Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 17550
Skal prøve å forklare dette enklest mulig.

Jeg vil ha en linux boks som Vero 4k koblet til tven i stua.
Den vil jeg at skal hente filmer og stæsh kablet fra en harddisk.
Denne harddisken er koblet til en raspberry PI gjennom USB som fungerer som en torrent server.

Er det mulig å bare koble en Ethernet kabel mellom Raspberry og Vero boksen for å få tilgang til alt som er på en slik harddisk?
Sist endret av SkyMarshal; 28. juni 2018 kl. 13:50.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det blir nok lettere å koble dem sammen med en switch/ruter i stedet for direkte. Bruk så NFS. https://askubuntu.com/questions/8534...oxes/8573#8573 Jeg kan forestille meg at lesehastigheten på Raspberry Pi blir flaskehalsen, men jeg vet ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sliggeridi Vis innlegg
Jeg kan forestille meg at lesehastigheten på Raspberry Pi blir flaskehalsen, men jeg vet ikke.
Vis hele sitatet...
Garantert. RPi har ein USB2-buss, som her vert delt mellom disk og nettverkskort. I tillegg er nettverkskortet bare 100Mb/s, som er relativt middelmådig.

Sjølv har eg en Intel Atom med 4 SATA-disker som lagringsplass, og mac mini til torrents. Det funker faktisk. RPi er nifty saker til mange ting, og har levelige mengder CPU-kraft og minne til mange ting - men ekstremt dårlige IO-muligheter. Sjølv har eg t.d. ntp-server, temperaturlogging, videospiller på soverommet m.m. køyrande på RPi...
Sist endret av vidarlo; 7. juli 2018 kl. 18:43.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Er det en Nas eller pc Vidar? Jeg har gått over til å vurdere å kjøpe innen synology nas og bruke den som både torrent klient og lagring, som veroen henter filmer fra over kablet nett.
Hadde et par kjøpe nas for noen år siden men bytta de mot dedikert filserver da de både var trege og ustabile. Wake-on-lan funksjonen var ikke helt topp, om de ikke var i bruk på noen dager eller uker så var det ikke alltid de våkna før "manuell reboot" ble tatt. Lagring fungerte jo helt greit, og backup også men det var disse små tingene jeg aldri fikk rett som gjorde at jeg følte det ikke var verdt pengene. En brukt server til ca samme pris ga mer fleksibilitet og løste flere oppgaver, pluss at kabinettet hadde godt med plass. Open nas el free nas el liknende gir deg samme brukervennlighet bare mer fleks og muskler.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Kan du linke meg en decent fil server til rundt 3-4k som ikke bråker mer enn en NAS? Sitter gjerne og fikler litt med Linux om det må til. Alt jeg vil den skal kunne er å forsyne en ny boks med filmer over lan/wifi samt stå på 24/7 og laste ned lovlige torrents.