Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3726
King of Spooning
Acidous's Avatar
Noen som har noen gode råd/oppskrifter for hvordan jeg kan
sette en vin som blir god og i tillegg har litt prosenter?
Kjøp et sett på europris. Der følger det med en bruksanvisninger om hvordan det skal gjøres. Kan bli drikkbare de vinene, og fungerer så absolutt.

Ellers er det mange oppskrifter å slikt for vinbryggere på sol.no tror jeg. Så noe for lenge siden der.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvor mye kosetr et slikt sett på europris?
Blir det bra kvalitet, og smaker det godt?
250,- ca. tror jeg. Grei kvalitet, og smaken kommer an på hvor bra du selv lager den. Pleier å bli helt greie og drikke, men ikke forvent noe luksus. Kan sammenlignes med en billig kartongvin.

Men det er penger å tjene på det.

F.eks
(25L/1,5L)*100kr=ca.1600kr

En ting.. Lager du den med litt god fruktsmak kommer fjortissene til å elske den.. Jeg drakk mye fra en som populært blir kalt Joavin, og han tok/tar 50 kr literen. Han er styrtrik over helga..
Husker pappa pleide å lage vin sjøl. Med slike dryppere (husker ikke navnet på det). De koster vel mer enn 250, men med riktige ingredienser, får du faktisk veldig bra vin. Det mange gjør er å ta vinen før den er skikkelig ferdig, og da blir den ikke god. La den stå tiden ut, og du vil garantert ikke bli skuffet

Simen
Opprinnelig postet av Exorchist
Husker pappa pleide å lage vin sjøl. Med slike dryppere (husker ikke navnet på det). De koster vel mer enn 250, men med riktige ingredienser, får du faktisk veldig bra vin. Det mange gjør er å ta vinen før den er skikkelig ferdig, og da blir den ikke god. La den stå tiden ut, og du vil garantert ikke bli skuffet

Simen
Vis hele sitatet...
Enn om han gjør feil? Enn om han har i salpeter istede for sukker. Hva om han har i urin istede for vann.. Jeg skjønner at dette ikke gjør deg skuffet men..

Det skal litt erfaring til (eller det kan hende du er heldig). Men god vin kan man lage selv.

Scha
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
tja, etter 3 mislykkede forsøk ga ihvertfall jeg opp
prøvd 2 forskjellige typer, mulig det var drittvin, men er og mulig at jeg ikke oppbevarte dem helt rett..
men har jo hørt om folk som har fått det bra til, men det blir jo aldri 1st class vin lissom
Lukter det veeeldig mye?

Hvis jeg plasserer dunken på rommet... vil det være mulig å sove. og holde seg i samme rom?
Joda, du vil kunne oppholde deg der, men den dryppinga vil drive deg til vannvidd, heh.

Men det er selvfølgelig en fordel å få tak i en god manual og følge denne slavisk første gang. Men av erfaring vet jeg at hvis du legger litt jobb bak det så kan du risikere å få vin som er på nivå med billig polvin.

Simen
Opprinnelig postet av DarkStaar
Lukter det veeeldig mye?

Hvis jeg plasserer dunken på rommet... vil det være mulig å sove. og holde seg i samme rom?
Vis hele sitatet...
Det kommer vel an på hvor mye du brygger da. Tror ikke jeg ville ha sovet i det, for å si det sånn.
vin er noe drit!

øl øl øl øl øl og mere øl!!

;D
Jeg brygga øl på hybeln min.. Det lukta ikke så mye.. Det var værre når dagen etter vi drakk hele donken...

BTW.. Øl'e jeg laga var megavellykket. Bled litt over 10% alkohol i det og greier.. Lett å bli full på...

Scha
Hehe..

Jeg pleier å kjøpe meg en helflaske på polet, enklere og mye greiere. Men det er litt tøft å drikke ting man har laget selv. Lar du den gjære riktig lenge, kan det bli heftige saker

Simen
Noen som har noen fine oppskrifter på øl og vin her da?

Hadde vært morro å tatt en titt
Jeg brygget vin på rommet da jeg hadde hybel. Det boblet en del, men jeg ble vandt til det. Luktet ikke. Etterhvert ble jeg så vant til det, at jeg våknet hvis jeg trodde den sluttet å boble!

Den jeg lagde (rosévin, sånn pakkeløsning i en plommerød plastdunk, husker ikke navnet) var kjempegod og 11%, men den gikk så fort ned, at det bare var bra prosenten var så lav!
darkstar: i bunn og grunn så er øl humle, malt, gjær, vann og sukker... Så tillsetter du ting for å gi den akkuratt den smaken du vill ha. Mengde malt og humle styrer også smak. Du får ferdigpakker på vin butikker som du bare blander med vann og har i sukker.

Scha
jeg og en kompis mekka 25 liter ferskenvin..
brukte mixmaster for å få ut boblene når gjæringen var ferri (omgjort nesten alt sukkeret til alkohol).. nesten 15% ellerno ble den..
den var dugendes, fjortisene elsket'n

personlig, foretrekker jeg å drikke øl eller polsprit med iste/brus, men det er jo spennende å prøve noe annerledes.. all vinen er borte vekk nå.. er bare igjen litt bunnslagg med små partikler i
Må ikke vinen ha en temperatur over 20 grader for å gjære?? Blir litt stress å ha en 25 liters dunk på rommet
Hvor mange liter blir det av en sånn europris ting?, hvor lenge må det stå?
Opprinnelig postet av 7rlur
Må ikke vinen ha en temperatur over 20 grader for å gjære?? Blir litt stress å ha en 25 liters dunk på rommet
Hvor mange liter blir det av en sånn europris ting?, hvor lenge må det stå?
Vis hele sitatet...
Rundt 20-25 grader om jeg ikke tar feil? Det blir 25 liter av det. Må stå i ca 1,5-3 uker.

Men alt står i en bruksanvisning som følger med. Ganske idiotsikkert
Originally posted by 7rlur
Må ikke vinen ha en temperatur over 20 grader for å gjære?? Blir litt stress å ha en 25 liters dunk på rommet
Hvor mange liter blir det av en sånn europris ting?, hvor lenge må det stå?
Vis hele sitatet...
jeg hadde min stående borte med ovnen, og da ble det bra temperatur. hvor lenge det skal stå kommer an på hva slags vinpakke du kjøper... den jeg hadde var 4 uker eller noe... noen er på en uke - 10 dager...
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Finner det meste av utstyr til både øl og vin på http://www.vinspesialisten.no/ .
Har selv kjøpt der og brygga, meget bra!
Utrolig mye billigere å drikke hjemmelaga øl enn kjøpt, selv om kvaliteten kanskje er litt lavere. Dessuten er det stas å drikke egenprodusert vare!

Vil anbefale å prøve å brygge mjød også! DET er konge, og meget godt. Vi hadde vikingfest i russetiden, med hjemmebrygga mjød. Tok virkelig av!
Eneste ulempen er at honning er litt dyrt. Vi har bier selv, og for meg er det derfor ikke no problem:

Addon:
Vi forøvrig ikke anbefale 10-dagers vin. Du bør ha tolmodighet til å la den stå i en måned eller to. Lønner seg både smaksmessig og alkoholmessig.

Dessuten har jeg et spørsmål. Hvor får dere tak i flasker av glass til vinen? Jeg brukte plast, men det bør jo være glass, for at den ikke skal "puste".
Har ikke stort nok forbruk av glassflasker til å fylle behovet...

Vil vel tro at det kan være en meget bra inntektskilde med hjemmelaga øl og vin med høyt alkoholnivå til fjortis osv nå som hjemmebrent er bannlyst. Masse penger å tjene, dessuten er det "ikke like ulovlig" som hjemmebrent.

Til slutt vil jeg anbefale alle å lage juleøl, meget kult å kunne by slekninger og kamerater på hjemmebrygga juleøl i romjula!
Sist endret av Keanu; 22. november 2002 kl. 04:18.
Vi spurte rundt på restauranter og puber etter ukurante flasker (alle er vel gjerne det nå? eller?) Lurt å gå på søndager eller dagen etterpå en stor fest. Der jeg kjøpte vingreier solgte de også tomflasker.
Hvorfor drikker dere , dere full på vin??

Det er jo overhodet ikke godt! Synes det er kvalmende..drakk vin på nyttårsaften i fjor og ble drit dårlig..aldri hatt så stor skallebank noen gang før..nei jeg holder meg til øl

men visst dere glemmer av vinen og lar den stå litt for lenge så kan det bli ei helvettes bombe av det
Skal jeg bli full, kyler jeg i meg en helflaske. Eneste som er godt å bli full på. Men jeg må drikke noe i tillegg til sprit, ellers blir jeg dårlig, og i dårlig humør.

Simen