Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4625
Hei :-)

Jeg lurte på om noen kunne forklare meg hvordan O2 frigjøres fra vannmolekyler når det går over i dampfase, og hvorfor ikke oksygenet binder seg igjen ved kondensering?

Jeg forstår at vannmolekylet fortsatt består av to hydrogen atom og et oksygen atom når det går over til dampfase, men hvordan kan man si at damp er oksygenfritt?
Tror du skal gå tilbake til kjemi-boka di ass.
O2 frigjøres ikke selv om vann går over til gassfasen. Vann er fortsatt vann, altså H2O, uansett om det er i væske, gass eller fast-form.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Tror du blander noen begreper her.
Vann er H20, om du mister O2 så er det ikke vann lengre, da er det bare hydrogen.

Jeg mistenker at du mener om vann som har oppløst oksygen i seg mister det oksygenet når vannet fordamper?
Da er det slik at disse oksygenmolekylene aldri er koblet med vannmolekylene, de vil fordampe sammen med vannet og blande seg med de andre gassene i atmosfæren.
Sist endret av Dodecha; 24. januar 2017 kl. 10:07.
Det var nok dårlig formulert av meg. Som sagt så forstår jeg at det ikke skjer endringer i selve vannmolekylet ( det består fortsatt av oksygen + 2 hydrogen).
Sitat av nyskjerrig123 Vis innlegg
Det var nok dårlig formulert av meg. Som sagt så forstår jeg at det ikke skjer endringer i selve vannmolekylet ( det består fortsatt av oksygen + 2 hydrogen).
Vis hele sitatet...
Kan du prøve å omformulere? Med kunnskapen om at den kjemiske sammensetningen til vann av er uavhengig av fase så blir ditt første spørsmål meningsløst.
Forskjellen mellom vann i flytende form og vann i gassform er den indre kinetiske energien. Vann i gassform vil ha en høyere kinetisk energi en vann i flytende form. Dette betyr veldig enkelt at partiklene i gassform beveger seg mer, enn partiklene i flytende form.

Vannmolekylene holdes sammen av intermolekylære krefter i flytende form, og i fast form. Men i gassform, vil den kinetiske energien være såppas stor, at det bryter de intermolekylære kreftene og dermed blir frie gassmolekyler.

Det er altså ikke slik at vannmolekylet splittes, som gir fritt oksygen og hydrogen. Men at hydrogen bindingene mellom vannmolekylene som brytes, som gir frie vannmolekyler.

https://www.youtube.com/watch?v=dHJmOH38agY
Sist endret av Zarni; 26. januar 2017 kl. 18:47.