Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3415
Beklager hvis denne havner i feil underforum.

Har utført et frilans oppdrag sammen med en kompis. Honorar er 5000 per pers.

Problemet er at det kun er jeg som kan fakturere, i og med at kompis ikke har firma.

Hva vil være enkleste løsning å ordne dette på? Kan jeg f.eks fakturere for 10.000, også etterpå ta oppgjøret med kompis utenom firmaet (bare at jeg må trekke fra ~30% pga. at jeg får skatt på hele beløpet)?
Uvaksinert 👍
Ser at det er noe som heter frilansfinans.no hvor man kan sende faktura uten firma. Vet ikke hvordan det fungerer eller om det er seriøst, men hvis det er seriøst så ser det jo enkelt ut.
"Øko-Terrorist"
Enkelt og greit her.. https://www.sendregning.no/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan jo fakturere heile summen, og utbetale det som lønn til vedkommande. Då kan du frådragsføre lønnsutgifta, og halde tilbake skatt iht. skattekort eller 50%. Då slepp du å skatte dobbelt av det.

Om det er eit firma som er kunden er det ingenting i vegen for at firmaet lønner vedkommande direkte heller.
Hva med å bruke paypal sin faktura funksjon
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hightemplar Vis innlegg
Hva med å bruke paypal sin faktura funksjon
Vis hele sitatet...
Poenget er vel å oppfylle bokføringslova sine krav til ein faktura, samt betale rette skatter og avgifter.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Poenget er vel å oppfylle bokføringslova sine krav til ein faktura, samt betale rette skatter og avgifter.
Vis hele sitatet...
Hvilket er fullt mulig med Paypal. Jeg ville ha gjort slik vidarlo antydet tidligere i tråden. Send faktura for hele arbeidet fra ditt firma, og utbetal kameratens andel som lønn. Alternativt, betal det ut som lønn til deg selv og betal skatten som deg selv - og så gjør opp kontant med kompisen.