Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3464
Jeg lurer litt på hvilke forskningsmagasiner folk her på forumet evt. abonnerer på, eller eventuelt leser på nett.

Så lurer jeg også på om det er noen som har generelt godt kjente og gode magasiner som shipper internasjonalt om romforskning og avansert matematikk.

Grunnen til at jeg spør er egentlig fordi jeg prøver å kutte ned litt på bruken av datamaskin for å bli noe mer produktiv, samt at jeg ikke ønsker å gå glipp av nyheter fra romforskning og den matematiske verdenen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
På kva nivå? SciAm har gode artikler om mange tema. Artiklane er populærvitenskaplege, men dei er svært ofte skreve av folk som har peiling, og ikkje utelukkande journalister. Så det har langt høgare nivå enn t.d. illustrert vitenskap.Og svært mange av artiklane har uansett kjeldehenvisninger, så det er lett å grave viare til det nivået du måtte ønske.

Du har jo mange reine fagtidsskrift og, som kun publiserer forskningsresultat skreve av dei som står bak forskninga. Dei spenner jo frå Nature, som omfavner alt, til svært snevre tidsskrift som omhandler svært smale temaer. Det finst garantert mange tidsskrift som tar for seg matematikk og romfart. Eit godt tips er jo å oppsøke eit universitetsbibliotek som dekker dei fagområda, og sjå kva dei har i hyllene sine.
Trådstarter
79 5
Sitat av vidarlo Vis innlegg
På kva nivå? SciAm har gode artikler om mange tema. Artiklane er populærvitenskaplege, men dei er svært ofte skreve av folk som har peiling, og ikkje utelukkande journalister. Så det har langt høgare nivå enn t.d. illustrert vitenskap.Og svært mange av artiklane har uansett kjeldehenvisninger, så det er lett å grave viare til det nivået du måtte ønske.

Du har jo mange reine fagtidsskrift og, som kun publiserer forskningsresultat skreve av dei som står bak forskninga. Dei spenner jo frå Nature, som omfavner alt, til svært snevre tidsskrift som omhandler svært smale temaer. Det finst garantert mange tidsskrift som tar for seg matematikk og romfart. Eit godt tips er jo å oppsøke eit universitetsbibliotek som dekker dei fagområda, og sjå kva dei har i hyllene sine.
Vis hele sitatet...
Er dette ofte tidsskrifter som man kan abonnere på og få tilsendt rett hjem? De som man finner på universitetsbiblioteker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av infexxion Vis innlegg
Er dette ofte tidsskrifter som man kan abonnere på og få tilsendt rett hjem? De som man finner på universitetsbiblioteker.
Vis hele sitatet...
Ja, kva i alle dager får deg til å tru at det ikkje er det?

Det koster typisk 2-3000 i året for mange av dei for privat bruk.
Trådstarter
79 5
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, kva i alle dager får deg til å tru at det ikkje er det?

Det koster typisk 2-3000 i året for mange av dei for privat bruk.
Vis hele sitatet...
Forskning, trodde det ville være titusener i kostnader for å kunne abonnere på det privat.
Personlig leser jeg Illustrert Vitenskap jevnlig, ikke nødvendigvis det mest avanserte av tidsskrifter men ofte mye god lesning. I tillegg forklares en del ting man ikke nødvendigvis har noen tanker om på en forståelig måte.
Sist endret av Bl1zzarD; 1. august 2016 kl. 05:31. Grunn: Addons
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av infexxion Vis innlegg
Forskning, trodde det ville være titusener i kostnader for å kunne abonnere på det privat.
Vis hele sitatet...
Det er ofte andre priser om du er eit bibliotek, eller vil ha tilgang til arkivet elektronisk ja. Men for privat bruk er det dyrt, men ikkje uoverkommelig om du interesserer deg for feltet
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ofte andre priser om du er eit bibliotek, eller vil ha tilgang til arkivet elektronisk ja. Men for privat bruk er det dyrt, men ikkje uoverkommelig om du interesserer deg for feltet
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet betaler universiteter og denslags gjerne noe mindre pr.journal enn det du ville ha gjort som privatperson fordi de abonnerer på så mange ulike journaler og dermed får kvantumsrabatter hos de store forlagene. Men de må jo samtidig ha fri tilgang på alt og da blir det fort noen millioner i året.