Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1026
Hei.

Skal erstatte min svært slitne HP pavilion, og nærmer meg å falle ned på en Asus Zenbook UX305CA (til ca 7500kr) etter å ha lett litt i norske tester.
Er helt grønn i forhold til maskinvare selv. Så jeg lurer på om noen har noen erfaringer med denne pcen. Elller har kan abefale noe de mener vil være et bedre kjøp?

  • Skal delvis være stasjonær erstatning (blir eneste PC)
  • Kommer til å transporteres noe (reise + utvalgte forelesninger), men har allerede en sekk som passer til den gamle digre "bærbare"
  • Ingen spesielle vekt/skjermstørrelse preferanser (erstatter en 17')
  • Gamer ikke noe særlig på PC med unntak av noe retro, og Football Manager og evnt, Pro Cycling Manager
  • Ellers vil den bli brukt til filmavspilling (ønsker altså hdmi), daglig bruk, og noe skolearbeid
  • Ønsker en stabil pc med høy ytelse i forhold til pris

Alle inspill mottas med takk!
Sist endret av yellowmamba; 10. oktober 2016 kl. 13:15. Grunn: La til pris
Regner med at det er Asus Zenbook UX305CA pure du snakker om. Det den PCen tilbyr er Zenbooks seriens kjente byggkvalitet og lette vekt i en billigere versjon. Prosessoren er definitivt for sein for all slags spilling så lenge det ikke er i en nettleser. 4GB ram er også hakket for lite. Det jeg vil anbefale er å legge mer penger inn i PCen for å få noe kraftigere. Ting som er viktig å tenke på når man skal kjøpe en bra laptop i fag er:

- Minst 8GB med ram. Chrome er uten tvil den beste nettleseren i dag, og den krever mye ressurser.
- Prosessor etter bruk. Vil personlig aldri kjøpe noe svakere enn den nyeste i5 prosessoren, men jeg liker å kunne småspille litt på PCen. M3 som er i den PCen du snakker om gir veldig god batteri tid, men den er ganske treig.
- Kjøp med SSD uansett hva. ( går selvfølgelig fint med både en hdd og ssd)
- Spør deg selv også hvor mye du vil bære den rundt. Er det en student pc som skal fra og tilbake hver dag er vekten veldig viktig, men skal du bare ha den med på ferie i ny og ned burde du prioritere ytelse. Asusen her er definitivt ment til å reise mye med.

Hadde jeg vært deg ville jeg sett med mot en ASUS Zenbook UX303UB, eller yoga serien til Lenovo
Sist endret av Sandertn; 10. oktober 2016 kl. 14:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ok. Takk for svar! Vekt er som nevnt i tråden ikke særlig viktig for min del. God kvalitet i forhold til pris er det desidert viktigste kriteriet og at den kommer til å holde i en del år til generell bruk.
Om dette finnes nærmere 7k enn 10k er selvfølgelig det en bonus

Hva med en av disse istedet? Noen som har erfaringer/formeninger?

https://www.prisguide.no/produkt/asu...-dm141t-272356

https://www.prisguide.no/produkt/asu...-xo065t-272414
Sist endret av yellowmamba; 10. oktober 2016 kl. 15:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den nederste mangler full HD skjerm, den andre har gode spesifikasjoner, men kjenner ikke til byggkvalitet o.l.
Aha. Takk

Denne ser også ut som et decent alternativ: https://www.prisguide.no/produkt/ace...75-78xm-270703
Her er den jeg har. Kjøpte den til studiene nå i høst å er meget fornøyd. Men her må du kjøpe Windows selv (Du får nøkler til 150 kr på ebay). Chassiet er bygget i Kina mens resten er satt inn her i Norge av Multicom. Kutting/fresingen (?) av aluminiumet er ikke perfekt, så du finner noen ujevnheter her og der. Men disse er veldig små, de plaget ikke meg.
Aha. Tror jeg er ganske nærme å satse på aceren: https://www.prisguide.no/produkt/ace...75-78xm-270703
Sliter litt med å finne noen tester og vurderinger som gjør meg trygg på byggekvalitet osv, men når det kommer til et stykke må man
vel bare ta sjansen på en kanskje :P
Sitat av Sandertn Vis innlegg
Regner med at det er Asus Zenbook UX305CA pure du snakker om. Det den PCen tilbyr er Zenbooks seriens kjente byggkvalitet og lette vekt i en billigere versjon. Prosessoren er definitivt for sein for all slags spilling så lenge det ikke er i en nettleser. 4GB ram er også hakket for lite. Det jeg vil anbefale er å legge mer penger inn i PCen for å få noe kraftigere. Ting som er viktig å tenke på når man skal kjøpe en bra laptop i fag er:

- Minst 8GB med ram. Chrome er uten tvil den beste nettleseren i dag, og den krever mye ressurser.
- Prosessor etter bruk. Vil personlig aldri kjøpe noe svakere enn den nyeste i5 prosessoren, men jeg liker å kunne småspille litt på PCen. M3 som er i den PCen du snakker om gir veldig god batteri tid, men den er ganske treig.
- Kjøp med SSD uansett hva. ( går selvfølgelig fint med både en hdd og ssd)
- Spør deg selv også hvor mye du vil bære den rundt. Er det en student pc som skal fra og tilbake hver dag er vekten veldig viktig, men skal du bare ha den med på ferie i ny og ned burde du prioritere ytelse. Asusen her er definitivt ment til å reise mye med.

Hadde jeg vært deg ville jeg sett med mot en ASUS Zenbook UX303UB, eller yoga serien til Lenovo
Vis hele sitatet...
Har også sett etter Zenbook UX303UB men var ikke lett å finne noen som har den. Hvilken erstatter den?