Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1021
Anonym bruker
"Avhengig Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Har fått henvisning til DPS av lege og fikk brev om at jeg har fått time. Det står at jeg må til fastlegen min og gjennomgå somatisk undersøkelse (høyde, vekt, blodtrykk etc) og blodprøvetaking før jeg skal på timen.

Hvorfor i allverden må jeg det? Noen som har erfaring?
Fordi somatisk og psykisk sykdom ikke er mutually exclusive. Enkelte somatiske tilstander kan gi psykiske symptomer. I tillegg ønsker en baseline-undersøkelse for å sjekke generell helsetilstand, og avdekke eventuelle somatiske problemer som må tas hensyn til ifht eventuell medisinering og lignende.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av Mastermark Vis innlegg
Fordi somatisk og psykisk sykdom ikke er mutually exclusive. Enkelte somatiske tilstander kan gi psykiske symptomer. I tillegg ønsker en baseline-undersøkelse for å sjekke generell helsetilstand, og avdekke eventuelle somatiske problemer som må tas hensyn til ifht eventuell medisinering og lignende.
Vis hele sitatet...
Eksempelvis kan høyt stoffskifte gi mange symptomer som ligner på angst. Det vil ikke hjelpe med medikamentel angstbehandling, eller psykoterapi, fordi det er fysiske grunner i kroppen som fucker opp. Sånn sett er en somatisk legesjekk essensielt for å finne riktig psykiatrisk/psykologisk behandling.