Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2544
Ta en pust i bakken
Anderssonfugl93's Avatar
Har i veldig lang tid mislikt å bo hjemme, flere år. Klarer nesten ikke være hjemme og når jeg først er hjemme, er det på rommet. Mye er på grunn av forholdene hjemme, krangling, negativitet, lite mat osv. Skal ikke gå i dybde på det personlige men alt jeg kan si er at det går ikke lenger. Går 3VGS akkurat nå men har ikke noe jobb/inntekt for øyeblikket og har prøvd å skaffe i godt over et halvt år. Jeg har ikke gitt opp på å skaffe jobb, men har lyst å ta et friår etter semesteret og bare jobbejobbejobbe. Vet at NAV fikset leilighet til en kompis av meg, de betaler blant annet leien og strøm pluss han har jobb på siden. Mitt spørsmål er bare hvordan skal jeg fikse det med NAV selv? har personlig aldri snakket med dem så vil bare ikke legge det fram på feil måte slik det ikke blir aktuelt for dem.

-Er det også mulig at de betaler leien/strøm etter jeg har skaffet jobb? syntes bare det hørtes litt rart ut

Takk for svar på forhånd
Vet ikke hva som har skjedd i den saken du nevner men at noen som har jobb får dekt bolig og strøm høres veldig lite troverdig ut. Kan det ligge andre ting bak? Kanskje fyren jobber svart? Selger han dop eller på annet vis har tilgang til kriminelle penger? Virker som han forsøker å dekke over slik at det ikke vises hvor mye penger han har. Nei NAV vil aldri betale leie/strøm når du har egen jobb, får lønn og klarer deg selv. NAV er ikke en felles sparebøsse det bare er å dyppe hånden nedi for å få spenn.

For din del om nav dekker bolig, vel du får søke så vet vi mer. Du er i skolealder og da er det jo naturlig å bo hjemme. For at du skal få støtte hos nav tror jeg du må veldig sterke grunner til det. Litt krangling og dårlig stemning, må det løses med at du flytter eller kunne snakket med dem og forklart situasjonen? Si som det er at du har kun et halvår igjen på skolen og når får de skjerpe seg det neste halve året slik at du klarer å fullføre skolen og med gode karakterer. Etterpå, når du flytter ut så kan de gjøre hva enn de vil.
Sist endret av _abc_; 21. desember 2019 kl. 18:15.
Det handler jo ikke om hvorvidt du jobber eller ikke men inntekt. De vil jo at du skal jobbe.
Så lenge du går på videregående skole har foreldrene dine forsørgelsesplikt og det er dermed ikke det offentlige som skal gi deg penger til livets underhold, jf barneloven § 68. Du vil få avslag.
Hvis NAV betaler husleie og strøm mens mannen er i jobb er han mest sannsynlig i "tiltak", også kalt arbeidstrening. Man jobber da fulle arbeidsdager som normalt, men får ikke utbetalt noe penger av arbeidsgiver, men rundt 8-9k i måneden fra NAV mener jeg.
Er man i normal jobb får man ikke støtte til husleie av NAV.

Å få hjelp av NAV til å bo er et helvete, regelen er at de ikke kan hjelpe deg med noe rundt dette før du står på kontoret deres og sier at du må sove på gata. Er man i dialog med NAV og forteller at man har en husleiekontrakt som går ut om si 3 uker så får du beskjed om å møte opp på kontoret den dagen du står uten tak over hode.

Virker som det er store forskjeller fra NAV kontor på hvordan de behandler saker, kjenner de som ikke har fått noe hjelp overhode og andre som fikk komunal bolig med balkong sentralt i Oslo og rekvisisjon på ca. 10k for å handle hvitevarer. Andre som får 3k til sofa etc.
Sist endret av Roaccu; 22. desember 2019 kl. 02:05.
Sitat av eXplode Vis innlegg
Så lenge du går på videregående skole har foreldrene dine forsørgelsesplikt og det er dermed ikke det offentlige som skal gi deg penger til livets underhold, jf barneloven § 68. Du vil få avslag.
Vis hele sitatet...

Nei det tror jeg ikke vi kan konkludere med, fordi vi vet ikke historien bak. Det kan være gyldige grunner til at ts bør flytte ut av barndomshjemmet. Og da vil NAV vurdere disse. Men kanskje er ikke nav første instans å gå til?

Det å føle at en krangler litt mye med mor og far det er nok avslagsgrunn og gir nok ikke noe bidrag fra nav. Og det er jo også slik det skal være. Det å bli selvstendig er jo ikke en offentlig oppgave, det må en klare selv. Med mindre spesielle forhold tilsier noe helt annet.

Nå er det jo slik at dersom ts virkelig bør ut og bør bo for seg selv så er det mulig å søke utvidet hjelp fra statens lånekasse. Ts vil måtte redegjøre for hvorfor flytting er viktig og vil kanskje også måtte dokumentere dette, kanskje få et skriv fra en lærer eller rådgiver på skolen. Dette er kanskje den naturlige veien å gå. Da vil lånekassen regne ut støtten på en annen måte slik at de tar hensyn til hybelkostnad etc. Om ts vinner fram hos lånekassen kan det være mulig å søke supplerende livsopphold hos nav om det blir nødvendig. Feks om det blir store strømregninger grunnet høye strømpriser på vinteren.
Har dere lite mat, må dette kanskje betraktes som et akutt problem. Og en sak mellom dine foreldre og NAV sosial. Spes om du har mindre søsken/omsorgssvikt