Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3534
Hei medfreaks, er blitt kortsvindlet.
Snedig nok et kredittkort jeg skjelden bruker, og kortet er ikke stjelt, jeg har det her hjemme.

Noen har greid å få tak i hele kortnummret mitt for å få gjennomført denne svindelen. Dog har de vært kjempedumme og overført penger rett til en egen konto elektronisk, så det er ikke noe problem å få tak i vedkommende for politiet.

Spørsmålet er, hvor får de tak i hele kortnummret? Noen som kjenner til om det i det heletatt er mulig elektronisk? Kortet ligger vel inne på Itunes, men ellers ingen løpende abbonementer.
Du har brukt kortet ditt på et nettsted uten SSL kryptering. Kortet kan ha vært lagret i en database på et nettsted, som noen har hacket og lastet ned databasen. Denne databasen er da ofte ikke kryptert, eller elendig kryptert. Eller du har en "venn", så har notert ned kortdata, og brukt disse dataene hjemme. Men er dette lenge siden? For nå trenger jeg å bruke BankID, ved bruk av kort over nett.

Det er sikkert noen andre måter å lure deg på også, men disse er de jeg kommer på nå.
For betalinger med bankID kreves det at de som tar betalingen støtter en standard kalt 3Dsecure. Mange bruker ikke dette. De kan ha fått kortdataen din ved å ha en keylogger f.eks, bruke kortet på usikre nettsider, være uforsiktig eller at noen har sett nummeret og notert det sammen med CVC.
Trådstarter
Hei igjen, Det er gjort i år ja, nå i februar. Oppdaget nå.

Kortet er kun brukt via Hotels.com og sas.no i denne perioden, og fysisk kun vært i min besittelse.

Tydeligvis har noen klart å lage en Vipps med det 16-siffrede nummret på kontoen, og overført penger fra seg selv til tredjeperson. Dumme som de er er de jo sporbare siden man må lage vipps med personnummer og siden er jo også mottaker registrert med personnr. DNB bekreftet at de hadde identitetene til dem, selv om de ikke kunne oppgi pr tlf. (Dersom freaks jobber i dnb, PM)

Merkelig at man kan lage Vipps med mitt kort med andre navn, men det er vel sånn, uansett en gåte hvordan de har det 16-siffrede nr. Redd de også har min fulle ID:
Sitat av sjuken Vis innlegg
Kortet er kun brukt via Hotels.com og sas.no i denne perioden, og fysisk kun vært i min besittelse.
Vis hele sitatet...
Disse dataene kan de ha hatt lenge, som en dårlig kryptert database eller som klartekst.
Grunnen til at ditt kort er blitt missbrukt nå, er kanskje at gjerningsmennene har missbrukt andres kort før, og ditt kom nå som det neste i rekken. Egentlig vanskelig å si.

Men du bør anmelde dette. Sammen med at du bør se på din historie av netthandel en stund bakover. Du bør også kontakte banken, og få sperret kortet (hvis du ikke har gjort dette allerede).
Uvaksinert 👍
Sitat av sjuken Vis innlegg

Merkelig at man kan lage Vipps med mitt kort med andre navn, men det er vel sånn, uansett en gåte hvordan de har det 16-siffrede nr. Redd de også har min fulle ID:
Vis hele sitatet...
Trenger jo ikke navn på kortet for å koble det opp i vipps. Til å begynne med, men tror det er stoppet så kunnde man jo legge inn spendon kort (gavekort) også, la inne mange vi hadde liggende som vi hadde fått i gaver men ikke brukt opp og det var en fin måte å få tømt de på istedenfor at de ble kasta.