Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 6919
NB! Dette er et utkast, kun en grovkladd!

Det har vært forskjellige synspunkter i media ifra mennesker som ikke forstår seg på trusselbildet vi står ovenfor, og forsvaret er pålagt streng informasjons-kontroll og må derfor håpe på at andre forstår det de ser av trussler.

Så la oss kikke på det.
Noen forsøker seg på å ta ned internettet, varslet Bruce Schneier.
Og ting tyder på at vi er iferd med å gå mot krig, ifølge <>.
En krig dominert av typer angrep som vi ikke har sett før.
En digital krig.

En krig hvor industrielle kontroll systemer og SCADA blir angrepet, og vi står så godt som uten forsvar og uten evne til å finne ut av hvem som angrep.
Og hvis vi ikke vet hvem som angrep, da har vi heller ingen muligheter til å løse konflikter på diplomatisk vis.
Tror du virkelig at alle tekniske problemer her i landet skyldes interne tekniske feil med naturlig forklaring? Ingen skyldes uidentifiserbare eksterne aktører?
Da skal du vite at det er en ekstremt stor forskjell mellom å få et system til å fungere pålitelig under normale forhold, og å gjøre det helt sikkert og upåvirkbart for angrep.
Og mange systemer i Norge er svært gamle, og vanskelige å vedlikeholde og drifte i utgangspunktet. Angrep gjør dem ikke mer stabile.

Her er et eksempel på moderne elektronisk krigføring, Stuxnet i 2010.
Stuxnet var en dataorm som hadde Iran som mål.
Den hoppet mellom forskjellige isolerte systemer, og kom seg helt inn til kontrollsystemene for høyhastighets gassturbinene som anriket uran.
Dette var maskiner som hadde den absolutt aller høyeste graden av sikkerhet som Iran klarte å lage.
Alt den ormen gjorde, var å gjøre ti prosent av sentrifugene ustabile.
Fordi Iran selv ikke kunne finne ut av hvem som hadde laget og sendt ormen, alt de viste var at den var god nok til at det måtte stå en nasjon bak, så gikk Obama ut og innrømmet at den hadde blitt laget i et samarbeid mellom USA og Israel.
Det var et sterkt nok signal til at Iran sluttet å anrike uran.
Fordi de forstod at om disse sentrifugene kunne klusses med, så kunne også absolutt alt av andre mindre sikre systemer i hele landet settes ut av spill.
Dette er krig uten bruk av våpen.
For som de sier om sjakk: Det perfekte spill-partiet er dåre-matt. Et spill som vinnes uten at en eneste brikke faller.
Det er trusselbildet idag, og vi må forholde oss til de svake posisjonene F2/F7 på brettet.

E-tjenesten er ikke staten, den meningsundertrykkende storebror i de dystopiske etterkrigseventyret 1984, E-tjenesten er pappaen til onkelen til storebror.
Og han er voksen, har disiplin, og har kontroll både på gradert informasjon og politisk nøytralitet.
Han har én eneste jobb: Å beskytte landet vårt.
ÉN. JOBB.
Hva du gjør på internett er han overhodet ikke interessert i.

Noen innbiller seg allikevel at det vil legge en demper på den offentlige debatten om E-tjenesten vet hvem de er når de skriver sine meninger.
For det første er disse menneskene langt mindre viktige og interessante enn de tror, for det andre har ikke E-tjenesten kapasiteten til å bruke av tid på slike uvesentligheter som hvilke meninger folk skulle ytre, og for det tredje har 99.9% av landets befolkning som er på internett, allerede solgt den digitale sjela si til facebook og google for under en neve dollar.
Du er verdt kun tolv dollar for facebook i annonseinntekter, og de vet nå alt om deg basert på hva du har skrevet og vennekretsen din og når du har vært pålogget og klikket "liker" på og hva du leser følger, og dusinvis av andre ting.
Stilometrisk analyse kan røpe hvem som skriver en tekst, og tre-fire tusen ord er godt nok til at IBM Watson kan finne ut av store-fem personlighetsprofilen din.

Solgt, solgt er ditt privatliv og delt, delt er alle dine hemmeligheter med reklame-selgere og sosiale nettverk og det aller meste av nettsteder som benytter trackere.

Eksempelvis har folk som er homofile, opplevd at det har blitt vist reklame for homosexuelle reiser. Uten at de hadde kommet ut av skapet på jobben.
Dette er en større trussel enn at det du slenger med leppa om på internett havner i en bulk-innsamling av data som norske myndigheter foretar, sammen med tusentalls av milliarder av andre ting som blir registrert.
Alle andre foretar det også forresten, så problemstillingen din er imaginær.

Og det er ikke engang første strøk på forbokstaven av trusler, i tillegg har vi en stigende grad av løsepenge-virus. Som tar over maskinen din, låser den og presser deg for penger for å låse den opp igjen.
Anti-virus hjelper deg ikke fordi det er enkelt å lage varianter som ikke fanges opp.
78% av disse virusene kommer ifra Russland.
Og ingen aner egentlig om det er bare privat-hackere eller statlige hackere som kamuflerer seg som private.
Det trenger vi å vite, men vi har ikke mulighet til engang å forsøke å finne ut av det hvis vi ikke samler inn data.
Og en dårlig skjult hemmelighet i etteretningsverdenen er at det er egentlig bare USA med NSA sitt budsjett og dataoppfangingsevner som kan finne ut av det.
De gir ikke informasjon ved dørene og vi må derfor gi dem vår innsamling av data om vi vil de skal analysere det.

Den innsamlingen av data trenger ikke på noen måte å gå ut over deg og din ytringsfrihet, alt du trenger å gjøre for å ivareta din anonymitet er å laste ned TOR browseren.
Den har blitt laget av den amerikanske etteretningstjenesten for å skaffe spionene deres nok overføringsmuligheter, og for at de skal kunne skjule seg i mengden av trafikk så har de gjort det enkelt for alle andre å også bruke den.

Terrorister har forresten blitt redusert til å benytte seg av totale amatører på nærmest lempfeldig frivillighetsbasis, og FBI ramler over hverandre og ender opp med å etterforske sine egne infiltratorer i jakten på de siste restene.
ISIS er over for lenge siden og PST har ikke saklig grunnlag til å kreve data fra E-tjenesten.
De bør heller øke sin egen interne kompetanse slik at de kan ta stilling til IMSI-fangere rundt Stortinget på mer oppegående nivå enn å bare blånekte for at de finnes.
Så unngår vi kanskje neste Breivik.

Lær dere litt om trusseletteretning og behovet for attribuering.
Her har dere en bok som kan hjelpe: "Trusseletterretning og meg: En bok for barn og analytikere" (https://www.amazon.com/Threat-Intell...dp/1541148819/).
Den har tegninger, så den er lett å følge med på.
Dere kan se eksempler på det, her: http://www.littlebobbycomic.com/projects/week-107/
Sist endret av [Present Day]; 14. februar 2017 kl. 15:28.
Jeg stusser litt på kildene du har, feks "Dette var maskiner som hadde den absolutt aller høyeste graden av sikkerhet som Iran klarte å lage."
Stemmer dette? Er ikke den største sikkerhetsmekanismen i slike systemer bare at de står isolerte og bygger på spesifikk maskinvare som krever detaljert kunnskap om maskinvaren for å utnytte den?
Hva slags sikkerhet snakker vi om?

"Fordi Iran selv ikke kunne finne ut av hvem som hadde laget og sendt ormen, alt de viste var at den var god nok til at det måtte stå en nasjon bak, så gikk Obama ut og innrømmet at den hadde blitt laget i et samarbeid mellom USA og Israel.
Det var et sterkt nok signal til at Iran sluttet å anrike uran."

Var stuxnet grunnen til at Iran sluttet å anrike uran?


"Eksempelvis har folk som er homofile, opplevd at det har blitt vist reklame for homosexuelle reiser."
Er dette ett problem relatert til tilbydere av reklame eller er problemet egentlig at mennesker deler informasjon ukritisk på nettet? Og hva har reklame og tracking med digitalt grenseforsvar å gjøre?

Du sier 78% av ransomeware kommer fra RUssland, Kaspersky sier 75%, og det er russisktalende personer som skal være skaperne ikke nødvendigvis folk som bor i russland.

TOR gjør deg ikke 100% anonym på Internett.

Og jeg ikke helt enig i at det er e-tjenesten som skal beskytte landet vårt, det er vel PST sin oppgave ved hjelp av informasjon som kommer fra etjenesten.
[Present Time]
Trådstarter
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Hva slags sikkerhet snakker vi om?
Vis hele sitatet...
Takker for innspill, kan skrive litt om og eventuelt legge til sikkerheten for Manhattan Prosjektet.
Er veldig på det deduktive kladdestadiet foreløpig. Og vil prøve å styre utenom for tekniske detaljer egentlig.

Var stuxnet grunnen til at Iran sluttet å anrike uran?
Vis hele sitatet...
Ja må skrive litt der også om ICS (industrikontrollsystemer) og SCADA systemer.
Kan ikke skrive for mye da for da for da risikerer jeg at det ikke kommer i avisa.
Keiserens nye klær og alt det der. :P

Er dette ett problem relatert til tilbydere av reklame eller er problemet egentlig at mennesker deler informasjon ukritisk på nettet?
Vis hele sitatet...
Takk, den blir også vrien å forklare.
I all korthet kan man med nok data, om nok folk, dedusere mer om en person enn det er mulig å tro. Men det er sant.

TOR gjør deg ikke 100% anonym på Internett.
Vis hele sitatet...
Det blir igrunnen en litt annen debatt, og det avhenger hva man legger i ordet "anonym", egentlig.
Kan godt ta den debatten en gang, men ikke i denne sammenhengen, her skal bestemor kunne forstå kronikken.

Og jeg ikke helt enig i at det er e-tjenesten som skal beskytte landet vårt, det er vel PST sin oppgave ved hjelp av informasjon som kommer fra etjenesten.
Vis hele sitatet...
Jeg kommer nok ikke til å si så mye om PST. Må begrense vinklingen.

Takk, da vet jeg litt hva jeg har å jobbe med!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Hugs at scada-system pre-stuxnet ikkje hadde konsept om sikkerhet. Typ. nada, null, nix autentisering.

Viare så er det åpenbart skilnad på å gi frå seg informasjon frivillig, og aktiv overvaking.

Du svarer heller ikkje spesielt på ICJ sine juridiske og etiske tanker om temaet - http://icj.no/?p=1071
[Present Time]
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Hugs at scada-system pre-stuxnet ikkje hadde konsept om sikkerhet. Typ. nada, null, nix autentisering.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg nesten jeg må gå litt forbi i all stillhet, for jeg kan ikke begynne å dikte om kontroll-rutiner for overføring av data og snakke om hvordan ting kan gjemme seg osv..
Da tar det tekniske overhånd og leseren går videre.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Viare så er det åpenbart skilnad på å gi frå seg informasjon frivillig, og aktiv overvaking.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ta en ekstra runde på det. Teksten er nok ganske uklar som den står, jeg har jo ikke under-overskrifter engang enda.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du svarer heller ikkje spesielt på ICJ sine juridiske og etiske tanker om temaet - http://icj.no/?p=1071
Vis hele sitatet...
Kikket kjapt på det, men jeg vet ikke om jeg kan dekke absolutt alt.
Jeg er ikke nødvendigvis ute etter å ha rett, da kveler jeg bare hele debatten.

Og prinsipielle juss-utredninger gir meg kjedsomhetsanfall.

Kan forsøke å ta det med, men jeg tror jeg foreløpig helst vil slippe.

Nå tenkte jeg også at dette skulle være inn torsdag tidlig, så. Kilder til påstandene mine må jeg jo også legge ved.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Det tror jeg nesten jeg må gå litt forbi i all stillhet, for jeg kan ikke begynne å dikte om kontroll-rutiner for overføring av data og snakke om hvordan ting kan gjemme seg osv..
Da tar det tekniske overhånd og leseren går videre.
Vis hele sitatet...
Men det er gjerne litt uærleg å omtale kontrollsystemet for sentrifugene som det sikraste Iran kan lage, når det etter alt å dømme er heilt run-of-the-mill PCS7-system køyrande på Windows (antakeleg 2000 eller XP), utan anna sikkerheit enn airgap? Og eit dårleg airgap - usb-minnepinner vart jo etter alt å dømme brukt på begge sider av det...
[Present Time]
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men det er gjerne litt uærleg å omtale kontrollsystemet for sentrifugene som det sikraste Iran kan lage
Vis hele sitatet...
Det er det som er så bra med subtil trolling: Man lyver ikke rent teknisk sett.
Man bare irriterer enkelte tekniske folk.
Så blir de irriterte, og man blir husket.

Det er faktisk gode penger i å irritere folk, det er de menneskene som har gjort det til hele sin karriere.

Det er også ganske inn i tiden.

Uansett vet jeg ikke om Iran egentlig hadde sikrere systemer på det tidspunktet. Og leseren gir katta i om jeg går i dybden rundt det.

Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor vil du ha kritikk på teksten om du uansett driter i innhaldet?
[Present Time]
Trådstarter
Jeg tar jo imot kritikk.

Men en kronikk har ikke som mål å være 100% riktig. Den har som mål å anspore til videre ettertanke og gjerne også debatt.
Det skjer ikke om den er så perfekt at den ikke kan kritiseres.
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
sikkerheten for Manhattan Prosjektet.
Vis hele sitatet...
Da kan du jo også legge til at selv om informasjonssikkerheten rundt Manhattan-prosjektet var svært høy, så var den ikke god nok til å luke vekk trusselen som det kanskje er vanskeligst å sikre seg mot, nemlig spionasje fra innsiden.
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Jeg tar jo imot kritikk.

Men en kronikk har ikke som mål å være 100% riktig. Den har som mål å anspore til videre ettertanke og gjerne også debatt.
Det skjer ikke om den er så perfekt at den ikke kan kritiseres.
Vis hele sitatet...
"En kronikk er en større, saklig artikkel i en avis eller tidsskrift om et aktuelt emne.
...
som regel en mer faglig, evt. mer «journalistisk», artikkel som redegjør for en aktuell sak eller problemstilling på en nyansert måte slik at personer uten forhåndskjennskap kan forstå budskapet. En kronikk kan karakteriseres som en invitasjon til å tenke over en bestemt sak og se den fra flere sider."

https://no.wikipedia.org/wiki/Kronikk

Hva mener du med at en kronikk ikke skal være riktig?
Mye av det du skriver er jo rene faktafeil og den eneste debatten det vil reise er nettopp faktafeil fra din side.

Om du prøver å trolle så var dette ett rimelig dårlig forsøk.
[Present Time]
Trådstarter
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Mye av det du skriver er jo rene faktafeil og den eneste debatten det vil reise er nettopp faktafeil fra din side.
Vis hele sitatet...
Hvordan ser du for deg at jeg best passer inn "Cybergasm på freak.no mener at mye av dette er faktafeil" i den ferdige kronikken?

Ellers er inside-trussel interessant nok, og kan benyttes til å snakke om forskjellen i behandling av gradert informasjon fra forsvaret sin side, og folk som ikke har opplæring (eller forståelse for) informasjonskontroll.

For dette er dusteri:
"Selv om DGF blir inngjerdet av datafiltre, egen domstol, eget tilsyn og sluttkontroll av Stortingets EOS-utvalg (for de hemmelige tjenester), er det likevel ingen tvil om at personvernet i Norge oppheves."

Tar en vurdering på det også, takker!
Som nevnt er faktafeilene et problem, og skaper ingen debatt men heller lett avfeiing av det du skriver.

Rent språklig og strukturelt bør du nesten skrive om halvparten, om ikke mer. Når du starter flere setninger på rad, og det flere ganger med "de" og "den", så bør du revurdere formen, for det blir fort repetitivt og kjedelig å lese. Videre bør du så langt det overhode er mulig prøve å unngå å starte setninger med "og". At to setninger henger sammen bør komme naturlig, uten behov for bindeord som "og".
[Present Time]
Trådstarter
Sitat av Xasma Vis innlegg
Som nevnt er faktafeilene et problem, og skaper ingen debatt men heller lett avfeiing av det du skriver.
Vis hele sitatet...
Nei hallo, nå gjentar du bare påstanden at det er faktafeil, som om det var flertall.

Vær snill å ikke havne i fella å se på registreringsdato.

Om du ønsker å presisere hva som er faktafeil er du velkommen.
Men det er som sagt ikke sikkert det har stor betydning å være pinlig nøyaktig, av grunner argumentert for.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Rent språklig og strukturelt bør du nesten skrive om halvparten, om ikke mer. Når du starter flere setninger på rad, og det flere ganger med "de" og "den", så bør du revurdere formen, for det blir fort repetitivt og kjedelig å lese.
Videre bør du så langt det overhode er mulig prøve å unngå å starte setninger med "og". At to setninger henger sammen bør komme naturlig, uten behov for bindeord som "og".
Vis hele sitatet...
Skal ta med meg det videre.
Som sagt, kladd.

Blir noen omskrivinger, og oppdelinger i temaer.

Jeg er også usikker på om jeg skal ta med ethos eller pathos argumentasjon i teksten. Eller bare forsøke å gjøre det mest mulig logos.
Vanskelig vurdering, men det snodige er at det er forskjell på demagogeri og retorikk.

Alle sier de liker retorikk best, men når de får det så blar de bare videre.
Har lest gjennom kronikken din en gang til, og jeg må nå si at jeg egentlig ikke får tak i hvor du vil hen. Du ramser opp noen ting her og der som et digitalt grenseforsvar vil kunne hjelpe oss med, og så peker du på noen personvernmessige problemer med overvåking, men du flagger ikke et klart standpunkt verken den ene eller den andre veien. Hva vil du egentlig at leseren skal sitte igjen med? Rent stilistisk har den også noen problemer. F.eks. kommer følgende angrep på leseren direkte etter innledningen: "Tror du virkelig at..." Her virker det som om leseren har påstått noe som er direkte hårreisende, og som du må korrigere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Her er et eksempel på moderne elektronisk krigføring, Stuxnet i 2010.
Stuxnet var en dataorm som hadde Iran som mål.
Den hoppet mellom forskjellige isolerte systemer, og kom seg helt inn til kontrollsystemene for høyhastighets gassturbinene som anriket uran.
Dette var maskiner som hadde den absolutt aller høyeste graden av sikkerhet som Iran klarte å lage.
Alt den ormen gjorde, var å gjøre ti prosent av sentrifugene ustabile.
Fordi Iran selv ikke kunne finne ut av hvem som hadde laget og sendt ormen, alt de viste var at den var god nok til at det måtte stå en nasjon bak, så gikk Obama ut og innrømmet at den hadde blitt laget i et samarbeid mellom USA og Israel.
Det var et sterkt nok signal til at Iran sluttet å anrike uran.
Vis hele sitatet...
For å ta eit kjapt døme på språklege mangler: Det er mange, korte, setninger. Det kan vere eit kraftig verkemiddel for å understreke eit poeng, eller det kan vere eit teikn på at du ikkje behersker språket godt nok. I tillegg verkar rekkefølgjen på setningane meir eller mindre tilfeldig, og du har lite flyt i teksten; neste setning bygger ikkje på forrige. Viare er jo 'Her er et eksempel...' ekstremt rart - ei meir naturleg setning hadde vore 'Stuxnet er et eksempel på...', og så fortsett med 'Stuxnet var en dataorm, med Iran som mål, som ødela kritiske....'

Dei kunne vore flytta ut i ein faktaboks, som kulepunkt. I tillegg er jo det faktafeil, som tidlegare påpeikt.
[Present Time]
Trådstarter
Jeg er faktisk veldig redd for å komme med en konklusjon.

For å ta et eksempel: Hva tror du skjer om børsen i Oslo får et halvt sekund forsinkelse på transaksjoner?
Det er selvsagt ikke et realistisk eksempel, for de har sikkerheten og redundansen.

Men mer realistiske eksempler finnes.
En av disse kom nå nettopp: https://boingboing.net/2017/02/14/pr...omware-lo.html
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Nei hallo, nå gjentar du bare påstanden at det er faktafeil, som om det var flertall.

Vær snill å ikke havne i fella å se på registreringsdato.

Om du ønsker å presisere hva som er faktafeil er du velkommen.
Men det er som sagt ikke sikkert det har stor betydning å være pinlig nøyaktig, av grunner argumentert for.
Vis hele sitatet...
Jeg gjentok det fordi det er såppas sentralt i om du blir tatt seriøst eller ikke. Om du mener det er bedre for debatten, så skal du få påstå det, jeg ser det ikke slik. Om jeg kan avkle en kronikk for helt enkle feil - så kommer jeg ikke til å ta deg seriøst når du kommer med de mer grandiose påstandene. Som at fordi Stuxnet ble tatt, så kan alt tas, og man skal godta overvåkning fordi man visse steder valgte å gi fra seg informasjon helt frivillig. Vidarlo tok det kort, så jeg gadd ikke gjenta dette. Men når jeg vet du bommer på relativt enkle ting, både teknisk og moralsk, hvorfor skal jeg tro deg? Når du ikke skiller info jeg velvillig gir fra meg, og informasjon tatt uten mitt samtykke, hvorfor skal jeg tro at du vet hva myndigheter bruker data til? Du påstår å vite mye du ikke kan vite uten å være høyt i PST eller forsvaret, og bommer på det fundamentale, ser du ikke hvordan dette legger troverdigheten din i grus? For øvrig så jeg ikke på registreringsdatoen din. Du kunne vært nso, vidarlo eller hvem som helst for min del - feil er feil, og dårlig oppbygd tekst er dårlig oppbygd, uavhengig av når man er registrert.

Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Alle sier de liker retorikk best, men når de får det så blar de bare videre.
Vis hele sitatet...
Hvilken av disse du vil bruke får være opp til deg, men jeg ville fokusert på tekstoppbygning og å ha rett i påstander først. Dritt pakket inn i gullpapir er fortsatt dritt. Ingen sammenligning av din tekst her, men du skjønner hvor jeg vil hen.

Edit: kan også legge til at når du snakker om masseovervåkning av befolkningen og ikke engang tar opp problemer som informasjonskontroll innad i slike systemer, så vet jeg liksom ikke helt hva jeg leser. Ta f.eks Aldrich Ames som brukte store data innad i CIA og solgte til Sovjet. For husk at informasjon lagret for å gjøre gode ting like fort kan brukes til det motsatte, denne problemstillingen avfeier du som om den ikke var noe fordi du mener å vite myndigheter ikke vil utnytte dette. Da skyter jeg inn - tror du det er norske myndigheter jeg er redd for, eller når at enhver stormakt plutselig har et gigantmål med informasjon om alle norske borgeres nettvaner? Formålsglidning og informasjonstyveri fra andre prosjekter bør ha lært oss mer enn at vi godtar slikt.
Sist endret av Xasma; 14. februar 2017 kl. 20:07.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Terrorister har forresten blitt redusert til å benytte seg av totale amatører på nærmest lempfeldig frivillighetsbasis, og FBI ramler over hverandre og ender opp med å etterforske sine egne infiltratorer i jakten på de siste restene.
ISIS er over for lenge siden og PST har ikke saklig grunnlag til å kreve data fra E-tjenesten.
Vis hele sitatet...
Ah, kva i alle dager baserer du påstandane dine på her? Det stemmer ikkje med dei t.d. langt meir nøkterne analysene eg har sett Schneier komme med. Og sikkerhetstenestene advarer jo stadig mot kor vanskeleg det er å beskytte seg mot små terrorceller - det tyder vel ikkje nett på at dei snubler over kvarandre...

Viare så argumenterer du over for at det er trivielt å skjule seg om ein vil - mens du her hevder terrorister ikkje får til å skjule seg fordi dei er for amatørmessige...

Eg er litt nysjerrig på kor du har tenkt å sende den inn, for eg ser ikkje for meg spesielt mange større aviser som vil trykke det du skriv. Til det er det for språkleg dårleg, og for lite fundamentert.
[Present Time]
Trådstarter
Ser ikke på det som et mål å være perfekt, som nevnt.
Faktafeil er uansett ikke forståelsesfeil, så det synes jeg blir pirkete.

That said, for noen dager siden fikk jeg lokket ut av en kar som jobber ved en større avis, at de har som politikk å lure kilder til å identifisere seg.
Og at de har lister over navnene deres, som er uten spesiell sikring og litt for mange har tilgang til.
Han fortalte meg til og med hvor mange de hadde for en spesifikk sak, og gav meg et navn.

Etter det ble jeg truet med politianmeldelse av den ansvarlige for saken, og han jeg pratet med fikk munnkurv.

Nevner det bare i forbifarten som en sak som viser at det er forskjell mellom informasjonskontroll på forsvaret sitt nivå - hvor de kontrollerer kommunikasjonen til å ikke snakke om hypotetiske sårbarheter, eller mål - og mennesker som drifter sikkerheten for en hel avis.

Det var ikke engang sikker kommunikasjon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Faktafeil er uansett ikke forståelsesfeil, så det synes jeg blir pirkete.
Vis hele sitatet...
Nei, det er langt grovare om du lar faktafeil du kjenner til stå i ein kronikk.
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
That said, for noen dager siden fikk jeg lokket ut av en kar som jobber ved en større avis, at de har som politikk å lure kilder til å identifisere seg.
Og at de har lister over navnene deres, som er uten spesiell sikring og litt for mange har tilgang til.
Han fortalte meg til og med hvor mange de hadde for en spesifikk sak, og gav meg et navn.
Vis hele sitatet...
Kva har det med noko som helst å gjere?
[Present Time]
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ah, kva i alle dager baserer du påstandane dine på her? Det stemmer ikkje med dei t.d. langt meir nøkterne analysene eg har sett Schneier komme med. Og sikkerhetstenestene advarer jo stadig mot kor vanskeleg det er å beskytte seg mot små terrorceller - det tyder vel ikkje nett på at dei snubler over kvarandre...
Vis hele sitatet...
Jeg skal komme med kilder. Men slik jeg forstår det så vil avisen(e) helst ha unikt materiale, så derfor er det på kladdestadiet her.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Viare så argumenterer du over for at det er trivielt å skjule seg om ein vil - mens du her hevder terrorister ikkje får til å skjule seg fordi dei er for amatørmessige...
Vis hele sitatet...
Litt komplisert; man kan skjule innholdet i kommunikasjon for myndigheter på nivå med E-tjenesten og PST, men man kan ikke skjule at man kommuniserer kryptert med aktører på nivå med NSA og GHCQ.

Dessuten er terrorister idioter. Det må de nesten være for å ha lyst til å blåse seg selv til himmels.

De bruker sånn gamle versjoner av krypteringsprogrammer som ikke støttes lenger, og kaller det super-duper hemmelig.
https://www.schneier.com/blog/archiv...en_secr_1.html
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Nevner det bare i forbifarten som en sak som viser at det er forskjell mellom informasjonskontroll på forsvaret sitt nivå - hvor de kontrollerer kommunikasjonen til å ikke snakke om hypotetiske sårbarheter, eller mål - og mennesker som drifter sikkerheten for en hel avis.
Vis hele sitatet...
Vel... Manning og Snowden er gode eksempler på militære kilder som lekker frivillig, på eget initiativ. Klaus Fuchs et eksempel på en kilde som lekker av ideologiske årsaker. I tillegg har du de som lekker informasjon fordi de blir lurt eller truet. På den rent tekniske siden kan du avlyttes selv om du tror du har sikret deg på alle bauger og kanter. Det viser historien om tempest (https://www.nsa.gov/news-features/de...es/tempest.pdf). Du må ikke tro at militær informasjonssikkerhet er noe magisk. Det er nok et steg opp fra det amatører presterer, men slett ikke ufeilbarlig.
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Ser ikke på det som et mål å være perfekt, som nevnt.
Faktafeil er uansett ikke forståelsesfeil, så det synes jeg blir pirkete.
Vis hele sitatet...
Som Vidarlo sier, så er dette ikke noe som går på "forståelsesfeil", og jeg ser ikke hvordan det unnskylder noe at man ikke har forstått det - eller ikke klarer å gjøre seg forstått. Om du tror dette er harde tilbakemeldinger bør du lese noen kommentarfelter under kronikker eller motsvar, de er langt kvassere. Vi tar av vår tid for å hjelpe deg - de er ute etter å ta deg, implikasjonene det har bør være åpenbare.

For øvrig er det som sagt noe fundamentalt manglende i måten du prater om dette. Jeg bet meg ikke merke i sitatet til Vidarlo om FBI i farten istad. Når jeg leser det på nytt ser jeg at du har total mangel på kunnskap om hvorfor multilevel og multilateral sikkerhet er så vanskelig. Du gjenkjenner ikke engang at om du åpner for at flere i FBI skal ha informasjon til informanter, så har man eksponert seg for en enorm risiko. Nevnte eksempel over med Aldrich bør vise deg hvorfor det er bedre å etterforske egne informanter enn at for mange får se informasjonen. Han er langt ifra eneste tilfelle, men han er av de mer kjente. Skalér så dette opp til å gjelde alle innenfore Norges grenser og det bør være forståelig hvorfor et lager over alle ikke bare er en gode, det er en gullgruve å angripe. Hva er vel bedre enn et land som kartlegger egne borgere så andre land med ett suksessfult angrep kan stjele alt dette? Jeg kan knapt tenke meg noe mer analogt med å pisse i buksa for å holde seg varm.
Sist endret av Xasma; 14. februar 2017 kl. 20:40.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Litt komplisert; man kan skjule innholdet i kommunikasjon for myndigheter på nivå med E-tjenesten og PST, men man kan ikke skjule at man kommuniserer kryptert med aktører på nivå med NSA og GHCQ.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne utbrodere her.
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Dessuten er terrorister idioter. Det må de nesten være for å ha lyst til å blåse seg selv til himmels.
Vis hele sitatet...
At du ikkje forstår handlignene vil ikkje sei at personane som står bak er idioter. Det er livsfarlig å anta at dei er idioter.
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
De bruker sånn gamle versjoner av krypteringsprogrammer som ikke støttes lenger, og kaller det super-duper hemmelig.
https://www.schneier.com/blog/archiv...en_secr_1.html
Vis hele sitatet...
Korleis kan du lese det ut frå Schneier sin kommentar, som først og fremst stiller spørsmål om gurnnen til å ikkje nytte off-the-shelf software?

Schneier seier ingenting om sikkerheta i det, og det står ingenting om at det ikkje er supported, eller at dei kaller det super-duper-hemmeleg. Og om du les her, ser du at dei bruker rimeleg standard run of the mill-algoritmer, som jo er eit fornuftig val. No er jo det ikkje lett å lage ein korrekt implementasjon, men det kan godt tenkast dei nyttar t.d. openssl.

Kort sagt trur eg du har nada belegg for påstanden din over.
[Present Time]
Trådstarter
Du virker litt opptatt av å sette skapet på plass, vidarlo.

Jeg kan godt diskutere med deg i en annen sammenheng, men for denne saken blir det en avsporing.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Jeg kan godt diskutere med deg i en annen sammenheng, men for denne saken blir det en avsporing.
Vis hele sitatet...
Nja, eg er ikkje heilt sikker. Du prøver jo gjennom kronikken å formidle at vi treng digitalt grenseforsvar (som jo er tidenes buzzword). Men du har ikkje komt med spesielt gode argumenter når eg har pusha litt...

Tvert imot har du vel vist deg å overtolke kjelder, som t.d. Schneier, rimeleg ekstremt? Alt i alt neppe eit kvalitetsteikn for ein kronikkforfatter?
[Present Time]
Trådstarter
Jeg har en konklusjon (eller jeg har flere), jeg vil bare ikke komme med dem her.
Og jeg har ikke bestemt meg helt for hvilken vri jeg skal ta på avslutningen.
Om kronikken ikke går igjennom så kan jeg poste den i sin helhet, selvsagt.

Schneier-linken var dårlig ja, jeg bare valgte det første og det beste, thegruqg har egentlig kommet med mer oppdatert men jeg orker ikke lete etter linker nå.
[Present Time]
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva har det med noko som helst å gjere?
Vis hele sitatet...
Vel, det har med det at de aller fleste har ikke behov for "personvern" ifra myndighetene, det er mest varslere som har det.
Som Snowden nå jobber med: https://www.wired.com/2017/02/report...dward-snowden/

Og når det ryker fordi avisen ikke forstår seg på kildevern og kontroll over hvem som vet hva og hvordan de kommuniserer, da er det et mye mer gigantisk problem for samfunnsdebatten og så videre enn om E-tjenesten sitter der og bare fanger opp samme type data som også svenskene gjør.
Og NSA. Og russerne, og GHCQ, og resten av alfabet-suppa.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Jeg har en konklusjon (eller jeg har flere), jeg vil bare ikke komme med dem her.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje problemet. problemet er at den teksten du har her ikkje er spesielt etterettleg eller godt skreven. Begge dei punkta er sentrale i sjangeren kronikk.
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Schneier-linken var dårlig ja, jeg bare valgte det første og det beste, thegruqg har egentlig kommet med mer oppdatert men jeg orker ikke lete etter linker nå.
Vis hele sitatet...
Fleire kjelder eg finn seier at det stortsett er snakk om branding, og wrappers rundt tilgjengelege kryptobibliotek. I så måte kan eg ikkje heilt forstå påstanden din om at det er spesielt dårleg krypto. Du kan jo sjølvsagt ha rett, men eg kan ikkje finne spesielt mykje som underbygger påstanden din.
[Present Time]
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Fleire kjelder eg finn seier at det stortsett er snakk om branding, og wrappers rundt tilgjengelege kryptobibliotek. I så måte kan eg ikkje heilt forstå påstanden din om at det er spesielt dårleg krypto. Du kan jo sjølvsagt ha rett, men eg kan ikkje finne spesielt mykje som underbygger påstanden din.
Vis hele sitatet...
Greit: https://grugq.github.io/

De krypterte kommunikasjonskanalene som blir presentert, blir ikke brukt av bakfolka.
Det er i stor grad et skalkeskjul.
Fordi: http://www.theregister.co.uk/2016/01...n_you_use_pgp/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Greit: https://grugq.github.io/

De krypterte kommunikasjonskanalene som blir presentert, blir ikke brukt av bakfolka.
Det er i stor grad et skalkeskjul.
Fordi: http://www.theregister.co.uk/2016/01...n_you_use_pgp/
Vis hele sitatet...
Ja, eg kom over den sjølv. Den snakker m.a. om det med branding, som utvilsomt er eit argument. Men den seier relativt lite om sikkerhetsnivået, og analyserer heller ikkje det. Viare seier den at det i stor grad er basert på tredjepartsbiblioteker, og anerkjente teknikker. Så eg ser fortsatt ikkje at påstanden din om at det er dårlig krypto er underbygd.

Viare så påstår den at krypto er lite i bruk av toppane, og at dei baserer seg på andre metoder, som kurerer og kodeord. Det kan godt tenkast, og det er fornuftig ut frå andre årsaker - som at det neppe er så jævla mange med satelittelefon i fjella nord i Afghanistan...

Og artikkelen du viser til i ElReg er relativt urelatert til resten, utover at pgp nok er nok til at t.d. NSA automatisk lagrer ting om dei kjem over det...

Kort sagt er fortsatt argumentasjonen din relativt tynn. Både for at terrorister er idioter (tvert imot er det at dei nytter kodemeldinger eit teikn på at dei ikkje er det), eller at kryptoen dei står bak er spesielt ubrukeleg.
[Present Time]
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kort sagt er fortsatt argumentasjonen din relativt tynn. Både for at terrorister er idioter (tvert imot er det at dei nytter kodemeldinger eit teikn på at dei ikkje er det), eller at kryptoen dei står bak er spesielt ubrukeleg.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt vidarlo.

Er det en hobby for deg å plukke ifra hverandre de detaljene i andre sine påstander, som du kan, for dernest å komme med en krass triumferende konklusjon?

Det innbyr ihvertfall ikke til fremtidig debatt. Eller skaper særlig grei stemning. Eller utgjør et ok eksempel til etterfølgelse.

Ikke veldig viktig for meg, jeg har ikke spesielt behov for å poste akkurat her.
Bare en tilbakemelding, opp til deg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Er det en hobby for deg å plukke ifra hverandre de detaljene i andre sine påstander, som du kan, for dernest å komme med en krass triumferende konklusjon?
Vis hele sitatet...
Vel. Du kom dragande med ei skisse til kronikk, og ville ha kritikk på det. Det fekk du, og du kom med ein del subsidiære poeng undervegs, som eg har svart på.

Kva forventer du? At folk skal klappe deg på hodet og sei godt jobba? Eg er einig i at noko av kritikken er relativt tangentiell til kronikken, men fortsatt til ein viss grad relevant.
Sist endret av vidarlo; 14. februar 2017 kl. 21:35.
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Jeg vet ikke helt vidarlo.

Er det en hobby for deg å plukke ifra hverandre de detaljene i andre sine påstander, som du kan, for dernest å komme med en krass triumferende konklusjon?

Det innbyr ihvertfall ikke til fremtidig debatt. Eller skaper særlig grei stemning. Eller utgjør et ok eksempel til etterfølgelse.

Ikke veldig viktig for meg, jeg har ikke spesielt behov for å poste akkurat her.
Bare en tilbakemelding, opp til deg.
Vis hele sitatet...
Om du ikke tåler saklige motargumenter så lurer jeg på hvordan du skal overleve ett kommentarfelt til en eller annen avis.
Du spurte selv etter kritikk på innholdet.

Det er ingen her som angriper meningene dine men den fakta som ligger til grunn for dine påstander, når du i tillegg svarer på mange av motargumentene ved å si at det du presenterer som fakta ikke har til hensikt til å være korrekt så må du skjønne at kronikken din blir plukket i filler.
Dette er jo definisjonen på noe som kommer til å bli årets ord, alternative fakta.
[Present Time]
Trådstarter
Ja det er greit, men hallo dere fatter at jeg ikke tenker å sende inn en slik grov-kladd og forvente at den blir vurdert?
Har jo sagt det flere ganger nå at dette er ikke et ferdig verk.

Nå hører jeg på Optimist av Jahn Teigen på youtube.
[Present Time]
Trådstarter
For det blir bra til slutt. Nemlig!
Jeg kan ikke så veldig mye om datasikkerhet, men det ser ut til at Vidarlo og Xasma tar seg av den biten. Det jeg imidlertid kan hjelpe deg med er det språklige. Jeg er ganske overbevist om at ingen seriøs avis kommer til å publisere teksten din, kun basert på formuleringene dine, tekstoppbyggingen og generelle språklige feil.

Det første jeg bet meg merke i er at du overdriver bruken av bindestrek. Det er teknisk sett ikke feil å gjøre dette, men det ødelegger flyten veldig for min del. Første eksempel på dette dukker opp allerede i åpningssetninga: "Informasjons-kontroll". Jeg presiserer at dette ikke er feil bruk av bindestrek, men det er svært uvanlig og får meg til å stoppe opp og tenke over språket ditt.

Det andre jeg bet meg merke i er at du bruker bindeord (som er ment for å binde sammen setninger) etter et punktum, som egentlig skal brukes for å avslutte setningen. Dette er heller ikke nødvendigvis galt, og kan fungere fint som et språklig virkemiddel, men når det gjøres konsekvent gjennom en tekst får det meg til å lure på om du vet hva du driver med. I kombinasjon med den generelle setningsstrukturen din fungerer det ikke som språklig virkemiddel for meg. Eksempler:

"Noen forsøker seg på å ta ned internettet, varslet Bruce Schneier.
Og ting tyder..
"
Her bruker du også avsnitt som språklig virkemiddel uten noen åpenbar funksjon eller virkning. Legg merke til alle setninger du begynner med "og".

"..var å gjøre ti prosent av sentrifugene ustabile.
Fordi Iran selv ikke kunne..
. Samme prinsipp. Du begynner setningen med et bindeord.

Teksten bærer også preg av muntlig språk, noe som også kan fungere som språklig virkemiddel, men sjeldent fungerer for kronikker. Et eksempel på det jeg oppfatter som muntlig språk er hele dette avsnittet:

"E-tjenesten er ikke staten, den meningsundertrykkende storebror i de dystopiske etterkrigseventyret 1984, E-tjenesten er pappaen til onkelen til storebror.
Og han er voksen, har disiplin, og har kontroll både på gradert informasjon og politisk nøytralitet.
Han har én eneste jobb: Å beskytte landet vårt.
ÉN. JOBB.
Hva du gjør på internett er han overhodet ikke interessert i.
"

I tillegg er bruken av komma og punktum inkonsekvent, noen ganger avslutter du setninger for tidlig, andre ganger avslutter du ikke setninger som føles ferdige. Akkurat dette er mer en personlig mening enn et konkret tips, så det trenger du ikke ta inn over deg.

"Eksempelvis har folk som er homofile, opplevd at det har blitt vist reklame for homosexuelle reiser". Unødvendig (og grammatisk feil) bruk av komma.

"Fordi Iran selv ikke kunne finne ut av hvem som hadde laget og sendt ormen, alt de viste var at den var god nok til at det måtte stå en nasjon bak, så gikk Obama ut og innrømmet at den hadde blitt laget i et samarbeid mellom USA og Israel". Merkelig setning som godt kunne vært delt i to.

"Og det er ikke engang første strøk på forbokstaven av trusler, i tillegg har vi en stigende grad av løsepenge-virus. Som tar over maskinen din, låser den og presser deg for penger for å låse den opp igjen". Unødvendig bruk av punktum som deler opp en setning som virkelig trenger å henge sammen. I tillegg til bindeord etter punktum.

Ellers er setningsoppbygginga i deler av teksten noe merkelig, men det er litt for avansert å forklare til at jeg gidder å dra fram eksempler klokka 11 på et nettforum.

Disse punktene er det jeg opplever som de groveste feilene, men det er ennå mye småpirk jeg kunne tatt tak i. Ikke bli fornærmet, du skriver ikke så verst, men dessverre ikke godt nok til å bli publisert. Mener jeg i alle fall.
Sist endret av Nether; 14. februar 2017 kl. 23:14. Grunn: Formatering.
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Jeg vet ikke helt vidarlo.

Er det en hobby for deg å plukke ifra hverandre de detaljene i andre sine påstander, som du kan, for dernest å komme med en krass triumferende konklusjon?
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke si, at Vidar har det som hobby. Men Vidar er ganske så kunnskapsrik, flink til å argumentere og ganske etterrettelig med kilder. Så ja, kommer en med dårlige ting, så blir det mange ganger sønderplukket, og bra er det!
Og her mener jeg det er bra!


Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Det innbyr ihvertfall ikke til fremtidig debatt. Eller skaper særlig grei stemning. Eller utgjør et ok eksempel til etterfølgelse.
Vis hele sitatet...
Kanskje det ikke er så bra for stemningen. Men hva tror du "kronikker" med en lettsindig omgang med fakta er for stemingen i samfundet, og de som faktisk jobber for det. Jeg synes du virkelig bør ta kritikken til deg. For det er bedre at du får en smekk her, enn at du lager kvalme i en avis, som også ikke er helt tuftet på fakta...
Hvis du lager noe slikt, så håper jeg du får en smekk så det dundrer.
Sist endret av BomberMan; 14. februar 2017 kl. 23:25.
  • Overfor, ikke ovenfor. Ovenfor betyr over.
  • Stor bokstav i Forsvaret.
  • Informasjonskontroll i ett ord.
  • Trusler med én s.
  • I ferd i to ord.
  • Kontrollsystemer i ett ord.
  • Forskjell på, ikke forskjell mellom.
  • Upåvirkelig, ikke upåvirkbart. Ville også ha brukt mot angrep, og ikke for.
  • Høyhastighetsgassturbinene i ett ord.
  • Visste, ikke viste.
  • Spillpartiet i ett ord, skjønt jeg vet ikke om de kan kombineres med nevneverdig mening. Spillet, eller partiet, holder i massevis.
  • Dårematt, ikke dåre-matt.
  • NB: Du bruker "en eneste".
  • Idag er kanskje teknisk korrekt, men i dag synes jeg er bedre. Dog en smakssak.
  • Staten med stor s, i denne sammenheng.
  • Det dystopiske, ikke de. Vet ikke om jeg ville kalle 1984 et eventyr heller.
  • RE: NB: Du bruker "én eneste". Trykket på ordet avgjør ikke om en/ei har aksent eller ikke; det er den lingvistiske funksjonen som er relevant. Begge skrivemåter er godkjente, men du bør være konsekvent.
  • ÉN. JOBB. Riktig bruk av aksent, men du bør i så fall skrive "Én jobb." Når det er sagt, så kan og bør ikke alltid muntlige uttrykk oversettes til skrift.
  • Kapasitet, ikke kapasiteten
  • Bruke av tid på -> bruke tiden sin på
  • Skal, ikke skulle.
  • Facebook og Google med store forbokstaver.
  • Store-fem personlighetsprofilen? Hæ?
  • Det holder vel med én solgt og én delt.
  • Reklameselgere i ett ord.
  • Homoseksuelle, ikke homosexuelle.
  • Bulk-innsamling -> storinnsamling?
  • Tusentalls av milliarder er billioner.
  • Foretar seg det, ikke foretar det. Jeg ville ha sagt "gjør det".
  • Løsepengevirus i ett ord.
  • Antivirus i ett ord.
  • Usikker på om "ifra Russland" er korrekt eller ikke, men "fra Russland" er definitivt korrekt.
  • Private hackere er vel bedre å skrive enn privat-hackere?
  • Etterretningsverdenen med dobbel r.
  • TOR-browseren med bindestrek, men aller helst TOR-nettleseren.
  • Etterretningstjenesten med dobbel r.
  • Lemfeldig, ikke lempfeldig. Det betyr forresten skånsom eller forsiktig, ikke tilfeldig eller uvøren.
  • Ramler over seg selv, ikke hverandre. Men det er ikke et norsk uttrykk uansett, så finn en erstatning.
  • Infiltratører, ikke infiltratorer.
  • Den neste Breivik, ikke neste.
  • Trusseletterretning med dobbel r.

Dette er med et par unntak utelukkende rettskrivingsfeil, og du ville helt sikkert ha luket ut de fleste i sluttproduktet, vil jeg tro. Dersom du lærer noe av dem så er det selvfølgelig flott, men det virkelige poenget er å illustrere på en visuelt slående måte hva det minste problemet med teksten din er. Altså rettskrivingen.

I tillegg kommer...

Grammatiske feil:
Eksempelvis har folk som er homofile, opplevd at det [...]
[...] for det tredje har 99.9% av landets befolkning som er på internett, allerede solgt den digitale sjela si til facebook og google for under en neve dollar.

Her skal det ikke være komma.


Feil bruk av tempus (tid):
En krig hvor industrielle kontroll systemer og SCADA blir angrepet, og vi står så godt som uten forsvar og uten evne til å finne ut av hvem som angrep

Enten "blir angrepet + angriper" eller "ble angrepet + angrep." Ikke "blir angrepet + angrep."


For mange unødvendig oppstykkede setninger:
Eksempelvis har folk som er homofile, opplevd at det har blitt vist reklame for homosexuelle reiser. Uten at de hadde kommet ut av skapet på jobben.

78% av disse virusene kommer ifra Russland. Og ingen aner egentlig om det er bare privat-hackere eller statlige hackere som kamuflerer seg som private.

Disse setningene kan med fordel slås sammen.


Uelegante og unaturlige setninger:
Og ting tyder på at vi er iferd med å gå mot krig, ifølge <>.
Og han er voksen, har disiplin, og har kontroll både på gradert informasjon og politisk nøytralitet.

Det er generelt ikke bra å starte setninger med konjunktiv.


Uheldig sammenblanding av informasjon og meninger:
Alt den ormen gjorde, var å gjøre ti prosent av sentrifugene ustabile.
Her legger du subjektivitet i en setning som egentlig bør være objektiv. Du bagatelliserer handlingene til ormen: "Ormen gjorde ikke mer enn 10 % av sentrifugene ustabile. Han behandlet resten med kjærlighet og respekt." Det er bedre å bare beskrive dem: "Det ormen gjorde var å destabilisere rundt 10 % av sentrifugene" eller enda enklere "Ormen destabiliserte rundt 10 % av sentrifugene." Dersom du vil uttrykke din mening, så er det bedre å legge til noe sånt som "Dette er et forholdsvis lavt tall, men likevel nok til å gjøre stor skade."


Bastante påstander uten videre opplysninger eller referanser:
Det var et sterkt nok signal til at Iran sluttet å anrike uran

Forslag til omformulering: "Det var et sterkt signal til Iran om å slutte å anrike uran."

Terrorister har forresten blitt redusert til å benytte seg av totale amatører på nærmest lempfeldig frivillighetsbasis

Forslag til omformulering: "Mange terroristmiljøer reduseres i stadig større grad fra profesjonelle aktører til gjør det selv-entusiaster, og må med det ta til takke med dårligere verktøy fra mindre kompetente venner og bekjente."

Dersom du har nok argumenter til å forsvare en påstand, så kan den gjerne være bastant. Og det at en påstand er vag, slik jeg har omformulert dem i eksemplene ovenfor, fritar deg ikke fra å forsvare dem.


Krigføring mot publikum:
Hva du gjør på internett er han overhodet ikke interessert i.

De flestes frykt for mer overvåkning er sannsynligvis irrasjonell, er det jeg tror du prøver å påpeke. Men denne kommentaren oppnår ikke annet enn å bagatellisere folks naturlige skepsis, og vil definitivt ikke vinne noen over på din side.

Tror du virkelig at [...]

Også kontraproduktiv retorikk.


Passiv-aggressiv spydighet:
De bør heller øke sin egen interne kompetanse slik at de kan ta stilling til IMSI-fangere rundt Stortinget på mer oppegående nivå enn å bare blånekte for at de finnes.

Trenger vel ingen forklaring? Både dette eksempelet og de to over vil vitne om en vilt useriøs kronikkforfatter i redaktørens øyne, og sannsynligvis diskvalifisere kronikken fra vurdering i det hele tatt.


Unødvendig bruk av fremmedord og/eller faguttrykk:
Imaginær, dystopisk, attribuering.

Forslag til synonymer: innbilt, fremtidspessimistisk, tilskrivning


Feilbedømmelse av publikum:
Du forklarer ikke hvem Bruce Schneier er (hvorfor skal vi da tillegge hva han sier noe vekt?), og du sier heller ikke hva SCADA, TOR eller IMSI-fangere er for noe. Stuxnet forklarer du, og det er bra, men det er sannsynligvis det meste kjente navnet av disse i den norske offentligheten.

En av hovedkarakteristikkene til en kronikk er at det er en fagperson eller autoritet på et område som argumenterer for og opplyser om noe overfor mannen i gata. Både det å forklare uttrykk og det å unngå fremmedord og fagord er viktig for å nå ut til folk flest. Det er lurt å tenke gjennom om noe som er en selvfølgelighet i sitt eget hode er allmennkunnskap eller ikke.

Det mest påfallende i utkastet ditt er likevel, synes jeg, at det generelt fremstår mer som en særs teatralsk og impulsiv tale enn en kronikk. Man kan bedømme svulstigheten på en tekst etter hvor lett det er å forestille seg Hitler fremføre den for menigheten sin. Her har jeg overdrevet utdraget litt for å sette det på spissen, men poenget er der, synes jeg:

SOLGT! Solgt ist Ihre Privatlieben!
Und DELT! Delt ist alle Ihre Hemmlichkeiten...
...mit Reklameselghieren und Soziales Netzwerks und alle Webseite die Trackers benütten!!!


Må legge til at jeg ikke er helt stø i tysk da. Hvor er grammatikknaziene når man trenger dem...


I alle fall, her er mitt forslag til et litt mindre pompøst avsnitt. Som dere ser så er det nokså begrenset hvor mye Hitler kan hisse seg opp over dette:
"Privatlivet ditt er allerede svekket av de sosiale medienes stadig mer omfattende brukeravtaler og krav til tillatelser. De tjener penger på deg ved å kartlegge nettvanene dine, og selger annonseplass til annonsører som skreddersyr reklamene slik at du skal kjøpe mest mulig."

Ja ja. Det finnes fortsatt ting som går an å påpeke i kronikken, men nå får det være nok. TS har sikkert nok å fordøye. Jeg sluttet egentlig å skrive på innlegget ved midnatt, og nå er den fem. Ble inspirert av Nether, f*en ta!

Jeg avslutter med noen råd:

- Skrot utkastet ditt og skriv det helt på nytt. Sett deg først grundig inn i sjangeren, og jobb deretter systematisk med å finne stikkord. Du trenger ikke å gjøre dem om til setninger ennå.

- Sorter stikkordene dine i grupper som "argumenter for/imot økt datainnsamling", "tankevekkende spørsmål som du ikke nødvendigvis prøver å svare på", "retoriske spørsmål som legger opp til at du svarer på dem", "forslag til små digresjoner eller metaforer", "personlige synspunkter", "fakta", etc.

- Prøv på et eller annet vis å utbrodere stikkordene til setninger, og sy dem sammen på logisk vis der en tanke eller et argument bygger på den forrige setningen. Finn naturlige overganger fra deltema til deltema. Lag så paragrafer.

- Finn den gylne middelvei. Unngå for mange retoriske spørsmål, og besvar kun ett av gangen. Finn måter å fusjonere korte, naturlig samhørende setninger på, og del opp de lange, kronglete setningene.

-Ha fokus på oppbygningen av kronikken. Innledning, hoveddel, konklusjon. Fokus på hva slags muligheter og begrensninger sjangeren gir deg.

-Ta til deg faktafeilene som andre påpeker. En kronikk er ikke noen faktaspalte, men dersom man først skal påstå noe så må man ha belegg for det man sier, argumentere for det, og i hvert fall ikke la stå faktafeil som du allerede er klar over, uansett hvor ubetydelige.

Hvordan skrive kronikk. Det finnes naturligvis hundrevis av disse, det er bare å google.


Lykke til!
Sist endret av Ammoniac; 15. februar 2017 kl. 05:14.
[Present Time]
Trådstarter
Takker og bukker for ekstremt klare og grundige tilbakemeldinger, da faller nok håpet bort om å få dette ferdig i løpet av dagen.
Hadde egentlig andre planer for helga, men greit, inntar man en posisjon som går imot store deler av IKT Norge samt tunge jussaktører bør man vel lage det uangripelig.

Her må det jobbes!
Fin kronikk, men det var tydeligvis noen skrivefeil Men i bunn og grunn så er dette et forsvar for det digitale grenseforsvaret, er det så? Fordi det skal driftes av e-tjenesten og ikke PST eller politiet? Men hva gjør e-tjenesten om den finner ut intime detaljer om de som havner i søkelyset deres? La oss si at man hadde sykdom som man ikke hadde fortalt andre om, det kan være alvorlige ting som kreft eller pinlige ting som har med underlivet å gjøre.
Og når e-tjenesten først sitter på kapasiteten til å ta fildelerne, tror du ikke det vil komme krav om at disse også blir tatt. Og da er e-tjenesten plutselig ikke lenger så veldig forskjellig fra Politiet. Men dette mine små bekymringer. La oss ta den frie pressen. La oss si at pressen jobber med en sak og har kontakt med en kilde på nettet. Denne kilden ville enkelt kunne spores av e-tjenesten, og kanskje koste vedkommende livet. I tillegg har vi argumentet om at VPN; tor og etterfølgeren Riffle vil gjøre forsvaret vanskelig rent teknisk. Men la oss ta for gitt at dette blir løst. Dette er noen av mine argumenter ihvertfall. Bruk dem eller ta avstand fra dem. Lykke til. Håper du får den publisert der hvor du legger den ut.