Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 5877
Jeg møtte noen på nettet som sa at han kunne produsere falske penger, men han trengte ekte penger for å produsere og kopiere dem. Jeg ga han rundt 60 000 kroner slik at han kunne kopiere dem og gi meg 120 000. Men han svindlet meg og ga meg bare svart papir. Han vet ikke at jeg vet det og han vil at jeg skal møte han igjen for å gi han mer penger. Jeg har lyst til å kontakte politiet før jeg møter han igjen slik at han blir fengslet og at kanskje jeg kan få mine penger tilbake. Er dette lurt synes dere? Kan jeg slippe å bli straffet selv hvis jeg hjelper politiet med å ta svindlerne?
Sist endret av hasibsed; 18. november 2019 kl. 15:04.
Skjønner ikke helt hvordan du tenkte dette skulle gå...? I utgangspunktet får du gjort fint lite med de falske 60 000 kronene uansett. Og du sier han skulle gi deg 120 000. Er dette 120 000 falske eller 60 000 falske og 60 000 av dine egne, totalt 120 000 da?
Om det er lurt å innrømme til politiet at du er medskyldig i et (hypotetisk) forsøk på å forfalske 120 000kr?
Tror ikke det. Hvis du først går på en slik scam, tror jeg det er lite du kan gjøre for å outsmarte svindleren.
Det åpenbare ville vært å møte han og banke han opp/true vedkommende (sier ikke at du skal gjøre det), det ser ut som største realistiske sjangsen i mine øyne.

No offence, men hvis du er dum nok til å gi noen et fullt beløp hvor det er snakk om å KOPIERE penger, så sier det seg selv at du kanskje ikke er i stand til å få tilbake pengene.
Du hadde i teorien bare behøvd å gi han én tusenlapp, siden han kan kopiere den opp så mye han vil.

Å tipse politi vil nok bare være å skyte seg i foten. Du får iallefall ikke tilbake pengene
Trådstarter
5 2
Jeg ga han 60 000 kroner for at han skulle kopiere dem. Han skulle lage 2 kopier av hver seddel. Han skulle beholde en kopi for seg selv og gi meg en kopi pluss originalen jeg hadde gitt han. F.eks hvis jeg ga han 100 kroner, så skulle han gjøre det til 300 kroner. Etterpå gi meg 200 og beholde selv 100 kroner.
Uvaksinert 👍
Dette må jo bare være tull? Ikke sant? Hvorfor ikke bare gi han en tusenlapp så kunne han kopiert den 120 ganger. Hvis dette er sant så fortjener dere begge to en premie.
Lukter troll her inne.
Og hvis ikke vet jeg hvem den neste Darwin Award'en går til
Hahahahaha, han har en helt spesiell kopimaskin som bare kan lage to kopier av hver original, da? Made my day

Nei, dette hadde jeg nok ikke fortalt til noen hvis jeg kunne unngått det.
Trådstarter
5 2
Han sa at han trengte å ekstrakte kvikksølv fra hver av sedlene. Derfor trengte han hver eneste seddel. Han ville ikke gjøre mindre beløp fordi han kom helt fra Frankrike.
Haha. Lession learned (I hope)... Legg det bak deg å kom deg videre i livet, å for din egen del bare hold helt stille om det.. *Flaut*
*rister på hodet*
Sitat av hasibsed Vis innlegg
Han sa at han trengte å ekstrakte kvikksølv fra hver av sedlene. Derfor trengte han hver eneste seddel. Han ville ikke gjøre mindre beløp fordi han kom helt fra Frankrike.
Vis hele sitatet...
Tror absolutt du burde gå til politiet i denne saken.
Hvordan skulle du liksom da vite om du fikk originalseddel tilbake?
Fordi han sa det?

Hvorfor gir du noen 60.000 helt ut av det blå uten noen form for sikkerhet?
Da ber du jo om å bli lurt.

Hele opplegget lyser jo scam hele veien fra nordpolen til Nigeria.
Om ikke dette bare er troll så synes jeg faktisk du hadde godt av å bli scammet når du går så fem på noe så åpenlyst.
neste gang doner heller 60k til en hjelpeorganisasjon eller slikt.
Sist endret av Flaffersen; 18. november 2019 kl. 15:56.
Sitat av hasibsed Vis innlegg
Han sa at han trengte å ekstrakte kvikksølv fra hver av sedlene. Derfor trengte han hver eneste seddel. Han ville ikke gjøre mindre beløp fordi han kom helt fra Frankrike.
Vis hele sitatet...
Åpenbart svindel, det burde du ha skjønt.
Hadde han trengt kvikksølv i prosessen, så hadde han jo skaffet dette ved siden av - det er ingen logikk i at han skal bruke opp de gamle sedlene for å ekstrahere kvikksølvet fra dem, for så å bruke dette i falske sedler.

Da ender du jo bare opp med å resirkulere kvikksølvet over på nye sedler, uten å øke antallte, så det gir jo ingen logisk mening i det hele tatt.

Du kan jo velge å anmelde han og dra han med deg ned i samme slengen, men det er store vanskeligheter for å ikke inkriminere deg selv i prosessen.
Du vil heller ikke få igjen beløpet, med mindre du på en eller annen klarer å forfalske saken til å fremstå som du har blitt svindlet i en bilhandel e.l, men dette ser jeg for meg krever dokumentforfalskning og litt mer streetsmartness enn du fremstiller her
Herregud er det mulig å være så lettlurt ? Takk trådstarter for dagens innlegg. Det her skulle vært oversatt å lagt ut på r/tifu
Må være troll.

Ingen med hue i noenlunde behold leverer fra seg 60K så lett som TS prøver framstille det I tråden her.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 18. november 2019 kl. 16:55.
Hvis han ga deg svart papir hvordan kan svindleren tro at du ikke vet at du har fått svart papir? Du skrev han vet ikke at du vet at du har blitt svindlet.
Uvaksinert 👍
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Hvis han ga deg svart papir hvordan kan svindleren tro at du ikke vet at du har fått svart papir? Du skrev han vet ikke at du vet at du har blitt svindlet.
Vis hele sitatet...
Kan jo hende svindleren sa det var som polaroid bilder, at det sorte papiret blir til ekte/falske sedler etter en uke eller to 😂😂
§ 368.Grov pengefalsk

Grov pengefalsk straffes med bot eller fengsel inntil 10 år. Ved avgjørelsen av om pengefalsken er grov skal det særlig legges vekt på om den gjelder et betydelig beløp, og om den er systematisk utført.
Vis hele sitatet...
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...2-14#%C2%A7361
Kvikksølv i pengesedler?? LOL!!
+kp for god trollpost
hahaa, faen det dummeste jeg har lest i hele dag. Er man så idiot, ja, så koster det 60k
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Åpenbart troll, men jeg lurer på en ting:

Hvis man faktisk går til politiet med dette, kan man faktisk få en straff da? Man har jo faktisk ikke brutt noen lover. Kjøper du marijuana på gata, blir svindlet med en pose oregano og politiet tar deg for det så kan du jo ikke få straff akkurat.

En kriminell handling er jo ikke ulovlig før den faktisk er utført. Å planlegge den er jo ikke kriminelt?
Ikke nødvendigvis troll, dette er en klassiker. Har lest i nyhetene og hørt om flere opp gjennom årene som har gått på den berømte "dobling" av penger. Forstår dog ikke hvordan folk går på det.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
En kriminell handling er jo ikke ulovlig før den faktisk er utført. Å planlegge den er jo ikke kriminelt?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det ulovlig. Alt handler om intensjon. Det er vanskeligere å bevise, og straffenivået ligger deretter, men likefullt ulovlig. Det ville vært svært urovekkende om politiet ikke kunne stoppe et planlagt mord før etter jobben var fullført, ettersom det "ikke var ulovlig før det var utført".

Å planlegge et mord eller en terroraksjon er ikke lov, hvis det er hevet over enhver tvil at du faktisk har intensjoner om å utføre det - eller hjelpe noen med å utføre det.

Om du blir observert av politiet at du gir en kjent langer masse penger, og de stopper deg med oregano, så skal det mye til før de tror at intensjonen din var å kjøpe nettopp det. Men om de stopper deg på gata med en ziplock-pose med oregano, uten å ha sett transaksjonen skje, så har du nok en sterkere sak. (Selv om du fort kan ryke i varetekt i ukesvis inntil det er bevist at det ikke er knark.)

Du kan selvfølgelig gå til politiet og si at en person har svindlet han for penger, men hvis etterforskningen kommer fram til at pengene var forsøkt brukt til økonomisk kriminalitet, så kan han se langt etter å få de igjen. I beste fall må OP komme på en plausibel forklaring på hvordan pengene ble svindlet fra han, og alle spor må peke i en retning hvor dette virker plausibelt.
Sist endret av Dyret; 18. november 2019 kl. 21:07.
Hvis man faktisk går til politiet med dette, kan man faktisk få en straff da?
Vis hele sitatet...
Tja. Godt spørsmål.

Forsøk på pengefalsk er straffbart, men det er en litt vag juridisk lære om at «utjenlige» forsøk er straff-frie.

Tror den kan komme inn her, men har ikke tatt i så avansert strafferett siden studiedagene, så vet ikke.
Det kan også slå tilbake på deg. Ord mot ord i en slik sak, spørs hvem av dere som har best advokat. Medvirkning til pengeforfalsking er kjipt, fordi pengene får du neppe tilbake når han har sagt sin sak til politiet om at du ville være med på å kjøpe falske penger. Er du heldig blir kanskje tatt for det å ikke du. Men du kan tape mer på det enn du allerde har tapt juridisk sett i sin helhet
Du kan jo isteden tipse politiet om hva denne personen driver med.. Blir nok vanskelig for politiet å finne ut du faktisk prøvde å kjøpe det, med mindre de får tilgang til samtale logg/kommunikasjon mellom dere..

https://norsis.no/tips-til-politiet/
Sist endret av esselte12; 19. november 2019 kl. 01:06.
Syns ikke det er fair med holdninger og mobbing om at folk som blir svindla er dumme og fortjente det osv. Pro svindlere er som regel psykopater eller machiavellister, svært farlige nettopp pga deres unike og ubeskrivelige evne til å fremstå troverdige og genuine, samme hva de sier. Og de kan groome og hjernevaske ethvert offer de velger å bruke tid på. Det har ingenting å gjøre med at man er dum å gjøre.
Sitat av abcdeff Vis innlegg
Syns ikke det er fair med holdninger og mobbing om at folk som blir svindla er dumme og fortjente det osv. Pro svindlere er som regel psykopater eller machiavellister, svært farlige nettopp pga deres unike og ubeskrivelige evne til å fremstå troverdige og genuine, samme hva de sier. Og de kan groome og hjernevaske ethvert offer de velger å bruke tid på. Det har ingenting å gjøre med at man er dum å gjøre.
Vis hele sitatet...
Enig. Slike folk er også eksperter på å forstå dype savn og behov i offerets psyke og deretter designe et scenario med et underliggende løfte om at disse vil bli møtt.

I et eksempel som dette behøver ikke grådighet være den avgjørende motivasjonsfaktoren. Det kan være at offeret savner tilhørighet, vennskap og følelsen av å være en del av noe som øker hans status i miljøet. Svindleren kan være så sjarmerende og manipulerende at offeret etter hvert ikke lenger ser det som er åpenbart for utenforstående.
Sitat av abcdeff Vis innlegg
Syns ikke det er fair med holdninger og mobbing om at folk som blir svindla er dumme og fortjente det osv. Pro svindlere er som regel psykopater eller machiavellister, svært farlige nettopp pga deres unike og ubeskrivelige evne til å fremstå troverdige og genuine, samme hva de sier. Og de kan groome og hjernevaske ethvert offer de velger å bruke tid på. Det har ingenting å gjøre med at man er dum å gjøre.
Vis hele sitatet...
Vel når ting postes på et åpent forum så kan alle svare. Noen trår mer varsomt mens andre forbeholder seg retten til å hån-le når folk virkelig har driti seg ut. Klart saken er tragisk for trådstarter for han har tapt masse penger, men gjør nettopp det at saken blir mer eller mindre gøyal å lese?

Dere har nok rett i at det kan være mange årsaker til at folk går fem på når det gjelder svindel og opplagt svindel men det at svindleren er kynisk og slu gjør jo ikke saken mindre morsom. Og når trådstarter faktisk også ønsker å råke svindleren med politi så blir det ekstra gøy for oss som lesere.

Før pengene var å anse som tapte så var trådstarter real gangster og hard nok til å velge å bli kriminell - når tapet av pengene er et faktum så ønsker han å gå til politiet for å anemelde sine kriminelle partner. Helt uten tanke for at han faktisk valgte å bli kriminell og dermed også selv vil bli etterforsket om han leverer anmeldelse. Akkurat det er så gøyalt at jeg skjønner godt om folk i sin oppstemthet etter å ha lest post#1 skrev innlegg som ble noe drøyere enn de kanskje vanligvis ville skrevet.

For dette er en gøyal tråd for alle utenom ts.
Enig i at det er stygt å le av gamle mennesker som blir lurt av støvsugerselgere, eller ensomme sjeler som faller for en sjarmerende svindlerkjæreste på nettet. Men når man ønsker å kopiere opp pengene sine og det viser seg at det ikke funker... altså jeg tillater meg å le litt da. Mulig det gjør meg til et ufølsomt menneske.
Altså TS gir bort 60k for å få det kopiert til en tilfeldig fyr (hvorfor 60k? Som *pi nevnte lenger opp i tråden - hvorfor ikke bare kopiere én tusenlapp eller 500-lapp? Kvikksølv?? Om det er det det sto i, så må jeg bare opplyse at det ikke er vanskelig å få tak i det utenom pengesedler). Det er så mange røde flagg som enhver fungerende hjerne ville fanget opp, at det ikke gjenstår annet enn å le av fyren.
Jeg skjønner godt at folk fikk seg en god latter av denne historien, det gjorde jeg selv også. Noen ganger ler man den "onde latteren" som faren min kalte det, og det kan være en deilig oppfriskende latter. Men det skader ikke å reflektere litt i etterkant.

Jeg har ingen kjennskap til trådstarter, så dette er en generell betraktning. Det finnes folk som er så langt nede i det sosiale hierarkiet at den eneste plassen de får innpass er i kriminelle miljøer. Og grunnen til at de får innpass der kan være at noen ser muligheten til å utnytte dem. Hvis folk ikke har tilhørighet noen plass kan de være villige til å gå langt for å oppfylle dette svært grunnleggende behovet. Så ja, jeg fikk meg en god latter og benytter meg av muligheten til å se nyansene i det å få som fortjent.
Fair enough.

''Jeg møtte noen på nettet'' I seg selv gir vel grunnlag for at man burde holde penga for seg selv.

Tror fortsatt på troll. Ikke et utilpass sosialt utskudd. Noe jeg forsåvidt er selv. Med penga I behold.
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
- hvorfor ikke bare kopiere én tusenlapp eller 500-lapp?
Vis hele sitatet...
Trenger jo forskjellige serienummer på kopiene :-), sikkert derfor det bare ble snakket om å lage 2 kopier.
a fool and his money are soon parted
Sitat av dggr Vis innlegg
Trenger jo forskjellige serienummer på kopiene :-), sikkert derfor det bare ble snakket om å lage 2 kopier.
Vis hele sitatet...
Hehe ja det er jo den vanligste årsaken til at falskmyntere blir hektet. At matchende serienummer feller dem

Igjen. Det er jo logikken eller mangelen på sådan som gjør denne tråden morsom for alle oss som ikke er rammet. Skjønner at han som ble rammet og tapte penga sine er sur og bitter, men han skulle jo bli kriminell og gangster og nå får han betale prisen. Jeg hadde nok ledd litt mindre om settingen var en anne, om ts ble narret i til å skille seg med sine grunker i tro om at pengene skulle hjelpe noen som hadde det kjipt eller at pengene skulle gå til å gjøre livet til andre bedre. Men hensikten til ts var altså å berike seg selv. Vel vitende om at det gjorde ham til kriminell og at han risikerte flere års fengsel så hoppet han på.

Dette blir litt som en vandrehistorie der en ruslet på sitt lokale politikammer og anmeldte en selger av av en pose med "pizzatopping". Motivet for handlingen gjør det vanskelig å få særlig sympati med den som endte opp som svindlet.