Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 7773
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Lasta ned en vpn client, som ikke kobler seg på proxy automatisk(sheft soft VPN manager) på Ubuntu, men har ikke peiling på åssen jeg får den til å kjøre trafikken min gjennom Tor. Veit noen åssen man ordner det? Om jeg må bruke et annet program så send meg link
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
What?

Du vil bruke tor, eller tilfeldig anna software?
Slashdot: Jeg tror han mener at han vil ha vpn gjennom tor.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Trådstarter
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Slashdot: Jeg tror han mener at han vil ha vpn gjennom tor.
Vis hele sitatet...
Sorry hvis det var uklart, men ja det var det jeg mente.
PS: Det vil fungere helt greit til vanlig surfing, (om man er obs på sikkerhetsutfordringen med det) men om du tenker på å torrente/laste ned mye via TOR, legg vekk tanken først som sist, og få deg heller en skikkelig VPN-provider.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ueland Vis innlegg
PS: Det vil fungere helt greit til vanlig surfing, (om man er obs på sikkerhetsutfordringen med det) men om du tenker på å torrente/laste ned mye via TOR, legg vekk tanken først som sist, og få deg heller en skikkelig VPN-provider.
Vis hele sitatet...
Pga sikkerhetshull, eller treghet?
1: Tor er ikke designet for torrents, og vil ikke ha kapasitet til at alle skal gjøre det
2: Tor er tregt for torrents
3: Torrent-programmer kan avsløre din egentlige IP selv om du bruker tor
4: Du vil skifte "ekstern IP" hele tiden + nye connections hele tiden = mer treghet
5: Mange av nodene du må bruke har deaktivert torrent-mulighet
6: Du ødelegger for de som har exit-nodene til Tor, som vil få alt peset med klager fra rettighetshaverne

tl;dr: Få deg skikkelig VPN.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ueland Vis innlegg
1: Tor er ikke designet for torrents, og vil ikke ha kapasitet til at alle skal gjøre det
2: Tor er tregt for torrents
3: Torrent-programmer kan avsløre din egentlige IP selv om du bruker tor
4: Du vil skifte "ekstern IP" hele tiden + nye connections hele tiden = mer treghet
5: Mange av nodene du må bruke har deaktivert torrent-mulighet
6: Du ødelegger for de som har exit-nodene til Tor, som vil få alt peset med klager fra rettighetshaverne

tl;dr: Få deg skikkelig VPN.
Vis hele sitatet...
Hadde egentlig ikke tenkt å torrente med det, men også ha muligheten til å være anonym når jeg er på flash sider o.s.v siden tor blokkerer det
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg skjønner ikke hva Tor skal hjelpe med å blokkere? Si heller hva du ønsker å oppnå enn å komme med vage spørsmål.
du kan lage din egen tor router av en raspberry pi, er en guide på det her: https://learn.adafruit.com/onion-pi/overview 500 spenn ca.
▼ ... over en måned senere ... ▼
tor er komprimert og defor utilregnelig... Ikke bruk det.
Sitat av mocp Vis innlegg
tor er komprimert og defor utilregnelig... Ikke bruk det.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på det du snakker om?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mocp Vis innlegg
tor er komprimert og defor utilregnelig... Ikke bruk det.
Vis hele sitatet...
Kvifor er tor utilregnelegt? At det komprimerer trafikk er ikkje eit argument for at det er utilregneleg.
Sist endret av vidarlo; 4. juli 2014 kl. 14:54.
Skal du kjøre all trafikk gjennom TOR vil du få en veldig langsom opplevelse.

Anbefaler heller at du bruker VPN hos en VPN-tilbyder som ikke logger. Og blokerer alle programmer fra å kjøre over hjemme-nett.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Tidspress Vis innlegg
Har du kilder på det du snakker om?
Vis hele sitatet...
enkelt. alle tor noder har øyne på seg og nsa snapper opp all data fra alt. kryptering er eneste vi har igjen. Secure communication er ingenting hvis din communication is not secure. Mange som ser på tor noder og var det en svensk ambassade som sendte ting gjennom tor og alle kunne lese papirene med brevhoder fra den svenske ambassaden? svensk smensk. Uansett er det ganske åpenbart at kommunikasjonen må være sikker på alle områder for å være hemmelig. Alt tor gjør er å åpne flere flyplasser for å forvirre passkontrollen. Det vil ikke fungere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mocp Vis innlegg
Uansett er det ganske åpenbart at kommunikasjonen må være sikker på alle områder for å være hemmelig. Alt tor gjør er å åpne flere flyplasser for å forvirre passkontrollen. Det vil ikke fungere.
Vis hele sitatet...
Du har ikkje forstått målet med tor. Det er ganske korrekt at data i klartekst er trivielle å lese. Men målet med tor er ikkje å hindre det. Målet med tor er å gjere avsendaren vanskelgare å spore - ikkje skjule innhaldet.

At exit-nodane gjerne er overvaka, og at tor ikkje gir perfekt anonymitet vil ikkje sei at tor er kompromittert.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du har ikkje forstått målet med tor. Det er ganske korrekt at data i klartekst er trivielle å lese. Men målet med tor er ikkje å hindre det. Målet med tor er å gjere avsendaren vanskelgare å spore - ikkje skjule innhaldet.

At exit-nodane gjerne er overvaka, og at tor ikkje gir perfekt anonymitet vil ikkje sei at tor er kompromittert.
Vis hele sitatet...
Men det er ikke hva folk tror. Og jeg sa at alle noder har øyne på seg. Ikke vanskelig å tegne streker fra pungt til pungt når de har nummer på seg. Tor og kryptering kanskje. Men tor er ikke en sikker kommunikasjons metode. Hvis du kjører proxyer over hele verden og så gjennom tor for å utgi manifestet ditt, mja. Men poenget er at du må gjennom en tor node til din maskin, og den trafikken er overvåket. tor med alle maskiner som node, men da er jo det bare internett.

Det jeg prøver å si er at det er ytterst få tilfeller tor kan utnyttes til å fungere. Så hvor er den sikre bruken av det? Den eksisterer ikke. Kanskje det bare er en protokoll, men folk bør vite hva den er for det er lett å misforstå.

Jeg tror vi kan bli enig om at vi trenger en virkelig sikker måte å kommunisere over internett.
Sist endret av mocp; 29. juli 2014 kl. 15:01. Grunn: blæ
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mocp Vis innlegg
Men det er ikke hva folk tror. Og jeg sa at alle noder har øyne på seg. Ikke vanskelig å tegne streker fra pungt til pungt når de har nummer på seg. Tor og kryptering kanskje. Men tor er ikke en sikker kommunikasjons metode. Hvis du kjører proxyer over hele verden og så gjennom tor for å utgi manifestet ditt, mja. Men poenget er at du må gjennom en tor node til din maskin, og den trafikken er overvåket. tor med alle maskiner som node, men da er jo det bare internett.

Det jeg prøver å si er at det er ytterst få tilfeller tor kan utnyttes til å fungere. Så hvor er den sikre bruken av det? Den eksisterer ikke. Kanskje det bare er en protokoll, men folk bør vite hva den er for det er lett å misforstå.

Jeg tror vi kan bli enig om at vi trenger en virkelig sikker måte å kommunisere over internett.
Vis hele sitatet...
Nei, det er eit generelt problem at folk er late og ikkje har lyst til å lære seg kompleks teknologi. Og per i dag må ein forstå teknologi for å kunne ta informerte val om sikkerhet.

Poenget med tor er at om trafikken din er stor nok, så vert det svært vanskeleg, sjølv om ein kan sjekke trafikken mellom ein del av nodane, å spore det tilbake til deg. Den første noden kan ikkje vite om du er opphavsmann eller kun ein node som viaresender, og det gjeld resten av nettet også.

Om mange nok nyttar tor vil det vere svært vanskeleg å spore pakker, og det vil fungere relativt bra. T.d. fungerer det jo bra nok for å gå under radaren i mange tvilsomme stater.

Og tor - som er mellommann vil aldri kunne gi ende-til-ende-kryptering uansett. Og fråveret av krypto etter exit-noden er afaik rimeleg klårt utheva på tor sin FAQ. Så at du kaller det kompromittert er uforståelig. Ikkje perfekt, men det beste vi har av løkruting i dag.
vel lykke til med løkringene dine. Å evangelisere for dette har mine øyne på seg. Du vet det blir feil. Jeg vil følge med.
Blir nesten poengløst å bruke vpn så tor. Hvis din vpn logger eller er avlyttet(som mocp prøver å forklarer men feiler fordi han ikke forstår stukturen på tor nettverket, noe jeg heller ikke forstår forsåvidt) så er det poengløst.

Saker fra 2010, der flere store pedofile organisasjoner ble avslørt og tatt, hadde de ett felles trekk og det var at alle disse bruke TOR over VPN, dvs de kjørte først tor så koblet seg til sitt vpn nettverk.

Det skal dog sies at etterforskere hadde klart å social engeenere hvilket vpn selskap disse medleme brukte, dermed var jobben enkel.

Ikke tull med internett spor. Er det først ett spor, forsvinner det aldri!

Lykke til.

OBS: Glemte å gi deg tips. Bruk VPNs som er utenfor EU og gjerne i funky land, asia, afrika. Grunnen til at jeg nevner VPN og ikke tor er; siden du nevnte at du kommer til å bruke sider som bruker flash og dermed har du ikke bruk for tor. og ingen nettsider eller veldig få som jeg er kjent med, er VELDIG ulovlig å surfe som bruker flash.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mocp Vis innlegg
vel lykke til med løkringene dine. Å evangelisere for dette har mine øyne på seg. Du vet det blir feil. Jeg vil følge med.
Vis hele sitatet...
Prøver på ingen måte å evangelisere for tor - men forklarer deg korleis tor faktisk fungerer. I tillegg kan du lese t.d. http://www.theguardian.com/world/201...line-anonymity som peiker på at tor faktisk fungerer svært godt mot sofistikerte angriparar, som har noder i tor-nettet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Prøver på ingen måte å evangelisere for tor - men forklarer deg korleis tor faktisk fungerer. I tillegg kan du lese t.d. http://www.theguardian.com/world/201...line-anonymity som peiker på at tor faktisk fungerer svært godt mot sofistikerte angriparar, som har noder i tor-nettet.
Vis hele sitatet...
Det krever tydligvis ENORM med data kapasitet for full kontroll over TOR nodene, eller det mange mener er TORs svakeste ledd, exit nodes.

Ser du TOR nettverket idag sammenlignet med 2-3 år siden, så vil du se en stor forskjell på hvor mange tor relays det er oppe og går, spesielt mange utenfor USA sine grenser. Dette er ingen bevis, men en god indikasjon på at TOR fortsatt er et sunt og sikkert nettverk, hvis det brukes med omhu.