVitser