Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  109 12283
Hei!

Leste en artikkel nå nettopp på VG: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10136298 .

Synspunkter? Etter min mening burde absolutt ranerene få straff, men hva så med de to personene som kom til unnsetning? Er kanskje vanskelig ut i fra artikkelen og bedømme om 17åringen opptrådde proporsjonalt om han sørget for at den ene raneren ble tilnærmet tannløs

At en 10åring(man går på barneskolen??) blir ranet, evt. forsøkt ranet, på denne måten er uten tvil noe enhver burde reagere på. Hva ville du gjort?
Kristian Valen delte dette på facebook imårges, og jeg var så nære å dø av latter da jeg leste at tennene bare lå "strødd" over området.


Videre syns jeg ranerne fortjente juling, og håper idiotene tenker to ganger før dem raner en 10-åring igjen. Jeg hadde seriøst ikke klart å holdt noe igjen heller om jeg har vært vitne, det er så sinnsykt feigt jeg blir kvalm. Også utsette en 10 år gammel gutt for dette? Fortjente vært kakk.
Sist endret av Mozzie; 28. oktober 2013 kl. 21:52.
Det var på tide at noen tok affære. En omgang juling kan sette en støkk i ham for fremtiden. En tur i cella hadde ikke hjulpet slike folk på noen som helst måte.

17 åringen er en helt i mine øyne.
Respekt til 17åringen for at han grep inn! Det å rane en 10åring er det samme som å be om bank..
Helt enig med de over her. Dette er sykemennesker som prøver å rane barn. De er blottet for moral. Bra noen lar dem smake sin egen medisin. Står også at ranerne slo først når 17 og 30 åringene grep inn på vg nå. Å da mener jeg da hvertfall det er greit. Om du angriper noen må du regne med at det kommer smeller tilbake.
Nå vil jeg først og fremst påpeke at dersom du raner en 10 år gammel gutt, er du avskum. Han fortjente nok å få seg juling, men å sparke en person som ligger på bakken gjentatte ganger i ansiktet er å gå litt for langt, spør du meg. Personlig mener jeg at når slike situasjoner oppstår (slossing, med andre ord), er man ferdig når en av de involverte mister bevisstheten. Hvorvidt personen mister bevisstheten etter 1 eller 5 slag er heller irrelevant, når han går i bakken er slosskampen over. Å fortsette etter dette er i de aller fleste situasjoner ikke greit.
Sist endret av Nether; 28. oktober 2013 kl. 22:08.
Sitat av Paa9 Vis innlegg
Helt enig med de over her. Dette er sykemennesker som prøver å rane barn. De er blottet for moral. Bra noen lar dem smake sin egen medisin. Står også at ranerne slo først når 17 og 30 åringene grep inn på vg nå. Å da mener jeg da hvertfall det er greit. Om du angriper noen må du regne med at det kommer smeller tilbake.
Vis hele sitatet...

Jepp.


Ranerne sto i en svært svekket situasjon fra før av, men har de vært helt unnlatende og gått sin vei når dem ble konfrontert har neppe voldsepisoden oppstått. For å ikke nevne the obvious. Dem brakte dette ned på seg selv og han 18-åring har kun seg selv å takke mtp. en tannlaus tanngard.
Sitat av Nether Vis innlegg
Nå vil jeg først og fremst påpeke at dersom du raner en 10 år gammel gutt, er du avskum. Han fortjente nok å få seg juling, men å sparke en person som ligger på bakken gjentatte ganger i ansiktet er å gå litt for langt, spør du meg. Personlig mener jeg at når slike situasjoner oppstår (slossing, med andre ord), er man ferdig når en av de involverte mister bevisstheten. Hvorvidt personen mister bevisstheten etter 1 eller 5 slag er heller irrelevant, når han går i bakken er slosskampen over. Å fortsette etter dette er i de aller fleste situasjoner ikke greit.
Vis hele sitatet...
Tja. Vi vet ingenting om hva disse ranerne sa eller gjorde. Hadde jeg vært i samme situasjon og for eksempel blitt drapstruet av disse gutta hadde jeg gjort alt jeg kunne for at de ikke fikk muligheten til det. Inkludert å sparke de i hodet når de lå nede, men meg om det... Slosskamp mot slike mennesker er ikke over før de er slått i svime.
Sist endret av Freakaholic; 28. oktober 2013 kl. 22:17.
Sitat av Nether Vis innlegg
Nå vil jeg først og fremst påpeke at dersom du raner en 10 år gammel gutt, er du avskum. Han fortjente nok å få seg juling, men å sparke en person som ligger på bakken gjentatte ganger i ansiktet er å gå litt for langt, spør du meg. Personlig mener jeg at når slike situasjoner oppstår (slossing, med andre ord), er man ferdig når en av de involverte mister bevisstheten. Hvorvidt personen mister bevisstheten etter 1 eller 5 slag er heller irrelevant, når han går i bakken er slosskampen over. Å fortsette etter dette er i de aller fleste situasjoner ikke greit.
Vis hele sitatet...

Nå vet man jo ikke 100% prosent hvordan hendingsforløpet var så han trenger ikke og ha sparket gjentatte ganger. Leste i en artikkel også at 17-åringen var den som hadde ringt 113 etter basketaket. Men skjønner godt hva du mener!
Sist endret av snickersogtwist; 28. oktober 2013 kl. 22:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Vi kan ikkje tillate sjølvtekt. Resultatet av det er i ytterste konsekvens eit samfunn som er det motsette av rettsstaten, der folkemeininga, eller dei som tilfeldigvis er på staden, står for rettshandhevinga. Det er å vinke farvel til dei prinsippa vi liker å skryte av, det er å vinke farvel til ein av dei ypperste karakteristikkane ved det norske samfunnet.

Og vi må ta absolutt avstand fra det. Ikkje kun ta avstand frå handlingar når dei strir mot meininger og prinsipper, men sjølv når dei strir mot kun prinsippa.

Kanskje fleire burde sjå/lese To Kill a Mockingbird?
Sist endret av nso; 29. oktober 2013 kl. 00:21. Grunn: du hadde klart å legge det inn dobbelt
Mener selvfølgelig at ranerne fortjente juling. Utrolig bra at noen reagerte på ranet. Men det er selvfølgelig en forskjell på å gripe inn, og på å grisebanke raneren. Uansett situasjonen, mener jeg at ranerne fortjener grisebank, men det er ikke nødvendigvis rett å gjøre. På dette grunnlaget må jeg vel nesten si at det er riktig av politiet å sikte 17-åringen for vold. Å gi noen tyver noen slag for å forsvare et offer er én ting, men å sparke ut tennene når han allerede har falt ned i bakken er derimot litt over streken. Selv om raneren fortjener det.

Vi kan ikke ha et samfunn hvor det er lov å ta igjen hardere bare fordi den andre brøt loven først.
Sist endret av TaterKjell; 28. oktober 2013 kl. 22:24.
En ekte helt, men han burde ikke ha stoppet voldsbruken før fortauet var innsauset i hjernemasse...
All ære til 17 åringen for å gripe inn å hindre ranet. Minuspoeng for å sparke noen som ligger nede i hodet. Det gjør du bare ikke, de aller fleste har en sperre i hodet som sier at sånt er fy fy! Hadde jeg vært i 17 åringens situasjon så hadde ikke jeg regnet med å gå ustraffet fra denne situasjonen.
Helt tullete at 17-åringen som grep inn nå er siktet. Hvis han blir dømt blir jeg veldig skuffet, og det skaper en presedens for at hvis man ser noen blir ranet så skal man forholde seg fullstendig tiltaksløs, helst gjemme seg bak nærmeste tre og ringe politi som ikke kommer før hele situasjonen er ferdig.

Det var kanskje å gå over streken hvis han sparket raneren da han lå nede, men situasjonen tatt i betraktning gjorde han mer godt enn vondt. Gutten burde fått en medalje!
Sist endret av Tyrkeren; 28. oktober 2013 kl. 22:28.
Av en eller annen grunn kom jeg til å tenke på Arnulf Øverland..."Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer deg selv!"
Sitat av snickersogtwist Vis innlegg
Nå vet man jo ikke 100% prosent hvordan hendingsforløpet var så han trenger ikke og ha sparket gjentatte ganger. Leste i en artikkel også at 17-åringen var den som hadde ringt 113 etter basketaket. Men skjønner godt hva du mener!
Vis hele sitatet...
Ja, artikler skrevet av VGs journalister er jeg stort sett kritisk til. Jeg tok et lite hopp fra de påståtte skadene (manglet flere tenner, ble operert pga hodeskader), og konkluderte med at disse skadene neppe ble påført i bevisst tilstand.

Jeg har også full forståelse for at følelser spiller en stor rolle i opphetede situasjoner slik som denne, men vi mennesker er priveligerte nok til å kunne foreta konsekvensanalyse og overstyre følelsene våre med rasjonalitet, noe som ofte er et mye bedre alternativ. 17-åringen gikk mest sannsynlig for langt i en handling gjort i beste velmenende, og må muligens ta konsekvensene av handlingene sine. Dersom han hadde hindret situasjonen med akkurat passe menge vold, hadde han neppe vært i politiets varetekt i dette øyeblikk.

Selv om ranerne begikk en handling som ikke er i tråd med verken loven eller generell menneskelig etikk, åpner ikke dette for brudd på det samme mot dem. Det er ikke slik det fungerer i et sivilisert samfunn, noe jeg tror de aller fleste er glad for.

Uavhengig av hva vi mener de fortjener, og ja - det er helt naturlig å føle en trang for hevn - er vi nødt til å opprettholde de lovene og standardene vi har satt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ormebol Vis innlegg
En ekte helt, men han burde ikke ha stoppet voldsbruken før fortauet var innsauset i hjernemasse...
Vis hele sitatet...
Skal vi verkeleg senke oss til nivået med blodhevn? Og i tillegg for såpass simple ting som dette? Har ikkje vi eit meir sivilisert samfunn enn det? Er ikkje det nettopp slikt vi fordømmer t.d. Iran for?

Nei takk, la oss for pokker vise at dei verdiane vi har her, m.a. rettsstat faktisk er betre enn ein del andre. Og at vi står på prinsippa våre, ikkje berre når det passer oss - men alltid!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Skal vi verkeleg senke oss til nivået med blodhevn? Og i tillegg for såpass simple ting som dette? Har ikkje vi eit meir sivilisert samfunn enn det? Er ikkje det nettopp slikt vi fordømmer t.d. Iran for?
Vis hele sitatet...
Men så har vi spørsmålet, om ingen hadde brytet inn, ville raneren gått fri? Veldig få saker blir oppklart. Å ringe politiet hjelper ikke mye da når de kommer så er gjerningsmannen borte. Det er som regel ikke mye bevis å gå etter heller, unntatt videokamera på utvalgte steder.

Så vi må jo velge om vi skal stoppe personen ved "borgervern" eller la han gå.

Sett fra lover, har vi lov til å bryte inn i det hele tatt? Kan vi holde igjen/uskadeliggjøre personer til politiet kommer?
Så du Slashdot, mener at ranerene skal få en smekk på hånden samt en bot. For å muligens skade en 10 åring psykisk i flere år? Jeg er enig i at vi skal ha en rettstat som fungerer. Men her går virkelig grensen for rettstat, eneste måten og få bukt med folk som klarer og rane en 10åring uten samvittighet burde virkelig få juling. Jeg personlig (26 år og far til ei 1 år gammel jente) ville flydd på ranerene uten en tanke engang!
Veldig, veldig fint at det finnes folk som tør å hjelpe andre i nød, men å sparke noen som ligger nede så tenna flyr er å dra'n litt for langt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xernox Vis innlegg
Men så har vi spørsmålet, om ingen hadde brytet inn, ville raneren gått fri? Veldig få saker blir oppklart.
Vis hele sitatet...
Ja, det er eit langt betre alternativ at ein skuldig går fri, enn at nokon uskuldige vert banka av folkemoben i kampens hete. Det er eit av grunnprinsippa i rettsstaten.

Viare så har ein alternativ. Halde personen fast, med den grad av vald som er nødvendig. Å gi han eit slag? Kanskje nødvendig, det kan forsvarast. Men å sparke nokon som ligg nede kan aldri forsvarast.
Jeg er absolutt enig i at raneren fortjente en omgang, men å si at hjernemassen burde flyte er bare dumt. Man må vite når man skal stoppe. Man sparker aldri noen som ligger nede.
Sist endret av Fuzzybossen; 28. oktober 2013 kl. 22:56. Grunn: Fjernet quote
§ 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.
Har nogen overskredet Grænserne for Nødverge, er han dog straffri, hvis Overskridelsen alene har fundet Sted paa Grund af en ved Angrebet fremkaldt Sindsbevægelse eller Bestyrtelse.
Vis hele sitatet...
Kommer ikke denne til anvendelse? Kan bli rimelig "bestyrtet" av å se en uskyldig 10 år gammel unge bli utsatt for vold.

17-åringen ba ikke om å komme i denne situasjonen.
Sist endret av Tyrkeren; 28. oktober 2013 kl. 22:57.
Siden innlegget mitt ble slettet får jeg skrive et nytt.

Det kan selvsagt diskuteres hvor mye vold som er nok, men det norske lovverket tillater selvforsvar, både for seg selv og for andre, selv om politiet naturlig nok ikke anbefaler det grunnet farene det medfører.

I denne saken vil vi neppe få vite alt, men det har kommet frem at 17-åringen ble angrepet etter å ha forsøkt å stoppe ranet, og appåtil tok han å ringte 113 etterpå. Det har nevnt at det ble funnet tenner, men ikke hvilke, for alt vi vet kan det også være 17-åringen sine. Kudos til han for å stoppe et ran! Har han derimot brukt for mye vold, er det selvsagt ikke bra, men i et slik scenarie kan det være vanskelig å passe på, noe som selvsagt vil bli brukt til hans fordel.

At han har blitt siktet, betyr ikke at han blir straffet, det er normal prosedyre i de fleste saker. Det samme skjedde i hvertfall 2 saker hvor innbruddstyver ble drept av huseiere, men de ble frikjent/ikke tatt til retten, grunnet diverse årsaker, inklusiv selvforsvar.

Strl 1902s §48 omhandler nettopp dette:
§ 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.
Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet.
Hvad ovenfor er bestemt om Afvergelse af retsstridigt Angreb, kommer ogsaa til Anvendelse med Hensyn til Handlinger, der foretages i Hensigt at iverksætte en lovlig Paagribelse eller hindre, at Straf- eller Varetægtsfanger rømmer.
Har nogen overskredet Grænserne for Nødverge, er han dog straffri, hvis Overskridelsen alene har fundet Sted paa Grund af en ved Angrebet fremkaldt Sindsbevægelse eller Bestyrtelse.
Vis hele sitatet...
Det siste uthevde punktet er fjernet i Strl 2005, men er "heldigvis" (for 17-åringen) ikke trådd i kraft på gjerningsøyeblikket.

Bildet jeg henviste til i post #2 i tråden, som visst ble for sterk kost og ble slettet, er dette: http://suptg.thisisnotatrueending.co...7921147451.gif

Og det oppsummerer min mening ganske greit.



Dette er for ordens skyld en holdeplass jeg bruker daglig, derfor er det nok ekstra opprørende å se det foregå på et sted jeg har ansett som trygg. Jeg tror selv jeg hadde trådd til om nødvendig, og da har jeg ikke peiling på hvordan det ville gått, det har vel neppe noen.


Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dig selv
Sist endret av Ueland; 28. oktober 2013 kl. 23:00.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Jeg er absolutt enig i at raneren fortjente en omgang, men å si at hjernemassen burde flyte er bare dumt. Man må vite når man skal stoppe. Man sparker aldri noen som ligger nede.
Vis hele sitatet...
Kven er du til å bestemme kven som skal fortene ein omgang?

Vi har eit system for å handtere straff. Eit av prinsippa bak det systemet er at det ikkje skal vere vilkårleg. Sjølvtekt bryt grovt med det premisset. I tillegg bryt det grovt med ein del andre prinsipp, som retten til ein rettferdig saksgang.
Det er jo dette som er litt uheldig med loven, selvom alle vi andre syntes det er greit, så er det fortsatt ikke det i følge lovens øyne. Blir akuratt det samme som med pedofile, du hater dem og vil dem alt vondt. Men loven står i veien.

Dette er jo av en grunn, man vil jo ikke ha ville vesten i Oslo. Desverre for 17 åringen så har han blitt litt for iverig og ga for mye juling.

Det er alltid en grense det er viktig og ikke krysse. Men det er veldig vannsklig når du står midt oppi det.
Sist endret av PandaFlush; 28. oktober 2013 kl. 23:01.
Sitat av PandaFlush Vis innlegg
Blir akuratt det samme som med pedofile, du hater dem og vil dem alt vondt. Men loven står i veien.
Vis hele sitatet...
Pedofili er ikke ulovlig, så ikke særlig rart at loven står i veien (incest og overgrep er en annen sak)

Men som nevnt av flere over, det er ikke sikkert det er begått noen lovbrudd her, forruten ran. Det er det Politiet nå jobber med å vurdere.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja, det er eit langt betre alternativ at ein skuldig går fri, enn at nokon uskuldige vert banka av folkemoben i kampens hete. Det er eit av grunnprinsippa i rettsstaten.
Vis hele sitatet...
Det er litt forskjell når 1-2 personer griper inn og når en hel folkemengde bryter inn. Han her ble tatt i aksjon så det er ingen tvil om at han er uskyldig. Jeg er enig i at bankingen er totalt unødvendig, men ihvertfall uskadeliggjøre eller holde igjen personen.
Man kan jo ikke bare se på en person bli ranet uten å gjøre noe.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Pedofili er ikke ulovlig, så ikke særlig rart at loven står i veien (incest og overgrep er en annen sak)

Men som nevnt av flere over, det er ikke sikkert det er begått noen lovbrudd her, forruten ran. Det er det Politiet nå jobber med å vurdere.
Vis hele sitatet...
Jo. Altså, selvforsvar er en ting. Men den hendelsen her er ikke selvforsvar, det er litt mere.

Altså, det var 2 personer som prøvde og stoppe disse, en 30 åring og en 17åring.
Hvorfor blir 30 åringen dimitert tror du? Fordi han ikke klikka helt på helsfyr, noe den stakkars 17 åringen gjorde.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xernox Vis innlegg
Det er litt forskjell når 1-2 personer griper inn og når en hel folkemengde bryter inn. Han her ble tatt i aksjon så det er ingen tvil om at han er uskyldig. Jeg er enig i at bankingen er totalt unødvendig, men ihvertfall uskadeliggjøre eller holde igjen personen.
Man kan jo ikke bare se på en person bli ranet uten å gjøre noe.
Vis hele sitatet...
For all del, eg er totalt for å gripe inn i ein slik situasjon, og eg har relativt få motforestillinger mot å halde personen der til politiet kjem. Men dei haldningene ein del i tråden presterer å uttrykke, nærast ei hylling av sjølvtekt? Det har eg problem med å akseptere.

Eg forstår også at det er lett å overreagere i ein slik situasjon, og at det bør vere formildande for den som utøvde valda, men det er ingen grunn til å hylle det.
The Man In Black
Dovregubben's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kven er du til å bestemme kven som skal fortene ein omgang?

Vi har eit system for å handtere straff. Eit av prinsippa bak det systemet er at det ikkje skal vere vilkårleg. Sjølvtekt bryt grovt med det premisset. I tillegg bryt det grovt med ein del andre prinsipp, som retten til ein rettferdig saksgang.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg om det med systemet, men dette her er snakk om en 24 åring og en 18 åring som bestemte seg for å true og prøve å rane en 10 åring. Dette var ikke et femte klasse slagsmål om en tyggispakke dette var to voksne menn som sank ned på det nivået at de prøver true en forsvarsløs 10 åring. Om de fikk smake litt for mye av sin egen medisin er jeg helt enig i, men disse personene fikk det som kom til dem. Selvfølgelig var det unødvendig å sparke noen som ligger nede når man mest sansynelig har uskadligjort dem for da synker du jo ned på et barbarisk nivå. Men spør deg selv hva hadde du gjort hvis du hadde sett to voksne menn prøve å rane et barn?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Skal vi verkeleg senke oss til nivået med blodhevn? Og i tillegg for såpass simple ting som dette? Har ikkje vi eit meir sivilisert samfunn enn det? Er ikkje det nettopp slikt vi fordømmer t.d. Iran for?

Nei takk, la oss for pokker vise at dei verdiane vi har her, m.a. rettsstat faktisk er betre enn ein del andre. Og at vi står på prinsippa våre, ikkje berre når det passer oss - men alltid!
Vis hele sitatet...
Når byråkratiet kommer til å straffe helten hardere enn overgriperen synes jeg våre verdier og prinsipper begynner å bli en meningsløs ironi... I min verden er det to øyer for et øye, samt et fortau fult av tenner, som gjelder!

En real omgang juling er mye mer verdt enn et forelegg på et par tusenlapper, som lett kunne vært betalt ved å rane et par nye barn...
Nå får han tid til å tenke over hva han har gjort, mens han sitter på sykehuset og venter på at det skal gro ut nye tenner...
Hvor går grensen for å sparke inn tennene på noen som gjør et lovbrudd? Alle dere som hyller personen som gjorde dette må jo ha gjort dere opp noen tanker om det?
Skriver som mange andre, ranerne fortjente skikkelig bank, spesielt når man raner en som er ti år. Syntes at en av ranerne gikk tannløs vekk derfra er helt ok jeg. Hvis du er så skrupeløs at du raner en ti-åring, så fortjener du ikke mye, eneste du fortjener er å sitte i ei celle en stund å tenke over hva du har gjort.

Syntes det å straffe han som banket opp raneren egentlig er feil, selv om han kanskje gikk over streken, så hjalp han et hjelpeløst menneske og det står det respekt til.
HøyRisiko Psykopat
Den saken har provosert meg personlig veldig mye, de at dei har prøvt å rane et stakkars barn på 10 år er helt idiotisk.
Synes ingenting synd på ranerene, synes de som hjelpte gutten skulle fått hedersmedalje for det de gjor, eg hadde mest sansynlig gjort det samme selv, er normalt sett en ganske rolig person og får ofte høre det! Men de der er det null toleranse for!

Helten bør for alt i verden i hvertfall ikkje straffes for det!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ormebol Vis innlegg
Når byråkratiet kommer til å straffe helten hardere enn overgriperen synes jeg våre verdier og prinsipper begynner å bli en meningsløs ironi... I min verden er det to øyer for et øye, samt et fortau fult av tenner, som gjelder!
Vis hele sitatet...
Då bør vi kanskje revurdere lovverket, og ikkje hylle ting som går på tvers av det vi likar å skryte av?

Og det tek heller ikkje opp problemet med at lynsjemobber stortsett er mindre presise enn ein domstol.

Forøvrig ser eg ikkje på det som veldig urimeleg at grov vald kan straffast hardare enn ran. Viare så er det rart at du veit kva straff dei ulike aktørane får, utan å kjenne detaljane, og utan å kjenne norsk lovverk.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kven er du til å bestemme kven som skal fortene ein omgang?

Vi har eit system for å handtere straff. Eit av prinsippa bak det systemet er at det ikkje skal vere vilkårleg. Sjølvtekt bryt grovt med det premisset. I tillegg bryt det grovt med ein del andre prinsipp, som retten til ein rettferdig saksgang.
Vis hele sitatet...
Jeg bestemmer ikke noe der. De fleste burde skjønne at dette er min personlige mening. Du synes nok systemet fungerer flott. Jeg er dessverre ikke av samme mening. I tillegg til dette prøvde de først å rane en forsvarsløs mindreåring, deretter slo de 30-åringen. Klart de slår tilbake da. - Jeg er dog enig i at de ikke behøvde å gå så langt som de gjorde vel og merke.
Han dro det kanskje litt langt, men dette er noe ranere bør ta høyde for når de bevisst velger å rane en 10 år gammel gutt, og deretter begynner å slå folk som griper inn.

At det er utelukkende utlendinger, spesielt asylsøkere, som står bak disse ranene er enda mer provoserende. Om man virkelig har behov for beskyttelse så går man faen ikke rundt og raner barn og slåss, da burde man bli sendt ut umiddelbart.
Sist endret av Minervia; 28. oktober 2013 kl. 23:40.
Vel dessverre i dagens rettstat er det ofte sånn at man får veldig mye medynk av retten om man har en vanskelig fortid og jeg tviler ikke 2 sekunder på at ranernes advokater hadde spilt på alle de sympati kortene de har. Selv i en sak hvor det er ran av ett barn. Så de hadde ikke fått rare straffen i rettens system dessverre. Så at ranerne fikk smake sin "egen" medisin KAN være mer preventivt i visse tilfeller så jeg har sympati med de som grep inn. De fortjener medalje ikke straff. At de gikk forlangt i sin selvtekt? Ja selvfølgelig. Det holder med å imobilisere ranerne til politiet kommer ikke banke livskiten ut av dem. Men ikke godt å si hva jeg hadde gjort selv i en sånn situasjon så jeg skal ikke dømme noen vei der. Blir litt mye kasting av betongblokker i gartneri.
HøyRisiko Psykopat
Og det at de Utlendingene (ranerene) slo først og.

Kast de ut av landet!
17-åringen blir sikkert bøtelagt, samt samfunnstraff eller en tur innom spjeldet.

Håper det blir kjent hvem han er, samt at jeg kan få en anledning til å hjelpe han med å betale boten
Sitat av Ueland Vis innlegg
Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dig selv
Vis hele sitatet...
Dette var jo et riv ruskende sinssykt område å bruke Øverland.
Det er alternativer, som Slashdot også påpeker tidligere i tråden. Holde fast, moderat vold imens du roper at noen skal ringe politiet for eksempel.

Å sparke ut tennene på raningsmenn var neppe det Øverland hadde i tankene da han skriblet disse ordene i 1936.
Sist endret av random42099; 28. oktober 2013 kl. 23:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av creavator Vis innlegg
Vel dessverre i dagens rettstat er det ofte sånn at man får veldig mye medynk av retten om man har en vanskelig fortid og jeg tviler ikke 2 sekunder på at ranernes advokater hadde spilt på alle de sympati kortene de har. Selv i en sak hvor det er ran av ett barn.
Vis hele sitatet...
Fyi så er strafferamma opptil tolv års fengsel, og praktisert straff i området 2 år og oppover. Skjerpande vil jo vere ungt offer, at dei var fleire og trusler om vald, at det var på offentleg stad på dagtid m.m.

Forøvrig så er det ikkje rettsstatsprinsippa som set rammene for straffeutmåling; det er kriminalpolitikk, og det er fullt ut mogeleg å argumentere for straffeskjerping utan å krysse rettsstaten sine prinsipp.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
17-åringen blir sikkert bøtelagt, samt samfunnstraff eller en tur innom spjeldet.

Håper det blir kjent hvem han er, samt at jeg kan få en anledning til å hjelpe han med å betale boten
Vis hele sitatet...
Med så mye støtte han har fått har jeg en følelse at han kommer til å tjene litt penger også, selv med bot
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Problemet med våre milde straffer og vår gode holdning til våre nye landsmenn vil vel være at de slipper med skrekken. Kanskje fåt de som grep inn en større straff enn de som prøvde å rane. Det hadde vært en typisk norsk rettsgjørelse.

På den annen side, hvis du ser en 80åringen eller en tiåring bli ranet/banket/etc da ville de fleste med noe i hjernebarken grepet inn.

Det blir litt drøyt å trekke det så langt at det skulle bli rene lynsjestemingen i hele landet bare fordi noen valgte å stoppe to innvandrere fra å rane et barn.
Å sparke en som ligger nede er ikke kult da.

Og til OlaWaagen: Kan jeg få kaste deg til Liberia?
Sist endret av kimmy9gga; 29. oktober 2013 kl. 00:10.
Det gledet meg å se at det endelig er noen som tørr å gripe inn.Er alt for vanlig i Norge å bare lukke øya å gå videre.
Null sympati for svina som prøvde å rane ett lite barn,dem bør være glade dem enda klarer å gå.
17 åringen fortjener ros.At han kan ende opp med å få strengere straff enn svina er helt latterlig.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Fyi så er strafferamma opptil tolv års fengsel, og praktisert straff i området 2 år og oppover. Skjerpande vil jo vere ungt offer, at dei var fleire og trusler om vald, at det var på offentleg stad på dagtid m.m.
Vis hele sitatet...
Ransfolka kommer aldri til å få noe i nærheten av 2års fengsel,hvilket verden lever du i?Norge behandler sånne folk med silkehansker.Mulig vi kunnet snakket 1årpluss i fengsel på dem,viss dem hadde blitt dømt for ett titalls lignende ran.
Ros og hyllest til 17-åringen? Nei nå har jeg aldri..

Jeg vil heller hylle Slashdot. Kunne ikke sagt det bedre selv!

Hva slags samfunn ønsker vi å ha? Jeg blir nesten mer provosert av dere som mener at raneren fortjente grisejuling. Som Gandhi så fint sa:
An eye for an eye makes the whole world blind.
Vis hele sitatet...
For ikke lenge siden hadde jeg et søskenbarn på 11år i tårer på sofaen min, etter å ha blitt frastjålet iPhonen sin. Jeg var ikke tilstede når det skjedde, men ble oppringt av politet og de ba meg om å ta hånd om h*n. Så jeg er minst like provosert som alle andre av at det fins folk der ute som raner forsvarsløse barn! Jeg har jo for pokker vært pårørende i en liknende situasjon, så jeg har selv kjent følelsen av ett påtrengende raseri på kroppen.

Men likefult så syns jeg ikke noe om å grisejule gjerningsmannen. Fordi det er ikke sånn vi håndterer og straffer kriminelle i en sivilisert stat som Norge. Og det er jeg sannelig glad for, fordi slik ønsker jeg heller ikke at det skal være. Vi må gi alle mennesker en mulighet til en ryddig og ordentlig rettsgang, en mulighet til å sone sin straff, og en dom som står i forhold til lovbruddet.

Vold avler vold, og vi har forlengst gått bort ifra fysisk avstraffelse. Nei 17- åringen får ikke en krone i bistand til å betale (den eventuelle) boten av meg!
Lykke til med å holde de der igjen til politiet kommer til åstedet uten å utøve endel makt. Noe som selvsagt fører til at ranerne gjør det samme tilbake og adrenalinet tar over. Nå startet vel slagsmålet for ranerne ikke hadde så veldig lyst å gi tilbake telefonen/bli værende og ta sin straff. Vet ikke helt hvor dere mener grensen skal gå, men jeg tror de fleste kan leve med hva de som grep inn gjorde. At det blir uttøvd vold i en slik situasjon vil jeg si er umulig og unngå. Ennhver har lov å utføre en borgerarrest når de ser noen blir ranet. Regner med saken blir henlagt for begge redningsmenna. Klart man kan ikke ta loven i egne hender, men selvsagt må man gripe inn når en gutt på 10år blir ranet av to eldre personer. Vil de ikke la seg bli holdt igjen frivillig men prøver å komme seg bort ved bruk av makt er det helt greit å svare med samma mynt i mine øyne, ingen krise. Hadde sikkert vært like mye mediadekning om sparket fra 17-åringen ikke traff tenna hans.(.......) Kan jo se ut som endel ikke har fått med seg at 30åringen også er siktet for lovbrudd selv om han ikke var involvert i slag/spark mot personen som lå nede.
Sist endret av et eller annet; 29. oktober 2013 kl. 05:45.
Sikkerhetsklarert
Om denne 17 åringen slipper ustraffet så skaper jo dette et slags presedens andre veien også.

Om noen roper "ran!" eller "voldtekt!" så blir det da fritt fram for de som måtte befinne seg i nærheten til å utøve vold uten grenser? Hva om du diskuterer litt høylytt med dama di, og hu roper det magiske ordet voldtekt, tror du noen stopper deg for å spørre om din versjon, eller blir du slått rett ned?

Enig med slashdot her, greit at man griper inn, men du kan jo ikke begynne fysisk avstraffing. Det er forskjell på selvtekt og nødverge.