Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 4453
Hei freaks! Jeg har to små nusselige kattunger som er ca 5 måneder nå, jeg har hatt dem i 3 måneder.

Har hatt dem som innekatter, siden jeg bor i sentrum i en by med mye trafikk. Saken er at jeg har en parkeringsplass som ligger skjult til, men som kattene lett kan finne veien derfra og ut på veien. Har latt kattene spasere et par minutter rundt på parkeringsplassen og så tatt dem inn igjen. Men det virker som om de har fått mersmak - hannpusien er alltid ved døra når jeg kommer hjem fra jobb og prøver å springe ut av døra, og mjauer på døra. Jeg er veldig redd for å slippe dem ut døra, tenk om de forsvinner og blir påkjørt?

Noen freaks som har erfaring me dette?
Du må beise sjarken!
ja, onkelen min hadde innekatter som ble til utekatter fordi de slapp ut engang, det endte med at den ene hoppet ut av et vindu 4 meter ned for å komme ut.

min bikkje bjeffer på og er livredd brannhydranter jævla dum bikkje men den finner veien
Sist endret av BMWe39; 25. januar 2012 kl. 15:54.
Det burde ikke være noe problem å ha dem ute med du burde kansje bli med ut de første gangene bare får å se hvor de går. Husk å kastrere kattene dine da.
Trådstarter
Problemet er jo at veien går 15 meter unna leiligheten, så er jo veldig lett å bli påkjørt!

Har planer om å få dem kastrert om et par måneder.
Jeg tror ikke det er en kjempelur ide hvis du bor rett ved trafikerte veier.
Naboen vår fikk seg først en katt, den ble påkjørt når den var 6 måneder, så fikk de seg enda en og den ble påkjørt da den var 1 år, etter det skaffet de seg en Rag Doll, type innekatt.
Vi bor ved en veldig lite trafikert vei, bare folk som bor her som kjører her.
Har selv en katt, den lever fortsatt, snart 2 år gammel. Faktisk avkommet av naboen sin katt.
Sist endret av PerPerPerPer; 25. januar 2012 kl. 16:03.
Trådstarter
http://bildr.no/thumb/1088423.jpeg
Slik ser det ut... Altså uansett hvor de går utenom p. plassen er det veier og fare for påkjørsel..
Sist endret av vanish; 25. januar 2012 kl. 16:15.
Nå er jeg et kattemenneske, og er ikke videre begeistret for å holde katter inne. Nå skal det da sies at om man har holdt kattene inne hele livet (som i denne situasjonen ikke er lange tiden det er snakk om) vil de nok klare å tilvenne seg et inneliv etterhvert. Kan absolutt forstå gleden med å ha katt, selv om man ikke kan slippe dem ut å få oppleve slike gleder som den første rotta på dørkarmen, opprevne kråker og blodige katteører, så er det utrolig gøy med katt inne også. Om du er flink til å gi dem oppmerksomhet, og ikke bare lar dem henge rundt som møbler eller pynt, og hiver litt engasjement inn i dette, skal det nok gå bra å holde dem inne.

I bunn og grunn skal det heller ikke være noe videre problem å slippe dem ut der du bor nå også. Ville dog ventet til de var muligens noe eldre, slik at de ikke lar den medfødte kattenysjerrigheten kombinert med lekenheten til kattunger slepe dem ut i veien med et stort skilt påmalt "Roadkill me pwetty pwease!" Risikoen vil jo alltid være der, for at de blir overkjørt, men den risikoen har du det øyeblikket du slipper ut katten, om du bor på landet eller i sentrum. Farmor har vel hatt 3 katter nå, og hun bor i det som kan defineres som "et rolig nabolag", med en buttload av pensjonister og småbarnsfamilier, full rulle med fartshumper strødd bortover veien som en dårlig pizza, og 30-sone så langt øyet kan seg, og likevel har samtlige katter prestert å kommet under gummien.

Nei, du kan nok gjøre akkurat hva du vil med dem, så lenge DU behandler dem bra. Inne er de trygge, men får ikke kommet ut. Ute er de relativt trygge, dog med overhengende risiko for veislakt, men de får kommet seg ut, om det er mest ønskelig.
Google innekatt litt så finner du litt hva andre har skrevet som har vært i lik situasjon som deg.


Prøv og hold katten inne om natten hvertfall, i og med at det er masse syke typer i byen om natten. I Bergen var jo det en stakkars katt som ble torturert for par dager siden, helt sykt..
jeg bor vistnokk ikke i en by, med ca 2 meter unna, RV7, en vei som jeg vil si er traffikert.
men jeg har bare hatt 1 katt som har blitt påkjørt, på 8 år nå :P, men siden du bor i by ville jeg faktisk holdt dem inne.
Hva med å kjøpe bånd og ta med med på en skikkelig gåtur en-to ganger om dagen? Blir litt som å ha to små hunder
Bånd støtter jeg. Det gjorde vi også når vi tokk med katta og inn t byen. Er sjeldent katta går utforbi dette området som vi gikk rundt den første mnd.
Trådstarter
Takk for alle svar! Jeg tar godt vare på kattene, leker med dem, og koser med dem. Men når jeg kommer hjem fra jobb hver dag så er de attmed døra og vil ut. Har vurdert bånd men tror da ikke katter skal være i bånd?
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Jeg tror ikke det er en kjempelur ide hvis du bor rett ved trafikerte veier.
Naboen vår fikk seg først en katt, den ble påkjørt når den var 6 måneder, så fikk de seg enda en og den ble påkjørt da den var 1 år, etter det skaffet de seg en Rag Doll, type innekatt.
Vi bor ved en veldig lite trafikert vei, bare folk som bor her som kjører her.
Har selv en katt, den lever fortsatt, snart 2 år gammel. Faktisk avkommet av naboen sin katt.
Vis hele sitatet...


Haha, akkurat samme med oss
vi har mistet 1 kitten som var 6måneder, og 1 voksen som var funnet forlatt
Sitat av vanish Vis innlegg
Har vurdert bånd men tror da ikke katter skal være i bånd?
Vis hele sitatet...
Nei, er ikke noe problem det. Det kommer nok til å ta en god stund å lære dem å bruke det, men når du skjønner at du får komme ut med bånd blir de mer medvillige. Les gjerne denne linken. Det står det litt om hold av innekatt og bruk av bånd.
Trådstarter
Fortsatt skeptisk til katter i bånd.. De trives jo kjempegodt inne i leiligheten min, utenom litt masing når jeg kommer hjem/skal ut/står med døra..

Leker og koser masse med dem
Med en sånn vei rett ved inngangen og tipper det ikke er så mye skog der du bor. Ville jeg ikke anbefale det. Bor selv ved en middels vei og MYE skog. Katten min ble påkjørt på veien med tanke på at veien er 1/300 av skogen "plassen han brukte"
Har selv 2 innekatter, det fungerer helt fint så lenge du gir dem tillstreklig med oppmerksomhet. Fjærn gjerne unna noe pynt du har på hyller, vindus karmer osv med tanke på at katter liker og være høyt oppe og ha oversikt

Selv bruker jeg og dama bånd på dem, dette var veldig uvant for dem i starten, men dem venner seg til dem etterhvert. La dem gjerne gå inne enkelte ganger med selene rundt seg slik at dem blir tilvet dette.

Edit: Hvor stor trafikk er det på de 2 mindre vegene?
Sist endret av hypernuke; 27. januar 2012 kl. 09:21.
Sitat av vanish Vis innlegg
Fortsatt skeptisk til katter i bånd.. De trives jo kjempegodt inne i leiligheten min, utenom litt masing når jeg kommer hjem/skal ut/står med døra..

Leker og koser masse med dem
Vis hele sitatet...
Så du tror ikke de hadde likt en daglig tur ut, bare fordi du leker med dem og tror de trives?
Trådstarter
De hadde nok likt en tur ut, men om de hadde likt det i bånd er en annen ting. Jeg tror ikke, jeg vet - at de trives fint..
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Selvfølgelig vil de heller gå uten bånd, enn med. Men katter er smarte dyr, og skjønner etterhvert at om de samarbeider og tar på båndet, får de ta en tur ut.
Trådstarter
Godt poeng.. Selv om jeg er skeptisk fortsatt :P Kanskje jeg skal kjøpe bånd..
innekatter er dyreplageri.
Trådstarter
Kilder på det da, Dustedgorilla? Modig påstand.. Kjenner flere hippier som mener det samme, uten noe grunnlag enn personlig synsing.
Hva med å gjerde inn parkeringsplassen? Lage en kattegård på en måte..med klatrestativer og sånn? Ved å la dem gå fritt er det overhengende sannsynlig at de kan bli påkjørt. Opplevde selv å miste en katt slik, og det var forferdelig. Om du likevel skulle velge å la dem bli utekatter, må du vente til de er godt over året. Det tar sin tid før deres evne til å beregne avstand og fart(på biler) er fullt utviklet. Sjelden at eldre katter blir påkjørt. Det skjer oftest med unge, gjerne under 1 år..
Trådstarter
Hmm, det er kanskje mulig, men det tror jeg ville blitt et for lite område for katter..
Tidlig i min barndom hadde vi ei katt som ble påkjørt, det var triste greier. Bodde da i en bygd og ikke i byen. Så er redd for mine to små
Har 6 katter og her er hva jeg har lært etter et tiår med katt.. Det første du skal tenke på er å kastrere/sterilisere de, videre er det viktig at du kjøper noen hyller - det finnes mange fine hyller for katter - for de elsker å ligge i høyden, det er også lurt å kjøpe et kattestativ og ikke disse jallaplatene man henger på en vegg... De vil trenge en del mer stimuli enn katter som er ute, men de er som nevnt tidligere svært tilpassningdyktige og de vil trives godt...

Om du har tid og interesse er et akvarie en super aktivitet for kattene, mine kan sitte i timesvis å "smekke" glasset hver gang en fisk kommer nærme nok glasset, og min siste oppdagelse er at de digger å ligge å se på de 2 krabbene jeg handlet for noen måneder siden =)

En annen ting å tenke på med innekatter er at de blir fort glad i å spise, og dermed er et godt innendørsfòr er av stor betydning..Royal Canin har mange fine varianter av fòr for innekatter... Når det kommer til bånd er dette bare en tilvenningssak...

Og som et motargument til dustegorilla, jeg har lest endel bøker om dyre etikk og det er engang slik at innekatter lever et lengre liv og med en hel del mindre kroppslige problemer enn det en utekatt gjør, men som nevnt trenger annen stimuli...
Det finnes vell ikke noe fasitsvar på om det er bra eller dårlig og ha innekatter, hvis du spør 20 forskjellige katte eksperter og dyr leger vill du antakeligvis få 20 forskjellige svar.
Trådstarter
Takk for svar Zarathustra! Har noen hyller, og et stort indisk laken på veggen som de klatrer etter og gjemmer seg bak, de liker å leke der bak, de ser jo ikke hvor på lakenet jeg rører, så de springer bak der å har det morro =)

Jeg har brukt fòr for kattunger til nå; kattesand/mat er veldig dyrt på dyrebutikken, så vurderer å begynne å kjøpe dette på coop.. De er forresten i fin form, ikke tjukke katter :P Om noe så er de helt normalvektig =)

De liker også å stikke av med jointpapir/filter som jeg har liggende under tastaturet..
Jeg fikk meg en hun katt for 1år siden, den er ikke kastrert enda men jeg gir den p-piller.
Jeg bor ca 30meter i fra verste trafikken men har en pitteliten skog bak huset (5meter x 20m).
Det jeg har erfart er at katten min oppholder seg VELDIG nerme huset, jeg kan åpne døren når som helst å rope på den og den kommer innen 1 minutt...
Den oppholder seg stort sett bak huset inne i skogen der den kan jakte på mus å andre smådyr, samt klatre i trærne.
Den liker helst å være inne å sove hele dagen og ute hele natta så sant det ikke er for kaldt.

Katten min er nysjerrig som alle andre katter, og som du nevner over om kattehylle så har jeg droppa det.
Jeg har heller latt katten lov å sitte i vinduskarmene å se ut, å det gjør den hele tiden.

Når jeg fikk katta så satt jeg på ett halsbånd med en pitteliten bjelle.
Det var veldig greit å kunne høre hvor den var når den var utenfor huset.
Helt i starten brukte jeg bånd for å vise den rundt ute rundt huset i små doser.
Etter hvert begynte den å gå ut alene å når den hadde blitt så stor at halsbåndet ikke passe lengre valgte jeg å ta det av.

Katten går alltid ut på do, men har en kattekasse innendørs in case.
Den blir skjelden brukt, men det er rett DYREPLAGERI å ikke ha en kattekasse tilgjengelig uansett om det er en utekatt eller innekatt.
Sist endret av t33zr; 27. januar 2012 kl. 10:21.
Sitat av vanish Vis innlegg
Takk for svar Zarathustra! Har noen hyller, og et stort indisk laken på veggen som de klatrer etter og gjemmer seg bak, de liker å leke der bak, de ser jo ikke hvor på lakenet jeg rører, så de springer bak der å har det morro =)

Jeg har brukt fòr for kattunger til nå; kattesand/mat er veldig dyrt på dyrebutikken, så vurderer å begynne å kjøpe dette på coop.. De er forresten i fin form, ikke tjukke katter :P Om noe så er de helt normalvektig =)

De liker også å stikke av med jointpapir/filter som jeg har liggende under tastaturet..
Vis hele sitatet...


Selv om maten du kjøper fra en zoo/vetrinær er dyr vill du spare på dette i lengden. Kattemat fra butikkkjeder går bare rett inn i katten og rett ut at. Mens med mat fra en zoo vill kattene ta opp mere næring fra, dette fører til at kattene spiser mindre og driter mindre.

Vil også anbefale den kattesanden dem selger på div. dyrebutikker som det står på posen at den varer i 2 måneder. Den fjerner omtrent alt av lukt og sanden kan brukes like lenge, om ikke lenger enn det som står på pakka
Sitat av vanish Vis innlegg
Takk for svar Zarathustra! Har noen hyller, og et stort indisk laken på veggen som de klatrer etter og gjemmer seg bak, de liker å leke der bak, de ser jo ikke hvor på lakenet jeg rører, så de springer bak der å har det morro =)
Vis hele sitatet...
Ser den, og det er fantastisk! Vil bare tilføye at et par av disse - kan også festes i hyller som henger høyere - er noe de vil digge så sinnsykt! http://www.ipet.no/product.html/hvil...category_id=45

Sitat av vanish Vis innlegg
Jeg har brukt fòr for kattunger til nå; kattesand/mat er veldig dyrt på dyrebutikken, så vurderer å begynne å kjøpe dette på coop.. De er forresten i fin form, ikke tjukke katter :P Om noe så er de helt normalvektig =)
Vis hele sitatet...
Nei nei og atter nei, fòr fra vanlig butikk er noe dritt, veldig ofte resulterer det med blod i avføring med jevne mellomrom, og i beste fall vil de spise det, men vit det er nesten ikke næring i denne maten og du vil uansett spare penger på å kjøpe ordentlig fòr da katten spiser mye mindre at det enn det vil av billigfòr på daglivaren... Et supert triks jeg har funnet som kan hjelpe på krona er Seifìlèt! Det koster 20,- for 625g og en slik seifìlèt vil holde 4 dager om du gir de daglig, og ikke minst kattene elsker det og pelsen blir bare nydelig =)

Kattesand er dyrt uansett hvor, og her er mitt aller beste forslag, jeg lover deg du vil ikke angre! http://www.coolstuff.no/Litter-Kwitt...FQUwmAodZgg6uQ

Sitat av vanish Vis innlegg
De liker også å stikke av med jointpapir/filter som jeg har liggende under tastaturet..
Vis hele sitatet...
Jeg vet De elsker også å tråkke, ikke minst legge seg på mekkeblekket
Sitat av Zarathustra Vis innlegg

Kattesand er dyrt uansett hvor, og her er mitt aller beste forslag, jeg lover deg du vil ikke angre! http://www.coolstuff.no/Litter-Kwitt...FQUwmAodZgg6uQ
Vis hele sitatet...
Fungerer denne? isåfall hvor lang tid brukte du på og lære dem det og hvor gamle var de?
Trådstarter
Hmm, ok da holder jeg meg til for fra dyrebutikken. Men sand - har prøvd sånn krystallsand, den var bra - men gikk for tom. Dyr var den også. Prøvde også en annen type sand fra dyrebutikken - den klumpet veldig, og ble fort oppbrukt. Dette kostet typ: 300,- ellernosånt.

Så kjøpte jeg en sand til 40,- på coop, som skjuler lukt like bra og klumper ikke. Den er mye bedre enn sand fra dyrebutikken IMO.

Men litter kwitter er noe jeg har vurdert - må nesten se om jeg får ordna det

Jeg skulle gjerne gitt kattene mine fisk. Men da må jeg få noen til å koke det for meg. For jeg klarer bare ikke lukten selv av kokt fisk :P

Gammeltante anbefaler brødsmuler og leverpostei og fisk

Men de er også veldig kosete av seg.. Ligger jeg på soffan å ser på en serie f.eks, og de er i riktig humør kommer de å legger seg på brystkassa mi og maler og slikker og koser seg =)
Sitat av t33zr Vis innlegg
Jeg fikk meg en hun katt for 1år siden, den er ikke kastrert enda men jeg gir den p-piller.
Vis hele sitatet...
Forbered deg på at katten din vil få jurkreft, eller stopp umiddelbart og få den sterilisert... P-piller er heller ikke 100% sikkert og da er også misdannede kattunger en fare, lover deg det er lite morro...
Sist endret av Zarathustra; 27. januar 2012 kl. 10:40.
Katten min nærmer seg vell 4 år nå. Han gjør akkurat som han vil, går og kommer som det passer han.

Tror dette med påkjøring er forskjellig fra katt til katt, for det er jo ingen som forteller en katt at biler er farlige.
Min katt har (som jeg har sett) alltid holdt seg vekk når det kommer bil. Var ute og gikk tur med hunden her forleden og da fulgte katten etter, og når det kom bil så gjemte den seg i gresset.

Utifra tegningen din så virka det som en ganske dårlig plass for katter og være ute. Tror vertfall jeg vill venta til de ble eldre og roligere før jeg slapp dem ut.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
har mistet en katt til veien, og vi bor 100 meter unna veien.. det er bare å ta på bånd og lufte de slik, det er kansje ikke det beste, men det duger ^^ evt ta de med ut i luftegården og leke med de en stund om dagen på ett fast tidspunkt så skal det gå fint
Sitat av vanish Vis innlegg
Takk for svar Zarathustra! Har noen hyller, og et stort indisk laken på veggen som de klatrer etter og gjemmer seg bak, de liker å leke der bak, de ser jo ikke hvor på lakenet jeg rører, så de springer bak der å har det morro =)

Jeg har brukt fòr for kattunger til nå; kattesand/mat er veldig dyrt på dyrebutikken, så vurderer å begynne å kjøpe dette på coop.. De er forresten i fin form, ikke tjukke katter :P Om noe så er de helt normalvektig =)

De liker også å stikke av med jointpapir/filter som jeg har liggende under tastaturet..
Vis hele sitatet...
Grunnen til at f.eks Royal Canin er dyrere enn FIRST PRICE KATTEMAT er at det har et helt annet næringsinnhold, og er mye bedre for katten.
First Price, som har mindre næringsinnhold(og gjerne mer fett) må katten spise MER av for å få det han trenger, og vil måtte besøke toalettet hyppigere. Anbefaler Royal Canin innendørs-serien.

Selv har jeg 2 sibirkatter, ei på 1 år og en på 2. Begge er kastrert/steriliserte, som er et must. Begge hadde en periode før de ble steriliserte der omverdenen utenfor ytterdøra var UHYRE spennende, men dette har de gitt seg med - en gang i måneden prøver kanskje en av de labert å gå ut inngangsdøra, men om de smetter ut så stopper de gjerne 10 cm utenfor døra og vil inn igjen. Jeg gir de Royal Canin for langhåret innendørskatter, som virker å fungere best nå som begge er voksne(den minste er ikke HEEELT fullvokst) - nesten ingen hårballer, og de spiser en fornuftig mengde uten å bli feite. Pass på vekta - om en katt er 500 gram for tung, så utgjør dette en stor prosentandel av kroppsvekten. Dette er gjerne et problem med kastrerte hannkatter som er inne, som er grunnen til at du burde kjøpe skikkelig fôr, og aktivisere de.

Merk at jeg mistenkte også at begge mine, i alderen 5-7 mnd(før jeg kastrerte/steriliserte) mistrivest noe inne, da de virket så urolige og rastløse. Etter en tur til dyrlegen og litt mer tid til å tilvenne seg, forsvant dette, og de koser seg nå GLØGG i hjel her - men det er klart, mye er tilpasset når det kommer til plassering av møbler og lignende, slik at de har mange "veier" å komme seg rundt i leiligheta på, mange lure steder de kan komme seg opp på/inn i.

Vedr "innekatt er dyreplageri!!!"-påstandene; slutt. En innekatt og en utekatt kan mistrives i like stor grad, avhengig av stimuli/omsorg. En innekatt kan dog ha det strålende. PETA selv støtter det å ha katter som innekatter. (kilde)
Sitat av vanish Vis innlegg
Hmm, ok da holder jeg meg til for fra dyrebutikken. Men sand - har prøvd sånn krystallsand, den var bra - men gikk for tom. Dyr var den også. Prøvde også en annen type sand fra dyrebutikken - den klumpet veldig, og ble fort oppbrukt. Dette kostet typ: 300,- ellernosånt.

Så kjøpte jeg en sand til 40,- på coop, som skjuler lukt like bra og klumper ikke. Den er mye bedre enn sand fra dyrebutikken IMO.

Men litter kwitter er noe jeg har vurdert - må nesten se om jeg får ordna det
Vis hele sitatet...
Som jeg sa kattesand er dyrt, problemet med de aller billigste kattesandene er at de ikke trekker til seg fuktighet og dette ender med at katten tråkker/står i sin egen urin, noe som kan være veldig sterkt for de søte små potene deres=) Men de overlever nok, men ja litter kwitter er bare helt rått, og det er mye lettere å lære katten dette fra de er små, så har jeg fått sagt det også=p

Sitat av vanish Vis innlegg
Jeg skulle gjerne gitt kattene mine fisk. Men da må jeg få noen til å koke det for meg. For jeg klarer bare ikke lukten selv av kokt fisk :P

Gammeltante anbefaler brødsmuler og leverpostei og fisk
Vis hele sitatet...
Leverpostei og fisk kjøper jeg, brød derimot er nok ikke helt ideelt nei, og kom on da, er ikke du også et dyr? Som er tilpassningsdyktig? Og det er så enkelt å koke denne fisken at det er helt fantastisk, den skal være halvfrosen når den skal legges i oppkokt vann og da er det bare sette på lokk på kasserollen, en annet triks jeg har funnet er at det funker utmerket å legge den halvfrosne fisken i en kasserolle, sette på vannkokeren med nok vann til at fisken kommer under vannet, og bare helle over, sett på lokk og vips, du må selvsagt også ha fòr stående, men det vil redusere bruken=)

Sitat av vanish Vis innlegg
Men de er også veldig kosete av seg.. Ligger jeg på soffan å ser på en serie f.eks, og de er i riktig humør kommer de å legger seg på brystkassa mi og maler og slikker og koser seg =)
Vis hele sitatet...
Det er godt å høre, du skal se at når de er kastrert/sterilisert vil kos bli enda viktigere
Sitat av vanish Vis innlegg
Jeg skulle gjerne gitt kattene mine fisk. Men da må jeg få noen til å koke det for meg. For jeg klarer bare ikke lukten selv av kokt fisk :P
Vis hele sitatet...
Du trenger da ikke koke fisken for å gi den til katten din? Katter spiser rå fisk! Katter er katter, ikke mennesker! (nå spiser jo forsåvidt mennesker rå fisk og da, men du skjønner hva jeg mener.)

Edit: ser nå det er snakk om å kjøpe frossen fisk og da blir jo saken en annen.
Sist endret av Eiol; 27. januar 2012 kl. 10:52.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Det er godt å høre, du skal se at når de er kastrert/sterilisert vil kos bli enda viktigere
Vis hele sitatet...
bekfrefter den! hadde ett villt lite beist av en utekatt som bel kastrert, nå er den heller innekatt og vil bare ligge i vasken og ikke gjøre en dritt det med at de liker å legge seg AKKURAT der de ikke skal lige er også sannt. tro katten finner en slags sadistisk glede av å klore lange negler i mine testikler og legge seg på tastaturet mitt når jeg kjemper mot alduin

RÅ LAKS! vår katt spiser all fisk, men rå laks tar virkelig kaka den spiste en gang opp en sushi-middag som lå på bordet klar til servering
Sist endret av drittsekken; 27. januar 2012 kl. 10:56.
Trådstarter
De er nå rundt 5 måneder gammel, planlegger å få dem kastrert om noen måneder. Skal få testet litter kwitter når lønna kommer Jeg er et dyr som er tilpasningsdyktig, men jeg har aldri tålt lukten av kokt fisk. Med engang jeg lukter det må jeg nesten brekke meg.

Jeg har også en gaaaammel sofa som er av typen hardt stoff - denne elsker de å kvesse klør på. Det gjør heller ingenting for min del
Skal man ikke vente med kastrering til de har blitt nermere 1 år da?
Vedr mat: Vær litt obs på at om du begynner å gi han godbiter/kjøtt/fisk, så vil han muligens begynne å tigge etter dette. Selv kjører jeg utelukkende Royal Canin til mine(minsta får noe våtfor fra royal canin i tillegg, hun må vokse litt vetth), men dette har resultert i at de ikke hopper opp på bordet når det er mat, og ikke interesserer seg for min mat(kan jo også skyldes helt andre grunner).
Jeg har prøvd (i jula) å gi de en liten skinkebit, der den minste ikke fattet interesse, og den største kastet opp over samtlige gulv. Prøvde også med tunfisk, dette resulterte i at den største spiste så mye at han prosjektilspydde bortover veggene. Lærdom: Følg med om du gir de noe mat de ikke er vant til, det KAN få uante reaksjoner

Vedr kastrering: Det varierer fra rase til rase, og fra katt til katt når de er kjønnsmodne og kan kastreres. Hør med dyrlegen din! Mine ble kastrert/sterilisert ved henholdsvis 7 og 8 mnd.

Protip for innekatt: klipp klørne. Jeg mener ikke at du skal FJERNE klørne, men om de blir sylskarpe, kan du enten kjøpe en egen "kattekloklipper" - eller bruke en negleavbiter for å fjerne den skarpeste delen. Om du ikke vet hvordan, SPØR NOEN SOM KAN. Om du klipper for langt inn på kloa og treffer nerven, vil katten din få ikke bare dritvondt, men totalangst for både deg og negleklipping. Dette gjør man da en utendørskatt naturlig vil slite ned klørne sine, mens en innekatt gjerne ikke har den samme slitasjen - men som prøver å redusere klørne ved å f.eks klore på møbler. Når du klipper de jevnlig, klorer de MYE mindre. (og det er festligere å leke med de når du ikke ser ut som offeret til edvard saksehånd etterpå)
Sist endret av nightLook; 27. januar 2012 kl. 11:10.
Trådstarter
Har faktisk ikke gitt de godbiter ennå - tenker at det ikke skal bli en vane. Jeg spiser middagen foran pc'en i stua, fordi jeg ikke har andre plasser å spise middag på :P Så da må jeg ofte ta å løfte kattene ned fra bordet når jeg spiser..

Det at de klorer en del bryr meg ikke så mye egnetlig :P men om det er til deres beste at jeg klipper klørne så kan jeg jo begynne med det.
Angående kattesand, så har jeg funnet min favoritt. Jeg hadde rotter for noen år siden, og lærte den gangen at jo mindre støv, jo bedre var det. Så den gangen dekket jeg bunnen av buret med noe som het yesterday's news, avispapir malt opp til grøt og presset til pellets. Hvis ikke de har dette i din lokale dyrebutikk burde du be dem ta det inn, spesielt med tanke på gnagere med luftveisinfeksjoner.

Dette er det mest effektive strøet jeg har vært borti med tanke på absorbasjonsevne, og katten liker det veldig godt også en sekk holder i en måned, så de hundrelappene ser jeg ikke på som noe kjempeinvestering. Også slipper jo kattepusen å sette de små steinene/sandkornene mellom tærne, noe som virket som et problem for henne når jeg brukte sand fra butikken. Jeg har også prøvd en type pellets laget av sagflis, og det er kanskje enda bedre til å skjule lukt men støver sikkert litt. det er derimot billigere, 140,- kr for 20 liter.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Angående kattesand, så har jeg funnet min favoritt. Jeg hadde rotter for noen år siden, og lærte den gangen at jo mindre støv, jo bedre var det. Så den gangen dekket jeg bunnen av buret med noe som het yesterday's news, avispapir malt opp til grøt og presset til pellets. Hvis ikke de har dette i din lokale dyrebutikk burde du be dem ta det inn.
Vis hele sitatet...
Vil denne skjule mye av lukta?
Sitat av hypernuke Vis innlegg
Vil denne skjule mye av lukta?
Vis hele sitatet...

Jeg lukter ingenting i forhold til den sanden fra butikken!
Katter er smartere enn det de fleste tror. Har selv sett bykatter sett seg for både tre og fire ganger før de går over veien... på gangoverfeltene

Men som nevnt tidligere, hvis du skal ha innekatter så er ikke det noe problem når de har hverandre. Da tåler de å være en god del alene hvis du for eksempel bor alene og har jobb/utdanning å drive på med på dagtid. Sørg for å kjøpe inn litt diverse leker, klatrestativ, kloreplater, senger og lignende så får de det toppers.

Har du tenkt å ha kattene ute så vær med ute de første gangene, å se hvordan det går. Jeg ville ikke hatt de ute sent i helgene pga at da finnes det mange fler idioter på vei hjem både beruset og what not som gjør alt mulig slags fæle ting mot katter.

Husk at om du hadde bodd på landet så hadde kattene levd i fare for å bli tatt av grevling, rev, hønsehauk og lignende, så trafikken skal nok gå helt fint så lenge de respekterer den. Noen katter må man nesten kjøre over før de stikker av, mens noen er livredde trafikk. Noen elsker å leke/sove i bæreposer mens noen er livredde lyden. Føl deg litt frem å bli kjent med kattene dine, så finner du fort ut hva som lønner seg
Sist endret av Teddybe4r; 29. januar 2012 kl. 17:05.
Jeg har to katter, der den ene er ute og den andre inne. De var begge ute før, men da jeg flyttet ville ikke han eldste være ute lenger. Jeg tar ham ut i bånd i hagen (Ja, det ser teit ut) Men han er katt, og han skal se annet enn leiligheten av og til! Jeg må tvinge ham ut, fordi han er redd og bare løper til døren. Han fungerer helt fint ellers. Men jeg tror katter er ment til å være ute.

Han er veldig flink og gå i bånd, men er redd for mennesker, biler og lyder.
Jeg bor kanskje 30 meter unna E6 og katten min er ute mange timer om dagen noen ganger flere dager, men lever enda.
Dette er i et boligfelt så vet ikke hvordan det er i byen.
Sist endret av Eidee94; 29. januar 2012 kl. 17:19.