Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1376
Ble dømt til å betale erstatning til en kar etter skosskamp. Saksomkostningene ble krevd automatisk av innkrevningssentralen, men de sier at vedkommende ikke har svart på om han ønsker erstatningen innkrevd av de, så jeg «får ikke» betale før han gjør det.
Ønsker nå bare å bli ferdig med saken og gå videre, men føler han kan gjøre dette når som helst, så jeg plutselig må begynne å betale. Noen som vet om det er en «foreldelsesfrist» på sånne krav, Så jeg vet at han ikke kan komme rekende om lang tid.Har ikke lyst å spørre innkrevingssentralen, da de kanskje kommer på å purre på han.
Kan du ikke sette pengene på en låst sparekonto?

Forresten; Hvis du skadet ham såpass, fortjener du nesten dette.
Prinsessa
Trådstarter
10 3
Du kjenner ikke saken, og du svarer ikke på spørsmålet. Tenk om alle var som deg.
du trenger aldri betale, går 5 år så e det ute av verden, ingen blir å kreve penga
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Foreldelsesfristen for krav som stammer frå dom er vel 10 år. Så i utgangspunktet er det dumt å gamble på det. Du treng heller ikkje betale gjennom SI. Du kan kontakte vedkommande direkte, og be om kontonummer, og betale kravet.

Sitat av Ksi Vis innlegg
du trenger aldri betale, går 5 år så e det ute av verden, ingen blir å kreve penga
Vis hele sitatet...
Kor får du fem år ifrå? Og erstatning idømt som del av straffedom kan tvangsinndrivast. Du kan til og med få SI til å hjelpe med tvangsinndrivinga. Og SI har ei verktøykasse for tvangsinndriving som får andre kreditorer til å virke stakkarslege.
Sist endret av vidarlo; 4. august 2018 kl. 19:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prinsessa
Trådstarter
10 3
Takk for svar. Men nå er det SI som har kontaktet meg for å si at jeg ikke kan betale på dette kravet, da jeg ba om å få det med i betalingsplan sammen saksomkostningene. De har sendt vedkommende brev for å spørre om han vil at de skal inndrive pengene, som han ikke har svart på. De sier at de vil sende krav når/ hvis han ber om de.
Jeg ønsker selvfølgelig helst å unngå kravet helt, og «maser» derfor ikke, men vil heller ikke ha det hengende over meg at han kan plutselig kreve de når som helst, så hadde vært greit å vite foreldelsesfristen hvis den eksisterer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Askeladden Vis innlegg
Takk for svar. Men nå er det SI som har kontaktet meg for å si at jeg ikke kan betale på dette kravet, da jeg ba om å få det med i betalingsplan sammen saksomkostningene.
Vis hele sitatet...
Det SI sa var at du ikkje kunne betale det gjennom dei. Dei sa ikkje at du ikkje kunne betale det.

Vedkommande treng ikkje gå gjennom SI, og betalinga di treng ikkje gå gjennom SI. Det er eit tilbod frå SI, til offeret. Du kan betale direkte. Om du overfører penger til kontoen til vedkommande med teksten "Erstatning iht dom xxx" vil i praksis det vere kvittering for at kravet er oppgjort.

Så lenge du vel å forbli passiv vil du risikere å få kravet når som helst dei neste ti åra.