Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 8033
Hei! Jeg oppfordrer ingen i dette forumet til å naske, men har dessverre gjort det selv og er ganske stressa. Ble ikke tatt og varen hadde en verdi på under 2000 kr og var et demoprodukt, hvor alarmen allerede var tatt av, i motsetning til alle de andre produktene. Butikken hadde mange vakter. Har gått 1 uke og enda ikke fått brev fra politiet. Vil politiet priotere sånne saker, og er det noe å være stresset for? Selv mange av sakene hvor gjerningsmannen blir tatt i butikk blir jo henlagt? Noen som har erfaringer med dette?
Hvis de ikke tok deg i butikken tror jeg det er liten sjangs for at det blir prioritert. Er ikke sikkert de la merke til det engang. Butikken har ikke lov å oppebavre overvåkningsvideo mer enn en uke. Så med mindre tyveriet er blitt anmeldt er videoen slettet. Tvilsomt at politiet gidder å lete etter en person de ikke har navn på for en så liten sak. Så tror du slapp unna denne gangen.
Ville ikke bekymra meg. Var det i storby eller bygd? I storbyene så sannsyneligheten for at de finner deg rimelig smal.
Dette var i Oslo, så de håper de har flere viktige saker der. Bor heller ikke i Oslo, så politiet eller senteret lokalt kan nok ikke kjenne meg igjen. Skal nok prøve å holde meg unna butikken framover
Sist endret av friday30; 7. oktober 2016 kl. 15:27.
Jeg forstår ikke problemet her. Du ble jo ikke tatt. Tenker du at de skal identifisere deg gjennom videoopptak, eller hva? Er du en kjenning av politiet, eller kjenner du de som jobber i butikken? Det er jo ikke sånn at man ser en person på video, og så har man plutselig navnet og adressen til vedkommende.
Jeg har aldri gjort et eneste lovbrudd før, så er ingen kjenning av politiet nei. Spørsmålet mitt går også litt på når jeg kan føle meg trygg. For ved f.eks bankran eller liknende vil man greie å finne gjerningsmannen, og vet at det er høyere prioritet på det, men føler at jeg uansett er ganske trygg når det har gått en uke, men har ikke erfaeing om hvor lenge de jobber med slike saker
Så...
Du stjal noe, men ble ikke tatt. For alt du vet har de ansatte i butikken ennå ikke oppdaget at gjenstanden er borte. Og du lurer på om de vil sette i gang etterforskning når (hvis) tyveriet oppdages?

Med mindre du roper "DET VA'KKE MEG!!!" og beiner som om Gammel-Erik er etter deg neste gang noen sier hei til deg inne i den sjappa, så tror jeg ikke du har noe å frykte.
Sist endret av Myoxocephalus; 8. oktober 2016 kl. 21:25.
Vet om flere butikker som driter fullstendig i å slette overvåknigsmaterialene sine. Som også tar saken i egne hender. Har selv gått rett inn døra til en som nektet å gjøre opp for et flygel han hadde kjøpt. Alle vet jo hvor dårlig ressurser politiet har.
Jeg ble anmeldt for pengeforfalskning en gang(seddelen var ekte etter analyse hos Norges bank) og selv etter et så alvorlig lovbrudd så tok det allikevel tre uker før brev fra politiet kom. Så vent et par uker til, og hvis det da enda ikke har dukket opp noe brev så er nok ikke saken anmeldt eller oppdaget av butikken.

Du skriver i tillegg at du bor i Oslo, så politiet har nok både voldtekter og drap høyere på prioriteringslista enn nasking.
Sist endret av U.S.Marshall; 7. oktober 2016 kl. 16:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av friday30 Vis innlegg
Jeg har aldri gjort et eneste lovbrudd før, så er ingen kjenning av politiet nei. Spørsmålet mitt går også litt på når jeg kan føle meg trygg. For ved f.eks bankran eller liknende vil man greie å finne gjerningsmannen, og vet at det er høyere prioritet på det, men føler at jeg uansett er ganske trygg når det har gått en uke, men har ikke erfaeing om hvor lenge de jobber med slike saker
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner. Vel, svaret er (dessverre?) at de mer eller mindre ikke jobber med slike saker overhodet. Til og med når de butikkansatte vet med sikkerhet hvem tyven er, så hender det at saker blir henlagt. Hold deg unna butikken og området rundt en stund, så går det helt sikkert bra.

Med det sagt, og siden det er første gang du begår et lovbrudd, så vil jeg sterkt fraråde deg å fortsette med nasking. Det er ganske vanedannende. Jeg drev med det en del på ungdomsskolen. Det begynte i det små på slutten av barneskolen. Typ boller og brus i friminuttet. Men det utvikler seg fort, og det er lett å "glemme" hva man egentlig driver med, og hvor mye det vil komme til å suge om man blir tatt. Så er det den moralske siden av det også, som kan komme sigende innover en etterhvert. Som regel sjeler man bare masse dritt man egentlig ikke trenger uansett. Helt idiotisk. =)
Kommer aldri til å fortsette med det. Har vært veldig redd for å bli tatt i ettertid, og føler ikke at jeg sitter igjen med noe, så kommer nok ikke til å fortsette med det. Men tusen takk for alle svar!
Før butikken kan anmelde det, må de vite at varen er borte. Om det er en demovare uten alarm, er sjangsen for at de merker dette før varetelling (i mine øyne) liten. Har selv jobbet i butikk, og vi hadde varetelling hver 3. måned, men vi hadde derimot alt låst ned og med alarm.

Uansett om de har oppdaget dette nå 1 uke etterpå, så er video opptaket borte.

Datatilsynet sier at 7 dager er det lengst man kan ta vare på ett opptak fra overvåking, unntak for flyplass, banker og andre institusjoner med store verdier.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Tenk på hvor mange kameraer de har og hvor mange timer med opptak de lagrer.
Hvis de ikke vet nøyaktig når varen forsvant skal det ikke mye til at arbeidstiden med å gå gjennom opptakene koster mer enn varen er verdt.
I tillegg har de ingen ting å gå på for å få navn med mindre du har lagt igjen spor som banktransaksjoner i samme butikk i samme tidsrom.
Ok men har planlagt å sende et anonymt brev tilbake med varen og beklagelsesbrev. Men er det sånne typer saker som vanligvis blir henlagt?
sånne saker blir ofte henlagt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvordan går det ? Fått noe brev?

Litt sent kanskje, men det går nok bra. Men de merker sikkert om en demovare er vekke, men det spørs likevel litt hva det er. Tror de merker elektronikk mye lettere enn en parfyme f.eks. Men ville nok aldri handlet i den butikken igjen, fordi om de så at du stjal kan de ha hengt opp bilder av deg på personalrommet.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hvis det var en telefon så kan vel IMEI nummeret være registrert hos telenor feks, og den dagen du skal ha simkort i så får de en varsel?
Edit: så at det var eldgammel tråd
Sist endret av Oslomann(26); 13. juli 2020 kl. 21:38.