Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5282
Jeg har fått tre slike på balkongen min, levert via fugledritt eller som svevefrø til min avdøde sukkulents gamle potte som sto der fordi jeg ikke hadde plass til den noe annet sted.

Syns jo det er litt gøy med egne trær på balkongen, og planlegger å ta dem med meg når jeg flytter, men kan noen fortelle meg hva det er for noe?

Det er litt vanskelig å se på bildene, men det ligner på selje.
Klem fra Betty
Tenkte også selje, er bladene litt lodne? Ta gjerne nærbilde av bladet, for-og bakside.

Er det forresten en liten spisslønn nederst i potta der? Det er veldig fine trær.
Sist endret av entropi; 12. juni 2016 kl. 20:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Ja, de er dessverre tatt med en veldig gammel telefon. Det kan se ut som det, ja. De kommer vel som sånne "gåsunger" også. Takk for innspill. Tar gjerne imot fler om noen mener det er noe annet (eller er helt sikre på selje).

(Kommer snart flere bilder, men de må først mms-es og så mailes for at jeg skal få postet dem her)
Sist endret av zeuber; 12. juni 2016 kl. 20:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis det er en hannplante får de gule rakler ja (gåsunger). Selja er særkjønnet. Hunnraklene er grå/grønne.

Seljeblomster er forresten en viktig næringskilde for humler og bier tidlig om våren, og dermed ikke dumt å ha i hagen om du f eks også skal ha frukttrær.
Sist endret av entropi; 12. juni 2016 kl. 20:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Her er litt bedre bilder av bladene, og lønnen eller hva det er som såvidt har begynt å komme opp.



Etter å ha sammenlignet litt virker det også på meg som om de store er selje. Og spisslønn, sier du, entropi?

Takk igjen for innspill..
Nei, det der er ikke lønn, men det er ikke selje heller. De små altså. Muligens bøk, hvis de er litt sånn glatte og plastaktige. Har du en bøkehekk i nærheten kanskje? De må jo ha kommet fra området rundt verandaen din.
Sist endret av entropi; 12. juni 2016 kl. 23:44.
Trådstarter
Hmm, vet ikke. Får undersøke litt nærmere. Er i utgangspunktet ikke så trekyndig eller -interessert, men disse er jo mine, og da er saken straks en annen. Mye hekker av forskjellige slag rundt om ja, skal se om jeg får tatt bedre bilder i morgen. Takk igjen
En i slekta Salix (vierslekta, som innebærer vier, selje og pil) er ganske sannsynlig etter det en ser her. Ellers så blir ikke frøene innen Salix spredd med fugler, men via vind. Vindspredningen blir nesten som hos løvetann, noe sikkert de fleste har sett.
Det er ikke umulig at det er selje, men vierslekta er en meget vrien slekt! Så vil du bestemme denne med sikkerhet, så tar du en grein, presser den som herbarium og sender den til Botanisk Museum på Tøyen med informasjon (navnet ditt, dato, kartkoordinater (UTM eller (desimal)grader), funnstedsbiotop (her blomsterpotte vel?), navnet på stedet og det du mener er navnet på arten (gjerne med et spørsmålstegn bak).

Jeg vil bare komme med en liten historie, om hvor vanskelig artene i Salix er. Dette er en slekt, som mange av artene lett hybridiserer (de krysser seg med hverandre). Og ikke nok med de hybridiserer, men hybridene, kan også krysse seg med andre arter, foreldrearter eller andre hybrider også. Så du kan finne spor av 2, 3, noen ganger 4 og få tilfeller av 5 arter i en busk/tre. Historien jeg her kommer med, har jeg faktisk opplevd selv, det er jeg som er tredjeperson, mens de 2 andre er Johan Kielland-Lund, som var professor i botanikk på daværende NLH, nå Universitetet på Ås. Jeg har gått ganske mye med han, og vært med å kartlegge floraen i Stange kommune, vi drev en del år på med det. Og han andre var Tore Berg (side 14 i dette nummeret av Blyttia (fagtidsskrift fra Norsk Botanisk Forening)). Tore Berg har også vært med på å skrive nøkkelen om Salix i "Norsk flora" av Johannes Lid og Dagny Tande Lid (siste utgaver redigert av Reidar Elven), denne floraen er et mesterverk, og anbefales!! Tung i begynnelsen, men det går lettere når en lærer seg en del nynorske uttrykk.
Dette skjedde like utenfor Sandvika Auto i Ottestad (lenken viser ca. stedet) like ved tusenårsskiftet. Normalt var det Johan og jeg, som kartla flora. Men Johan fikk også med Tore oppover noen ganger, for å se på spesielt vanskelige plantegrupper. Da særlig de i sveveslekta og asalslekta. Men Johan var og Tore er meget støe på Salix. Men der var det et Salix-buskas de faktisk ble uenige om. Jeg husker ikke hva Tores forslag var, men Johan mente det måtte være Salix myrsinifolia ssp. myrsinifolia (svartvier på norsk). Svartvier er en av de vanligste vierartene i lavlandet, OG den er meget variabel. Med variabel mener en, at en art kan variere veldig i sitt utseende, sammenlignet med mange andre arter. Men de to sto da der og diskuterte rolig, og ikke ble enige, lenge. Begge har/hadde utrolige kunnskaper innen botanikk! Og jeg sto der på sidelinjen, og bare måpte mer og mer. Og der forsvant mye av min gnist, om det å lære de innen Salix.
Men jeg har lært noen (få) allikevel.

Dette skrev jeg nå, bare for å vise hvor vanskelig dette kan være. Og det å bestemme Salix utifra to bilder, som er så utydelige, og viser så få detaljer, kan fort bli ekstremsport.
Ellers så var jeg med Tore Berg på tur den 1/6 i år (eller han var med meg, spørs på definisjon. Jeg kjørte, og fant fram steder. Mens Tore bestemte sjeldne Salix-hybrider). Der fant vi en 3 spesielle hybrider. En i Åkersvika (like ved IBM-bygget) som er en blanding av 3-4 arter. En litt lenger mot Sandvika, som er en hybrid mellom S. caprea (selje) og S. daphnoides (påskepil også kalt doggpil, mens nå er doggpil den ene underarten under denne). Og en på Nes (Ringsaker), som er en påstått hybrid mellom S. euxina (skjørpil) og S. pentandra (istervier). Men her er problemet, at S. euxina er ikke vanlig plantet i hager eller andre steder, den er rett ut sjelden. Og de fleste som er bestemt som S. auxina er antageligvis S. x fragilis (hybrid med norsk navn grønnpil mellom S. auxina og S. alba (hvitpil)). S. x fragilis er derimot meget vanlig, og veldig mye solgt som pil på forskjellige hagesentre. Og vi samlet da denne, da den nå så og si var i blomst (litt på etterskudd), og at Tore mente, at det måtte være hybriden mellom S. x fragilis og S. pentandra (3 arter).

S. x fragilis (grønnpil) er også svartelistet, og den har nå havnet på et vedlegg i Biomangfoldsloven, som tredte i kraft 1. januar 2016. Som bestemmer, at noen svartelistede planter er nå forbudt å innføre, omsette, så eller plante. Den regulerer også sterkt bruken av noen andre svartelistede planter.
S. x fragilis havner her på forbudslista, og her trer forbudet i kraft om 5 år.


@Entropi: Den nede i hjørnet der, er iallfall ikke spisslønn!.. Jeg er ikke sikker, men jeg anslår en av de to store bjørkeartene. Ta bedre bilde av begge plantene, så kan jeg KANSKJE si noe mere sikkert om begge.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
@Entropi: Den nede i hjørnet der, er iallfall ikke spisslønn!.. Jeg er ikke sikker, men jeg anslår en av de to store bjørkeartene. Ta bedre bilde av begge plantene, så kan jeg KANSKJE si noe mere sikkert om begge.
Vis hele sitatet...
Nei jeg synes det så ut som et flertakket blad på avstandsbildet men når man ser bladene er det selvsagt ikke en lønn, nei ☺. Jeg tippet bøk, synes ofte helt nye blader på bøk er litt tynnere og mindre læraktige enn de eldre. Men det kan godt være bjørk ja.

En ekskursjon i og rundt hagen vil nok gi en pekepinn på hvilke trær eller hekker de kan ha spredt seg fra.

Slutter meg også til anbefalingen av ekteparet Lids flora☺
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
@Entropi: Den nede i hjørnet der, er iallfall ikke spisslønn!.. Jeg er ikke sikker, men jeg anslår en av de to store bjørkeartene. Ta bedre bilde av begge plantene, så kan jeg KANSKJE si noe mere sikkert om begge.
Vis hele sitatet...
Det i fet skrift, var ikke til deg da Entropi.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det i fet skrift, var ikke til deg da Entropi.
Vis hele sitatet...
Nei, det skjønte jeg☺ Gadd bare ikke fjerne det fra sitatet.
Trådstarter
Heftig input fra aluminiumfluorid her!

Var på et hagesenter i dag, og de kunne fortelle meg at det var en type selje og en bjørk. Hvilken type selje sa hun dog umiddelbart at hun ikke kunne spotte. Her er iallfall et par litt bedre bilder av for- og baksider av bladene.

Jeg er fortsatt like idéløs, når det gjelder Salix-art. Det kan til og med hende, at en slik plante er ubestemmelig også. Jeg vet iallfall, at slike unge planter er ubestemmelig innen deler av Sorbus (asalslekta).
Sist endret av aluminiumfluorid; 14. juni 2016 kl. 16:10.
Trådstarter
Mange takk for input. Det er bra nok for meg å vite at det er selje.
Sitat av zeuber Vis innlegg
Mange takk for input. Det er bra nok for meg å vite at det er selje.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det ikke er selje, selje er ganske hårete. Her ser jeg fint lite hår...

Det er en i samme slekt, og lengre har vi ikke kommet.

For å ta en analog. Så er brunbjørn og isbjørn to arter i samme slekt. Og denne slekten er alene i bjørnefamilien (familie er et hakk over slekt).
▼ ... noen uker senere ... ▼
...og for å dra analogien ytterligere ut i periferien; aluminiumflorid viser til brunbjørn og isbjørn som to arter i samme slekt.
Og nord i Alaska og Canada oppdager man nå stadig flere tilfeller av hybride avkom, hvor isbjørn og brunbjørn har parret seg med hverandre...