Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3346
Hei! Trenger hjelp til identifisering av en liten rakker.
Er dette her en "Deer tick" ?
http://imgur.com/a/Rn8q1
Et nærbilde av selve flåtten er kanskje en idé. Greit å kunne se mer enn konturene av en form når man skal identifisere en art.
Hei! Det er lagt til i linken? Får du ikke sett den?..

http://i.imgur.com/eem8iYX.jpg
Sist endret av CelphCrowned; 1. august 2016 kl. 15:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Man kan se karatertrekkene - prikker på ryggen, ikke mønster. Klarer bare ikke finne en god artsoversikt..
Sitat av CelphCrowned Vis innlegg
Hei! Det er lagt til i linken? Får du ikke sett den?..
Vis hele sitatet...
Joda, jeg ser bildet ditt. Men hadde fortsatt vært fint med et nærbilde. Mao. Ikke 95% bakgrunn/underlag.

Også fint når individet er såpass greit belyst at man kan se mønster og farger klart og tydelig. Litt mindre motiverende å hjelpe til når man må anstrenge seg unødig fordi den som ber om hjelp ikke har gjort det selv. Men kanskje bare jeg som er sær

Skjønner at det er vanskelig å ta gode bilder av flått. De er jo veldig små.
Sist endret av mentalmelt; 1. august 2016 kl. 17:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du har ikke sjans til å ta et ordentlig bilde av en flått uten noe macro objektiv desverre.
Han lurte vel bare på om det er en flått? Og det er det jo, hvis det var art som var etterlyst får dere ha meg unnskyldt.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Han lurte vel bare på om det er en flått? Og det er det jo, hvis det var art som var etterlyst får dere ha meg unnskyldt.
Vis hele sitatet...
Identifisering skal gjenspeile art - og med tanke på at han spør om det er en "Deer-tick" som er en egen art (Ixodes scapularis), så regner jeg med at det er art han er ute etter.

Du er unnskyldt

Jeg tror det er en Skogflott (Ixodes ricinus) som er avbildet. Det er ingen av de andre artene
vi har i Norge (7 arter, såvidt jeg vet) som likner det vi ser på bildet.
Sist endret av The Riddler; 1. august 2016 kl. 21:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.