Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4344
Hei.

Var ute og reiste i sommer. Det som skjedde var at det var en dag jeg ikke hadde fått sovet på flere dager (med god grunn) og når vi skulle reise videre klarte jeg å sovne (uten intensjoner om å gjøre det) alene på sted et hvor jeg ventet på transport. Oppi ryggsekken min hadde jeg et etui med flere verdigjenstander i som jeg måtte ha lett tilgjengelig. Jeg la med hodet mitt oppå glidelåsen slik at ingen kunne ta utav det som var i sekken. Til slutt våknet jeg opp og reiste. Ca en time etterpå merket jeg at etuiet var vekke. Den personen som åpnet sekken må ha vært veldig flink.

Slik jeg har forstått det er at hvis du sovner med baggasjen så får du ingenting igjen på reiseforsikringen. Men med omstendighetene rundt hele saken synes jeg det er mer enn rettferdig at jeg skal få det igjen på reiseforsikring. Jeg har ingen ønske om å lyge til forsikringsselskapet.

Er dette en sak jeg må lyge til forsikringsselskapet eller viser de skjønn i enkelte saker?
Kan dette gå under "lommetyveri" kanskje?
Har du ikke noe ønske om å lyve så er det bare å ikke lyve. Så vanskelig kan ikke dette være. Du er utsatt for et tyveri som jeg antar er anmeldt til det lokale politiet (vanlig krav fra forsikringsselskap). Send inn alle papirene du har mottatt ifm dette til forsikringsselskapet og håp på det beste.
Jeg hadde nok bare sagt at noen hadde nappet det ut av sekken min mens jeg ikke var oppmerksom (Hadde musikk på ørene og fulgte med på veien for å se om transporten kom). Burde ikke være noe problem å si at du hadde sekken på ryggen ettersom tyvene p.d.d. er så frekke at de kan finne på å stjele fra deg mens de ser deg i øyene.
Hvilket forsikringsselskap gjelder det?
Et dilemma er når du har to valg hvor begge fullgode alternativer. Dvs at begge er riktige, ingen er lovstridige og det er vanskelig å avgjøre hvilket av de to valgene du skal ta.

Her legger du igrunn opp til å bryte loven i det ene valget, altså ikke et dilemma.

Hva du velger å gjøre må jo bli opp til deg, men et dilemma er det altså ikke.
Er ikke så vanskelig, si det som det var og det skal nok gå fint. Lykke til
Trenger vel ikke si noe om hvorvidt du var våken eller ikke såfremt de ikke spør? Si at det ble stjålet, det er jo sant. Spør de ikke, så spør de ikke.
Sitat av hyd Vis innlegg
Et dilemma er når du har to valg hvor begge fullgode alternativer. Dvs at begge er riktige, ingen er lovstridige og det er vanskelig å avgjøre hvilket av de to valgene du skal ta.

Her legger du igrunn opp til å bryte loven i det ene valget, altså ikke et dilemma.

Hva du velger å gjøre må jo bli opp til deg, men et dilemma er det altså ikke.
Vis hele sitatet...
Næh, det er vel ikke en regel som sier at et dilemma kun må ha lovlige alternativer? Tror ikke det er noen universell regel om at det moralsk riktige alternativet alltid er det lovlige heller. Det er et dilemma hvis man har valget mellom to onder, i dette tilfellet 1: Ikke få forsikringspengene og 2: måtte lyve. I dette tilfellet mener ts at det er rettferdig at han får pengene, da han ikke mener han var uaktsom. Det er derfor et dilemma for ham, selv om du er uenig.

Ts, vet du at det var akkurat mens du sov at det ble tatt? Kan det ikke ha skjedd før eller etterpå? Jeg ville tenkt at det er lettere å stjele noe mens jeg har sekken på ryggen enn hvis jeg lå og sov oppå glidelåsen. Synes ikke det virker spesielt uaktsomt, om du ikke er typen som sover ekstremt tungt.
Sist endret av entropi; 7. august 2016 kl. 00:37.