Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3347
Er ganske sikker på at jeg har en "mappe" hos politiet grunnet tidligere livsstil, inntekter og omgangskrets. Hvordan går jeg frem for å få innsyn i denne, om det i det hele tatt er mulig?
Såvidt jeg har forstått er det ikke mulig. Du kan kreve en uttømmende attest hvis jobben din krever det, men der står kun ting du er domfelt for. Mulig at det er mulig via advokat, men tviler. Er ganske sykt at man ikke kan få vite hva man engang har på rullebladet uten å ha en spesifikk referanse fra en høytsikkerhetsjobb.
Sist endret av Roaccu; 20. desember 2019 kl. 04:54.
Det er vel egentlig greit nok at en ikke kan? Kan tro det skulle blitt litt av ett renn på døren der om alle med et lite innslag av noia hadde krevd fult innsyn. Og noia'n den kan komme og gå rimelig kjapt så det kunne jo blitt mange krav om innsyn hver måned fra verstingene. Ville bundet opp greit med ressurser det bare å håndtere forespørslene.
Sist endret av _abc_; 20. desember 2019 kl. 05:51.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det er vel egentlig greit nok at en ikke kan? Kan tro det skulle blitt litt av ett renn på døren der om alle med et lite innslag av noia hadde krevd fult innsyn. Og noia'n den kan komme og gå rimelig kjapt så det kunne jo blitt mange krav om innsyn hver måned fra verstingene. Ville bundet opp greit med ressurser det bare å håndtere forespørslene.
Vis hele sitatet...
Hva om det kunnet ligget tilgjengelig elektronisk? Med bankid
Du har faktisk rett tiI å få vite en deI. KIikk.
Sitat av Alge Vis innlegg
Hva om det kunnet ligget tilgjengelig elektronisk? Med bankid
Vis hele sitatet...
Smart. Kanskje det burde det? Binder opp mindre ressurser.

Sitat av Blodharry Vis innlegg
Du har faktisk rett tiI å få vite en deI. KIikk.
Vis hele sitatet...
Viste jeg ikke. Hjelper jo ikke de som evt. har span på seg da
Sist endret av _abc_; 20. desember 2019 kl. 19:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Alge Vis innlegg
Hva om det kunnet ligget tilgjengelig elektronisk? Med bankid
Vis hele sitatet...
Nei, for litt av greia er at det skal være vanskelig for andre å misbruke det.

Si du ble tatt for besittelse av mindre mengder dop en gang i tida. Det er svært få arbeidsgivere som har behov for den opplysningen. La oss også anta at din arbeidsgiver hater dop over alt på jord og ønsker å kvitte seg med alle ansatte som har hatt befatning med hasj, selv om det ikke har noen relevans for jobben. Hvordan skal han finne det ut? Han kan spørre deg, men han får ikke vite det med mindre du forteller ham det. Han kan gå til politiet og be om en uttømmende attest, og det kan ikke du heller. Opplysningen kan helt enkelt ikke fremlegges på lovlig vis.

Hvis du derimot kan logge deg inn med BankID, så er plutselig saken ganske annerledes! Han har selvsagt ikke lov til å kreve å få se rullebladet ditt, men hva om du tilfeldigvis har et vikariat som snart går ut, og han er veldig usikker på om han ønsker å forlenge det. Og hey, i likhet med alle de andre ansatte, så har vel heller ikke du noe å skjule, har du vel?
Sist endret av Myoxocephalus; 20. desember 2019 kl. 19:32.
Nei nå føler jeg du er vel kreativ myoxo. En gir ikke fra seg bankID'n. Heller ikke til sjefen. Og personlige data som dette ville jo ikke sjefen kunne bedt om på lovlig måte så om han gjorde et slik fremstøt så ville det vel uansett være på høytid å bytte jobb? Om jeg hadde fått noe slikt slengt i trynet hadde jeg bare bedt om siste lønn og feriepenger og ønsket sjefen lykke til videre. Om jeg hadde husket å starte opptak av samtalen hadde jeg kjørt arbeidsrettssak etterpå og hadde sagt jeg følte meg presset til å slutte fordi sjefen forsøkte seg på "data-overgrep".
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei nå føler jeg du er vel kreativ myoxo. En gir ikke fra seg bankID'n. Heller ikke til sjefen. Og personlige data som dette ville jo ikke sjefen kunne bedt om på lovlig måte så om han gjorde et slik fremstøt så ville det vel uansett være på høytid å bytte jobb? Om jeg hadde fått noe slikt slengt i trynet hadde jeg bare bedt om siste lønn og feriepenger og ønsket sjefen lykke til videre. Om jeg hadde husket å starte opptak av samtalen hadde jeg kjørt arbeidsrettssak etterpå og hadde sagt jeg følte meg presset til å slutte fordi sjefen forsøkte seg på "data-overgrep".
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke å gi fra deg BankID'en. Du trenger bare å logge deg på mens han henger over skuldra di og ser. Jeg hadde aldri gjort det. Ikke du heller. Men det er fordi du og jeg har frihet og muligheter som ikke er alle forunt.
Ja jo jeg har jo selv hatt sjefer som kanskje har snev av noen uheldige bokstavkombinasjoner og de kunne kanskje funnet på slikt ja. Jo jeg ser den. Men det med å lære seg å ta digitalt ansvar og være sjef for egne data det er kanskje en greie vi bare må gå gjennom?

Jeg tenker vi som samfunn kanskje tjener mer på at politiet sparer inn ressurser på områder det kan spares der det får mindre innvirkning på samfunnet. Kan noen årsverk spares så er det kanskje mer rom for overtid eller ekstra bemanning når det kreves. Eller kanskje slike besparinger kunne bidratt til at feks pass kan søkes lokalt fremfor å måtte reise mange mil for å søke nytt pass. Burde vært mulig å fornye pass på alle landets politistasjoner. Det ville vært super service.

Jeg kjenner jo ikke omfanget av slike forespørsler og heller ikke ressursbruken på hver enkelt søknad men ved et kjapt blikk på den linken som ble lagt ut virket å få innblikk i hva som er registrert å være en relativt krevende oppgave. Og med flere forskjellige skjemaer så

For egen del så kan jeg se for meg verre ting og verre utfall av lemfeldig omgang med BankID. Feks ID tyveri, forfalskning av lånesøknad eller overføring av penger fra min konto. Ting som ville hatt større konsekvenser. BankID er neppe skuddsikkert men sikkert nok til at jeg ikke hadde hatt noe problem med om dette ble en digital tjeneste. Alt det jeg ikke ønsker å dele offentlig er nok allerede tilgjengelig for alle som bare kryper langt nok ned i det mørke nettet siden jeg hører til helse sør-øst. Tenker naturligvis på helseskandelen rundt outsourcinga som jo gikk så feil som det kunne gå der mange hadde tilgang til sensitive data og der det var vrient om ikke umulig å avdekke om det var hentet ut data.
Sist endret av _abc_; 20. desember 2019 kl. 23:33.
Ganske enig med både abc og myoxo her. Ser poengene til begge. Har litt delte meninger selv, på den ene siden føler jeg at jeg har krav i innsyn på om hva som ligger lagret om meg, men samtidig så er det greit at det skal være vanskelig å oppdrive.

Men en sånn nazi arbeidsgiver som er villig til å gå såpass over streken ved å spørre om å få se denne typen info like godt kunne funnet på å spurt om du kunne tatt en dypp urinprøve på jobb eller lignende. Det er nesten like over streken liksom og noe sånt håper jeg dem fleste hadde nektet. Folk burde lære seg at det er greit å si nei av prinsipp
Sist endret av Alge; 20. desember 2019 kl. 23:34.
Høres ut som brudd på arbeidsmiiljølov og muligens bryter han loven ved å kreve at du logger inn med din bankID.

Er det langt nok bak i tid slik at det er borte fra ordinært utdrag?

Mener det finnes regler på hvilken attest som kan kreves av arbeidsgiver og beskrivelser av hvilket utdrag som kan kreves hvor.

Nå får man jo politiattest i digipost om man vil, men innsyn i spanings eller mistankeregister høres ut som en lengre prosess og oppmøte på kammeret.

En tanke som slo meg er at du selv kanskje burde ta en ny vurdering av arbeidsforhold og evt finne en bedre sjef. Og, ikke bruk jobbmail til anna enn jobb, aldri logg inn på noe privat (gmail,facebook etc)på jobbpc eller mobil. Høres ut som en ivrig leser av ansattes mail og PC-bruk det der. Om du har brukt jobbpc til noe privat, så slett historikk, cache,cookies,lagrede passord og slikt.
Sist endret av InnoPerp; 21. desember 2019 kl. 03:03. Grunn: feilsitat