Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6364
Halla kjære freaks!

Jeg er ganske fersk her, men sitter så og si daglig å leser gjennom alle de syke og morsomme trådene her, og jeg er her for å bli.

Uansett, er det noen som har erfaring med Ubuntu ? Evt. hvilke syke og kule tweaks du kan gjøre, og hva er fordelene? Burde jeg installere som et side-operativsystem eller hovedoperativsystem?
Har nemlig noen installasjons-cd'er jeg bestilte for en stund tilbake, rakk aldri å bruke de

Anyhow, tips og slikt?
Sharkybro's Avatar
Trådstarter
6 0
Suupert! Har kjørt Ubuntu en gang i tiden på en mini-laptop, men syntes det ble litt tregt da. Har en ny laptop som jeg har lyst å teste dette på, og lurer nemlig på hva som er fordeler og ulemper med dette.
Ubuntu er jo greit vist en skal gjøre noe i linux, ville ha installert det som side-OS.
Så har du windows/OS x vist du skulle bli lei.
Om du er gamle plater du har liggende så ville jeg heller lastet ned siste versjon, det er jo tross alt gratis. Jeg ville instalert Linux Mint, da jeg ikke kan fordra Ubuntus skrivebordmiljø "Unity".

Prøv begge, prøv mange! Jeg kjører mint som hovedinstallasjon på begge maskinene mine.
Fordeler:
-gratis
-åpent til modifisering etter eget ønske
-relativt sikkert (vanskelig å pådra seg virus ol.)
-Ubuntu software center
-multiple workspaces
-en ferdig-distro som ubuntu er usaklig brukervennlig.

ulemper:
-funker dårlig til spill. Dog, steam til ubuntu er jo et skritt i riktig retning
-kan være kronglete om du har en fuckgammel pc mtp. drivere etc.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ubuntu er et operativsystem bestående av Linux-kernelen og GNU userland. Det er en veldig god løsning, de fleste Linuxprogrammer kommer i ferdige Ubuntu-kompatible pakker, og det er definitivt den mest populære Linux-varianten i 2013. Det er mange "syke og kule tweaks" du kan gjøre med Ubuntu, men de er jo gjerne av den mer esoteriske varianten og neppe særlig interessant for deg.

Men Ubuntu er helt et godt utgangspunkt for Linux-eksperimentering. Jeg ser ingen grunn til at du skal ha flere operativsystemer inne, så jeg ville anbefalt deg å bare fjerne det du evt. måtte ha installert fra før av.
Protip; Last ned VirtualBox eller VMPlayer, installer Ubuntu (eller hvilken som helst linuxdistro) i en virtuell maskin , så kan du prøve deg frem litt først.

På den måten kan man være så uforsiktig man vil, uten at man trenger å være redd for å bricke noe =)
Sharkybro's Avatar
Trådstarter
6 0
Takker for alle svar! Installerte Ubuntu tidligere på maskinen min, som foreløping bare er en laptop, og det kjørte litt tregt. Skaffer meg snart stasjonær, så tenker jeg bruker Ubuntu som hovedsystem på laptoppen da
Sitat av Sharkybro Vis innlegg
Takker for alle svar! Installerte Ubuntu tidligere på maskinen min, som foreløping bare er en laptop, og det kjørte litt tregt. Skaffer meg snart stasjonær, så tenker jeg bruker Ubuntu som hovedsystem på laptoppen da
Vis hele sitatet...
Prøv Ubuntu uten Unity, og se om maskinen fortsatt føles treg.
Sitat av 23732 Vis innlegg
Prøv Ubuntu uten Unity, og se om maskinen fortsatt føles treg.
Vis hele sitatet...
Eller prøv Xubuntu 13.04. Kjører den selv på min core2 1,6GHz Asus-notebook. Funker aldeles utmerket, og skrivebordet er mye bedre enn Unity imho.
Lubuntu er enda kjappere.
Jeg elsker Ubuntu, bare så det er sagt. Men det førte til at laptopen min (en Samsung ett-eller-annet) ble overopphetet. Dette tror jeg riktignok heller har noe med laptopen min å gjøre, snarere enn Ubuntu. Jeg bare nevner det
Jeg kjører Ubuntu som hovedsystem, har windows som jeg spiller litt på, men er ikke tvil om at jeg går 100 % over til Ubuntu ettersom flere og flere spill blir porta til Linux. Jeg har også prøvd masse forskjellige distroer, men Ubuntu har alltid vært på pc`en.
Hvis du ikke liker Unity så er det ikke noe problem å laste ned den tradisjonelle Gnome desktopen, personlig liker jeg unity veldig godt, tok meg noen dager å bli kjent med den, men etter det så er det ikke aktuelt å gå tilbake til Gnome.
Det at systemet ditt er tregt kan komme av mange grunner, det første jeg ville gjort var å sjekke hvor mye minne jeg har, og om installasjonen er feilfri, Ubuntu skal egentlig være ganske kjapp, hos meg er den MYE kjappere enn windows 7, både til spill og daligdagse gjøremål.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Et av de beste salgs-poengene til de fleste Linux distroer er at de kommer med en pakkebehandler , type app store på telefoner.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det stor forskjell på Lubuntu og Debian med LXDE? Jeg har en sleten gammel pc som jeg kjører Debian med LXDE på nå, men er alltid nyskerrig på nye ting. =)
Hei. Ett godt tips er å kjøre en "live" distro fra minnepinne. Du installerer da ikke noe på maskinen din, og beholder ditt gamle OS som normalt.
Fordelen er også at du da får sett om Ubuntu spiller godt sammen med din hardware. Med å bruke minnepinne istedet for cd kan du også lagre dine personlige endringer. Du vil da i teorien ha ett fulgodt OS.

Jeg må også si meg enig i at Linux Mint gjør en meget god fremtreden, da det er en mer "kjent" fremstilling av menyer enn det man får med Ubuntu sin egen Unity.

Noe som også er verdt å ta en kikk på er Elemetary OS (http://elementaryos.org/) Det er en viderebygging på ubuntu kjerne, hvor de har lagt stor vekt på brukeropplevelse. Elementary OS har nylig blitt lansert i stabil versjon. (denne kan selvfølgelig også kjøres fra minnepinne/cd)

-xLnt-
Sitat av xlnt Vis innlegg
Noe som også er verdt å ta en kikk på er Elemetary OS (http://elementaryos.org/) Det er en viderebygging på ubuntu kjerne, hvor de har lagt stor vekt på brukeropplevelse. Elementary OS har nylig blitt lansert i stabil versjon. (denne kan selvfølgelig også kjøres fra minnepinne/cd)
Vis hele sitatet...
Liker forslaget med ElementaryOS, men det har fått veldig mye smekk pga. av ustabilitet (X krasjer, drivere krasjer etc.), så ville prøvd det litt mer utfyldende før du muligens installerer det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
For en stund siden fant jeg ut at jeg skulle prøve å bruke den "gamle" laptopen til noe fornuftig. Den stod stort sett og støva ned takket være en utbrukt Win7 og selvsagt at jeg kjøpte en ny for et års tid siden. Denne er en billigvariant fra Toshiba til rundt 3 laken på Elkjøp (sommeren 2012).

Synes Ubuntu har gått ganske greit, men det har ikke vært helt problemfritt.

Skrev litt om det her: http://dikern.wordpress.com/2013/08/...-ubuntu-igjen/

Etter å ha brukt det en stund er det et par ting som fortsatt er problematisk.
- Internett er jævla treigt
For å fikse dette har jeg prøvd noen steps i denne guiden. Etter trinn to føler jeg at det har blitt ganske bra. Så får vi se om det blir nødvendig med trinn 4.
http://linuxg.net/fix-the-slow-conne...linux-mint-13/

- Maskinen er jævla treig
Dette tror jeg det kan være fordi maskinen generelt sett er dårlig. Det kan også være at jeg har installert feil versjon. Usikker på om PC-en er 32 eller 64 bit, og har ramla helt ut av utviklingen på hardware. Dette har jeg tenkt å sjekke opp - for så eventuelt installere riktig versjon.

- Hodetelefonutgangen fungerer ikke
Dette er det sikkert noe drivere til, men jeg har ikke kommet så langt...

Har i kveld tenkt å installere Gnome, for å se om det fikser biffen. Har uansett fått mer behov for denne maskinen da hengselet på skjermen har knekt på den nye. Håper den kan leve som hoved-maskin med Linux, og være med på farten rundt i landet på hockekamper, mens jeg soper opp penger til en ny.

Føler at Ubuntu funker til min bruk. Jeg skriver for og driver Wordpress-baserte VIF-Hockey.no, og gjør det meste. Som sagt, uten en fullverdig PS-variant (ihvertfall føles ikke GIMP som det for meg personlig), sliter jeg litt med enkelte småting. Men, ikke være enn at jeg kan skru av seriene som surrer og går på den "nye" PC-en med hockeytapet skjerm.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
For en stund siden fant jeg ut at jeg skulle prøve å bruke den "gamle" laptopen til noe fornuftig. Den stod stort sett og støva ned takket være en utbrukt Win7 og selvsagt at jeg kjøpte en ny for et års tid siden. Denne er en billigvariant fra Toshiba til rundt 3 laken på Elkjøp (sommeren 2012).

Synes Ubuntu har gått ganske greit, men det har ikke vært helt problemfritt.

Skrev litt om det her: http://dikern.wordpress.com/2013/08/...-ubuntu-igjen/

Etter å ha brukt det en stund er det et par ting som fortsatt er problematisk.
- Internett er jævla treigt
For å fikse dette har jeg prøvd noen steps i denne guiden. Etter trinn to føler jeg at det har blitt ganske bra. Så får vi se om det blir nødvendig med trinn 4.
http://linuxg.net/fix-the-slow-conne...linux-mint-13/

- Maskinen er jævla treig
Dette tror jeg det kan være fordi maskinen generelt sett er dårlig. Det kan også være at jeg har installert feil versjon. Usikker på om PC-en er 32 eller 64 bit, og har ramla helt ut av utviklingen på hardware. Dette har jeg tenkt å sjekke opp - for så eventuelt installere riktig versjon.

- Hodetelefonutgangen fungerer ikke
Dette er det sikkert noe drivere til, men jeg har ikke kommet så langt...

Har i kveld tenkt å installere Gnome, for å se om det fikser biffen. Har uansett fått mer behov for denne maskinen da hengselet på skjermen har knekt på den nye. Håper den kan leve som hoved-maskin med Linux, og være med på farten rundt i landet på hockekamper, mens jeg soper opp penger til en ny.

Føler at Ubuntu funker til min bruk. Jeg skriver for og driver Wordpress-baserte VIF-Hockey.no, og gjør det meste. Som sagt, uten en fullverdig PS-variant (ihvertfall føles ikke GIMP som det for meg personlig), sliter jeg litt med enkelte småting. Men, ikke være enn at jeg kan skru av seriene som surrer og går på den "nye" PC-en med hockeytapet skjerm.
Vis hele sitatet...
PC-en din kan mest sannsynlig brukes med AMD64.

Det beste er jo å teste litt med ulike livecd-er til du ser noe du liker og som fungerer bra med maskinvaren. Vil du ha en raskere PC men uten å miste for mye funksjonalitet kan du jo forsøke XFCE som skrivebordsmiljø.

Debian er også etter min erfaring raskere, litt mer konservativ og mer problemfri enn Ubuntu - og langt fra så vanskelig som ryktet tilsier.
Sist endret av BrageP; 6. september 2013 kl. 23:49.
Sitat av BrageP Vis innlegg
PC-en din kan mest sannsynlig brukes med AMD64.

Det beste er jo å teste litt med ulike livecd-er til du ser noe du liker og som fungerer bra med maskinvaren. Vil du ha en raskere PC men uten å miste for mye funksjonalitet kan du jo forsøke XFCE som skrivebordsmiljø.

Debian er også etter min erfaring raskere, litt mer konservativ og mer problemfri enn Ubuntu - og langt fra så vanskelig som ryktet tilsier.
Vis hele sitatet...
Det ble hakket bedre med Gnome, men lurer på om noe gikk galt ved installasjonen. Fikk stadige feilmeldinger.

Vurderer å slette hele dritten og prøve xubuntu eller Ubuntu med Gnome bygget inn. Har desverre ingen minnepenn så blir ikke så mye testing foreløpig.
Det med hodetelefonutgangen husker jeg at jeg slet med selv for noen år siden. Løsningen for meg var å hente opp en "Volume Mixer" i terminalen, som jeg brukte for å skru opp volumet på en av utgangene. Den var mutet helt ned, hadde dog et merkelig navn i mixeren. Denne ligner forøvrig på den i Windows, bare litt enklere utseende..
For netbooks eller gamle laptopper er http://crunchbang.org/ ganske grei.
Sitat av lroedal Vis innlegg
Det med hodetelefonutgangen husker jeg at jeg slet med selv for noen år siden. Løsningen for meg var å hente opp en "Volume Mixer" i terminalen, som jeg brukte for å skru opp volumet på en av utgangene. Den var mutet helt ned, hadde dog et merkelig navn i mixeren. Denne ligner forøvrig på den i Windows, bare litt enklere utseende..
Vis hele sitatet...
Dette må være ganske mange år siden, sist jeg måtte gjøre noe sånn på uansett laptop var en gang i 2002 eller 2003..
Hodetelefonproblemet har løst seg, det samme med mye annet. Ikke gjort noe annet enn å installere Gnome. Regner med at noen av problemene lar seg løse med å oppdatere, og det kom en haug oppdateringer nå.

Nettet er fortsatt ustabilt og jævlig. Det er det jo i leiligheten takket være huseier med den lyse ideen om at modem og ruter i en duppeditt i et kollektiv med seks beboere var en god ide...

Sppotify er også et problem, men - igjen - webplayeren fungerer jo...
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dette må være ganske mange år siden, sist jeg måtte gjøre noe sånn på uansett laptop var en gang i 2002 eller 2003..
Vis hele sitatet...
"alsamixer" er et fantastisk verktøy. Finnes i de fleste distroer, og lar en styre lydutganger og kanaler helt selv.

Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Hodetelefonproblemet har løst seg, det samme med mye annet. Ikke gjort noe annet enn å installere Gnome. Regner med at noen av problemene lar seg løse med å oppdatere, og det kom en haug oppdateringer nå.

Nettet er fortsatt ustabilt og jævlig. Det er det jo i leiligheten takket være huseier med den lyse ideen om at modem og ruter i en duppeditt i et kollektiv med seks beboere var en god ide...

Sppotify er også et problem, men - igjen - webplayeren fungerer jo...
Vis hele sitatet...
Prøvd denne da?
https://www.spotify.com/no/download/previews/